تصور کنید در یک بازار شلوغ و پرهیاهو قدم می زنید. هر فروشنده ای با صدای بلند کالای خودش را تبلیغ می کند و شما در میان انبوهی از صداها و رنگ ها سرگردان مانده اید. دنیای محتوای آنلاین هم این روزها بی شباهت به این بازار نیست.
با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی که می توانند در چشم برهم زدنی ده ها مقاله و مطلب تولید کنند، ناگهان همه به یک کارخانه تولید محتوا تبدیل شده اند. اما آیا در این اقیانوس بی کران از اطلاعات، جایی برای شنیده شدن صدای منحصر به فرد ما باقی مانده است؟ آیا می توانیم کاری کنیم که در این سونامی یکنواختی غرق نشویم؟ پاسخ یک «بله» محکم و امیدوارکننده است.
اگر فکر می کنید که با بیشتر و سریع تر تولید کردن محتوا برنده این بازی خواهید بود، سخت در اشتباهید. امروز رمز موفقیت در متفاوت بودن و ایجاد ارزش واقعی برای انسان هایی است که امیدواریم با آنها ارتباط برقرار کنیم. متخصصان بازاریابی و تولید محتوا به جای نگرانی از هوش مصنوعی به دنبال راه هایی هستند تا از آن به عنوان یک دستیار استفاده کنند و سپس آن چاشنی جادویی انسانی را به کار اضافه نمایند که هیچ ماشینی قادر به خلقش نیست. بیایید با هم چند راز را برای ساختن محتوایی که نه تنها دیده، بلکه حس میشود، کشف کنیم. اینطوری شنا در عصر هوش مصنوعی همچنان محتوایی منحصر به فرد خواهید داشت.
روایتگری داستان های ناگفته
هوش مصنوعی یک شاگرد زرنگ است که به تمام کتابخانه های دیجیتال دنیا دسترسی دارد و می تواند در یک چشم به هم زدن آمار و اطلاعات موجود را روی میز شما بگذارد. اما آیا می تواند داده هایی خلق کند که هنوز هیچ کس به آنها دست نیافته؟
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی و تولید محتوا؛ از افسانه تا واقعیت!
اینجاست که شما می توانید یک قدم از ماشین جلوتر باشید. یکی از بهترین راه ها برای متمایز شدن در حال حاضر، انجام تحقیقات اصیل و جمع آوری داده های جدید است. به جای تکرار آماری که همه جا پیدا می شود، دست به کار شوید. یک نظرسنجی ساده از مشتریان، یک پرسش نامه ناشناس یا حتی یک تحقیق کوچک در حوزه تخصصی تان می تواند معدنی از طلا برای شما باشد. وقتی شما گزارشی براساس داده های اختصاصی خودتان منتشر کنید، داستانی تعریف می کنید که مخاطبان تان تشنه شنیدن آن هستند.
این داده ها مال شما هستند و هر کس به آنها ارجاع دهد، به طور غیرمستقیم به شما و کسب و کارتان اعتبار می بخشد. حقیقت این است که محتوای تکراری و ژنریک به اندازه کافی وجود دارد؛ ما به داستان سرایی خلاقانه تر حول داده های واقعی نیاز داریم که بینش های جدیدی ارائه دهد. این کار می تواند به سادگی یک نظرسنجی در شبکه های اجتماعی باشد یا اگر بودجه اجازه دهد، یک تحقیق گسترده در صنعت شما. حتی می توانید از هوش مصنوعی برای تحلیل و دسته بندی این داده های جدید کمک بگیرید!
تولید محتوای کاربردی
وقتی همه در حال نوشتن پست های وبلاگی استاندارد با کمک هوش مصنوعی هستند، رقابت در این فضا تقریبا غیرممکن می شود. یک راه حل جالب این است که به جای تمرکز صرف بر محتوای آموزشی و اطلاعاتی چیزهایی بسازید که جایگزین کردن شان با هوش مصنوعی دشوارتر باشد. به مجموعه قالب هایی فکر کنید که می توانید بسازید. این قالب ها شاید در نگاه اول محتوا به نظر نرسند، اما ابزارهایی هستند که مشتریان واقعا می توانند از آنها استفاده کنند.
بد نیست به کارهایی که مشتریان شما باید به طور مکرر انجام دهند یا وظایف پیچیده ای که برای انجام شان به کمک نیاز دارند، فکر کنید. آیا می توانید برای شان یک الگوی آماده، چک لیست کاربردی، کوئیز تعاملی جذاب یا حتی یک تقویم محتوایی خلاقانه طراحی کنید؟ این نوع محتواها نه تنها بسیار مفید هستند، بلکه می توانند به طرز شگفت انگیزی به دیده شدن شما در موتورهای جست وجو هم کمک کنند. مثلا، جست وجوی عبارت قالب برنامه ریزی سفر می تواند دقیقا همان مخاطبی را به سمت شما هدایت کند که به دنبال خدمات شماست. حتی می توان پا را فراتر گذاشت و این محتواهای جدید و کاربردی را در دل همان مقالات سنتی وبلاگ هم گنجاند. با ترکیب رسانه های مختلف در یک پست وبلاگ، محتوا متمایز می شود. پس مقاله فقط شامل کلمات نیست؛ در آن قالب، ویدئو و حتی دموهای محصول هم می تواند پیدا شود.
تمرکز بر روی لحن بیان مطلب
گاهی اوقات این لحن و سبک بیان شماست که باعث می شود در میان همهمه صداها، پیام شما شنیده شود، نه فقط اطلاعاتی که منتقل می کنید.
مطلب مرتبط: انقلاب شخصی سازی: هوش مصنوعی و مسیر تازه بازاریابی محتوا
هوش مصنوعی می تواند محتوای کمابیش خوب تولید کند، اما این نوع محتوا ابتدا توسط انسان ها و سپس توسط موتورهای جست وجو نادیده گرفته خواهد شد. یک صدای متمایز و یک دیدگاه قوی قدرتش را در جلب توجه ثابت کرده است. چه خوب چه بد، صدایی که بلندتر و متفاوت تر باشد، شنیده می شود اما چگونه این صدای منحصر به فرد را پیدا و پرورش دهیم؟
یک راه ساده در این میان آن است که همیشه یک دفترچه یادداشت یا اپلیکیشن یادداشت برداری همراه داشته باشید. هر وقت در مورد موضوعی در صنعت خودتان یک استدلال یا دیدگاه جالب در ذهن تان شکل گرفت، سریع آن را یادداشت یا ضبط کنید. اینها همان جرقه هایی هستند که مخاطب را از خواب اسکرول کردن بیدار می کنند.
استفاده از زبان مخاطب
مخاطبان شما فرهنگ، تجربیات مشترک و حتی واژگان خاص خودشان را دارند که هوش مصنوعی یا هر محتوای عمومی دیگری قادر به درک و بازتاب کامل آن نیست. در همین تفاوت های ظریف فرصت های بزرگی نهفته است. بسیاری از کسب و کارها، به خصوص آنهایی که در مناطق فرهنگی خاصی فعالیت می کنند، متوجه شده اند که باید بهترین شیوه های بازاریابی محتوایی جهانی را با واقعیت های فرهنگی مخاطبان شان تطبیق دهند. آنها محتوای خود را به چند روش بومی سازی می کنند:
• ارائه توصیه هایی که با هنجارهای اجتماعی سازگار است.
• به اشتراک گذاشتن داستان های موفقیت کسب وکارهای محلی که برای مخاطب قابل لمس باشد.
• استفاده از استعاره ها و تشبیه هایی که در فرهنگ مخاطب ریشه دارد.
قدرت همدلی با مخاطب
یک قانون نانوشته در دنیای محتوا وجود دارد: دستورالعمل های کلی خوب هستند، مثال های موفقیت دیگران بهترند، اما اشتراک گذاری تجربه مستقیم خودتان از همه عالی تر است.
بسیاری از بازاریاب های محتوایی موفق معتقدند که تجربیات زیسته راهی فوق العاده برای متمایز کردن محتواست. مثلا وقتی ابزاری بررسی می شود، فقط خلاصه ای از نظرات دیگران تکرار نمی شود. در عوض اسکرین شات و ویدئو از تست واقعی به اشتراک گذاشته می شود. این رویکرد برای هر تولیدکننده محتوایی قابل دسترسی است. کافی است زاویه دید را از سوم شخص به اول شخص تغییر دهید و حکایت های شخصی خودتان از مواجهه با موضوع را چاشنی کار کنید.
سخن پایانی
دنیای بازاریابی محتوا در چند وقت اخیر دستخوش تغییرات شگرفی شده است. گاهی به نظر می رسد قواعد بازی هر چند هفته یکبار از نو نوشته می شوند، اما در میان این همه تغییر، چند اصل ثابت وجود دارد که می توانید به آنها تکیه کنید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی در این زمینه را بررسی کنیم. حالا شما آمادگی لازم برای ورود به این دنیای جذاب را دارید.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
شاید هوش مصنوعی بتواند سریع تر و بیشتر بنویسد، اما هرگز نمی تواند اصالت تجربه انسانی، گرمای یک صدای آشنا، درخشش یک ایده بکر و عمق همدلی واقعی را تقلید کند. آینده از آنِ محتوایی است که قلب انسان آن را نوشته و قلب انسان دیگری آن را احساس کند. پس قلم هایتان را آماده کنید و داستان ها را با شجاعت و خلاقیت روایت کنید.
منابع: