شنبه, ۱ آبان(۸) ۱۴۰۰ / Sat, 23 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز

بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

5 ماه پیش ( 1400/2/29 )
نویسنده : دنی اورتیز   مترجم : امیر آل علی  

برای این امر که در زمینه بازاریابی عملکرد خوبی داشته باشید، یکی از مهمترین اقدامات این است که الگوهایی را برای خود پیدا کنید. درواقع این امر می تواند برای شما الهام بخش باشد. نکته جالب این است که بسیاری از برندها صرفا با تقلید استراتژی های برندهای مطرح، به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرده اند. در این راستا 10 برند منتخب با استراتژی های جالب بازاریابی را بررسی خواهیم کرد. 

1-اسپاتیفای: ارائه تجربه متفاوت به کاربران 

بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

اگر یوتیوب در زمینه انتشار ویدئو پادشاهی می کند، در زمینه موسیقی، بدون شک اسپاتیفای را باید در بالاترین جایگاه بدانیم. این برند در چند سال اخیر انتشار پادکست را نیز در دستور کار خود قرار داده که طرحی بسیار موفق بوده است. با این حال چه عاملی باعث شده تا این شرکت ناشناخته سوئدی که از سال 2008 کار خود را شروع کرده، به این حجم از موفقیت دست پیدا کند؟ اگرچه نمی توان یک عامل را تنها مورد توجه قرار داد، با این حال یکی از اصلی ترین و جالب ترین استراتژی های آن، ارائه تجربه های متفاوت برای کاربران است. این امر باعث می شود تا این برند هیچ گاه تکراری نشود. برای مثال یکی از بخش های جالب، ایجاد فهرستی از موسیقی ها براساس سلیقه شما است. درواقع هوش مصنوعی به کار رفته، با تحلیل مواردی که معمولا شما انتخاب می کنید، به درکی از علایق شما دست پیدا می کند که باعث شده تا بتوانید بدون نیاز به جست و جو، فهرست مورد علاقه خود را داشته باشید. درواقع این امکان، کمک می کند که افراد با موسیقی هایی آشنا شوند که در حالت عادی حتی ممکن است نام آن را نشنیده باشند. این امر جست و جو را برای شما به مراتب ساده ‏تر خواهد کرد. درواقع شما می‏ توانید با تعیین سبک ها و خواننده های مورد علاقه نیز به بهبود این بخش کمک نمایید. در این زمینه اسپاتیفای حتی به این بخش ها نیز محدود نشده و به صورت مداوم، طرح های جدید را به اجرا می گذارد. به همین خاطر هم کار رقبای آن بسیار سخت است. درواقع توجه به علایق متفاوت و پیدا کردن آن باید راز اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی اسپاتیفای دانست. 

مطلب مرتبط: الگوهای مدرن طراحی استراتژی بازاریابی

2-نوردستروم: یادآوری مکرر 

این فروشگاه زنجیره ای که بیش از 260 مرکز خرید را در اختیار دارد و در زمینه های مختلف نظیر پوشاک، لوازم آرایشی، جواهرات و.. فعال است. به این نکته به خوبی توجه کرده که مشتری بنا به دلایل مختلفی، ممکن است مواردی را فراموش کند. درواقع آمارها در این زمینه حاکی از آن است که بیش از نیمی از افراد اگر در روز اول خرید خود را نهایی نکنند، آن را به صورت کامل فراموش خواهند کرد. به همین خاطر تفاوتی ندارد که تا چه مرحله از خرید را طی کرده باشید. درواقع حتی ممکن است تنها تصاویر محصول را مشاهده نمایید. تیم پشتیباتی این برند به صورت مداوم خرید را به شما یادآوری خواهد کرد. درواقع ارائه پیشنهادهای جذاب، باعث می شود تا تمایل به خرید نیز افزایش پیدا کند. ناامید نشدن از مشتری و تلاش برای ارائه پیشنهادهایی که تمایل به خرید را افزایش می دهد، رمز اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی این برند آمریکایی است. 

3-گوپرو: اعتماد به محتواهای تولیدشده توسط مشتریان 

بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

کمتر کسی را می‏ توان پیدا کرد که نام این برند محبوب تولیدکننده دوربین های ورزشی را نشنیده باشد. این دوربین ها به علت حجم کوچک، کیفیت بالا و امکانات متنوع برای استفاده در شرایط مختلف بسیار محبوب هستند. نکته جالب این است که برند مذکور، تیم تولید محتوا نداشته و از موارد ارسالی توسط مشتریان استفاده می کند. با توجه به تعداد دنبال کنندگان میلیونی این برند در اینستاگرام و یوتیوب، بدون شک تمایل ها برای ارسال ویدئو بسیار زیاد است. این امر خود به بهبود ارتباط با مشتریان نیز کمک کرده است. آمارها نیز حاکی از آن است که اگر مخاطب را از مرحله بازدیدکننده خارج نمایید، احتمال از دست دادن آن بسیار کم خواهد شد. درواقع این اقدام پیوندساز است. به صورت کلی توجه به مخاطبان، رمز اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی گوپرو محسوب می شود. 

4-سفورا: تمرکز بر برنامه وفاداری متفاوت 

بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

این برند فرانسوی فعال در زمینه تولید لوازم آرایشی، به این موضوع توجه ویژه دارد که تنها ایجاد مشتری های جدید کافی نبوده و لازم است تا برای حفظ آنها نیز برنامه ای دقیق وجود داشته باشد. با این حال در این زمینه اکثر برندها اقدامات یکسانی را انجام می دهند. برای مثال تخفیف در خریدهای بعدی و یا ارسال هدیه در صورت معرفی برند به دوستان معمولا اقدامی است که توسط بسیاری از برندها انجام می شود. درواقع آنها تنوع بالایی در طرح خود داشته و افراد را در گروه های ویژه متفاوتی قرار می دهند که هر یک از آنها امتیازهای خاص خود را دارد. برای مثال اگر برای یک سال مشتری دائم این برند باشید، در گروهی قرار خواهید گرفت که جوایز متنوع و بالاترین حد تخفیف ها را دارد. این موارد باعث می شود که نه تنها مشتری های حال حاضر، تمایل به ماندن داشته باشند، بلکه سایرین نیز این برند را انتخاب نمایند. درواقع برنامه وفاداری در صورتی که به خوبی و به صورت متفاوت اجرا شود، می تواند حتی مزیت رقابتی باشد. به صورت کلی وجود برنامه ای متفاوت برای مرحله پس از جذب مشتری، دلیل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی سفورا است.   

مطلب مرتبط: چگونه برنامه بازاریابی برندمان را طراحی کنیم؟

5-بنیاد جنگل های بارانی: حمایتگری

این برند در زمینه حفاظت از محیط زیست خصوصا جنگل های بارانی فعالیت دارد. اگرچه چنین سازمان هایی معمولا با افراد سرشناس وارد همکاری می شوند تا اهداف خود را به گوش جهان برسانند. با این حال این برند به صورت کاملا متفاوتی عمل کرده و تمرکز خود را بر روی کمک گرفتن از مردم بومی و همکاری با برندها قرار داده است. درواقع تاییدیه این برند، برای هر برند غذایی بسیار مهم بوده و این امر باعث شده است تا افراد بتوانند گزینه هایی را انتخاب کنند که فعالیت های آنها برای محیط زیست آسیبی نداشته و حامی آن محسوب می شوند. همچنین براساس این توافق، برندها موظف هستند که داستان اقدامات خود در مسیر تبدیل شدن به برندی سبزتر را شرح دهند که بنا بر نظرسنجی ها، برای مخاطبان بسیار جذاب بوده است. به صورت کلی تلاش برای حمایت از یک هدف ارزشمند، دلیل اصلی محبوبیت جهانی این برند محسوب می شود.  

6-توییچ: تمرکز بر روی بخشی خاص

توییچ یکی از شبکه های‏ محبوب جهان محسوب می شود که در زمینه پخش زنده بازی های ویدئویی فعال است. در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که صنعت بازی های رایانه ای، یکی از بخش های بسیار پرسود محسوب می شود. درواقع در هر خانواده حداقل یک نفر را می‏ توان پیدا کرد که از محصولات این صنعت استفاده می کند. به همین خاطر طبیعی است که مخاطبان آن میلیونی باشد. برخلاف یوتیوب و سایر شبکه های‏ پخش ویدئو، این برند بر روی حوزه ای خاص تمرکز کرده است. درواقع تمامی ویدئوها به پخش بازی کاربران اختصاص دارد. همین امر باعث شده است تا در این بخش کاملا حرفه ای و شناخته شده شود. این امر در حالی است که اگر می خواست تا وارد رقابت با یوتیوب شود، بدون شک شانس موفقیت بسیار کمی را داشت. راز اصلی موفقیت توییچ، هدف قرار ندادن همه مخاطبان است. درواقع تمرکز بر یک بخش و محدود کردن خود، می تواند دارای نتایج فوق العاده ای باشد. 

7-نایکی: داستانسرایی حرفه ای

برند نایک در زمینه تولید پوشاک و لوازم ورزشی، تلاش کرده است تا داستان موفقیت ورزشکاران مختلف را به عامل تشویق مخاطبان برای خرید تبدیل نماید که در این زمینه کاملا موفق بوده است. درواقع آنها به جای آنکه صرفا محصولات خود را نشان دهند، تلاش کرده اند تا با داستانسرایی درست، احساس نیاز به خرید را افزایش دهند. راز اصلی موفقیت این برند، تولید محتوا به سبکی است که برای مخاطب بسیار جذاب بوده و از آن تحت عنوان تبلیغ غیرمستقیم یاد می شود.  

8-چیپتولی: ایجاد سرگرمی

این فست فود مشهور مکزیکی که مشهورترین محصول آن، سس تند است به صورت مداوم برای مشتریان خود مسابقات جذابی را طراحی می کند. در این رابطه آنها به شبکه های اجتماعی نیز توجه ویژه ای دارند. برای مثال در تیک تاک، جوایزی به خلاقانه ترین ویدئو از محصول داده می شود. این امر باعث شده است تا میزان اشتراک گذاری محتواهای این برند، با نرخ بسیار بالایی همراه باشد. درواقع سرگرم ساختن مشتری که خود جذب افراد بیشتر را به همراه دارد، دلیل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی چیپتولی است. 

9-رزتا استون: تمرکز بر روی خلاقیت 

بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

این برند درواقع نرم افزار آموزش زبان ‎های مختلف محسوب می شود که محبوبیتی جهانی را پیدا کرده است. شیوه بازاریابی آنها به جای معرفی ویژگی ها، توجه به تجربه کاربران است. در این رابطه آنها تلاش کرده اند تا در فضایی مفرح، این نکته را یادآور شوند که آموزش زبان از طریق این نرم افزار، چه مزیت هایی را به همراه دارد که روایت آن از زبان مشتری، بدون شک تاثیرگذارتر خواهد بود. تولید محتواهایی همراه با شوخ طبعی را باید دلیل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی این برند به حساب آورد. 

مطلب مرتبط: 8 گام ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

10-ردبول: ریسک پذیری

بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

ردبول محبوب ترین نوشیدنی انرژی زا در جهان محسوب می شود که به آمار فروش بیش از 7 میلیارد، دست پیدا کرده است. آنها برای بازاریابی استراتژی های متنوعی را دارند که بسیاری از آنها ریسک بالایی را به همراه داشته و ممکن است نتیجه بخش محسوب نشوند، با این حال همین ریسک پذیری باعث شده تا بازاریابی آنها بسیار خاص باشد که خود برای مخاطب جذاب است. برای مثال حمایت از ورزش های پرخطر، یکی از نمونه های بسیار موفق محسوب می شود. به صورت کلی، توجه به بخش های متفاوت که ریسک بالایی هم دارند، باعث شده تا بازاریابی این برند جذابیت فوق العاده ای را داشته باشد. این امر بیانگر آن است که شما همواره نباید به دنبال مسیرهای امن باشید. 

منبع : cyberclick
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FFfXS8xw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه