یکشنبه, 29 تیر 1399 - 13:03

مواجهه با شرایط دشوار مالی امر تازه‎ ای در دنیای کسب و کار نیست. بسیاری از برندها در طور دوران فعالیت ‎شان با شرایط مالی نامطمئن مواجه می ‎شوند. نکته مهم در این میان برنامه ‎ریزی مناسب برای ادامه روند توسعه شرکت حتی با وجود بحران ‎های مالی است. امروزه ویروس کرونا بسیاری از برنامه ‎های مالی برندها را به چالش کشیده است. بنابراین شما باید در چشم ‎اندازی وسیع به دنبال نجات کسب و کارتان از شرایط دشوار کنونی باشید. طراحی بودجه شرکت به صورت کاربردی نقش بسیار مهمی در نجات از شرایط دشوار مالی دارد. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه‎ های نجات کسب و کار و ادامه توسعه آن با استفاده از چهار تکنیک طراحی بودجه است.

1. ارزیابی هزینه ‎های کسب و کار

توسعه کسب و کار تکنیک طراحی بودجه

هنگامی که ما آمادگی لازم برای طراحی بودجه برندمان را داریم، باید نسبت به محاسبه هزینه ‎های کلی کسب و کارمان اقدام کنیم. بسیاری از مدیران ارشد بدون فهم درست از هزینه‎ های شرکت دست به طراحی بودجه می‎ زنند. نتیجه این امر شکست کسب و کارها در همان روزهای نخست اعلام بودجه است. مقدار هزینه در دسترس هر بخش باید هماهنگی قابل توجهی با نیازهای جاری داشته باشد. در غیر این صورت فقط تا مدتی محدود امکان ادامه فعالیت از سوی بخش ‎های موردنظر فراهم خواهد بود.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟

ایراد برخی از شرکت ‎ها تلاش برای کاهش هزینه ‎های شرکت بدون هماهنگی با بخش ‎های مسئول است . ما در صورت نیاز برای کاهش هزینه‎ های شرکت باید جلسات متعددی با مسئولان بخش‎ های موردنظر ترتیب دهیم. در غیر این صورت فرآیند کاهش هزینه در عمل موجب کاهش توسعه کسب و کارمان خواهد شد. امروزه تصمیم ‎گیری‎ های یک نفره در دنیای کسب و کار دیگر کاربرد چندانی ندارد بنابراین پیش از هرگونه تصمیم‎ گیری باید نسبت به هماهنگی با دیگر اعضای شرکت اقدام کنید.

مدیریت شرکت با کمترین هزینه ممکن ایده‎ آل بسیاری از مدیران است، با این حال هزینه‎ های موردنظر نباید کمتر از حد مورد نیاز برای توسعه کسب و کار باشد. در غیر این صورت شما در عمل بسترهای توسعه کسب و کارتان را خراب خواهید کرد.

2. شناسایی حوزه‎ های پیشرفت

ادامه جریان توسعه کسب و کار نیازمند ترسیم تصویری کلی از وضعیت کسب و کار است. بدون تردید کمتر کسب و کاری امکان پیشرفت در تمام بخش های فعالیتش را دارد. روند معمول در این جریان شامل توسعه برخی از بخش ‎های شرکت و پیشرفت سریع آنهاست. این امر شاید در نگاه نخست نوعی نقص محسوب شود. ایده ما در اینجا امکان شخصی ‎سازی فرآیند توسعه کسب و کار با استفاده از اطلاعات موردنظر است. وقتی یک بخش از کسب و کار ما بهتر از سایر بخش‎ها در حال توسعه است، ما باید سرمایه گذاری هرچه بیشتری بر روی آن بخش داشته باشیم. به این ترتیب ما امکان کسب مهارت بالا در یکی از حوزه ‎های کسب و کار را داریم. مزیت بسیاری از برند های بزرگ کنونی تخصص بسیار زیاد در یک بخش مشخص از کسب و کار است بنابراین چنین وقایعی نباید موجب نگرانی ما شود.

استفاده از کارت ‎های بانکی مجزا و حساب‎های جداگانه برای ساماندهی امور هر بخش از کسب و کار امری رایج محسوب می‎شود. توصیه ما در این میان استفاده از صورت حساب ‏‎های هر بخش برای ارزیابی میزان پیشرفت‎ شان است. معیارهای ارزیابی در این میان توانایی هر بخش برای صرفه ‎جویی بیشتر و همچنین توسعه پایدار است. به این ترتیب ما اطلاعات کاربردی برای شخصی‎ سازی روند توسعه کسب و کارمان خواهیم داشت.

3. پیش ‎بینی نیازهای مالی آتی

آمادگی برای نیازهای مالی آتی امر مهمی در مدیریت بحران‎ها و همچنین تعیین بودجه مناسب خواهد بود. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف را ندارند. اگر ما نسبت به حداقل نیازهای مالی برندمان در ماه ‎های آتی برآورد مشخصی نداشته باشیم، برنامه‎ ریزی برای ادامه روند توسعه برندمان دشوار خواهد شد. بسیاری از کسب و کارها در عمل هیچ برنامه ‎ای برای توسعه مداوم برندشان ندارند. همین امر موجب مشاهده روند غیرپایدار توسعه اغلب برندها می‎شود. امروزه اغلب کسب و کارهای کوچک پس از یک دوره پیشرفت مناسب به طور کامل از عرصه کسب و کار حذف می ‎شوند.

کسب موفقیت در دنیای کسب و کار امر دشواری نیست. نکته مهم تداوم روند موفقیت‎ هاست. اغلب کسب و کارها در این مرحله با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. گام نخست برای پیش ‎بینی هزینه ‎های جاری در ماه‎ های آینده برآورد از میزان درآمد نسبی برندمان است. به این ترتیب امکان ارزیابی مواجهه با بحران‏ های مالی یا سود فزاینده فراهم خواهد شد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. ما باید همیشه به دنبال ارزیابی وضعیت کسب و کارمان به صورت دقیق باشیم. هرگاه فرآیند ارزیابی وضعیت برند از سوی ما با وقفه مواجه شود، احتمال بروز مشکل در آن بازه زمانی افزایش خواهد یافت.

4. ایجاد بودجه اضطراری

پیش ‎بینی مشکلات جاری برای برندها همیشه امکان‎پذیر نیست. گاهی اوقات برخی از چالش ‏ها مانند شیوع ویروس کرونا به صورت غیرمترقبه روی می‎ دهد بنابراین آمادگی برندها برای مواجهه با چنین مشکلاتی بسیار دشوار خواهد بود.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده

شاید در نگاه نخست مواجهه با بحران‎ های مالی ناشی از کرونا و موفقیت در مدیریت آنها بسیار دشوار به نظر برسد، اما با برخی از تکنیک ‎های حرفه‎ ای امکان عبور از این چالش نیز وجود دارد. اگر کسب و کار شما نسبت به راه‎ اندازی بودجه اضطراری اقدام کند، امکان کسب موفقیت به صورت کاربردی را خواهد داشت. این نوع بودجه در طول زمان برای مواجهه با بحران ‎های پیش ‎بینی‎ ناپذیر کنار گذاشته می‎ شود بنابراین در صورت بروز بحران‎ های مالی گسترده شانس برند شما برای بقا بیشتر از سایرین خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بقا در دنیای رقابتی کسب و کار توجه بالایی به بودجه اضطراری دارند. این امر گاهی موجب نجات کسب و کارها از ورشکستگی کامل نیز می ‎شود بنابراین باید راه‎ اندازی این بودجه را در دستور کار برندتان قرار دهید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید