جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال نشان می دهد که قیمت مسکن پایتخت درحالی همچنان به روند صعودی خود ادامه داده که معاملات مسکن کاهش داشته است. با این حال، رکورد افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی شش ماه اخیر در شهریورماه شکسته شد؛ آنطور که بانک مرکزی گزارش داده، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱درصد رشد نشان می دهد. معاملات مسکن اما همچون ماه های گذشته سیر نزولی داشته و در شهریورماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی پایتخت به ۱۰ هزار و ۳۰۰واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵درصد کاهش نشان می دهد.

اما تازه ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه نیز حاکی از آن است که رکود تورمی در این ماه نیز ادامه یافته و علی رغم کاهش ۴۸درصدی معاملات، قیمت مسکن با ۸۳درصد رشد همراه بوده است.

این آمار که از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است، نشان می دهد که تعداد کل مبایعه نامه های انجام شده در مهرماه امسال ۹ هزار و ۵۶۱ فقره بوده که نسبت به ماه گذشته (شهریورماه 97 با ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره) معادل۱۰.۲درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهرماه 96 با ۱۴ هزار و ۱۹۵ فقره) معادل ۴۸.۴درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر، همچنین از نظر میانگین قیمتی نیز متوسط نرخ هر مترمربع واحد مسکونی در مهرماه امسال ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان برآورد شده است که نسبت به ماه گذشته یعنی شهریورماه معادل ۵.۹درصد و نسبت به مهرماه سال گذشته معادل ۸۳درصد افزایش نشان می دهد.

براساس این گزارش، بیشترین تعداد مبایعه نامه های امضاشده در مهرماه در شهر تهران، به منطقه ۵ با هزار و ۳۲۷ فقره معامله و کمترین آن به منطقه ۱۹ با ۶۴ فقره معامله اختصاص دارد. ضمن اینکه پس از منطقه ۵، منطقه ۲ و ۴ پایتخت به ترتیب با امضای ۷۸۹ و ۷۳۳ فقره مبایعه نامه در رتبه های بعدی قرار دارند.
گران ترین منطقه پایتخت مانند ماه های گذشته در معاملات مسکن مهرماه امسال منطقه یک تهران با میانگین هر متر مربع ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان تخمین زده شده است و در رتبه های بعدی به ترتیب مناطق ۳ و ۲ تهران با میانگین هر متر ۱۵میلیون و ۷۲۲ هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۸۲هزار تومان قرار دارند.

ارزان ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن تهران را منطقه ۲۰ با میانگین قیمت ۳ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان به ازای هر مترمربع در اختیار داشت و پس از آن منطقه ۱۹ با میانگین قیمتی هر مترمربع ۴میلیون تومان و منطقه ۱۷ با میانگین قیمتی ۴میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار داشتند.

همچنین 5 منطقه ۱، ۲، ۳، ۵، ۶ با میانگین قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان در زمره پرارزش ترین محلات پایتخت قرار داشته اند و مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ در بازه قیمتی ۳ تا ۵ میلیون تومان خرید و فروش شده اند.

افزایش در کشور، کاهش در پایتخت

اما آمار دیگری که ارائه شده و مربوط به گزارش تحولات مسکن در مهرماه امسال می شود، مربوط به اتحادیه املاک تهران است و نشان می دهد که در مهرماه سال جاری قراردادهای خرید و فروش در کل کشور ۱۹درصد افزایش داشته، اما در شهر تهران ۳۷درصد کاهش را نشان می دهد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران در گفت وگو با ایسنا، در این باره گفت: در مهرماه امسال ۵۹ هزار و ۲۵ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹درصد افزایش نشان می دهد. در پایتخت اما شاهد افت ۳۷درصدی معاملات بوده ایم، چنانچه مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱ هزار و ۳۲ قرارداد خرید و فروش در تهران داشتیم و این رقم در مهرماه ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۷ هزار و ۳۸۱ مورد بوده است.

خسروی همچنین با اشاره به قراردادهای اجاره گفت: در کل کشور ۴۷ هزار و ۳۸۴ قرارداد اجاره در مهرماه به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی ۹درصد کاهش نشان می دهد. در تهران نیز ۱۵درصد کاهش قراردادهای اجاره را داشتیم. در مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۴۰قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این رقم در ماه مشابه سال قبل ۱۵ هزار و ۸۴۱مورد بود. علت افت قراردادهای اجاره به دو موضوع اقدام برای خرید توسط شهروندان در کل کشور و مهاجرت از تهران مربوط می شود.

رشد ۲۶درصدی خریدوفروش در 7 ماهه امسال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران آمار قراردادهای خرید و فروش مسکن در هفت ماهه نخست امسال را نیز اعلام و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴۳ هزار و ۶۶مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش) در کل کشور به ثبت رسیده است. در زمان مشابه سال قبل این تعداد ۳۶۲ هزار و ۳۰۴ مورد بود که نشان می دهد قراردادهای خرید و فروش در کشور ۲۶درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در بخش اجاره اما ۳۶۴ هزار و ۱۹۲ قرارداد در هفت ماهه امسال به ثبت رسیده که با توجه به ۴۱۹ هزار و ۶۲۹ اجاره نامه در همین بازه زمانی سال قبل قراردادهای اجاره ۱۳درصد کاهش نشان می دهد. این رقم نیز به معنای تمدید اجاره نامه یا اقدام به خرید بوده است.

کاهش قراردادی خرید و اجاره در تهران

به گفته خسروی، در تهران نیز در هفت ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۶۳۷ مورد قرارداد خرید و فروش املاک به ثبت رسیده که با توجه به ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ مبایعه نامه سال قبل، شاهد کاهش ۱۴درصدی معاملات در تهران بوده ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: هفت ماهه امسال، اجاره نامه نیز در تهران ۱۵درصد کاهش یافته است. از ابتدای امسال تا ۳۰ مهرماه ۱۰۷ هزار و ۴۳۵ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این عدد در هفت ماهه سال قبل ۱۲۶هزار و ۵۵ مورد بوده است.

متقاضیان واقعی اقدام به خرید کنند

خسروی در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای به متقاضیان بخش مسکن دارید، گفت: به اعتقاد من کسانی که قصد خرید دارند اقدام کنند. به فروشنده ها نیز توصیه می کنم واحدهای خود را بفروشند و با این هدف که مسکن گران می شود خانه را نگه ندارند؛ زیرا اگر قیمت ها بالا برود ممکن است در شرایط رکود نتوانند خانه خود را بفروشند و مضافا این که در این صورت گران می فروشند و گران می خرند. مسکن پیشران اقتصاد است. گردش مالی در بخش مسکن باعث رونق اقتصادی می شود و ۱۷۴ شغل کلیدی را راه می اندازد. این اتفاق باعث می شود چرخ حوزه های مرتبط، کارخانجات و صنایع نیز بچرخد و اقتصاد راه بیفتد که برکت آن به کشور و مردم می رسد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3FkxELRC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه