پنجشنبه, ۲۰ مرداد(۵) ۱۴۰۱ / Thu, 11 Aug(8) 2022 /
           
فرصت امروز

موفقیت در دنیای کسب و کار بدون داشتن یک برند عالی امر چندان ساده ای نیست. بسیاری از کسب و کارها سال های سال در بازار حضور دارند، اما به دلیل عدم شناخت درست مشتریان از محصولات و ماهیت شرکت شان کمتر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها و کسب سودهای قابل ملاحظه پیدا می کنند. این امر نوعی واکنش طبیعی مشتریان به برندسازی ضعیف از سوی شرکت های مختلف است. در این میان داشتن یک برنامه برندسازی به کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک کرده و شانس شان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهد داد. 

المان های اساسی در طراحی برنامه برندسازی

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای برندسازی با برنامه ای دقیق در دنیای کسب و کار است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مشتریان و توسعه جایگاه برندتان در بازار کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار می دهیم. با این حال قبل از هر امری باید تعریف درستی از برنامه برندینگ داشته باشیم. در اینجا برنامه برندینگ یا برندسازی به معنای طرحی تدوین شده و کاملا جامع برای ایجاد برندی حرفه ای برای کسب و کارهاست. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و موقعیت تان در بازار را نیز به خوبی مدیریت خواهد کرد. 

المان های اساسی در طراحی برنامه برندسازی

اگر شما هم در دنیای کسب و کار برای مدیریت برند یا ایجاد یک برند جذاب مشکلات زیادی دارید، این مقاله نکات حرفه ای بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و جایگاه برندتان در میان رقبای بزرگ را توسعه خواهد داد. بخش های اساسی یک برنامه برندسازی در ادامه مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: چگونه یک برنامه برندسازی درون سازمانی موفق بسازیم

هدف

آگاهی از هدف یک برنامه در اولین نوبت باید صورت گیرد. اینکه شما چرا به دنبال برندسازی برای کسب و کارتان هستید، نکته بسیار مهمی محسوب می شود. اگر شما به دنبال توسعه جایگاه برندتان در عرصه کسب و کار هستید، قبل از هر کاری باید به هدف هر اقدام تان فکر کنید، در غیر این صورت شاید خیلی زود وضعیت تان در بازار با مشکل رو به رو شود. 

المان های اساسی در طراحی برنامه برندسازی

امروزه برندسازی شاید از نظر مالی هزینه خیلی زیادی برای کسب و کارها به همراه نداشته باشد، اما بار زمانی بسیار زیادی روی دوش شما قرار خواهد داد. معنای این امر نیاز به استفاده از مدیریت زمان به طور حرفه ای در فرآیند مدیریت برند است. بنابراین اگر شما نیازی به برندسازی یا تجدیدنظر در ساختار برندتان ندارید، نباید بی دلیل اقدام به استفاده از چنین شیوه ای نمایید. 

پس از اینکه شما درباره هدف برندسازی در شرکت تان فکر کردید، باید دست کم یک پاسخ درست برای سوال فوق پیدا کنید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان قرار نگیرد. گاهی اوقات برخی از شرکت ها به دلیل بی توجهی به هدف برندسازی در عمل برندی شبیه به سایر رقبا نصیب شان می شود. این امر جایگاه شما در نگاه مشتریان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را از شما خواهد گرفت. 

وقتی شما به دنبال هدف برندسازی هستید، می توانید به طور کلی دو هدف مهم را در دستور کار قرار دهید. این امر شامل هدف کارکردی و همچنین هدف درون سازمانی خواهد بود. از نقطه نظر کارکردی، شما با ایجاد یک برند حرفه ای یا به روز رسانی آن فرصت معرفی وجهه ای حرفه ای و زیبا از کسب و کارتان به مشتریان را خواهید داشت. این امر در کوتاه مدت برندتان را به شدت در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. 

بدون تردید امروزه هیچ شرکتی بدون برند در بازار حضور پیدا نمی کند. فرض کنید شما در چند حوزه فعالیت دارید. در این صورت ساماندهی تمام حوزه های مورد نظر تحت اسم شرکت تان برای مشتریان گیج کننده خواهد بود. در چنین شرایطی ایجاد برندی خاص برای فعالیت هر کدام از شرکت های تان بسیار بهتر خواهد بود. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط تان را پیدا خواهید کرد. 

هدف بعدی در زمینه برندسازی شامل تاثیر آن بر روی جو درون شرکت است. این امر می تواند برای شما به مثابه مدیر شرکت اعتبار بیشتری به همراه آورد. همچنین کارمندان نیز وظیفه های شان را به بهترین شکل ممکن خواهند دانست. نکته مهم اینکه در دنیای امروز برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شما باید کارمندان تان را به طور کامل در جریان برنامه ها و استراتژی های پیش روی قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکنید. ایجاد برند به شما برای ارائه دستورالعمل های دقیق به کارمندان در هر بخش یا هر برند از شرکت کمک خواهد کرد. بنابراین از نقطه نظر مدیریت بهینه و سازماندهی استاندارد امور باید همیشه بر روی این حوزه تمرکز داشته باشید. 

مطلب مرتبط: قبل از برندسازی چه کارهایی باید انجام داد؟ نکاتی که کمتر درباره اش صحبت می شود!

تداوم 

المان های اساسی در طراحی برنامه برندسازی

یکی دیگر از عنصرها و المان های مهم در فرآیند برندسازی مربوط به تداوم است. یک برند در صورتی که در بازار تداوم نداشته باشد، خیلی زود از یاد مشتریان می رود. چنین امری می تواند شما را با مشکلات بسیار زیادی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو سازد. بنابراین اگر شما به فکر برندسازی هستید، باید در برنامه تان المان تداوم را در خاطر داشته باشید. به عبارت بهتر، برندسازی یک امر ناگهانی نیست، بلکه در طول زمان ادامه پیدا کرده و شرایط شما را به طور مداوم تحت تاثیر قرار می دهد. با این حساب اگر شما به طور مداوم برنامه های بازاریابی و برندسازی را دنبال نکنید، شاید خیلی زود توانایی تان برای ایجاد تحول در بازار و جلب نظر مشتریان به طور مداوم از بین برود. 

یکی از بهترین نمونه ها در زمینه تداوم فعالیت برندسازی مربوط به کوکاکولاست. این برند دوست داشتنی در طول دهه های متمادی همیشه تجربه ای دوست داشتنی از لذت نوشیدن انواع نوشابه های گازدار را به مشتریان ارائه کرده است. درست به همین دلیل در برابر بسیاری از رقبای دیگر همیشه دست برتر را داشته است. این امر به برند موردنظر برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک ویژه ای کرده و جایگاه کوکاکولا در بازار را تضمین نموده است. 

اگر شما به دنبال برتری مداوم بر رقبای تان در بازار هستید، نباید با اولین موفقیت ها در عرصه کسب و کار و برندسازی دیگر بی خیال ادامه ماجرا شوید. نکته مهم در این میان تداوم فعالیت شما به عنوان یک برند حرفه ای و همه فن حریف است. 

گاهی اوقات برندها در ادامه روند برندسازی به طور مداوم اهداف و استراتژی های شان را تغییر می دهند. این امر در عمل مشتریان را هر چند وقت یکبار با برند تازه ای رو به رو خواهد کرد. نکته مهم اینکه سطح ارتباط میان مشتریان با یک برند در پی چنین عملکردی به طور مداوم کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین شما باید کیفیت کاری تان را به طور مداوم حفظ کنید، در غیر این صورت شاید مشتریان واکنش های بسیار بدی در پی تغییرات مداوم برندتان ارائه دهند.

تغییرات در یک برند باید به آهستگی روی دهد. این امر به مشتریان امکان هماهنگی با تغییرات موردنظر را می دهد. بنابراین اگر شما به دنبال تغییرات ناگهانی در بازار هستید، باید نگرش تان به ماجرا را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیش روی تان قرار نگیرد. 

احساسات برند

المان های اساسی در طراحی برنامه برندسازی

یک برند باید به طور مداوم احساسات خاصی را به مشتریان منتقل کند. این امر یکی از ویژگی های اصلی هر برندی در بازارهای کنونی محسوب می شود. برخی از مشتریان در عمل نسبت به خرید از برندهای دارای احساس های بهتر اقدام می کنند. درست به همین دلیل اگر برند شما احساس خوبی برای مشتریان به همراه داشته باشد، شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنید. این نکته تا جایی اهمیت پیدا می کند که برخی از برندها فقط به دلیل حس خوبی که به مشتریان ارائه می کنند، مشتری دارند. 

آیا شما تا به حال در فرآیند برندسازی به احساساتی که برندتان به دیگران می دهد، فکر کرده اید؟ این سوال شاید در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما در صورتی که پاسخ درستی برای آن داشته باشید در بازار از دیگر رقبا بسیار جلوتر خواهید بود. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شرایط دشواری را تجریه می کنند. دلیل این امر شباهت بیش از اندازه برندها به هم است. در این میان برندی مثل کوکاکولا یا اپل به دلیل تفاوت های معنادار احساس برندشان با دیگران جایگاه بی رقیبی دارند. درست به همین دلیل شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید به طور مداوم در تلاش برای ایجاد تمایزهای کاربردی با دیگر رقبا باشید. 

مطلب مرتبط: برندسازی چیست؟

یکی از برندهای موفق در زمینه القای احساسات خوب به مشتریان هارلی دیویدسون است. این برند دوست داشتنی همیشه احساس ماجراجویی و همچنین لوکس بودن را به مشتریان می دهد. درست به همین خاطر موتورسیکلت های این برند همیشه در بازار محبوبیت خاص خود را حفظ کرده اند. اگر شما هم با دیدن محصولات این برند همیشه پیش خودتان احساس افتخار می کنید، پس باید موفقیت مدیران برندسازی آن در تاثیرگذاری بر روی مشتریان را تایید کنید. 

بسیاری از اوقات برندها بدون توجه به تاثیر روند برندسازی بر روی مشتریان اقدام به فعالیت در بازار می کنند. این امر در صورتی که توجه لازم را به همراه نداشته باشد، نتایج بسیار ناگواری برای برند شما به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه ما در این بخش تلاش برای درک تمام جزییات مربوط به احساسات برند و انتخاب حس هایی مرتبط با ماهیت کسب و کارتان است. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه تولید لوازم و تجهیزات ورزشی فعالیت دارید، باید نسبت به انتخاب احساساتی مانند هیجان و دعوت به تلاش بیشتر توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای از دست بدهید. 

انعطاف پذیری

المان های اساسی در طراحی برنامه برندسازی

برنامه برندسازی باید همراه با انعطاف پذیری بالایی باشد. دلیل این امر تغییرات مدام در بازار و ضرورت سازگاری با برخی از تغییرات مهم است. این امر می تواند برای شما سختی های بسیار زیادی به همراه داشته باشد. اگرچه انعطاف پذیری در برابر هر شرایط تازه یا تغییری مناسب نیست، اما گاهی اوقات شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از خودتان انعطاف پذیری بالاتری نشان دهید. این امر شما را به طور مداوم در کورس قهرمانی میان دیگر برندها نگه می دارد. 

اغلب اوقات برندهایی که در برابر تغییرات مهم انعطاف پذیری از خودشان نشان نمی دهند، خیلی زود از بازار کنار گذاشته می شوند. بدون تردید نگاهی کوتاه به حوزه های مختلف فعالیت برندها در دنیای کسب و کار به خوبی نمونه های بزرگ مربوط به شکست در پی ناتوانی برای مدیریت نوآوری و انعطاف با شرایط تازه را نشان خواهد داد. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تمام تلاش تان را انجام دهید، در غیر این صورت همیشه با مشکلاتی در راستای تاثیرگذاری بر رو مشتریان و حفظ موقعیت تان در بازار رو به رو خواهید شد. این امر در بلندمدت شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای سخت کرده و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری غیرممکن خواهد کرد. 

یکی از نمونه های موفق در زمینه انعطاف پذیری در حوزه برندسازی مربوط به برند Old Spice است. این برند در زمینه محصولات بهداشتی مردانه و انواع پرفیوم ها فعالیت دارد. طراحی محصولات این برند تا همین چند دهه پیش کاملا کلاسیک بود. به این ترتیب Old Spice به نوعی برند کلاسیک در میان مشتریان مطرح بود. این امر در طول سال های اخیر با بازنگری اساسی در استراتژی برندسازی این شرکت تغییرات اساسی به خود گرفت. بر این اساس امروزه این برند دیگر یک برند کلاسیک نیست، بلکه در تلاش برای هماهنگی با سلیقه نسل جوان تمام فعالیت های خودش را تغییر داده است. این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بسیار مهم محسوب می شود. اکنون Old Spice نه یک برند قدیمی، بلکه یکی از برندهای مورد پسند جوانان و بسیار مدرن محسوب می شود. این نکته برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی داشته و به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بهترین شرایط ممکن را می دهد. 

مطلب مرتبط: راهنمای عملی برندسازی

تعامل با کارمندان

تعامل با کارمندان در فرآیند برندسازی همیشه امر مهمی محسوب می شود. این نکته به شما برای دریافت اطلاعات مهم در عرصه کسب و کار کمک کرده و شما را به طور مداوم در کانون توجه مشتریان نگه می دارد. برخی از برندها در این میان به دلیل اطمینان بیش از اندازه به تیم مدیریتی اصلا سراغ تعامل با کارمندان نمی روند. این امر اگرچه در نگاه نخست منطقی جلوه می کند، اما از نقطه نظر حرفه ای نوعی شکست برای کسب و کارها محسوب می گردد. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از نظرات کارمندان باشید. چنین امری حتی در مورد برندسازی نیز مصداق دارد. درست به همین دلیل شما باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با برندسازی نوین به دنبال استفاده از نقطه نظرات کارمندان تان باشید. 

امروزه بسیاری از برندها خیلی زود از سلیقه مشتریان جا می مانند. دلیل این امر سیر بی نهایت سریع تحولات مربوط به سلیقه و ترندهای مد نظر مشتریان است. در این میان هماهنگی شما با تیم فروش به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور حرفه ای کمک می کند. به این ترتیب شما برندی کاملا حرفه ای و مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهید داشت. 

وفاداری

برنامه برندسازی شما باید جایگاهی برای جلب وفاداری مشتریان نیز داشته باشد. در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به طور حرفه ای پیدا نکنید. نکته مهم در این میان تلاش برای بهره گیری از احساساتی است که برندتان در مشتریان ایجاد می کند. 

برندهای بزرگ همیشه امکان استفاده از احساسات برندشان برای جلب وفاداری مشتریان را دارند. بنابراین اگر شما نیز برای جلب وفاداری مشتریان شرایط سختی را پیش رو دارید، باید اول از همه بخش مربوط به احساس برند را به خوبی طی کنید و در مرحله بعد نیز برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان برنامه وفاداری براساس احساسات موردنظر را در دستور کار قرار دهید. 

آگاهی بخشی به مخاطب هدف

گاهی اوقات برخی از شرکت ها حتی با وجود طراحی دوباره برند و پیگیری استراتژی برندسازی به طور حرفه ای باز هم در بازار موفقیت مهمی کسب نمی کنند. این امر چالشی اساسی محسوب می شود. بر این اساس شما با استفاده از تکنیک های مربوط به آگاهی بخشی به مشتریان درباره تغییرات مربوط به برند می توانید وضعیت تان را به کلی تغییر دهید. 

مطلب مرتبط: برندسازی و اهمیت آن در دنیای کسب و کار امروزی

در دنیایی که مشتریان دغدغه های بسیار زیادی در بازار دارند، شما باید خودتان به دنبال ایجاد آگاهی در مخاطب هدف باشید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای بهینه سازی شرایط تان داده و موقعیت تان را نیز به شدت تقویت خواهد کرد. 

بنابراین اگر به دنبال توسعه برند و موفقیت در حوزه برندسازی هستید، در برنامه های تان باید همیشه جایگاهی برای بازاریابی و آگاهی بخشی به مخاطب هدف درباره توسعه برندتان اختصاص دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و موقعیت تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهد داد. این امر شاید در ابتدا برای شما هزینه بازاریابی زیادی به همراه داشته باشد، اما در عوض فرصت تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف را به شما خواهد داد. این نکته اهمیت بسیار زیادی در دنیای کسب و کار امروزی دارد. 

منبع : blog.hubspot
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uloU4v4r
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه