دوشنبه, ۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نسل جوان به مرور در حال تبدیل شدن به مدیران و رهبران کسب وکار است و این اتفاق، باعث انقلابی در تعاریف اساسی کسب وکار خواهد شد.

نسل هزاره (نسلی که در جهان با نام نسل Y نیز شناخته می شود و در بازه حدودی دهه ۶۰ تا ابتدای ۸۰ شمسی به دنیا آمده است)، تا کمتر از دو سال دیگر به بزرگ ترین دسته بندی سنی کسب وکار در جهان تبدیل خواهد شد. این نسل در حال حاضر تغییراتی اساسی در دنیای تجارت ایجاد کرده است. به علاوه با افزایش بازنشستگی های نسل های قبلی، نسل جوان در حال تبدیل شدن به مدیران و رهبران کسب و کار است.

تغییرات نسل جوان در سبک رهبری

کارشناسان معتقدند رفتارهای نسل جوان تفاوت هایی اساسی با پدران و مادرانشان دارد و حضور این نسل در جایگاه های رهبری، بسیاری از اصول آن را تغییر خواهد داد. یکی از این اصول، نحوه ی نگرش ما به رهبری است. در قدم اول، رهبری اقتدارگرا منسوخ شده و به مرور، رهبری حمایتی و مشارکتی جایگرین آن خواهد شد. در این بحث، سبک رهبری هدایت گر در مقابل دستوردهنده در حال رشد است.

دورانی که مدیران شرکت ها در نقش دیکتاتور ظاهر می شدند و جدا از کارمندان در گوشه ای از شرکت به امر و نهی می پرداختند در حال منسوخ شدن است. نسل جوان کنونی حتی تعریف رئیس را نیز از مدیریت کسب و کار حذف کرده و اصطلاح رهبر را برای این پست سازمانی ترجیح می دهد.

علاوه بر تعاریف، نحوه ی ارتباط برقرار کردن و مشارکت واحدهای مختلف سازمانی نیز در حال تغییر است. نسل هزاره بر این باور است که تمامی واحدها و سلسله مراتب سازمانی باید به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند و در جریان روند امور قرار بگیرند. آن ها این سبک از ارتباط را باعث ایجاد اعتماد، وفاداری و تعهد در کارمندان می دانند.

نسل جوان در جایگاه رهبری، ارزش زیادی برای محیط کار باز بدون اهمیت دادن به سلسله مراتب سنتی قائل است. آن ها محیط های مشارکتی را ترجیح می دهند که هر کس در آن (صرف نظر از موقعیت شغلی) حق و امکان اظهار نظر دارد. این موارد نشان می دهد که رهبری نسل جوان اهمیت زیادی برای همکاری قائل است. این رهبران جدید پیش از هر تصمیمی با همکاران، مدیران بالا و پایین دستی، هیئت مشاور و منتورهای خود مشورت می کنند. آن ها شبکه ای همیشه در دسترس دارند که برای هر سؤال یا چالش کسب و کار به آن رجوع می کنند.

مطلب مرتبط:وقتی درباره رهبری سازمان صحبت می کنیم اساسا درباره چه صحبت می کنیم / رهبر باشید

ترییت رهبران جوان

موارد گفته شده نشان داد که رهبری توسط این نسل جدید، امیدواری برای پیشرفت هرچه بیشتر شرکت ها در فضای مدرن کسب وکار را بیشتر می کند. حال این سؤال ایجاد می شود که شرکت ها چگونه می توانند کارمندان و مدیران جوان را برای تصدی پست رهبری تربیت کنند؟ پاسخ ساده ی این سؤال مانند هر راهکار دیگر برای نسل جوان در آموزش نهفته است.

هر فرصت ساده در شرکت ها می تواند به موقعیتی برای آموزش تبدیل شود. باید از فرصت های کوچک رهبری و مدیریت شروع کرد و در صورت موفقیت این افراد، به مرور مسئولیت های بزرگتر را به آن ها واگذار کرد. نکته ی مهم این که نسل جوان بیش از هر نسل دیگر به راهنمایی نیاز دارد. البته قطعا با حمایت کافی از این افراد می توان آن ها را به باارزش ترین کارمندان شرکت تبدیل کرد.

یکی از نکات مهم در مدیریت و رهبری نسل جوان، شفاف سازی است. البته این بدان معنا نیست که تمامی اسرار شرکت (که در حوزه ی دسترسی آن ها نیست) را با آن ها در میان بگذارید. بلکه می توانید مسیر رسیدن به اعتبار لازم برای دسترسی به این اسرار را برای آن ها روشن کنید. به بیان دیگر باید اهدافی قابل اندازه گیری برای آن ها مشخص کنید و مسئولیت رسیدن به این اهداف را بر دوش این افراد قرار دهید. در تعریف ساده این نسل تمایل دارد کاری قابل توجه و تأثیرگذار انجام دهد. با محول کردن وظایفی در جهت پیشرفت شرکت و تأثیرگذاری در چشم اندازهای بزرگتر، می توانید ارزش کار را به آن ها نشان دهید.

یکی از چالش های اساسی مدیران برای تربیت رهبران نسل جوان، نگه داشتن طولانی مدت آن ها در شرکت است. این نسل، شغل را به دید مکانی برای یادگیری در نظر می گیرد و به جای پایداری در شغل، به دنبال فرصت های بیشتر است.

یکی از راه های تشویق این افراد به تفکر بلندمدت، فراهم کردن فرصت های یادگیری در داخل سازمان است. یکی از راهکارهای ملموس در این بخش، یادگیری از نسل جوان در ازای آموزش تجربیات نسل های پیشین است. این راهکار نه تنها به پرورش مهارت های رهبری کمک می کند، بلکه منبعی قابل اتکا و مشاوری قابل اعتماد را در اختیار آن ها قرار می دهد که در مواقع لزوم می توانند به او مراجعه کنند.

در این مرحله با تناقضی عجیب در نسل جوان روبرو می شویم. آن ها پارادوکسی از تمایل به استقلال و آموزش دیدن هستند. بعلاوه در اکثر اوقات این افراد تمایل خود به یادگیری را بروز نمی دهند. آن ها تمایل دارند که خود را به رهبران و نسل قبلی ثابت کنند. به همین دلیل در اکثر مواقع در صورت نیاز به راهنمایی از ابراز کردن آن خودداری می کنند. دلیل این رفتار نیز ترس از تصور دیگران در مورد عدم توانایی آن ها است.

راهکار مناسب برای این چالش، ایجاد اعتدال بین شرایط آموزشی و موقعیت های استفلال نسل هزاره است. فراموش نکنید که این نسل همواره به دنبال چالش است. آن ها وقتی اعتماد شما را حس کنند و به این نتیجه برسند که از طرف تیم مدیریتی حمایت می شوند، قطعا عملکردی فوق العاده خواهند داشت.

در نهایت به این نکته می رسیم که رهبری در حال تبدیل شدن به پدیده ای انسانی تر است. به بیان دیگر افراد نقش های مهم تری در تصمیم گیری شرکت ها خواند داشت. از طرفی محیط های کاری مشارکتی و متنوع تر در حال گسترش هستند. نسل هزاره دیگر سبک کاری ۸ تا ۵ را نمی پذیرد. آن ها کارمندانی نیستند که به محیط کار بیایند، وظایفشان را انجام دهند و بدون هیچ تأثیری روی پیشرفت کلی شرکت، آن را ترک کنند. طبیعتا این دیدگاه در رهبران این نسل نیز وجود خواهد داشت. به تعریف ساده، نسل هزاره و نسلی بعدی (نسل Z که به مرور در حال ورود به بازار کار است)، سبک کسب وکار را در تمام نقاط جهان تغییر خواهد داد.

منبع : FORBES/zoomit
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xO7ug5RE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگ
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه