به گزارش فرصت امروز به نقل از اندیشه قرن، تولید خودرو قرار بود در سال جاری با افزایش همراه باشد و به یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه برسد اما آمارهای هشت ماهه نشان از کاهش تولید وعرضه خودرو دارد.
آنطور که در سامانه کدال آمده است عرضه خودروسازان حتی در آبان ماه نسبت به مهرماه هم با کاهش ۲۵ درصدی همراه بود. براین مبنا میزان فروش نیزبا افت ۷.۱ درصدی همراه شد.
نبود نقدینگی و تامین قطعات از مهم ترین دلایل خودروسازان برای کاهش تولید بوده است که با افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها و رشد تولید در ۱۵ روز، اخیر ظاهرا مشکل نقدینگی خودروسازان هم برطرف شده است.
تولید افزایش یافت
حالا بعد از گذشت حدود ۱۵ روز از قیمت های جدید خودروها، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از رشد ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان در ۱۵ روز اخیر پس از افزایش قیمت ها خبر داد.
فرشاد مقیمی افزود: پس از تعدیل قیمت محصولات متناسب با تغییرات هزینه های تولیدِ ۱۸ ماه گذشته و مجموعه اقدامات قانونی انجام شده، تولید روزانه ایران خودرو و سایپا از ۲ هزار و ۳۸۷ دستگاه در روز به ۴ هزار و ۷۱ دستگاه افزایش یافت.
وی یکی از چالش های صنعت خودرو را قیمت گذاری محصولات این صنعت دانست و افزود: این موضوع در کنار برخی مسائل درون بنگاهی شرکت های خودروساز باعث شده فعالیت چند سال اخیر این شرکت ها با وجود ظرفیت بسیار گسترده بازار برای سوددهی، با زیاندهی همراه باشد.
مقیمی با اشاره به نقش زنجیره تامین در روند رو به رشد تولید خودروسازان افزود: محدودیت های مالی خودروسازان در پرداخت مطالبات به زنجیره تامین به دلیل زیان های متحمل شده باعث تضعیف زنجیره تامین به ویژه قطعه سازان کوچک مقیاس شده است.
وی گفت: شرکت های تامین کننده توان خود را برای حمایت از تولید و افزایش شمارگان (تیراژ) به کار گرفته اند و امیدواریم با رفع موانع و محدودیت ها در بخش قیمت گذاری محصولات برای خودرو سازان، محدودیت های تامین نقدینگی زنجیره تامین نیز رفع شود.