یکشنبه, ۱۳ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Sun, 4 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز
بررسی ترکیب مارکتینگ و گیم در فرصت امروز

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

1 ماه پیش ( 1401/7/14 )

بازی های کامپیوتری طرفدارهای بی شماری در سراسر دنیا دارد. مهم نیست شما یک دانشجوی جوان، کارمندی بازنشسته یا حتی بچه دبستانی باشید، به هر حال صنعت گیم هر طور شده با گوشت و پوست شما عجین می شود. دلیلش هم واضج است؛ مردم در چهار گوشه دنیا عاشق بازی و سرگرمی هستند. شاید من و شما نتوانیم همین امروز به ورزشگاهی مثل سانتیاگو برنابئو رفته و لذت فوتبال بازی کردن روی چمن آنجا را تجربه کنیم، اما بازی فیفا با بالاترین کیفیت دم دست مان است تا یک تجربه مجازی درجه یک از فوتبال حرفه‎ ای را داشته باشیم. به طور مشابه، اگر دل تان کمی گشت و گذار در شهر و کارهای هیجان انگیز خواست، کلی بازی جهان باز منتظرتان است تا تنها با یک کلیک وارد دنیایی تازه شوید. خب اگر حتی یک نفر را هم سراغ دارید که بعد از یک روز طولانی بازی با پلی استیشن یا حتی سرگرمی های سنتی سر حالش نمی آورد، ما را هم بی خبر نگذارید. 

توسعه سریع صنعت گیم شاید در طول دهه های اخیر برای هر کسی تعجب آور باشد، بازاریاب ها را اصلا غافلگیر نکرده است؛ چراکه بازاریابی از عصر یونان باستان با بازی و سرگرمی گره خورده است. مارکترهای کارکشته خیلی خوب می دانند مخاطب تا وقتی احساس نکند یک برند سرگرم کننده است، حتی به خرید فکر هم نمی کند. به همین خاطر خیلی از برندها در طول دهه های اخیر به طور جدی وارد گودِ بازاریابی با چاشنی گیم شده اند. اگر شما هم دوست دارید مثل خیلی از همکاران تان از همین امروز دستی به سر و گوش کمپین تان بکشید، باید کاملا محتاط عمل کنید؛ چراکه جاده بازاریابی پر از پیچ و خم های مرگبار است که اگر حواس تان نباشد در یک چشم به هم زدن اعتبار و سرمایه تان را از بین خواهد برد. 

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کاری باید دقیق و اصولی انجام شود. در این بین بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی نیز چنین شرایطی دارد. شاید فکر کنید ما فقط داریم شما را از ورود به جهانی تازه می ترسانیم، اما راستش را بخواهید برنامه ما خیلی گسترده تر از این حرف هاست. ما در ادامه بعضی از مهمترین نکات درباره ترکیب بازاریابی و صنعت گیم را مرور می کنیم. اینطوری شما با آگاهی کامل از آنچه در انتظارتان است وارد زمین بازی شده و دیگر خبری از غافلگیری های ناگهانی نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه برند در صنعت گیمینگ

بازاریابی+ بازی و سرگرمی: مقدمه ای خودمانی!

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

وقتی درباره صنعت گیم در حوزه مارکتینگ صحبت می کنیم، منظورمان طراحی بازی های در حد و اندازه کال آف دیوتی نیست. هرچه باشد نه شما یک بازی ساز هستید، نه استودیویی به اندازه EA در اختیارتان است. به علاوه، انتظارات مشتریان هم از شما پایین تر از این حرف هاست. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا باور نمی کنم برندی مثل نایک یک بازی کاملا جداگانه برای خودش بسازد. حتی اگر در یک دنیای سورئال چنین اتفاقی رخ دهد، بی شک یک نسخه از این گیم هم فروش نخواهد رفت. 

حالا که متوجه شدید کسی از شما انتظار خلق بازی های چند صد گیگی را ندارد، باید کم کم عینک واقع گرایی را به چشم بزنیم. از آنجایی که حرف زدن درباره بازی و سرگرمی کار راحتی نیست و ممکن است حوصله همه سر برود، ما قصد داریم در این بخش با یک مثال کاربردی منظورمان را بیان کنیم. فرض کنید صبح یک روز دل انگیز وقتی اکانت جیمیل تان را باز می کنید، با یک ایمیل از سوی موسسه TED Talks رو به رو شوید. معمولا سمینارهای این موسسه در همان چند روز اول کاملا پر می شود. با این حال اگر پای سخنران های جوان و موضوعات تازه وسط باشد، معمولا صندلی های خالی بی نهایت زیادی در سالن به چشم می آید. یک استراتژی هوشمندانه در این میان ترغیب مخاطب برای بارگذاری یک توییت ساده درباره این همایش و دریافت بلیت رایگان چنین همایشی است. اینطوری کاربران درگیر یک بازی بی نهایت ساده، اما هیجان انگیز می شوند. دست آخر هم در سالن TED Tals جای سوزن انداختن نخواهد بود؛ به همین سادگی!

اگر شما بازاریاب سختگیری باشید، احتمالا ترکیب کارتان با صنعت گیم خیلی سخت به نظر می رسد. خبر خوش اینکه ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین دیدگاهی نداریم. همانطور که یک تیم فوتبال فقط و فقط با تمرین یک تاکتیک ساده می تواند حسابی از خجالت رقبا دربیاید، شما هم باید کمی سختگیری تان را کم کنید. در عوض همین وسواس را هنگام تمرین برای تولید محتوای سرگرم کننده نشان دهید. ماجرا جالب شد، نه؟

با توجه به نکاتی که تا اینجای کار گفتیم، کم کم باید درباره مراحل اجرای الگوی جدید بازاریابی مان برویم. اینطوری شما نتایج کارتان را به طور محسوس مشاهده کرده و نسبت به آینده کاری تان امیدوار خواهید شد. پس کوله پشتی تان را جمع کنید تا با قدرت مسیرمان را ادامه دهیم. 

تکنیک هایی برای ترکیب مارکتینگ و سرگرمی

تست های شخصیت شناسی: قدیمی ترین سرگرمی دنیا!

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

آیا تا به حال از تست های شخصیت شناسی استفاده کرده اید؟ همان تست هایی که بعد از چند تا سوال ساده زیر و بم شخصیت تان را رو می کند. شما را نمی دانم، ولی من که هر بار از این تست ها استفاده می کنم طوری حیرت‎زده می شوم که نگو و نپرس. هرچه باشد آدم گاهی اوقات نیاز دارد دیگران درباره روحیاتش نظر دهند. از آنجایی که همه ما وقت و حتی پول کافی برای مراجعه به روانشناس ها را نداریم، بازاریاب ها می توانند تا حدودی این کمبود را جبران کنند. اشتباه نکنید، ما انتظار نداریم شما همین امسال واحدهای روانشناسی را پشت سرهم پاس کنید، بلکه فقط باید یک تست جذاب برای روانشناسی از مشتریان در چنته داشته باشید. 

بی شک حرف زدن درباره طراحی تست های روانشناسی برای میخکوب کردن مشتریان با انجام این ماموریت غیرممکن در عمل کاملا فرق دارد. به همین خاطر ما ترجیح داده ایم بدون معطلی سراغ یک مثال جذاب در این مورد برویم. ارتش آمریکا معمولا بیشتر از اینکه دنبال بازاریابی باشد، در فیلم های هالیوودی حضور دارد. با این حال پروژه این سازمان برای جذب نیرو از بین شهروندان آمریکا چند سالی است رنگ و بوی تازه ‎ای به خودش گرفته است. آنها در سایت رسمی شان فقط و فقط با سه تا سوال به شما می گویند روحیه تان برای کار در کدام بخش ارتش مناسب است. قبول دارم این ایده خیلی هیجان انگیز یا حتی غیرمنتظره به نظر می رسد، اما اصلا دور از ذهن نیست؛ چراکه کلی آدم از سراسر دنیا برای کشف توانایی های مخفی شان در زمینه نظامی به این سایت مراجعه می کنند. نتیجه کار هم افزایش تعداد داوطلبان برای عضویت در ارتش است.

مطلب مرتبط: چطور تبدیل به اینفلوئنسر دنیای گیم شویم؟

همانطور که می بینید، بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی اصلا کار پیچیده ای نیست. شما می توانید در حوزه تخصصی تان با طراحی چند تا سوال طوری مخاطب را میخکوب کنید که انگار مهمترین سوالات دنیا پیش رویش قرار دارد. با این حساب دفعه بعدی که به فکر بازاریابی افتادید، حتما طراحی این تست ها را مد نظر داشته باشید؛ همین و بس.

طراحی برنامه وفاداری به برند: مشتریان همیشگی تان را فراموش نکنید

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

از قدیم گفته اند یک برند با تعداد مشتریان وفادارش در بازار سنجیده می شود. اگر شما حتی یک مشتری ثابت هم ندارید، باید کمی به استراتژی تان شک کنید؛ چراکه مشتریان معمولا برندهای تاپ بازار را روی هوا می قاپند. به علاوه، اگر شما یک برنامه جانبی برای قدردانی از خریداران دائمی تان داشته باشید، آینده برندتان برای دهه ها تضمین خواهد شد. این دقیقا همان کاری است که استارباکس از سال ها قبل انجام می دهد؛ البته با چاشنی بازی!

ماجرای کمپین استارباکس از این قرار است که به ازای هر خرید امتیازی به مشتریان داده می شود. وقتی هم امتیازات تان کمی زیاد شود، انواع و اقسام هدیه های مختلف در انتظارتان خواهد بود. مثلا می توانید یک روز بدون دست به جیب شدن از همه منوی استارباکس استفاده کنید. شما را نمی دانم، ولی برای من که عاشق نوشیدنی های تازه هستم منوی باز و کاملا رایگان استارباکس دست کمی از یک رویای شیرین ندارد. با این حساب مشاهده موفقیت بی چون و چرای استارباکس در کمپین بازاریابی اش نباید خیلی عجیب باشد. 

شاید فکر کنید طراحی یک برنامه وفاداری به برند نیازمند محاسبات دقیق ریاضی یا حل معادلات چند مجهولی باشد. در این صورت باید بگوییم کارتان خیلی راحت تر از این حرف هاست. فقط کافی است طوری برنامه ریزی کنید که مشتریان بعد از هر سه چهار بار خرید یک هدیه کوچک از شما دریافت کنند. آن وقت طوری اسم تان در بازار می پیچد که نگو و نپرس.

مسابقات آنلاین: چه کسی هیجان مسابقه را دوست ندارد؟

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

آیا دنبال تزریق هیجان و بالا بردن آدرنالین خون مشتریان تان هستید؟ در این صورت تکه گمشده پازل برندتان برگزاری مسابقات گروهی است. اشتباه نکنید، منظور ما مسابقاتی مثل زو یا والیبال نیست؛ چراکه در دنیای شلوغ و پلوغ امروزی کسی وقت چنین بازی هایی را ندارد. در عوض شما باید وارد دنیای دیجیتال شوید. اینطوری حتی تعامل با میلیون ها مشتری در آن واحد هم دور از ذهن نخواهد بود. 

گاهی اوقات آدم فکر می کند یک تکنیک بازاریابی بی نهایت ساده است، اما وقتی وارد گود می شود و سختی های کار یکی بعد دیگری خودشان را نشان می دهند. ماجرا درباره مسابقات آنلاین هم همینطور است. به محض اینکه شما آستین تان را برای ورود به این عرصه بالا بزنید، انتخاب بازی مناسب بدل به معمایی اعصاب خُردکن می شود. اگر قرار باشد ما برای این معمای عجیب جوابی رو کنیم، یک راست می رویم سراغ تجربه مک دونالد. این فست فود دوست داشتنی همین چند سال قبل برای اینکه جایش را در دل مشتریان باز کند، از بازی مونوپولی استفاده کرد. این بازی دوست داشتنی برای خیلی از مردم دنیا یک نوستالژی تمام عیار محسوب می شود. البته مک دونالد این بازی خاطره انگیز را به صورت دیجیتال پیش روی مخاطبش قرار داد. به این ترتیب مشتریان مک دونالد فرصت مسابقه با دیگران در یک بازی آنلاین و امتحان کردن شانس شان برای بردن 65 میلیون دلار را داشتند. 

همانطور که می شود حدس زد، جایزه 65 میلیون دلاری در کنار جذابیت بازی مونوپولی کار خودش را کرد. در طول یک ماه آنقدر طرفداران مک دونالد در بازار بریتانیا زیاد شد که حتی محاسبه سود این فست فود هم سخت شد. شاید فکر کنید مک دونالد این کار را فقط برای خودنمایی در بازار انجان داد، اما راستش را بخواهید، فروش مک دونالد در طول آن یک ماه چند برابر شد. این یعنی بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی فقط یک سرمایه گذاری کوتاه مدت برای مشهور شدن در بازار نیست، بلکه شما را به سوی موفقیتی بی پایان سوق خواهد داد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی با الگوبرداری از صنعت سرگرمی

بازی موبایلی: تجربه ای جدید و دوست داشتنی

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

این روزها مردم بیشتر از هر زمان دیگری با موبایل به دست هستند. انگار که روز آدم بدون این دستگاه هوشمند شب نمی شود. بازاریاب ها هم در این میان خیلی خوب یاد گرفته اند چطور از این عشق و علاقه مردم نهایت استفاده را ببرند. بازاریابی در شبکه های اجتماعی، موبایل مارکتینگ و هزار و یک الگوی دیگر همگی نتیجه این جمع بندی بازاریاب هاست. در کنار این روش ها، استفاده از بازی های موبایلی برای جلب نظر کاربران ایده تازه‎ ای محسوب می شود. یادتان باشد، شما لازم نیست یک بازی پیچیده جلوی کاربران قرار دهید، بلکه بازی تان باید به اندازه کافی ساده باشد تا همه را درگیر کند. 

از آنجایی که این روزها اغلب برندها اپ رسمی خودشان را دارند، معرفی بازی های جمع و جور کار خیلی سختی نخواهد بود. مثلا برند کی اف سی را در نظر بگیرید. این فست فود دوست داشتنی برای جلب نظر مشتریان ژاپنی در اپ رسمی اش یک بازی ساده رستوران داری را معرفی کرد. این بازی در عین سادگی به ژاپنی ها برای تمرین پخت غذاهای دریایی کمک می کرد. نکته جذاب ماجرا علاقه بالای مردم ژاپن به غذای دریایی و موفقیت کی اف سی برای جلب نظر این دسته از مشتریان با یک بازی ساده بود. خب اگر کی اف سی توانسته با چنین بازی ساده ای دل مشتریان را به دست بیاورد، چرا شما نتوانید همین موفقیت را تکرار کنید؟ کافی است همین امروز دست به کار شده و با کمک یک برنامه نویس نوعی بازی ساده برای اپ رسمی برندتان طراحی کنید. آن وقت ترافیک اپ و سایت تان طوری بالا می رود که حتی در خواب هم نمی دیدید. 

جمع بندی

بازاریابی با چاشنی بازی و سرگرمی

ترکیب بازاریابی با گیم و سرگرمی پدیده تازه ای نیست. از قدیم ها بازاریاب ها دنبال پیدا کردن راهی برای سرگرم کردن مردم و فروش محصولات شان بوده اند. با این حال استفاده از فناوری دیجیتال در این بین کمتر معنایی داشته است. شعار ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از تمام امکانات در دسترس برای بازاریابی بهتر است. صنعت گیم هم با پیشرفتی که در طول سال های اخیر داشته است، حسابی دل طرفداران بازی را برده است. شاید شما نتوانید با استودیوهای بازی سازی رقابت کنید، اما دست کم امکانات لازم برای اندکی سرگرم کردن مخاطب تان در کنار بازاریابی را دارید. توصیه های مورد بحث در این مقاله سکوی پرتاب مناسبی برای شما در این میدان بزرگ خواهد بود. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی داشتید، من و همکارانم 24 ساعته کنارتان هستیم. 

مطلب مرتبط: تحول دنیای تبلیغات با ترکیب سرگرمی و خلاقیت

منابع:

https://blog.hubspot.com

https://neverbounce.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hQdmOZIg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه