پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

طی روزهای اخیر، بالا رفتن قیمت ها در بازار خودرو نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. در این میان، سه گروه طرف دار افزایش قیمت خودرو هستند که در صورت بی توجهی می توانند معادلات را به نفع خود تغییر بدهند.

به گزارش فرصت امروز به نقل از اسب بخار، چندی پیش، دبیر انجمن خودروسازان از درخواست افزایش ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت خودرو خبر داد و گفت: «قیمت های جدید به شورای رقابت ارسال شده است و آن ها برای اعلام آن تعلل می کنند.»

چه کسانی از  افزایش قیمت خودرو استقبال می کنند

افزایش قیمت نخواهیم داشت

در مقابل، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در خصوص برخی گزارش ها از تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو با تکذیب این گونه اظهارات گفت: «هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و تا تصمیم گیری بعدی اعضای شورا، آن هم با توجه به واقعیت های بازار، نرخ تورم و دیگر فاکتورهای مؤثر در قیمت تمام شده، کارگروه خودروی این شورا تصمیمات را پیشنهاد می کنند و اعضای شورا با توجه به همه فاکتورهای دخیل در خصوص اصلاح قیمت ها چه کاهش و چه افزایش تصمیم گیری می کنند. این امر در آینده نزدیک محتوم نیست.

سپهر دادجوی توکلی بار دیگر با تکذیب هر گونه افزایش قیمت خودروها در مقطع کنونی گفت: «در سامانه شورای رقابت تمام مصوبات و همچنین تصمیمات شورا، که شامل تأیید قیمت ها ست، وجود دارد.»

اعتماد ترک خورده

این در حالی است که واکنش های بازار از اعتماد ترک خورده مردم خبر می دهد. به بیان دیگر، این سخنان قابل اطمینان نیست و ترس از آینده واکنش های هیجانی را به وجود آورده است. در این شرایط، برخلاف مردم و برخی مسئولان، سه گروه هستند که به شدت از افزایش قیمت خودرو استقبال می کنند و امیدوار هستند خلاف گفته عدم افزایش قیمت ها ثابت شود.

دلالان، خوش حالان همیشگی

اولین گروه دلالان هستند، خوش حالان همیشگی که همواره از افزایش قیمت ها لذت می برند. برخی معتقد هستند کاهش فاصله کارخانه و بازار می تواند انگیزه های دلالی را کاهش بدهد. این موضوع زمانی تأثیرگذار می شود که عرضه و تقاضا تعادل داشته باشند، اما در وضعیت فعلی شکاف بازار اجازه خروج دلال ها را صادر نمی کند. ترس و احتمال گرانی، بخشی از تقاضاهای حبس شده را به خرید تبدیل می کند؛ این حالت یعنی برای دلالان خرد و کلان برخورداری بیش تر از رانت های کور و پنهان را تضمین می کند.

پنهان شدگان در سایه واردات

گروه دومی که از افزایش قیمت ها سود می برند سایه نشینان و پنهان شدگان در سایه واردات هستند. همان بخشی که از همین حالا خودروهای دست دوم در کشورهای دیگر را جمع کرده اند. گروهی که افزایش قیمت های بازار پیش از آغاز ورود این خودروها پذیرش قیمت های بالای این خودروها را آسان تر می کند. هر چه قدر قیمت محصولات داخلی چاینیزاسیون شده بالاتر برود به همان اندازه میل و اشتیاق به خرید این محصولات بیش تر می شود. هر چه قدر هم میزان واردات بیش تر باشد به همان اندازه سود این افراد و صد البته حاکمیت بیش تر و بیش تر خواهد شد. پس طبیعی است که افزایش قیمت خودرو برای این بخش لذت آور خواهد بود.

فرصتی طلایی برای مسئولان

گروه سوم نیز متولیان، افراد و نهادهایی هستند که مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد کشور دخیل هستند. با توجه به حساس شدن جامعه، نوسان در بازار خودرو و اثری که بر سطح عمومی قیمت ها دارد به طور طبیعی افکار عمومی را به خود جلب می کند. بنابراین افزایش قیمت خودرو یا اخبار مرتبط به آن می تواند می تواند برای آن ها یک فرصت طلایی تلقی شود، فرصتی که شدت و قدرت اثرگذاری اش مانع از طرح جدی برخی پرسش های دیگر می شود. پرسش هایی مانند افزایش بی حساب و کتاب ودیعه مسکن و اجاره بها، افزایش نرخ مواد خوراکی، عدم تحقق وعده هایی مانند ساخت سالانه یک میلیون مسکن، عدم خصوصی شدن خودروسازی و ابهامات این چنین، در سایه افزایش قیمت خودرو به محاق می روند. بنابراین هر چه اخبار حتی کذب در این زمینه بیش تر شود به همان اندازه فرصت ایجاد می کند. این فضا موجب هم نوایی دلال، حاکمیت و سایه نشینان می شود که خروجی آن تنها افزایش هزینه ها و اندوه برای مردم خواهد بود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FiqCsrEx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه