به دنبال سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان نیجریه به ایران، این گروه با رییس دفتر کشاورزی اتاق ایران ملاقات کرد. در این ملاقات که جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق حضور داشتند، زمینه‌های همکاری دوجانبه به‌خصوص در زمینه کشاورزی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محمد حسین شریعمتدار، رییس دفتر کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر ظرفیت‌های بالای نیجریه و ایران برای برقراری روابط تجاری با یکدیگر، آمادگی اتاق ایران را برای گسترش مناسبات دوجانبه به‌ویژه در زمینه همکاری‌های کشاورزی اعلام داشت.

وی اظهار کرد: نیجریه از گذشته دور برای ایرانی‌ها آشناست و سیاست ایران به‌خصوص در دوران جمهوری اسلامی همواره تاکید بر توسعه روابط با کشور مهم نیجریه بوده است. وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آب در ایران، به کشت فراسرزمینی اشاره کرد که با توجه به ظرفیت‌های بالای کشاورزی نیجریه، امکان اجرای آن با همکاری طرف نیجریه‌ای وجود دارد.

محمد طاهر مونگونو، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان نیجریه که سرپرستی هیات نیجریه‌ای را بر عهده داشت، ضمن تشکر از مسئولان اتاق ایران برای تشکیل این جلسه، به معرفی مزیت‌های کشاورزی نیجریه پرداخت.

وی تصریح کرد: نیجریه 170‌میلیون جمعیت دارد که 70‌درصد نیروی کار آن در بخش کشاورزی اشتغال داشته و 47‌درصد از تولید ناخالص ملی آن کشور متعلق به بخش کشاورزی است که نشان از اهمیت ویژه کشاورزی در اقتصاد نیجریه دارد.

مونگونو، سیاست فعلی نیجریه را حرکت از نفت‌محوری به سمت کشاورزی محوری عنوان کرد. وی با اشاره به واردات 10میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، به مزیت‌های تولیدی آن کشور در زمینه کاکائو، دانه‌های روغنی، سویا و کنجد که می‌تواند بخش مهمی از واردات ایران را در این خصوص تامین کند، اشاره کرد.

گفتنی است حدود 30 شرکت توانمند بخش خصوصی ایران در اجلاس کمیسیون اخیر در ابوجا حضور داشتند که نشست مشترک تجاری بزرگی را با تجار و فعالان اقتصادی نیجریه برگزار کرده و مذاکرات مفیدی را با طرف‌های تجاری خود انجام دادند که چند مورد آن به امضای قرارداد منجر شد.