حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای، در حرم امام و به مناسبت بیستوششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی سخنرانی کردند. مهمترین بخشهای این سخنرانی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری به این شرح است:
یکی دیگر از اصول امام اعتماد به صدق وعده الهی و بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر است/ اینکه امام به مستکبرین، هیچ اعتماد و اعتقادی نداشت، این موجب میشد به وعدههای آنها اعتنایی نکند/ ما در قضایای جاری خود داریم لمس میکنیم که نمیشود به وعده مستکبرین و حرفهای جلسه خصوصیشان اعتماد کرد. یکی از اصول امام، اثبات اسلام ناب محمدی (ص) و نفی اسلام آمریکایی است/ اسلام آخوندهای درباری، اسلام داعشی و اسلام بیتفاوت در برابر جنایات صهیونیسم و آمریکا و چشم دوخته به قدرتهای بزرگ، همه سر در یک آخور دارند. از نظر امام همه اینها مردودند/ پیرو امام باید مرزبندی داشته باشد هم با اسلام متحجر، هم با اسلام سکولار.
خطر تحریف امام، بهعنوان یک هشدار باید در گوش مسئولان، صاحبنظران انقلاب، شاگردان قدیمی امام و علاقهمندان این راه باشد/ در داخل هم بعضی شخصیت امام را تحریف میکردند. آنها حتی در زمان حیات امام، حرفی که به نظرشان پسندیده بود به امام نسبت میدادند/ بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته، حتی تا آنجا که امام را بهصورت یک آدم لیبرال معرفی میکنند.
اگر ملت ایران بخواهد هدفها و راه را ادامه دهد، باید راه و اصول امام بزرگوار را درست بشناسد، نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراطمستقیم ملت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم، یا فراموش کنیم، یا خدای نکرده عمدا به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد. منظومه فکری امام دارای خصوصیات کامل یک «مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی» است. اولا متکی بر جهانبینی توحید است/ ثانیا این مکتب، زنده و پویا و پرتحرک و عملیاتی بود. مثل بعضی تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در بحث حرفهای قشنگی است، اما در عمل کارایی ندارد. منطق، فکر و راه امام، عملیاتی بود، به همین دلیل هم پیروز شد و پیش رفت.
شخصیت اصلی امام در تحقق آیه «وجاهدوا فی الله حق جهاده» است. امام با آن زمینههای برجسته علمی وارد میدان مجاهدت فی سبیل الله شد و تا آخر عمر خود ادامه داد/ دو کار بزرگ و بیسابقه در تاریخ کشور ما بهوسیله امام تحقق پیدا کرد. یکی برانداختن بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیرعاقلانه/ کار بزرگ دوم، ایجاد یک حکومت و نظام براساس اسلام بود که این هم بعد از صدر اسلام در تاریخ کل اسلام بیسابقه بود. آنچه امروز عرض میکنم درباره تحریف شخصیت امام رحمهالله است/ امام را نباید بهعنوان صرفا یک شخصیت محترم تاریخی نگاه کرد. بعضی اینجور میخواهند. این غلط است/ امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد. امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است.
جامعه تشیع فقط به تاریخ گذشته خود متکی نیست. چشم به آینده دارد. در سختترین شرایط یکنفر معتقد به مهدویت، دل خالی از امید نمیداند. میداند که این دوران تاریکی و ظلم، این دوران تسلط ناحق قطعا سپری خواهد شد/ اعتقاد تشیع به مهدویت به همینجا محدود نمیشود. این شعله در جوامع شیعی، در قرنهای گذشته بوده و همچنان وجود خواهد داشت و انشاءالله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد.