پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

به احتمال زیاد اخیرا عبارت های واقعیت مجازی (VR) واقعیت افزوده (AR) را بارها شنیده اید. اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی و امکان استفاده آسان تر از چنین نوآوری ای برندهای بیشتری به سوی استفاده از VR و AR در کمپین های بازاریابی شان حرکت می کنند. با این حال تفاوت میان VR و AR چیست؟ در بسیاری از مواقع ما با چنین پرسشی از سوی دیگران مواجه می شویم. اجازه دهید به این پرسش پاسخ کوتاهی دهم:

- واقعیت مجازی: اصطلاحی مربوط به قرار دادن کاربر در داخل یک تجربه، خواه این تجربه جهانی دیگر باشد یا یک بعد متفاوت از زندگی.

- واقعیت افزوده: هنگامی که برخی محتواها به درون دنیای واقعی افزوده می شوند. این تکنولوژی به طور معمول از طریق دوربین یا گوشی هوشمند کار می کند. مثال واضح در این زمینه بازی مشهور پوکمن گو خواهد بود.

در هر صورت، VR و AR در طول چند سال اخیر شهرت بالایی کسب کرده اند. براساس پیش بینی ها این شهرت در آینده پیشرفت بیشتری به خود خواهد دید. بی تردید افزایش شهرت این تکنولوژی ها به معنای افزایش سودآوری شان نیز هست. برهمین اساس ارزش اقتصادی این تکنولوژی ها تا سال 2020 به 29.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

مزیت های استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در استراتژی بازاریابی چیست؟

هنگامی که نوبت به ساماندهی استراتژی بازاریابی، به ویژه در شبکه های اجتماعی می رسد، فناوری VR شماری مزیت غیرقابل پیش بینی ارائه خواهد کرد:

- تجربه خاص: با استفاده از فناوری واقعیت مجازی به عنوان روشی برای دستیابی به مشتری شما تجربه کاملا منحصر به فردی از برندتان ارائه خواهید کرد. براین اساس ارتباط شما با مخاطب به طور شگفت انگیزی عمیق تر می شود. در واقع دیگر خبری از تعامل با مخاطب از طریق آگهی های فیزیکی، تبلیغات تلویزیونی و شبکه های اجتماعی نیست. این تجربه نوین هیجان و تعامل پویا را به ارمغان خواهد آورد. به علاوه از طریق این تکنولوژی مخاطب به نوآوری برندتان نیز پی می برد.

- پرهیز از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات: استفاده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات در بین سال 2015 تا 2016 با رشد 30درصدی مواجه شده است. در حقیقت مردم بیشتری به استفاده از این ابزارها برای جست وجو در اینترنت روی آورده اند. در این میان تکنولوژی واقعیت مجازی برای مخاطب فضایی پویا و تعاملی به ارمغان می آورد. اگرچه این فناوری در عرصه کسب و کار نوعی تبلیغات محسوب می شود، اما دیگر خبری از افزونه های مسدودسازی تبلیغات نیست. بدون شک هنوز برای داوری در مورد فناوری VR زود است. با این حال گزارش ها از کارایی 70درصدی این الگو از تبلیغات حکایت دارد. به این ترتیب مخاطب ها تبلیغات VR را بسیار کمتر از گونه های دیگر تبلیغات آزاردهنده یافته اند.

مطلب مرتبط:آیا برای بازاریابی در سال ۲۰۲۰آماده هستید؟

- دسترس پذیری پلتفرم های اجتماعی: چندی پیش شرکت فیس بوک در مراسم F8 از سرویس Oculus Go رونمایی کرد. این بدان معناست که شبکه های اجتماعی در حال سرمایه گذاری روی فناوری واقعیت مجازی هستند. در حقیقت طرح فیس بوک شامل ایجاد اتاق های Oculus برای وقت گذرانی مجازی با دوستان مان نیز می شود. به این ترتیب ارتباط میان افراد بیش از پیش تسهیل خواهد شد. به علاوه برای برندهای فعال در شبکه های اجتماعی چنین چرخشی یک فرصت عالی به منظور نمایش محصولات شان است.

باتوجه به توضیحات ارائه شده، هجوم برندها به سوی استفاده از تکنولوژی VR جای تعجب ندارد. با این جای سوال اینجاست که شما به عنوان یک برند چگونه توانایی بهره برداری از این فناوری را دارید؟

اجازه دهید در اینجا به سراغ اظهارنظر هنری کولینگ، مدیر بخش خلاقیت شرکت تبلیغاتی Unit9 برویم: «گام نخست یافتن چگونگی هماهنگی فناوری واقعیت مجازی با استراتژی بازاریابی شماست. مرحله دوم نیز متقاعدسازی مخاطب هدف به استفاده از هدست ها خواهد بود.»

بازاریابی مبتنی بر واقعیت مجازی در گردشگری

فناوری VR در صنعت گردشگری به راحتی قابل استفاده است. از زمان پرواز گرفته تا اقامت در هتل ها، این تکنولوژی توانایی خلق لحظات خوش زیادی برای مسافران دارد.

بهترین نمونه استفاده از این تکنولوژی را می توان نزد موسسه گردشگری «طبیعت ولز» یافت. این موسسه نمایی از مناظر بکر خود را از طریق دوربین های VR در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. بی تردید پس از مشاهده این مناظر از طریق دوربین های واقعیت مجازی به سایت شرکت رفته و بلیت ویژه تان را سفارش خواهید داد. شما امکان مشاهده مناظر به دو صورت را خواهید داشت. نخست اینکه فایل های ویدئویی را دانلود و مشاهده کنید. در این صورت طیف وسیعی از مناظر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. راه حل دوم مراجعه به سایت موسسه و مشاهده فیلم های سه بعدی است. البته راهکار اخیر کیفیت فناوری واقعیت مجازی را به خوبی بازنمایی نخواهد کرد.

خبر خوب برای دست اندرکاران صنعت گردشگری تولید انبوه دوربین های واقعیت مجازی از اواخر سال 2017 است. به این ترتیب اکنون بسیاری از افراد از این دوربین ها در خانه شان استفاده می کنند.

بازاریابی مبتنی بر واقعیت مجازی در مشاوره املاک

فرض کنید برای یافتن خانه موردعلاقه تان نیازی به هیچگونه جابه جایی نداشته باشید. روی صندلی راحتی تان نشسته و تمام جزئیات و اطراف خانه مورد نظر را مشاهده کنید. شاید در ابتدا این امر رویایی خام به نظر برسد، اما به لطف فناوری VR اکنون در حوزه مشاوره املاک بدل به واقعیتی انکارناپذیر شده است.

دو شرکت بزرگ Giraffe 360 در بریتانیا و مترپورت در ایالات متحده در حال استفاده از این تکنولوژی هستند. بی تردید ورود دو برند بزرگ حوزه مشاوره املاک به فرآیند استفاده از فناوری واقعیت مجازی بقیه شرکت ها را نیز به سوی این کار خواهد کشاند. نکته جالب اینکه شرکت مترپورت به تنهایی از سال 2011 بیش از یک میلیون فضا را برای نمایش در دوربین های VR اسکن کرده است.

نکته مهم در مورد حوزه مشاوره املاک اقدام غول های این صنعت در راستای هماهنگی با پلتفرم های مختلف از قبیل فیس بوک و گوگل است. به این ترتیب در آینده ای نزدیک در تمام دنیا شاهد استفاده از این فناوری برای فروش خانه خواهیم بود.

بازاریابی مبتنی بر واقعیت مجازی در حوزه لوازم خانگی

آیا تا به حال به رویاپردازی در مورد آشپزخانه یا اتاق خواب رویایی تان پرداخته اید؟ آیا علاقه مند به آگاهی از داشتن فضای کافی برای خرید آن کابینت چوبی زیبایی که هفته پیش در فروشگاه دیده اید، هستید؟ خبر خوش برای شما ورود فناوری واقعیت مجازی به عرصه لوازم خانگی است. براین اساس برندهای بزرگی نظیر IKEA و جان لویس از چندی پیش سرمایه گذاری در این بخش را شروع کرده اند.

در حوزه لوازم خانگی شرکت خرده فروشی Lowe’s به طور ویژه روی فناوری VR حساب کرده است. آنها به دو صورت در حال استفاده از این تکنولوژی هستند. نخست اینکه به کاربران در خانه شان اجاز طراحی آشپزخانه و پذیرایی رویایی شان را می دهند. برای کسانی که دوربین واقعیت مجازی ندارند هم اتاق های ویژه ای در فروشگاه های این شرکت طراحی شده است. در این اتاق ها 19 موقعیت مختلف خانه ها به صورت پیش فرض قرار دارد. به این ترتیب افراد می توانند ساعت ها به طراحی اتاق خواب یا پذیرایی موردعلاقه شان پرداخته و در نهایت آن را خریداری کنند.

فناوری VR در خرده فروشی

در طول سال های اخیر فروشگاه ه ای بزرگ با پدیده ای به نام فروشگاه های آنلاین و تجارت الکترونیک دست وپنجه نرم کرده اند. با این حال شاید ظهور فناوری واقعیت مجازی فرصتی دوباره برای جذب مشتری به فروشگاه ها باشد. البته این نکته چندان هم قطعی نیست. در واقع شاید دوربین های VR بیشتر به درد فروشگاه های آنلاین بخورند.

در هر صورت فرصت مناسبی برای فروشگاه ها به منظور بهره برداری از توانایی های فناوری VR وجود دارد. در این زمینه والمارت گوی سبقت را از رقبا ربوده است. به این ترتیب آنها روی این فناوری سرمایه گذاری کلانی کرده اند. والمارت علاوه بر فروش دوربین های VR از آنها در راستای شکل دهی به بخش ویژه خو تحت عنوان Store No. 8 نیز استفاده کرده است. براین اساس در این فروشگاه ها شما با استفاده از قابلیت واقعیت مجازی به تجربه استفاده از محصولات موردنظر دست خواهید یافت.

مطلب مرتبط:آینده بازاریابی در عصر فناوری

یکی دیگر از فروشگاه های موفق در زمینه به کارگیری تکنولوژی واقعیت مجازی فروشگاه های زنجیره ای بارنیز است. این برند در کمپین بهاره خود از دوربین های VR به منظور ارائه تجربه استفاده از محصولات حوزه ورزش، مد و پوشاک استفاده کرده است. به این ترتیب برای خرید یک وسیله ورزشی ابتدا خریدار به مشاهده نحوه استفاده از آن در یک موقعیت 360 درجه خواهد پرداخت. بی تردید این نوع از تجربه جذابیت و کارایی بسیار بالایی در دنیای فروش دارد.

آینده فناوری VR چگونه خواهد بود؟

به طور کاملا خلاصه، آینده فناوری واقعیت مجازی به میزان استقبال مردم بستگی دارد. این امر نیز به طور کاملا به میزان دسترس پذیری و سهولت استفاده از تکنولوژی مذکور وابسته است. در حقیقت امروزه هر تکنولوژی برای موفقیت نیازمند ارائه خود به عنوان دستاوردی ارزان با کاربری ساده خواهد بود.

به رغم همه مشکلات، در مورد فناوری واقعیت مجازی نشانه های امیدبخشی وجود دارد. رویکرد اپل به سوی نسل تازه ای از اموجی ها که نیازمند استفاده از دوربین های واقعیت مجازی هستند، در کنار سرمایه گذاری شبکه های اجتماعی مختلف در این زمینه امیدها را نسبت به توسعه هرچه بیشتر این فناوری افزایش داده است. اگرچه همچنان محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد. به ویژه اینکه هیچ نوع تضمینی به بازگشت سرمایه گذاری مان در دست نیست. به این ترتیب بسیاری از برندها هنوز منتظر مشاهده سیگنال های مشخصی نسبت به سودآوری سرمایه گذاری در این بخش هستند.

در پایان نیز باید یادآور شد که در چند وقت گذشته شاهد ورود بسیاری از برندهای بزرگ به عرصه استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی بوده ایم. به این ترتیب فروش دوربین های واقعیت مجازی از پایان سال 2017 تا به حال از سوی سونی، HTC و سایر تولیدکنندگان به مرز 3.5 میلیون دستگاه رسیده است. براساس پیش بینی ها این عدد تا سال 2020 به 82میلیون خواهد رسید. به این ترتیب شمار هرچه بیشتری از مشتریان شما به این تکنولوژی دسترسی پیدا می کنند. البته هنوز هم 82میلیون دستگاه فاصله زیادی با رقم مطلوب برای کسب وکارها دارد.

منبع : hootsuite
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sGCXOv91
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه