شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم هرجا مسئله غامضی می‌دید که توانایی حل آن را ندارد دستور می‌داد صورت مسئله تا زمان دیگر پاک شود. یکی از معضلات و مسائل غامض دوران ریاست او بر دولت از 1384 تا تابستان 1392، پنهان‌سازی آمار و اطلاعات بود. داستان از سال 1385 شروع شد که بانک مرکزی آمار رشد یک دوره صنعت را اعلام و معلوم شد که رشد خیره‌کننده سال‌های قبل از دولت نهم سقوط کرده است.

مجادله میان بانک مرکزی و مدیران وقت صنعت به جایی رسید که آمار رشد سرمایه‌گذاری‌ها و آمار مرتبط با رشد تولید ناخالص داخلی، آمار صادرات و فروش و تولید نفت به مرور از نماگرهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی جایش خالی ماند. یکی از انتقادهای گسترده منتقدان یعنی کسانی که اغلب اکنون در دولت یازدهم مناصب اجرایی دارند به دولت احمدی‌نژاد همین رفتار ناسازگار با آداب کارشناسانه و علمی از سوی بانک مرکزی بود.

679767975895684684583457845856895684534573578458

در حالی که دولت یازدهم در پاسخ به رفتار خارج از هنجار بانک مرکزی تحت سیادت احمدی‌نژاد در نیمه دوم سال 1392 و تا اندازه‌ای سال 1393 رفتار مدرن نشان داد و از پنهان‌سازی آمارهای مرتبط با شاخص‌های کلان اجتناب کرد، اما تلافی آن روزهای خوب در سال 1394 درآمد. مدیران ارشد مرتبط با ارائه آمارهای بانک مرکزی چرا کاری انجام می‌دهند که بارها و بارها از سوی منتقدان دولت قبلی نکوهش شده است. تکرار این رفتار نابهنجار و ندادن آمار مربوط به مهم‌ترین توضیح‌دهنده اقتصاد کلان آیا عمدی است؟

به نظر نمی‌رسد که این اتفاق عمدی باشد، اما می‌توان درباره دلایل آن پژوهش کرد. مدیران محترم بانک مرکزی شما که در نیمه دومین ماه باقی مانده از سال 1394 آمار مربوط به نیمه اول 1394 را ارائه می‌دهید، می‌توانستید کمی دیگر صبر کنید و آمارهای کامل ارائه دهید تا پنهان‌سازی آمار متوجه کلیت دولت نشود. ریاست بانک‌مرکزی به نمایندگی از کلیت‌ کابینه یازدهم باید از مدیران میانی توضیح بخواهد و ریاست‌جمهوری نیز می‌تواند از ریاست کل بانک مرکزی بخواهد که در این باره توضیح دهد که چرا کاری را تکرار می‌کنند که پیش از این بارها نکوهش شده است.

* عضو شورای سردبیری روزنامه «فرصت امروز»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UPBcNAkH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه