جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
رییس دفتر رییس‌جمهور اعلام کرد:

بخش تعاونی در اقتصاد مزاحم نیست

9 سال پیش ( 1393/6/16 )
 

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از تحقق رشد بالای دو درصد اقتصاد در چهار ماه نخست امسال است، گفت: امیدواریم تا دو سال آینده نرخ تورم تک رقمی و ثبات در اقتصاد ایجاد شود. «محمد نهاوندیان» در نهمین جشنواره تعاونی‌های برتر اظهار کرد: برآورد‌ها در چهار ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که به‌طور مثبت نرخ رشد بالای دو درصد در اقتصاد ایران شروع به تحقق کرده و امیدواریم که تا پایان سال بهتر شود.

به گزارش اکونیوز وی ادامه داد: پس از یک‌سال توفیق تورم، خروج از رکود در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم ظرف دو سال آینده به تورم تک رقمی برسیم و ثبات لازم در اقتصاد به وجود ‌آید و سیاست‌های توسعه‌ای عملکرد و تاثیر خود را داشته باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور ادامه داد: خروج از رکود تصمیمی نیست که عده‌ای در دولت بنشینند و بگیرند، بلکه تصمیم بر خروج غیرتورمی از رکود باید در همه جامعه اقتصادی گرفته شود و تعاونی‌ها می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.

نهاوندیان ادامه داد: نباید به دنبال بانک‌ها باشیم که به تعاونی‌ها خط اعتباری بدهند، زیرا قبل از اینکه فایده رشد نصیب مردم شود ضرر تورم قدرت خرید مردم را پایین می‌آورد بنابراین باید به فکر پتانسیل‌های اقتصادی باشیم.

رییس دفتر رییس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر همه عوامل تولید با پایین‌ترین ظرفیت کار می‌کنند. با وجود فراوان بودن امکان صادراتی، بازار بزرگ اشباع‌نشده داریم و یک نگاه مثبت به آینده کم داریم. چرا تعاونی‌ها در این کار پیش‌قدم نشوند و به یکدیگر اعتبار ندهند.

وی همکاری میان بخش خصوصی و تعاونی را یکی از ضرورت‌های رشد بخش تعاون دانست و تاکید کرد: ما میراث یک پیشینه دولتی‌شدن مستمر در اقتصاد ایران بوده‌ایم که به دولت‌سالاری در اقتصاد ایران منجر شده است، اما حالا که نظام عزم کرده باید به سمت تحقق اهداف سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که با وجود ابلاغ در اجرا به‌خوبی پیش نرفت، حرکت کنیم.

نهاوندیان گفت: باید بین دو بخش خصوصی و تعاونی همکاری نزدیک صورت گیرد. بخش خصوصی نباید تعاونی را مزاحم بداند و این نگاه پرخطایی است. همچنان که تعاونی نباید گمان کند برای رشد او بخش خصوصی باید کوچک شود. رییس‌دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: همکاری دو بخش تعاونی و خصوصی سهم بخش غیردولتی در اقتصاد ایران را بالا می‌برد و لازمه توانمند‌شدن بخش تعاون، توانمندی تک‌تک اعضای واحد‌های تعاونی است. وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به‌طور جدی عزم خود را بر حمایت از فرایند اشتغال و واگذاری تصدی‌ها از بخش دولتی به غیر‌دولتی گذاشته است. از نگاه دولت جایگاه بخش تعاون و واحد‌های تعاونی در حوزه‌های مختلف جایگاه ممتازی است و دولت وظیفه خود می‌داند که از شکل‌گیری توانمند‌سازی در تعاونی‌ها و به‌طور خاص تعاونی‌های دانش‌بنیان حمایت مضاعف داشته باشد.

نهاوندیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تعاونی‌ها باید بتوانند روحیه مشارکت خود را در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تجلی دهند و نقش خود را در پیشبرد کشور و جبران کاستی‌ها و نارسایی‌ها ایفا کنند، خاطر نشان کرد: روح تعاون مهم‌تر از شکل تعاونی است. اگر روح در تعاون متجلی‌تر باشد آن تعاونی موفق‌تر است، ولی صرف اینکه تعاونی داشته باشیم اما فاقد روح تعاون باشد کارآمدی ندارد.

به گفته رییس‌دفتر رییس‌جمهور، تعاونی‌ها می‌توانند پس‌انداز‌های کوچک را تجمیع کنند و این سرمایه را به حرکت درآورند مشروط بر اینکه روحیه تعاونی میان اعضا وجود داشته باشد. نهاوندیان متذکر شد: در شرایط کنونی توقع از بخش تعاونی این است که بیشترین مشارکت را تامین کنند و خلاف توقع است که از عنوان تعاونی به بهانه رانت استفاده شود. رییس دفتر رییس‌جمهور ادامه داد: در بحث تعاونی‌های سهام عدالت در پاسخ به این پرسش که میزان مشارکت مردم در مدیریت این تعاونی‌ها در کدام نقطه است پاسخ روشنی دریافت نکرده‌ایم، بنابراین باید در تعاونی‌ها تجلی مشارکت اجتماعی و تبلور روح تعاون را بیشتر از بخش‌های دیگر ببریم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/aPcKYDG6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه