فرصت امروز: آمارهای منتشرشده در سالنامه آماری بیمه مرکزی نشان می دهد تعداد نمایندگان بیمه عمر فعال در سال گذشته با رشدی 33درصدی به ۲۸ هزار و ۳۴۴ نماینده رسیده است. این میزان رشد در تعداد نمایندگان بیمه عمر فعال طی سال 97 درحالی به دست آمده که این تعداد در سال 96 برابر با ۲۱هزار و ۲۶۶ نماینده بوده است.
براساس قانون برنامه ششم، ضریب نفوذ بیمه در کشور باید از ۲.۵درصد کنونی به ۷درصد در پایان سال برنامه برسد و سهم بیمه های عمر نیز از ۱۲ تا ۱۵درصد کنونی به ۵۰درصد از کل بازار بیمه برسد. بررسی ها نشان می دهد در سال ۹۷ شعب تمام شرکت های بیمه در سراسر کشور به یک هزار و ۲۵۸ شعبه رسیده که نسبت به یک هزار و ۱۸۴ شعبه سال ۹۶، افزایشی ۶.۳درصدی را نشان می دهد. مجموع نمایندگان بیمه فعال (جنرال و عمر) در سراسر کشور نیز در این سال ۶۴هزار و ۶۱ نماینده بوده که ۱۷.۱درصد رشد نسبت به سال قبل از آن داشته است.
سهم 68درصدی بیمه پاسارگاد از نمایندگان بیمه عمر فعال
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، همچنین از کل تعداد نمایندگان بیمه فعال، ۵۵.۸درصد را نمایندگان جنرال و ۴۴.۲درصد دیگر را نمایندگان بیمه عمر تشکیل داده اند. این در حالی است که در سال ۹۷، تعداد ۲۸ شرکت بیمه دارای نماینده بیمه عمر بوده اند. براساس اعلام سالنامه آماری بیمه مرکزی، تعداد نمایندگان بیمه عمر فعال در شرکت بیمه پاسارگاد، ۱۹هزار و ۴۱۷ نماینده بوده که به تنهایی ۶۸.۵درصد سهم از کل این تعداد را در بازار بیمه کشور در اختیار داشته است. با این حال تعداد کارگزاران بیمه فعال در کشور در سال ۹۷ به ۸۳۴ کارگزاری رسیده است که نسبت به ۶۱۶کارگزاری سال قبل از آن ۳۵.۴درصد افزایش نشان می دهد.
بررسی توزیع کل کارگزاران بیمه در استان های کشور طی سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که تنها در هشت استان کشور شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، البرز، آذربایجان شرقی، فارس و یزد (با سهم بین ۳.۸ تا ۳۹.۹درصد و در مجموع با ۹۷۹.۹درصد سهم از کل) تمرکز آنها بیشتر بوده، به نحوی که تعداد کارگزاران بیمه آنها از میانگین ۲۷ کارگزاری برای هر استان بالاتر است. در مقابل، تعداد کارگزار در ۲۳ استان دیگر ۲۰.۱درصد سهم باقی مانده را به خود اختصاص داده است.
تعداد ارزیابان خسارت بیمه ای فعال اما در سال ۹۷ معادل ۶۷.۲درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته و از ۲۰۴ ارزیاب به ۳۴۱ ارزیاب رسیده است، با این حال تعداد دفاتر ارتباطی بیمه که منظور از آن دفاتر ارتباطی شرکت ها یا کارگزاران بیمه خارجی فعال در کشور است، از هفت دفتر در سال ۹۶ به شش دفتر در سال ۹۷ کاهش یافته است.
رشد بیش از 33درصدی نمایندگان بیمه عمر
بررسی توزیع تعداد شعب در شرکت های بیمه طی سال ۱۳۹۷ نشان می دهد تمرکز شعب تنها در ۱۱ شرکت بیمه ایران، آسیا، پاسارگاد، دانا، پارسیان، معلم، نوین، البرز، کارآفرین، سینا و دی (با سهم بین ۳.۸ الی ۱۶.۶درصد و درمجموع حدود ۶۸.۸درصد سهم از شعب کل کشور) بالاتر بوده، به نحوی که تعداد شعب هر یک از آنها از میانگین ۴۷ شعبه برای هر شرکت بالاتر است.
براساس آمارهای بیمه مرکزی، در سال ۹۷ تمرکز شعب تنها در ۱۰ استان تهران، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گیلان، خوزستان، فارس، آذربایجان غربی و هرمزگان (با سهم بین ۳.۴ تا ۱۵.۴درصد و در مجموع ۵۵.۲درصد سهم از کل شعب) بالاتر است. به گونه ای که تعداد شعب هر یک از آنها از میانگین ۴۱ شعبه برای هر استان بالاتر است.
همچنین بررسی توزیع تعداد نمایندگان بیمه فعال در سال ۹۷ حاکی از آن است که تمرکز آنها تنها در ۹ استان تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، مازندران، فارس، آذربایجان شرقی، گیلان و خوزستان (با سهم بین ۳.۵ تا ۲۰.۳درصدی و در مجموع ۶۴.۷درصدی از کل) بیشتر بوده و از متوسط ۲۰۶۶ نماینده برای هر استان بالاتر است. در مقابل تعداد مذکور در ۲۲ استان دیگر، ۳۵.۳درصد سهم باقی مانده را به خود اختصاص داده اند.
در یک کلام، اطلاعات سالنامه آماری بیمه مرکزی نشان می دهد تعداد نمایندگان بیمه عمر فعال در سال گذشته بیش از 33درصد رشد داشته و از ۲۱هزار و ۲۶۶ نماینده در سال 96 به به ۲۸ هزار و ۳۴۴ نماینده در سال 97 رسیده است.
۲۰درصد تصادف ها با هدف اخذ خسارت اتفاق می افتد
در این میان، رئیس کل بیمه مرکزی نیز از یک نمونه کلاهبرداری ۱.۶ میلیارد تومانی با استفاده از بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: فردی را شناسایی کرده ایم که در مدت یک سال مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت شخص ثالث از بیمه ها به بهانه تصادف های ساختگی کلاهبرداری کرده است.
غلامرضا سلیمانی در گفت وگو با ایرنا، به اولویت نصب دوربین و نرم افزارهای مخصوص شناسایی تصادف در خودروها اشاره کرد و درباره آمار تصادفات ساختگی گفت: بررسی ها نشان می دهد که حدود ۲۰درصد تصادفات با هدف اخذ خسارت شخص ثالث، ساختگی بوده و یا در مدارک و مستندات آن تخلف و دستکاری صورت گرفته است.
او با بیان اینکه این معضل به ایران اختصاص نداشته و سایر کشورها نیز با آن درگیر هستند، اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد افراد متخلف در مناطق مختلف از شرکت های بیمه متعدد، بیمه نامه اخذ می کنند تا بتوانند در طول سال، چندین بار اقدام به اخذ بیمه نامه کنند، چنانچه در بررسی های ما فردی پیدا شد که در طول یک سال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از شرکت های بیمه، خسارت شخص ثالث گرفته بود.
به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، کسانی که حوادث ساختگی را برای اخذ خسارت بیمه، ترتیب می دهند، معمولا به شکل تیم و باند هستند و به صورت فردی کار نمی کنند.
طرح نصب دوربین به همراه بیمه نامه شخص ثالث
سلیمانی همچنین با بیان اینکه برای جلوگیری از این تخلفات به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیاز است، گفت: براساس طرح های جدید، قرار است کروکی تصادفی که پلیس از محل تصادف می کشد به صورت آنلاین در اختیار بیمه ها و نیروهای انتظامی قرار بگیرد تا افراد متخلف نتوانند کروکی ساختگی ارائه کنند.
به گفته وی، برخی شرکت های بیمه نیز اقدام به نصب نرم افزارهایی کرده اند که تشخیص می دهد که آیا تصادف رخ داده و اینکه جزییات تصادف چگونه بوده است. این نرم افزارها هم در تلفن همراه و هم به صورت جداگانه قابل نصب در خودروها هستند. همچنین بر اساس طرحی جدید قرار است دوربین هایی در خودروها نصب شود که از همه حوادث تصویربرداری کنند. این تجهیزات مدت هاست در جهان کاربرد دارد و مدتی است که به کشور ما نیز وارد شده است.
سلیمانی افزود: البته قیمت دستگاه ها و تجهیزات شناسایی تصادفات در خودروها بالاست و همین باعث شده تا استقبال از آنها کم باشد، اما تلاش می کنیم که این دستگاه ها و نرم افزارها به طور رایگان یا قیمت پایین به همراه بیمه نامه شخص ثالث به رانندگان تحویل داده شود.