سه شنبه, ۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Tue, 27 Sep(9) 2022 /
           
فرصت امروز

آدم تا وقتی بچه است، خیلی از کارها را به سادگی آب خوردن انجام می دهد. یک نمونه ساده اش هم دوچرخه سواری است. البته به شرط اینکه کمک های خوبی در دو طرف بدنه دوچرخه داشته باشد تا هیچ وقت زمین نخورد. این طوری حتی یک بچه دو ساله هم کیلومترها بدون زمین خوردن رکاب می زند و حسابی کیف می کند. با این حال وقتی شما وارد دنیای بزرگسالی می شوید، دیگر خبری از کمک های مخصوص دنیای دوچرخه سواری نیست؛ چراکه در این دنیای جدید هر کسی خودش باید گلیمش را از آب بیرون بکشد. هرچه باشد در دنیای کسب و کار هیچ کس عاشق چشم و ابروی شما نیست و فقط برنده ها در خاطر مشتریان جا خوش می کنند!

این روزها خیلی از کارآفرینان طوری حرف می زنند که انگار صفر تا صد مسیر موفقیت را خودشان با دست خالی پیموده اند؛ آن هم بدون حتی کوچکترین کمکی از سوی دیگران. اگر شما هم اعصاب تان از شنیدن چنین حرف های کلیشه ای خُرد می شود، این مقاله کاملا مخصوص شماست؛ چراکه ما هم در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هنوز هم می شود در دنیای کسب و کار از میانبرهای حرفه ای استفاده کرد. یکی از نمونه های موفق این میانبرها هم صفحات فرود (به قول فرنگی ها Landing Pages) با کیفیت مثال زدنی است.

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

این روزها مفهوم صفحه فرود تقریبا به گوش همه کارآفرینان خورده است، اما کمتر کسی درباره ماهیت واقعی آنها خبر دارد. انگار صفحه فرود یک ماجراجوی مرموز است که همیشه نقاب به چهره دارد. اگر بخواهیم از همان مثال اول مقاله استفاده کنیم، باید گفت صفحه فرود نقشی شبیه به چرخ های کمکی در دوچرخه دارد. به این صورت که با جذاب ساختن پیشنهادات برندتان برای مشتریان جلوی هر سقوط احتمالی در کورس جلب نظر مشتریان را می گیرد؛ ماجرا کم کم دارد جذاب می شود، مگر نه؟

مطلب مرتبط: طراحی صفحه فرود جذاب برای مشتریان با ترندهای سال 2022

ما در روزنامه فرصت امروز باور داریم صفحه فرود از آن دست مفاهیمی است که در دنیای کسب و کار حسابی مظلوم واقع شده است؛ چراکه خیلی از کارآفرینان بدون اینکه آشنایی کاملی با آن داشته باشند وارد گود طراحی اش می شوند و دست آخر هم دست به هر کاری می زنند به جز طراحی صفحه فرود. دقیقا به همین خاطر در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز صفحه فرود را برای شما زیر ذره بین ببریم؛ آن هم با چاشنی راهنمای طراحی اصولی آن. پس اگر شما هم دوست دارید بیشتر با صفحه فرود و روش های طراحی آن آشنا شوید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. 

صفحه فرود (Landing Page): یک تعریف ساده برای شروع

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

هر استراتژی یا مفهومی که در اولین نگاه شبیه معادله ای چند مجهولی است با کمی دقت در اسمش به راحتی آب خوردن شناسایی می شود. صفحه فرود، همان طور که از اسمش مشخص است، به صفحه ای اشاره دارد که کاربران بعد از کلیک بر روی یک محتوای تبلیغاتی یا بازاریابی واردش می شوند. فرض کنید شرکت سامسونگ برای تبلیغ جدیدترین مانیتورهای گیمینگ خود به بعضی از کاربران ایمیل بازاریابی می فرستند. احتمالا در پایان چنین ایمیلی از کاربران برای مشاهده جزییات مانیتورهای مورد بحث دعوت به عمل می آید. ما در عرصه کسب و کار چنین دعوت هایی را اصطلاحا دعوت به عمل (همان CTA) می نامیم. وقتی شما روی کادر CTA کلیک می کنید، یک صفحه جدید در مرورگرتان باز می شود. این صفحه جدید همان صفحه فرود خودمان است؛ به همین سادگی!

حالا که با تعریف رایج صفحه فرود آشنا شدید، بد نیست نیم نگاهی هم به تعریف ما در روزنامه فرصت امروز از این مفهوم داشته باشید. ما معتقدیم صفحه فرود در ساده ترین شکلش مجموعه ای از اطلاعات جانبی و کمی تخصصی تر درباره محتوای بازاریابی یا پیشنهادات برندها برای مشتریان است. فکر می کنم حالا خیلی خوب متوجه یک عالمه صفحه فرودی که در طول روز به آنها برمی خورید شده باشید، مگر نه؟

چرا صفحه فرود مهم است؟

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

هر مفهوم یا استراتژی در دنیای کسب و کار با فایده اش برای کارآفرینان سنجیده می شود. اگر تجربه کار با کارآفرینان بزرگ را داشته باشید، خیلی خوب می دانید آنها هیچ وقت بی گدار به آب نمی زنند. هرچه باشد در کسب و کارهای بین المللی پای میلیاردها دلار سرمایه و کلی سهامدار بی حوصله در میان است. با این حساب یک اشتباه کوچک به سرعت نور تبدیل به توفانی عظیم می شود که حتی یک نفر هم از دستش جان سالم به در نخواهد برد. ما در این بخش برای اینکه شما و برندتان از چنین بلایی در امان به ماند، خیلی رُک و پوست کنده سراغ بعضی از مزایای طراحی صفحه فرود به صورت حرفه ای رفته ایم. پس لطفا شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا آخرین شک و تردیدهای تان درباره صفحه فرود هم از بین برود. 

فروش بیشتر

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

وقتی شما صفحه فرود بی عیب و نقصی داشته باشید، کاربران بعد از کلیک بر روی تبلیغات یا محتوای بازاریابی تان دیگر حسابی شاکی نخواهند شد. همان طور که اول این مقاله گفتیم، صفحه فرود در واقع اطلاعاتی دقیق تر درباره محتوای کلی تان در اختیار کاربران قرار می دهد. طراحی درست این صفحه با المان های گرافیکی چشم نواز به افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) کمک بزرگی می کند. وقتی هم نرخ تبدیل محتوای شما بالا باشد، این یعنی یک فرصت طلایی برای فروش بیشتر پیش روی تان قرار گرفته است. فکر می کنم از اینجا به بعد فروش محصولات به مشتریان دیگر کار خیلی سختی نباشد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: چگونه یک صفحه فرود خوب طراحی کنیم؟

بازگشت سرمایه بهتر

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

تولید محتوای بازاریابی شاید یک تفریح جذاب برای بازاریاب ها محسوب شود، اما مدیران ارشد یک شرکت اصلا حوصله چنین سرگرمی هایی را ندارند. هرچه باشد در عرصه کسب و کار اینقدر گرفتاری و محاسبات میلیمتری هست که دیگر جایی برای چنین تفریح هایی باقی نماند. از این نظر شما مثل مدیر تیم لس آنجلس لیکرز هستید که فقط زمانی بازی بسکتبال برای تان جذاب می شود که پای برد تیم تا وسط باشد. وگرنه همه چیز با ضررهای ناشی از شکست برای تان معنا پیدا خواهد کرد. 

طراحی صفحه فرود به طور حرفه ای به شما برای افزایش تاثیرگذاری تبلیغات تان کمک می کند. به زبان خودمانی شما با هر واحد سرمایه گذاری بر روی گوگل ادز همراه با یک صفحه فرود عالی توانایی بازگشت سرمایه چند برابری را خواهید داشت. خب مگر یک بازاریاب به غیر از بازگشت سرمایه بالا از دل کمپین تبلیغاتی اش چه چیز دیگری می خواهد؟

طراحی صفحه فرود: تکنیک هایی برای حرفه ای شدن!

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

گفت وگو درباره مزایای صفحه فرود یا حتی تعریف آن تا وقتی که پای طراحی عملی آن وسط نباشد، حداکثر یک گپ دوستانه خواهد بود؛ از آن گپ هایی که هیچ وقت قرار نیست چیزی از دلش نصیب طرفین شود. ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه شما با دست پر این مقاله را ترک کنید، چند تا تکنیک مهم برای طراحی صفحه فرود آماده کرده ایم. شاید فکر کنید طراحی چنین صفحه ای کار بی نهایت سختی محسوب می شود، اما راستش را بخواهید، ماجرا اصلا این طوری نیست؛ چراکه ما طوری بحث را ساده کرده ایم که شما نیاز به هیچ مهارت یا دانش خاصی برای یادگیری اش ندارید. اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم تکنیک هایی برای طراحی صفحه فرود. 

ارائه پیشنهادی جذاب: آشنایی با اولین بخش یک صفحه فرود

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

اگر یادتان باشد اول مقاله گفتیم صفحه فرود در واقع ادامه کمی مفصل تر آگهی های آنلاین یا کمپین های بازاریابی است. این یعنی شما باید در ادامه همان تبلیغ اولیه یک پیشنهاد تکمیلی برای مخاطب هدف داشته باشید. اجازه دهید به جای اینکه مثل معلم ها فقط یکسری حرف های خشک و خالی تحویل تان دهیم، از یک مثال عینی استفاده کنیم. کارآفرینی را در نظر بگیرید که در آگهی گوگلش به کاربران قول تایرهای ارزان و بادوام برای خودروهای شهری را داده است. بی شک کاربران پس از کلیک بر روی این آگهی برای اطلاع از جزییات چنین تایرهایی لحظه شماری می کنند. درست در همین زمان کارآفرین قصه ما باید با یک صفحه فرود عالی تیر خلاص را به انتظار کاربران بزند. البته این صفحه فرود نباید فقط ظاهر زیبایی داشته باشد، بلکه اطلاعات دقیق درباره طول عمر معمولی تایرها و صدالبته ویژگی های منحصربه فرد محصول مورد بحث هم باید چاشنی کار شود. 

وقتی شما مشخصات محصول تان را مو به مو برای مشتریان توضیح دادید، نوبت به ارائه یک پیشنهاد جذاب می رسد. اگر بخواهیم کمی حال و هوای فیلم پدرخوانده را زنده کنیم، باید گفت شما پیشنهادی به مشتریان می دهید که هیچ جوره توانایی رد آن را ندارند. البته قرار نیست همیشه پیشنهاد شما از دل یکسری توضیحات دقیق بیرون بیاید. در عوض می توانید یک راهنمای مختصر و مفید برای خرید بهتر، بخشی از وبینار مهم برندتان یا حتی یک کد تخفیف برای کاربران رو کنید. اینطوری صفحه فرود شما ارزش کافی برای ثبت سفارش یا دست کم ارائه اطلاعات تماس از سوی کاربران را پیدا می کند.

مطلب مرتبط: طراحی صفحه تشکر از مشتریان با ایده های طلایی

یادتان باشد در بازار مشتریان عاشق چشم و ابروی هیچ برندی نیستند. بنابراین کارآفرینان چاره ای به غیر از ارائه پیشنهادات جذاب ندارند. بهترین فرمول برای پیدا کردن پیشنهادات جذاب هم پا گذاشتن در کفش مشتریان است. به زبان خودمانی، شما باید کمی از چشم انداز مشتریان شرایط را بررسی کنید. آن وقت یک عالمه ایده و پیشنهاد جذاب برای بازاریابی به سرتان می زند.

نوشتن متن همراه با بازخوانی چندباره: مهمترین بخش کار

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند محتوای متنی دیگر از مد افتاده و کسی سراغش را نمی گیرد. قبول دارم در دنیایی که انواع فرمت بصری چشم کاربران را پر کرده، دیگر محتوای متنی آن جایگاه قبلی اش را ندارد، اما قرار نیست شما هم کاملا خودتان را به فراموشی بزنید. دست کم در زمینه طراحی صفحه فرود هنوز هم فرمت متن حرف اول و آخر را می زند. 

رمان نویس های مشهور معمولا متن اولیه شان را با وسواس خاصی می نویسند. تازه بعد از آن هم بارها و بارها متن اولیه را مرور کرده و هزار و یک نکته جدید به آن اضافه می کنند. اینطوری دست آخر متنی حرفه ای آماده تحویل به چاپخانه می شود. بعد از آن هم در یک چشم به هم زدن رمان موردنظر در کتابفروشی ها نایاب خواهد شد. اگر نظر ما را بخواهید، بازاریاب ها هم وضعیتی مشابه داستان نویس ها دارند. اگر کیفیت محتوای شما بالا باشد، حتی یک نفر هم به سادگی از کنارش عبور نخواهد کرد. پس چرا دست روی دست گذاشته‎اید؟ همین حالا شروع به نوشتن متن صفحه فرودتان کنید. بعد هم بارها و بارها متن تان را بازخوانی کنید تا دیگر مو لای درز کارتان نرود. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هیچ کس از همان روز اول یک رمان نویس همه فن حریف به دنیا نمی آید. در عوض شما با تمرین هر مهارتی که بخواهید کسب خواهید کرد. اگر دوست دارید متن های بی نظیر برای صفحه فرودتان طراحی کنید، توصیه ما رعایت ویژگی های یک متن استاندارد است. لطفا در این باره به ویژگی های ذیل توجه کنید:

•    سادگی متن: هر متنی برای اینکه مخاطبش را بدون معطلی پیدا کند باید به اندازه کافی ساده باشد. متن های پیچیده با کلی اصطلاحات تخصصی هیچ وقت به مذاق کاربران عادی گوگل خوش نمی آید. نکته غم انگیز ماجرا تاکید بی دلیل بعضی از بازاریاب ها بر استفاده از متن های پیچیده است. اینطوری دست آخر شاید خودتان هم حوصله مطالعه متن تان را پیدا نکنید، چه برسد به کاربران!

•    سلسله مراتب اطلاع رسانی: این روزها مردم بیش از هر چیزی در گوگل یا شبکه های اجتماعی دنبال اطلاعات به درد بخور هستند. مثلا همین ویکی پدیا را نظر بگیرید؛ این دانشنامه آنلاین اطلاعات خیلی دقیقی ندارد، ولی همین که مقالاتش به کار مردم می آید یک پا شهرت افسانه‎ای برای آن درست کرده است. یکی از ویژگی های متن مناسب برای صفحه فرود استفاده از سلسله مراتب اطلاع رسانی است. به زبان خودمانی، شما در متن تان باید کم کم اطلاعات مهم را به مخاطب هدف دهید. هر چقدر هم که متن تان جلو رفت، دامنه اطلاعات باید بیشتر شود. اینطوری مخاطب تا آخرین کلمه متن تان را خواهد خواند؛ آن هم بدون اینکه پلک بزند. 

•    رعایت اختصار: وقتی شما به دنبال فروش محصولات، عضویت مخاطب در خبرنامه برند یا هر کار مشابه دیگری هستید، باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. هرچه باشد مردم وقت شان را از سر راه نیاورده اند که با محتوای طولانی تان تلف کنند. پس دفعه بعد که صفحه فرودتان را طراحی می کنید، یادتان باشد همه بخش های غیرضروری باید دور ریخته شود. 

•    استفاده از اطلاعات درست: بازاریاب های حرفه ای همیشه به جای حرف های بی پایه و اساس از فکت های دقیق استفاده می کنند. قبول دارم اصطلاح فکت در این میان کمی غلط انداز است، اما معنای خودمانی آن همان اطلاعات درست خواهد بود. این یعنی شما در صفحه فرودتان باید همیشه از اطلاعات دست اول استفاده کنید. وگرنه کاربران کم کم نه صفحه فرود و نه حتی برندتان را جدی نخواهند گرفت. 

•    تولید محتوای اصیل: کپی برداری در هر حوزه ای شاید یک ایده درجه یک باشد، اما در دنیای صفحه فرود فقط مشکلات بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. پس به جای اتلاف وقت از همان لحظه اول دنبال طراحی صفحه فرود منحصر به فردتان باشید. اینطوری خیلی زود تبدیل به قهرمان دوست داشتنی مشتریان خواهید شد. 

مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای طراحی صفحه «درباره ما» در سایت برند

اضافه کردن صفحه قدردانی: به وقت تشکر از مخاطب

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

فرض کنید شما در یک کنفرانس مربوط به حوزه کاری تان ثبت نام کرده اید و برای شرکت در آن زحمت کیلومترها سفر را به جان خریده اید. در این صورت احتمالا انتظار اصلی شما مواجهه با یک کنفرانس درجه یک خواهد بود. حالا اگر بعد از کنفرانس حتی یک نفر هم بابت حضورتان قدردانی یا تشکر صمیمانه نکند، چه احساسی خواهید داشت؟ شما را نمی دانم، ولی من که بعد از گوش دادن به ساعت های سخنرانی دیگران دست کم انتظار یک تشکر خشک و خالی بابت ثبت نام یا حضور در جمع شرکت کنندگان را دارم. بی شک این انتظار خیلی زیاد از حد یا غیرمنطقی نیست. هرچه باشد من و شما از وقت باارزش و پول مان برای شرکت در کنفرانس گذشته ایم!

مثال بالا هر چقدر هم که خیالی به نظر برسد، در عرصه طراحی صفحه فرود کاملا مصداق دارد. در اینجا نیز کاربران از وقت شان که مثل طلا ارزش دارد، گذشته اند. پس شما آخر سر باید یک قدردانی خودمانی از آنها بابت توجه به صفحه فرودتان داشته باشید. وگرنه شاید حتی یک بار دیگر هم آنها را کنار برندتان مشاهده نکنید؛ به همین سادگی.

یادتان باشد قدردانی شما از مخاطب هدف نباید خیلی مصنوعی باشد. اینطوری کاربران احساس می کنند شما از سر ناچاری یک تشکر بی روح در انتهای صفحه فرودتان جا داده اید. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز اضافه کردن یک ویدئو کوتاه در انتهای صفحه تان با حضور مدیرعامل یا دست کم مسئول بخش بازاریابی است. در این ویدئو کوتاه مسئول موردنظر باید از کاربران بابت توجه و بازدیدشان از این صفحه تشکر مختصر و مفیدی داشته باشید. اینطوری دیگر رضایت کاربران از صفحه فرودتان ردخور نخواهد داشت. 

استفاده از فرم خرید: خرید نهایی همین گوشه هاست!

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن

کار بازاریاب ها تا حد زیادی شبیه دونده های ماراتن است. همانطور که دونده های مختلف با هزار امید و آرزو برای اول شدن تلاش می کنند، بازاریاب ها هم به امید کسب سود بیشتر دست به تولید محتوا می زنند. پس اگر فکر می کنید بازاریابی نوعی تفریح یا سرگرمی بی نتیجه در عرصه کسب و کار است، راه را کاملا اشتباه آمده اید. ما در روزنامه فرصت امروز باور داریم هر استراتژی با تکنیکی در دنیای کسب و کار باید در نهایت درآمد نهایی شما را بیشتر کند. به همین خاطر هم به عنوان توصیه آخر در طراحی صفحه فرود بر روی اضافه کردن فرم خرید یا همان ثبت سفارش تاکید داریم. 

این روزها برندها دیگر مشتریان را برای خرید به زحمت نمی اندازند؛ چراکه خیلی از مردم دیگر حوصله خرید حضوری ندارند. در عوض ثبت آنلاین سفارش و تحویل فوری آن همان چیزی است که مشتریان انتظارش را دارند. شما برای این کار باید دست کم اطلاعات پایه درباره مشتریان داشته باشید. به همین خاطر اضافه کردن فیلدهای مختلف به فرم ثبت سفارش ضروری به نظر می رسد. البته قرار نیست با فیلدهای پرتعداد روی اعصاب مخاطب راه بروید. در عوض محدود کردن تعداد کادرها به هفت تا ایده خوبی خواهد بود. اینطوری هم اطلاعات دقیقی درباره مشتریان تان دارید، هم اینکه خبری از کمپین های اعتراضی مشتریان علیه برندتان در شبکه های اجتماعی نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: 10 برند برتر در زمینه طراحی صفحه نخست سایت

صفحه فرود شما بعد از اضافه کردن فرم ثبت سفارش تا حد زیادی تکمیل شده است. از اینجا به بعد فقط کمی خُرده کاری های مربوط به گرافیک یا قالب صفحه باقی می ماند. از آنجایی که چنین کارهایی بیشتر به ذوق و سلیقه بازاریاب ها بستگی دارد، نیازی نیست دنبال راهنمایی های پیچیده درباره اش باشید. همین که قالب صفحه فرودتان هماهنگی نسبی با ماهیت برندتان داشته باشد، به اندازه کافی عالی خواهد بود. 

منابع:

https://www.wordstream.com

https://unbounce.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/W0PHDkgH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه