بلورفروشی یکی از سختترین کارهاست. در این شغل شما با مشتریانی سروکار دارید که وسواسشان برای خرید بلور بیش از وسواس برای خرید خانه است. خانمها چنان حساسیتی برای خرید بلور به خرج میدهند که گویی میخواهند مهمترین وسیله زندگیشان را خریداری كنند. همین مسئله این شغل را کمی نامتعارف کرده است. بسیاری از بلورفروشان ممکن است در میانه راه از این شغل بازگردند. سختیهای این کار کم نیست. شکستن یک ظرف میتواند خسارت بالایی به مغازه دار وارد کند؛ اما چاره چیست؟ این کالاها خواهان فراوانی دارند.
قفسهها مراقب هستند
غالبا قفسههایی دور تا دور مغازه نصب میشود تا ظرفها در داخل آن قرار گیرد، این در حالی است که بسیاری از مشتریان شما خانمهایی هستند که مجبورند به همراه کودکانشان برای خرید مراجعه کنند. کودکانی که اگر لحظهای از آنها غفلت شود، بهوسیلهای دست میزنند و لیوانی، کاسهای یا بلوری را میشکنند، ازاینرو باید مشکل را برطرف کرد. باید قفسهها بهصورتی چیده شوند که بهراحتی دچار ریزش نشوند و بچهها نتوانند خسارتی برای شما ایجاد کنند.در ضمن نمیتوان بچهها را از محاسبات این شغل حذف کرد زیرا جزو جداییناپذیر مادرانی هستند که برای خرید به شما مراجعه میکنند و شمارشان نیز کم نیست.
ازاینرو میتوانید از قفسههای دردار استفاده کنید. این نوع قفسهها حسن دیگری نیز دارد. قفسههای در دار مغازه شما را به یک انبار باشکوه از بلور تبدیل میکند. جوری فضا را ببینید که گویی مشتری شما وارد موزه بلورفروشی شده است؛ فضایی که در آن میتواند آخرین دستاوردهای صنعت بلور را مشاهده كند. حالا با این برخورد، اهمیت بلورهایتان روشن خواهد شد. نورپردازی مناسب این قفسهها میتواند تا حد زیادی مشکلات شما را برطرف کند.
بلورهای زیبا زیر نور چراغهایی که بر آنها میتابند، زیباییشان را بیش از پیش به رخ بیننــده مــیكشاند. مطمئن باشید این اقدام شما در امن کردن فضا میتواند در افزایش شمار مشتریان تاثیرگذار باشد. در برخی مغازهها به دلیل انبوه ظروف، حتی مشتریان بزرگسال نیز جرأت چرخیدن و نگاه کردن ندارند، چراکه هر لحظه ممکن است در اثر برخورد دستشان یا کیفشان سبب افتادن و شکستن ظرفی شوند. حتی اگر شما خسارت هم دریافت نكنید، باز شرمندگی ناشی از این اتفاق میتواند دیدار شما و مشتری را به آخرین دیدار تبدیل کند. ازاینرو بدانید امنیت در مغازه شما حرف اول را میزند.
موزه راه بیندازید
حتی میتوانید ظروف پرفروش را داخل یك میز شیشهای كه بیشتر در موزهها مشاهده میشود بگذارید تا عموم خریداران آنها را مشاهده كنند. برای اینكه این ظروف جلوه بیشتری داشته باشند باید آنها را در قسمت خلوت مغازه بگذارید و نورپردازی آن نیز با سایر ظروف تفاوت محسوسی داشته باشد.
بلورها تا حدی تابع مد هستند. هرازگاهی نوعی ظرف مد روز میشود و شمار مشتریان افزایش مییابد. شما میتوانید یک قفسه را به پرفروشها اختصاص دهید. درست است که مغازه شما بلورفروشی است اما طبیعتا ظرف چینی و سرامیکی و قابلمههای طرح جدید چدنی و لعابی و... را نیز در مغازه دارید. میتوانید از بین این کالاها پرفروشها را انتخاب کنید و درگوشهای از مغازه به نمایش بگذارید. این اقدام را پیشتر کتابفروشها آزمودهاند. برگی بر دیوار میزنند و نام کتاب پرفروش هفته را بر آن حک میکنند. تجربه نشان داده است فروش کتابهایی که نامشان آنجاست بیش از پیش افزایش مییابد. شما نیز با این اقدام میتوانید فروش این دسته از ظروفتان را بالا ببرید.
ویترین كودكان فراموش نشود
درباره ایمنسازی مغازه برای کودکان صحبت شد، اما همین بچههای کوچک میتوانند فرصتهای بزرگی برای شما باشند. یک قفسه را در پایین مغازه، درست مطابق قد بچهها به کالاهایی اختصاص دهید که مشتریانشان آنها هستند؛ از ظرف غذا گرفته تا قمقمه و قابلمههای کوچک و ماگهای طرح دار مورد توجه کودکان. به این ترتیب میتوانید این فرصت را برایشان پیش بیاورید که به جای کلافگی خودشان نیز در معرض انتخاب قرار بگیرند و آنچه را میبینند طلب کنند.
سرمایه درخشان
شما ظرف میفروشید. طبیعتا درخشندگی و پاکیزگی ظرفها برایتان اهمیت فوقالعادهای دارد ازاینرو توجه کنید دائما ظرفها را پاک کنید تا در هجوم جای انگشتان طراوت و زیباییشان را از دست ندهند. ظرفهای شما سرمایههایی هستند که قرار است چرخهای زندگیتان را بچرخانند. روی میزکارتان از ظرفهایی که در ویترین دارید استفاده کنید. داخل یکی از استکانهایی که نمونهاش را برای فروش گذاشتهاید چای بنوشید. از گذاشتن میوه روی میز کارتان غافل نشوید. چینش میوهها درون ظرفی که میفروشید میتواند انگیزه خرید را برای مشتریان دوچندان کند. این کار را در مورد شکلاتخوریها و نمکدانها و سایر وسایل تکرار کنید.
نمونهای از یک میز آشپزخانه زیبا را روی میزتان تدارک ببینید و بیآنکه مستقیم تبلیغ كنید بگذارید مشتریان شما نمکدانهای پر و جاشکلاتیها و. . . را ببینند و خود نظر دهند که بهتر است آن را بخرند یا خیر. حتی میتوانید برای پذیرایی از مشتری از همین ظرفها استفاده كنید و به آنها مدت مصرف را گزارش دهید تا با آگاهی بیشتری خریدشان را انجام دهند. نصب اتیکت قیمت روی ظرفها هم از لمس مکرر آنها توسط مشتریان جلوگیری میکند و هم شما را از پاسخ به سوالی تکراری خلاص میکند. مشتریان با دیدن این قیمتها بهراحتی تصمیم خواهند گرفت.
مشتریان تماشاچی را جدی بگیرید
متوجه باشید انبوهی از مشتریان شما برای تماشا و نه خرید وارد مغازهتان میشوند. با خوشرویی این دسته را بپذیرید و اجازه دهید ظرفهای زیبایتان را چون گنجینهای ناب تماشا کنند. اگر روزی قصد خرید داشته باشند، این ظرفهای شما نیست که آنها را دوباره به مغازه میكشد، بلكه اخلاق خوش شماست. عطر خوش در هر مغازهای معجزه کرده است، شما نیز از آن غافل نشوید.