شیوه های برندسازی با الگوی بازاریابی پیامکی - فرصت امروز

دوشنبه, 08 بهمن 1397 - 17:07

چقدر در مورد بازاریابی پیامکی می دانیم؟

اگرچه هنوز هم بازاریابی ایمیل محور برای برندها اهمیت ویژه ای دارد، اما تردیدی نیست که اکنون رقابت در آن بسیار فشرده و دشوار شده است. ظهور ابزارهای جلوگیری از ارسال ایمیل های اسپم و کاهش علاقه کاربران به مطالعه پیام های تبلیغاتی نیز دشواری های عرصه بازاریابی ایمیلی را دوچندان کرده است. براساس آمار وب سایت Creteo متوسط میزان توجه کاربران به ایمیل های تبلیغاتی کمتر از 25درصد برآورد می شود. در این میان سال نو میلادی هم با شروع استفاده از قوانین سخت گیرانه تر برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران اینترنت همراه شده است. به این ترتیب جست وجو برای یافتن الگوهای بازاریابی جایگزین شدت بیشتری خواهد گرفت.

شبکه های اجتماعی همیشه یکی از بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات و راه اندازی کمپین های بازاریابی بوده اند. با این حال در یکی دو سال اخیر برندها شاهد کاهش میزان نتیجه بخشی الگوی ارگانیک بازاریابی هستند. به این ترتیب برای جلب نظر کاربران باید از امکانات تبلیغات پولی پلتفرم ها استفاده کرد. فیس بوک به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی نخستین پلتفرمی بود که الگوی تبلیغات تجاری را به طور جدید در دستور کار قرار داد. با این حساب اکنون فیس بوک بدل به «پلتفرم موثر در ازای دریافت هزینه» شده است. چنین اتفاقی جست وجو برای یافتن الگوی بازاریابی ارزان و تاثیرگذار را به شدت افزایش می دهد.

برندسازی بازاریابی پیامکی

یکی از فرصت های بازاریابی که معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد، الگوی بازاریابی پیامکی یا به عبارت دیگر بازاریابی متن محور است. در این مقاله من قصد دارم به بررسی مزیت های بازاریابی پیامکی، شیوه های استفاده از آن و راه اندازی اش اشاره کنم. امیدوارم این الگو به شما در برندسازی موفق نیز کمک کند.
مردم همیشه با گوشی های خود هستند

ما در حال زندگی در دنیای حکمرانی گوشی های همراه هستیم. اکنون مردم در هر سن و سالی با چسبی نامرئی به گوشی های خود گره خورده اند. در حقیقت، میانگین دفعات چک کردن گوشی همراه از سوی افراد یک رکورد خارق العاده را به جا گذاشته است: 80مرتبه در طول روز. به همین دلیل جای تعجب نیست که میزان مشاهده پیامک های بازاریابی از سوی کاربران رکورد حیرت انگیز 82درصد را بر جای گذاشته است. با این حساب ارسال پیامک برای مخاطب هدف و همچنین کارمندان برندمان یکی از راهکارهای بسیار ساده، کم هزینه و همچنین بسیار نزدیک به آنها محسوب می شود. مهم ترین مزیت این روش نیز «اطمینان از مطالعه پیام مان از سوی مخاطب» است.

مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی پیامکی‌ مان را تاثیر گذارتر کنیم

خوشبختانه برخلاف بسیاری از ترندهای دنیای بازاریابی و برندسازی هیچ گونه تحول محسوسی در زمینه بازاریابی پیامکی و استفاده شمار بالایی از برندها از آن مشاهده نمی شود. به این ترتیب میدان بازاریابی پیامکی به طور کامل برای برند ما باز خواهد بود.

در پایان نیز باید به روند رو به رشد تغییر ایمیل و پلتفرم اجتماعی از سوی کاربران اشاره کنم. بر این اساس معمولا همه ما هرچند وقت یکبار ایمیل و اکانت مان در شبکه های اجتماعی را تغییر می دهیم. این روند برای شماره های همراه بسیار اندک است. در هر صورت ما هیچ گاه شماره همراه مان را به سادگی تغییر نمی دهیم. به این ترتیب در بازاریابی پیامکی بازاریاب همیشه به مخاطب هدفش دسترسی سریع و ساده خواهد داشت. همچنین طول عمر بازاریابی پیامکی بسیار بیشتر از سایر الگوهاست.

در ادامه مقاله به بررسی توصیه هایی در زمینه شروع فرآیند بازاریابی پیامکی خواهیم پرداخت.

1. انتخاب نرم افزار مناسب

خوشبختانه در بازارهای مختلف انواع متنوعی از نرم افزارهای ارسال پیامک دسته جمعی وجود دارد. با این حال دو فاکتور مهم در انتخاب نرم افزار ارسال پیامک بسیار مهم است. نخست، طول مدت فعالیت سازنده نرم افزار در حوزه کسب وکار. دوم، کیفیت ابزارها و امکاناتی که ارائه می دهد. با توجه به این دو المان نرم افزار Textedly و Avochato در صدر فهرست بهترین انتخاب ها قرار می گیرند. نصب این دو نرم افزار بسیار ساده است. در مورد انتخاب یکی از آنها نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد. فقط محیط کاربری هر کدام با دیگری متفاوت است. به همین دلیل توصیه من در اینجا آزمایش محیط کاربری هر دو نرم افزار و سپس انتخاب یکی از آنهاست. در زمینه یادگیری امکانات مختلف آنها نیز هیچ راهی بهتر از توجه به دستورالعمل های موجود در نرم افزار و جست وجو برای یادگیری وجود ندارد. بدون تردید با اختصاص سه یا چهار روز برای کار با این نرم افزارها به خوبی بدان ها مسلط خواهید شد.

2. جمع آوری شماره تلفن ها

مرحله بعدی در فرآیند بازاریابی پیامکی تلاش برای جمع آوری شماره تلفن مخاطب های هدف است. درست مانند زمانی که قصد راه اندازی کمپین ایمیلی یا ارسال پیام آنلاین در شبکه های اجتماعی را دارید، اینجا نیز باید مخاطب تان را شناسایی کنید. برای شروع به سراغ فرم های شرکت تان بروید. به طور معمول در این فرم ها از مشتریان تقاضای درج شماره همراه می شود. به این ترتیب برندتان شماره های مشتریان را پیدا خواهد کرد.

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی و موفقیت در آن

اگر قصد راه اندازی کمپین پیامکی موفقی را دارید، باید شماره تلفن مخاطب های هدف تان را نیز داشته باشید. یکی از بهترین راهکارها برای دسترسی به شماره همراه مخاطب ها تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. تبلیغ تان را در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر درج کنید. متن اصلی تبلیغ باید شامل ارائه تخفیف برای کاربران در صورت درج شماره همراه شان باشد. به این ترتیب در یک معامله کاملا سودمند شماره همراه کاربران را دریافت خواهید کرد. به علاوه با عرضه محتوای رایگان، کتاب الکترونیک یا سایر اطلاعات مورد نیاز کاربران، فرصت دریافت طیف وسیعی از شماره همراه های کاربران وجود دارد.

3. اطمینان از رضایت کاربران برای دریافت پیامک

گام سوم اطمینان از رضایت کاربران نسبت به دریافت پیامک از سوی ماست. در غیر این صورت شاید کاربران از ما به دلیل مزاحمت شکایت کنند. صرف نظر از وجهه حقوقی ماجرا، ارسال پیامک بدون اجازه افراد اقدامی غیراخلاقی هم محسوب می شود. بدون تردید چنین کاری برای وجهه برندمان نزد مخاطب بسیار زشت خواهد بود. در نهایت نیز باید گزینه انصراف از دریافت پیامک بازاریابی را برای کاربران باز بگذاریم. به این ترتیب در صورت نارضایتی بدون کمترین درگیری افراد دیگر پیامک های ما را دریافت نخواهند کرد. اگر این اقدام از سوی ما صورت نگیرد، کاربران احساس اجبار برای مشاهده محتوای مان را خواهند داشت. نکته جالب اینکه دلیل عدم علاقه بسیاری از افراد به ارائه شماره شان در فرم های شرکت ها بی اعتمادی نسبت به شیوه های توقف دریافت پیامک های تبلیغاتی است. با توضیح ساده و صریح این مسئله به مخاطب هدف بخش زیادی از نگرانی آنها رفع خواهد شد.

4. مخاطب تان را اذیت نکنید

یکی از نکات مهم پس از دسترسی به شماره همراه کاربران استفاده درست از آن است. به این ترتیب بسیاری از شرکت ها از شماره همراه افراد برای یافتن اکانت شان در دیگر شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. بدون تردید این کار از نظر اخلاقی و قانونی دارای مشکلات فراوانی است. اگرچه مانع قانونی در برابر این کار در کشورهای مختلف به یک اندازه وجود ندارد، اما از نظر اخلاقی در همه جا زشت تلقی می شود.

در مورد زمان بندی ارسال پیامک نیز باید هوشمندانه عمل کنیم. هیچ کس برندی را که در روز چندین پیامک ارسال می کند، دوست ندارد. به علاوه هزینه های ارسال شمار بالایی از پیامک ها را نیز باید مد نظر داشت. به این ترتیب ارسال پیامک فقط در زمان های بسیار ضروری مناسب به نظر می رسد. یکی از نکات مهم درخصوص پیامک ها، تغییر حالت شان به افزونه هایی آزاددهنده در صورت دریافت بیش از حدشان است.

5. آشنایی با محدودیت های ارسال پیامک

اجازه دهید یک موضوع را همینجا روشن کنم. بازاریابی پیامکی به هیچ وجه نباید جایگزینی کاملا یکسان برای بازاریابی ایمیلی قلمداد شود. در عوض به آن تحت عنوان الگویی مکمل و البته تاثیرگذار برای افزایش تاثیرگذاری ایمیل های بازاریابی تان نگاه کنید.

بازاریابی پیامکی نیز مانند هر الگوی دیگری دارای محدودیت های خاص خود است. به عنوان مثال، در نگارش متن پیامک باید از حداقل کاراکترهای ممکن استفاده کنیم. سرویس پیامک مانند ایمیل توانایی جا به جایی شمار بالایی از کاراکترها را ندارد. به علاوه در صورت نوشتن متنی طولانی توجه مخاطب را از دست می دهیم. همچنین توجه داشته باشید که به مانند شبکه های اجتماعی در الگوی پیامکی امکان ارسال مداوم پیام به کاربران وجود ندارد، بنابراین باید نهایت دقت را به خرج دهیم.

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی

اگر به دنبال راهکارهای تازه برای بازاریابی هستید، الگوی پیامکی تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد. دلیل اصلی آن ماهیت منحصر به فرد و کمتر شناخته شده سرویس های پیامکی است. همچنین کاربرد آنها در حوزه بازاریابی و کسب وکار نیز تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. وقتی رقیب جدید در یک عرصه نداشته باشیم، عملکرد ما بهتر به چشم مخاطب خواهد آمد. به علاوه با داشتن شماره همراه کاربران ارتباطی پایدار برای چند سال برقرار خواهیم کرد. بدون تردید هیچ الگوی بازاریابی دیگری دارای چنین تداومی در ارتباط با مخاطب نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی