یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی

یارانه سوخت قطع شود، آمار صادرات به صفر می‌رسد

9 سال پیش ( 1393/10/18 )
 

اعداد و ارقام گمرک ایران نشان می‌دهد؛ ارزش صادرات ایران در شش ماهه اول سال جاری چیزی حدود 23.199 میلیون دلار بوده و طبق آخرین آمار سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در 9 ماهه سال جاری، 45میلیون و 21 هزار تن كالا از مرزهای كشورمان صادر شده که مدیرعامل شرکت راه‌آهن معتقد است تمام این اعداد و ارقام صادراتی را باید مدیون یارانه سنگینی باشیم که دولت به سوخت می‌دهد و سوخت ارزان میزان و ارزش صادرات را به این اعداد و ارقام رسانده است. 

به گزارش «فرصت امروز»، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع آب پاکی را روی دست کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور ریخت و گفت: تمام آمارهایی که از میزان صادرات غیرنفتی‌ها می‌گوید، غیر‌واقعی است و اصلا چیزی به معنای واقعی صادرات غیر‌نفتی نداریم و در واقع این نفت و سوخت است که به شکل کالا به کشورهای دیگر صادر می‌شود. 

وی درباره ادعای خود توضیح داد: باید واقع‌بین باشیم که اگر قیمت سوخت واقعی و یارانه‌ای که دولت برای سوخت می‌دهد، قطع شود، آمار صادرات هم به صفر می‌رسد زیرا تنها مزیت برای خرید کالا از ایران ارزان بودن سوخت است و در واقع ارزان بودن حمل‌و‌نقل صرفه و توجیه اقتصادی ایجاد می‌کند و این به آن معنا نیست که شرکت‌ها و تولید‌کنندگان داخلی بهره‌وری یا توان رقابت داشته‌اند.

یارانه 20 میلیارد دلاری دولتی به حمل‌و‌نقل جاده‌ای

بسیاری از کارشناسان، سوخت ارزان را بلای جان اقتصاد کشور می‌دانند و معتقدند تا زمانی که نرخ سوخت واقعی نشده نمی‌توان بین بنگاه‌های اقتصادی رقابت ایجاد کرد. در حالی که نرخ بنزین آزاد در ایران هزار تومان برای هر لیتر است، بنزین در قزاقستان ۲۳۶۷ تومان، عراق ۳۲۳۳ تومان، پاکستان ۳۵۰۰تومان، ترکیه ۸۹۶۷ تومان و در سوریه ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. حال این ارزان‌فروشی سوخت به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش راه‌آهن تبدیل شده، به طوری که معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است، سهم ناچیز راه‌آهن در جابه‌جایی بار و مسافر به دلیل ارزان بودن قیمت سوخت است و در این شرایط مزیت راه‌آهن دیده نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه قطار به ازای هر کیلومتر بار هفت سی‌سی می‌سوزاند. این در حالی است که مصرف سوخت در جاده 49 سی‌سی برای هر کیلومتر بار است، اظهار کرد: اگر تمام جابه‌جایی‌های بار روی ریل منتقل شود تنها سه‌میلیارد تومان بابت سوخت هزینه می‌شود این در حالی است که در جابه‌جایی‌های جاده‌ای 20میلیارد دلار سوخت مصرف می‌شود. بنابراین سالانه 17میلیارد دلار بابت مصرف سوخت اضافی در کشور هزینه می‌شود. 

پورسیدآقایی با بیان اینکه هزینه اضافی از جیب مردم پرداخت می‌شود، تاکید کرد: صاحبان کالا با استفاده از حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهار برابر بیشتر هزینه می‌کنند که البته این هزینه اضافی در قالب یارانه حاصل از منابع عمومی از جیب مردم پرداخت می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با کنایه به سیاست‌های نادرستی که در حال اجراست، اظهار کرد: عقل اقتصادی می‌گوید هر جا که یارانه دولت و سهم دولت بیشتر است هزینه سرمایه‌گذاری هم کاهش می‌یابد بنابراین طبیعی است که سرمایه‌گذاران ترجیح دهند از طریق جاده کالای خود را جابه‌جا کنند. البته این سهم دولت هم از منابع عمومی تامین می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به بخش جاده‌ای و کامیون‌ها بیش از 20هزار میلیارد دلار یارانه می‌دهد، گفت: در حالی که راه‌آهن تقاضای بودجه 24 هزار میلیارد دلاری را داده و منتظر تصویب آن است دولت یارانه 20 هزار میلیارد دلاری به بخش جاده‌ای می‌دهد که اگر هزینه سوخت تامین واقعی شود راه‌آهن اصلا به بودجه دولتی نیازی ندارد. 

وی ادامه داد: حتی هزینه نگهداری از جاده‌ها هم از سوی دولت پرداخت می‌شود این در حالی است که در راه‌آهن هزینه نگهداری از خطوط توسط استفاده‌کنندگان و شرکت‌های ریلی با عنوان حق دسترسی به ریل پرداخت می‌شود. 

خصوصی‌سازی هیچ ارمغانی برای شرکت‌های حمل‌و‌نقلی نداشت

 واگذاری‌ها در وزارت راه و شهرسازی قبل از اصل ۴۴ قانون اساسی و در زمان وزیر وقت احمد خرم کلید خورد و خصوصی‌سازی در آن زمان با واگذاری سازمان توسعه راه‌های ایران شروع شد، کم‌کم شرکت قطارهای رجا و سایر شرکت‌های حمل‌و‌نقلی به فهرست خصوصی سازی‌ها اضافه شد و حتی ایران‌ایر هم به‌عنوان محبوب‌ترین برند دولتی به بخش خصوصی واگذار و البته بعد از مدتی پس گرفته شد. حال وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم معتقد است، واگذاری‌های وزارت راه و شهرسازی به بخش خصوصی هیچ ارمغان و رشدی را به دنبال نداشت. عباس آخوندی، روز گذشته در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع با بیان اینکه پیوستن شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی بهره‌وری این شرکت‌ها را از بین برد، گفت: در پروسه واگذاری‌ها بنگاه‌های دولتی، بدون اینکه در بازار محیط رقابتی ایجاد شود به بخش خصوصی سپرده شدند که آفات زیادی داشت. 

وی با بیان اینکه انحصارات طبیعی و غیر‌طبیعی بدون اینکه بازار ساماندهی شود واگذار شدند، گفت: خصوصی‌سازی هیچ ارمغانی برای شرکت‌های حمل‌و‌نقلی نداشت و فقط 100 میلیارد دلار از سرمایه تحت کنترل دولت خارج شد و همین امروز شرکت‌های ریلی از استهلاک سرمایه اولیه خود مصرف می‌کنند بدون اینکه سرمایه‌ای را افزایش داده باشند. 

آخوندی تاکید کرد: حتی اگر رشد سرمایه‌گذاری به 12درصد هم برسد که اصلا چنین منابعی در کشورمان وجود ندارد، رشد اقتصادی هفت درصدی هم محقق نمی‌شود و بیش از سه درصد نمی‌توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم. این در حالی است که مبنای تمام برنامه‌های کشور براساس افزایش رشد نرخ اقتصاد به هفت تا هشت درصد می‌رسد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SjiwrqA3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه