شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

دکتر محمد بلوریان‌تهرانی، محقق و مدرس حوزه بازاریابی درباره بحث مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به «فرصت امروز» می‌گوید: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یعنی فعالیت‌هایی که علاوه بر سودآوری برای شرکت، مصلحت جامعه را نیز در نظر گرفته باشد.

شرکت‌ها در مسئولیت اجتماعی خود باید به‌گونه‌ای عمل کنند که منافع افراد جامعه را نیز در نظر گرفته باشند تا منافع این افراد را به خاطر فعالیت‌های شرکت به خطر نیندازند. کمک به موسسات خیریه، کمک به بهبود رفاه اجتماعی و جلوگیری از آلودگی آب و هوا را می‌توان از این دست مسئولیت‌ها دانست.

 

اگر بخواهید این موضوع را از نظر تاریخی مورد بررسی قرار دهید باید بگویم، در دهه 60 و70 میلادی نگرش اقتصاددان آن زمان یعنی دیوید فریدمن این بود که شرکت‌ها فقط به دنبال منافع فردی خود هستند. دردهه 80 این نگرش تغییر کرد و شرکت‌ها علاوه بر حفظ منافع فردی به رفاه کارکنان خود نیز توجه می‌کردند.

در دهه 90 این نگرش نیز تغییر کرد و شرکت‌ها دیگر خود را در مقابل جامعه مسئول می‌دانستند.
این کارشناس اضافه می‌کند: «مسئولیت اجتماعی آثاری دارد و روی رفتار مشتری و دیدگاه و تفکر او نسبت به شرکت و حتی روی سهم بازار آن شرکت نیز تاثیرگذار است. جلوگیری از آلودگی آب، ساختن مراکز بهداشتی، کمک به کودکان و سالمندان باعث پسندیده شدن محصول می‌شود. این عملکرد باعث می‌شود مشتری شرکت را مسئول بداند و این بسیار مهم است. این عملکرد شرکت‌ها اگر درست هدایت شود، مشتری بدون استفاده از محصول شرکت کالای آن را می‌پسندد و از آن دفاع می‌کند.

  برپایی بازارچه‌های خیریه شرکت‌ها و پرداخت سود آن به نفع موسسات خیریه باعث می‌شود نگرش و رفتار مصرف‌کننده نسبت به محصول تغییر کند و باعث وفادار شدن آنها به شرکت شود. وقتی رفتار تغییر کند، قضاوت‌ها اصلاح می‌شود و روند حرکت مشتری با محصول و شرکت تغییر و بهبود خواهد یافت، اما این تغییر مبنی بر این است که شرکت‌ها هر کار عام‌المنفعه‌ای را که انجام می‌دهند، به شیوه‌های مختلف بیان کنند. این شیوه‌ها می‌تواند اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های مختلف یا اینکه تبلیغات باشد.»
 بلوریان تهرانی در پایان می‌گوید: «گاهی شاید این روند شرکت‌ها توسط مشتری سوء‌برداشت شود. اینکه شاید شرکت در واقعیت این کار را انجام ندهد و پول را به موسسات خیریه پرداخت نکند. به همین خاطر در هنگام مشاوره به تمام شرکت‌ها گفته می‌شود که این عملکردهای خود را با شفافیت کامل به مشتری
 بیان کنید.
در نتیجه اگر شرکتی قرعه‌کشی برگزار می‌کند، بهتر است عکس و مشخصات برنده را کامل بیان کند تا مشتری حس کند که شرکت کمک کرده است تا نسبت به آن تفکر خوبی داشته باشد. به هرصورت عملکرد شرکت باعث این می‌شود که مشتری نسبت به آن دیده خوبی داشته باشد یا به عکس نسبت به شرکت بدبین شود. در آخر باید بگویم اینکه شرکت‌ها برای افزایش فروش محصولات خود به مشتری جایزه می‌دهند، مسئولیت اجتماعی نیست؛ بلکه مسئولیت اجتماعی، یک رفتار انسان‌دوستانه است.»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1283LVq5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه