جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ارث و میراث چگونه تقسیم میشود؟

پس از فوت شخص اموال وی بین وراث تقسیم می شود، ترتیب این تقسیم برای وراث به صورت همسر، پدر و مادر و سپس فرزندان خواهد بود، یعنی اگر پدری فوت کند و همسر او در قید حیات باشد یک هشتم اموال غیرمنقول به او و سپس سهم ارث پدر و مادر در صورت حیات و پس از آن سهم فرزندان داده خواهد شد. درباره نحوه تقسیم ارث از زبان وکیل ارث بخوانید.

قانون ارث و نحوه تقسیم ارث

دو امر سبب و نسب موجب ارث است:

  • ارث به موجب سبب: ازدواج نوعی رابطه ی سببی است که به واسطه آن زوجین از یکدیگر ارث می برند. البته در ازدواج موقت ارث بری به وجود نمی آید.
  • ارث به موجب نسب: وجود رابطه ی خونی با متوفی

طبقات ارث

به طور کلی خویشان به سه طبقه تقسیم می شوند و نزدیکان سببی و نسبی با توجه به این طبقات از یکدیگر ارث می برند، نزدیکان نسبی رابطه ی خونی با متوفی دارند که با توجه به نسبتشان با متوفی در سه طبقه جای می گیرند. تا زمان وجود وارثی از طبقه ی بالا به طبقه ی پایین ارثی نخواهد رسید.

درجات ارث

در هر طبقه، درجاتی وجود دارد که اگر وارث درجه 1 وجود داشته باشد افراد درجه 2 ارثی از فرد متوفی نخواهند برد.

در طبقه اول:

  • فرزندان درجه یک
  • اولاد اولاد (نوه های متوفی) درجه دو

در طبقه دوم:

  • برادر و خواهر درجه یک
  • اولاد برادر و خواهر درجه دو

در طبقه سوم:

  • عمو، عمه، دایی و خاله درجه یک
  • فرزندان آن ها درجه دو

 

موجبات انتقال ارث

  1. از وارث مالی بر جا مانده باشد
  2. بین متوفی و وارث  رابطه نسبی یا سببی برقرار باشد. (در رابطه نسبی انتقال ارث قطعی است اما در رابطه سببی انتقال ارث در صورت دائم بودن ازدواج ممکن می گردد.
  3. موروث باید فوت شده و وارث باید هنگام فوت او زنده بوده باشد؛ (جنین نیز در صورت متولد شدن پس مرگ مورث خود از او ارث می برد.)

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در رابطه با وکیل کلاهبرداری بدانید.

ارث و میراث چگونه تقسیم میشود؟

انواع ارث

ارث زن از شوهر (سهم الارث زوجه)

 اگر متوفی صاحب فرزند باشد، یک هشتم و اگر فرزندی نداشته باشد، یک چهارم از ارث متوفی به همسر او می رسد.

ارث شوهر از زن (سهم الارث زوج)

اگر متوفی صاحب فرزند باشد، یک چهارم و اگر فرزندی نداشته باشد، نصف ارث به شوهر می رسد.

ارث اولاد از پدر

  • اگر متوفی فقط یک فرزند داشته باشد چه دختر چه پسر تمام ارث به او می رسد.
  • اگر متوفی فقط تعدادی فرزند دختر یا فقط تعدادی فرزند پسر داشته باشد ارث به میزان مساوی بین آن ها تقسیم می گردد.
  • اگر متوفی هم دختر و هم پسر داشته باشد، پسران دو برابر دختران ارث می برند

تقسیم ارث بین دختر و پسر

برای این مورد چند حالت گوناگون وجود دارد:

  • درصورتی که وراث متوفی پدر و مادر و یک دختر باشند، سهم الارث پدر و مادر هر کدام یک ششم و ارث دختر سه ششم است، یک ششم باقی مانده نیز  به نسبت سهم هریک از وراث بین آنان تقسیم می شود مگر آنکه متوفی خواهر و برادر نیز داشته باشد.
  • اگر متوفی خواهر یا برادر داشته باشد، خود سهمی نمی برند اما موجب می شوند مادر از یک ششم بیشتر نتواند ارثی ببرد.
  • اگر وراث متوفی پدر، مادر و تعدادی دختر باشند، سهم پدر و مادر هر کدام یک ششم و سهم دختران چهار ششم است که بین آن ها تقسیم می گردد.
  • اگر وراث متوفی پدر و مادر یا یکی از این دو نفر و مابقی پسر و دختر باشند، سهم پدر و مادر هر کدام یک ششم و بقیه آن به نسبت دو به یک (پسر دو برابر دختر) بین دختر و پسر تقسیم می گردد.
  • اگر متوفی دارای پدر، مادر، یک و یا چند فرزند پسر باشد، یک ششم به پدر، یک ششم به مادر و مابقی به پسر یا پسران متوفی می رسد.

شرط ارث بردن نوادگان

در صورتی که متوفی هم فرزند و هم نوه داشته باشد، هیچ یک از نوادگان ارثی نمی برند، در واقع حتی اگر یکی از فرزندان متوفی زنده باشد و دیگران همه قبل از متوفی از دنیا رفته باشند، نوادگان برجای مانده از انها هیچ ارثی نخواهند برد.

چه زمانی ارث به دولت می رسد؟

در صورتی که متوفی خویشاوند دیگری به جز همسر خود نداشته باشد، یک چهارم اموال به همسرش به ارث رسیده و مابقی اموالِ وی به نفع دولت ضبط خواهد شد.

در صورتی که تعداد همسران یک مرد متوفی بیش از یکی باشد، یک چهارم اموال به میزان مساوی بین تمام زن ها تقسیم شده و مابقی آن توسط دولت ضبط می گردد.

کمک از وکیل خبره

وکیل ارث یا انحصار وراثت شخصی است که مراحل انحصار وراثت برای صدور گواهی را با آگاهی کامل به قانون امور حسبی، انجام می دهد. این شخص باید تمام مسائل و جزئیات این کار را بداند و کوتاه ترین راه برای دریافت گواهی انحصار وراثت را طی کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gmrsri0U
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه