هر ساله برخی از مشاغل در ماه مبارک رمضان بیرونق میشوند و برخی دیگر با ترفندهایی تعداد مشتریان خود را زیاد میکنند. کافی است در ماهی که افراد به دلیل روزه گرفتن حس و حال بیرون رفتن از خانه را ندارند گزینههایی را در نظر بگیرید که افراد تمایل پیدا کنند بیرون بروند و با حضور خود، کسبوکار شما را رونق بدهند. یکی از کسبوکارهایی که در ماه رمضان شرایط متفاوتی را تجربه میکند، رستورانداری است. در این ماه برخی رستورانها آمادگی خود را برای پذیرایی مراجعین اعلام میکنند اما تنها اعلام آمادگی در شرایط فعلی که رقبا بسیار تنگاتنگ رقابت میکنند کافی نیست. به عبارت دیگر مدیریت این کسبوکار در ماه رمضان اصول تازهای را طلب میکند که امسال بهندرت در میان رستوراندارها شاهد اجرای آن بودیم. در ادامه به برخی از این اصول و تکنیکها اشاره میکنیم.
پذیرایی از افطار تا سحر
در ابتدا باید توجه داشته باشید مشتریان شما در این ماه خیلی حال و حوصله سفر شهری را ندارند پس پذیرایی خود را در زمان محدود خلاصه نکنید. برای این کار کافی است به اتحادیه مربوطه مراجعه کنید و مجوز فعالیت افطار تا سحر را بگیرید. تحقیقات ما نشان داد که در رمضان امسال کسبوکارهایی که آمادگی خود را برای پذیرایی از مشتریان از افطار تا سحر اعلام کردند، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کردند.
در نظر داشته باشید که با تغییر ساعت کاری، کیفیت غذا نباید تغییری داشته باشد پس پرسنل خود را توجیه کنید که در روز استراحت کافی داشته باشند تا در زمان سرویسدهی خسته به نظر نیایند. این قانون درخصوص آشپز هم باید رعایت شود تا کیفیت خوراکی را که طبخ میکند در این زمان نزول نداشته باشد. اگر مغازه شما در وسط شهر قرار دارد موقعیت مناسبتری نسبت به سایر رستورانداران دارید. در این صورت حتما تبلیغات مغازه خود را در بنرهای خیابانی و همچنین سیستم پیامکی ارائه دهید و سعیتان بر این باشد که تمام جزییات را در همان چند کلمه خلاصه کنید. بهعنوان مثال بیان کنید که در ماه مبارک رمضان از تخفیف 20 درصدی برخوردار شوید.
حذف حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده
اگر تا قبل از این ماه حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان دریافت میکردید در این ماه از دریافت آن صرفنظر کنید. در این 30روز این مبلغ را از تنخواه مغازه پرداخت کنید و میتوانید با ارائه خدمات بهتر به مشتریان بیشتر این مبالغ را پوشش دهید. بهطور معمول در هر فروشگاهی برای حق سرویس 10درصد و همچنین برای مالیات بر ارزش افزوده 9درصد طبق قانون دریافت میشود که در یک صورتحساب 100 هزار تومانی حدود 19 هزار تومان افزایش قیمت را به دنبال دارد. این مبلغ هیچ زمانی در محاسبات مشتری قبل از سفارش گنجانده نمیشود و همه افراد به قول معروف اول به جیبشان نگاه میکنند و بعد سفارش میدهند. پس با صرفنظر کردن از این مقوله در ماه مبارک رمضان میتوانید مشتریان بیشتری را به سمت رستوران خود راهی کنید. اگر قصد دریافت مالیات بر ارزش افزوده و حق سرویس را دارید به افراد بیش از 10نفر سرویس رایگان ارائه دهید. چون شلوغی مغازه اعتبار شما را میرساند. سعی کنید امکاناتی را در نظر بگیرید که همیشه مغازه شما شلوغ به نظر برسد.
همچنین برای این کار میتوانید سرو غذا را به چند قسمت موکول کنید و بهصورت موردی غذا را برای مشتری بیاورید. بهعنوان مثال ساندویچ را به سه قسمت تقسیم کرده و در سه مرحله غذا را سرو کنید. اگر هم مشتریای در این خصوص از شما سوال کرد پاسخ دهید که میل همه غذا در یک زمان باعث اضافه وزن شما میشود پس با خیال راحت در چند مرحله استفاده کنید و مازاد آن را به منزل ببرید. آن موقع است که مشتری درک خواهد کرد که شما تنها به فکر سود خود نیستید.
تبلیغات مجازی
این روزها تبلیغات در دنیای مجازی آنقدر زود پیشرفت میکند و به چشم میآید که بسیاری از افراد ترجیح میدهند در این فضا با سرمایه کمتر وارد شوند و بهتر دیده شوند. این تبلیغات میتواند در شبکههای اجتماعی یا سایتهای خرید گروهی باشد. انتخاب با شماست که کدام را برگزینید اما در هر صورت مطمئن باشید که اگر سرویس مناسب با قیمت معقول در نظر بگیرید حتما شمار مشتریان روند افزایشی خواهد داشت. حتی در نظر گرفتن تخفیف نیز میتواند گزینه دیگری برای افزایش تعداد مشتریان باشد. اگر سرمایهگذاری خود را در سایتهای خرید گروهی خلاصه کردید تخفیفهای مناسب در نظر بگیرید به این دلیل که امروزه بیشتر افراد این سایتها را برای پرداخت هزینه کمتر رصد میکنند. در مواردی میتوانید چند تخفیف در نظر بگیرید، بخشی از این تخفیف را به افطاری و مابقی را به صرف خوراک اصلی که وعده شام محسوب میشود اختصاص دهید.
افطاری رایگان
برای جذب مشتری بیشتر افطاری رایگان برای آنها در نظر بگیرید. این همان کاری است که بسیاری از رستورانهای بزرگ و صاحبنام امسال انجام دادند و نتیجه گرفتند. این پیشنهاد را میتوانید در همان بخش تبلیغات فضای مجازی خلاصه کنید. همچنین میتوانید یک بنر بزرگ سردر مغازه نصب کنید و این مضمون را در آن ذکر کنید که در ماه مبارک رمضان افطاری مهمان ما (نام مغازه) باشید. همچنین افطاری را به چند بخش تقسیم کنید، ساده، ویژه و ویآیپی. افطاری ساده را برای افرادی در نظر بگیرید که سفارش خود را به 15 هزار تومان میرسانند. افطاری ویژه مختص افرادی باشد که بین 15 تا 25 هزار تومان خرید دارند و یک افطاری خاص برای افرادی که بیش از این مبلغ سفارش میدهند.
نکته آخر اینکه تا میتوانید برای تدارک افطاری خلاقانه عمل کنید و به افطاریهای مرسوم اکتفا نکنید. برای هریک از انواع افطاری یک آپشن بهخصوص در نظر بگیرید. بهعنوان مثال در افطاری ساده آشرشته، در ویژه آش رشته در ظرف بزرگتر و در ویآیپی آش شلهقلمکار ارائه دهید. استفاده از غذاهای سبک انگشتی هم در منوی افطاری میتواند برای جذب مشتری موثر باشد.