شنبه, ۱ آبان(۸) ۱۴۰۰ / Sat, 23 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز
بررسی توصیه های موسسه هاب اسپات برای برندسازی

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

6 ماه پیش ( 1400/1/23 )
مترجم : علی ‌آل ‌علی  

محصولات در بازار کسب و کار فقط کالاها و خدماتی مشخص نیستند. برندها با تولید محصولات در بازارهای مختلف در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین ارتقای جایگاه شان به عنوان یکی از برندهای محبوب در میان مشتریان هستند. کوکاکولا یا استارباکس فقط برندهایی فعال در زمینه نوشیدنی نیستند. آن ها دارای تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف در بازارهای گوناگون هستند. این امر به خوبی اهمیت برندسازی برای کسب و کارها را نشان می دهد. بسیاری از برندها در طول زمان با تعامل با مشتریان در قالب تولید محصول موفق به جلب نظر آن ها می شوند. امروزه اگر از طرفداران برند کوکاکولا در مورد دلایل علاقه شان به آن سوال کنیم، پاسخ های بسیار متنوعی دریافت خواهیم کرد. در این میان کیفیت بالای محصولات این برند همیشه پاسخ نخست نیست. 

برندسازی یکی از فرآیندهای مهم در زمینه تعامل با مشتریان محسوب می شود. بسیاری از برندها با سطح کیفی یکسان محصولات به دلیل تفاوت در کیفیت برندسازی در عمل بازخوردهای متفاوتی از مشتریان دریافت می کنند. این امر نقش مهمی در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. 

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

بی تردید هر برندی به دنبال برندسازی و تعامل با مشتریان مانند کسب و کارهای بزرگ و موفق است. هیچ کسب و کار علاقه مند به بیرون ماندن از فرآیند توسعه در بازار نیست. رقابت گسترده در برخی از حوزه ها این امر را تشدید کرده است. مسئله مهم در این میان تلاش برای استفاده از توصیه های حرفه ای به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و پیگیری فرآیند برندسازی به صورت درست است. متاسفانه برخی از کسب و کارها در این مسیر بر روی تجربه های قبلی یا توصیه های غیرمعتبر اتکا می کنند. این امر همیشه مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. هدف اصلی در این مقاله بررسی توصیه های کاربردی و عملی برای برندسازی در سال 2021 است. این امر با توجه به بحران کرونا در سراسر دنیا و ضرورت ایجاد تغییر در نحوه فعالیت کسب و کار مهم خواهد بود.

مطلب مرتبط: سال 2021 و تغییراتی که در حوزه برندسازی شاهد آن خواهیم بود

برند به چه معناست؟

وقتی از برندسازی صحبت می کنیم، باید درک درستی از برند داشته باشیم. بسیاری از کارشناس ها و کارآفرینان نسبت به این مفهوم مهم هیچ درک خاصی ندارند. همچنین در بسیاری از مقاله های کاربردی هیچ تعریف درستی از این مفهوم ارائه نمی شود. برند به ساده ترین معنا شامل مجموعه ای از نکات و المان هاست که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می کند. هر برند به طور معمول دارای نام، لوگو، طراحی و شعار تبلیغاتی منحصر به فردی است. البته در این میان برخی از المان های جانبی دیگر نیز مد نظر قرار می گیرد، با این حال مهمترین اجزا به همین ترتیب است. 

برندسازی به چه معناست؟

برندسازی به معنای فرآیند ایجاد و توسعه برند است. این فرآیند به طور معمول مطالعه، توسعه و اعمال تکنیک های مختلف برای بهبود وضعیت کسب و کار را شامل می شود. بسیاری از استارت آپ ها از همان ابتدا در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بازار اقدام به استفاده از برندسازی می کنند. این امر موجب موفقیت هرچه بیشتر کسب و کارها در بازار و تعامل با مخاطب هدف می شود. 

گاهی اوقات تعامل با مشتریان در بازارها بسیار دشوار می شود. این امر به دلیل مشکلات فرآیند برندسازی در کسب و کارهای مختلف روی می دهد. با این حساب برندسازی به معنای تلاش برای جلب اعتماد و نظر مساعد مشتریان نیز خواهد بود. این نکات برای بازاریابی و برندسازی در هر کسب و کاری ضروری خواهد بود. 
آگاهی از مفهوم برندسازی به طور درست به آگاهی از برخی نکات و اصطلاحات مرتبط نیز بستگی دارد. برخی از مهمترین اصطلاحات در این میان به شرح ذیل است:

•    آگاهی رسانی درباره برند به طور معمول با برندسازی به یک معنا انگاشته می شود، با این حال دارای تفاوت های مفهومی است. آگاهی رسانی به مشتریان درباره برند یکی از اهداف مشخص در فرآیند برندسازی محسوب می شود. اگر مشتریان نسبت به حضور یک برند در بازار کسب و کار اطلاعی نداشته باشند، موفقیت برندسازی و بازاریابی حاصل نخواهد شد. 

•    هویت برند یکی دیگر از مفاهیم مشابه در این حوزه است. هویت برند به هسته مرکزی ارزش های هر کسب و کار ارجاع می دهد. هر کسب و کار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به ارائه هویتی منحصر به فرد دارد. این هویت کانون فعالیت برندسازی خواهد بود. 

•    مدیریت برند فرآیند حفظ یا توسعه جایگاه برند در بازار را شامل می شود. بسیاری از برندها پس از کسب موفقیت در حوزه برندسازی به طور کامل دست از کار می‎کشند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آن ها به همراه خواهد داشت. 

چگونه یک برند ایجاد کنیم؟

ایجاد برند شاید در نگاه نخست بسیار ساده باشد، اما باید همراه با مطالعه و دقت نظر فراوانی صورت گیرد. بسیاری از کسب و کارها در همان ماه های ابتدایی ورود به بازار با شکست مواجه می شوند. بدون تردید بحث های مالی و تولید محصولات بی کیفیت در این میان تاثیرگذار است، اما مهمترین دلیل در این میان ناتوانی کسب و کارها برای برندسازی است. در اینجا برخی از مهمترین مراحل برای ایجاد یک برند جذاب و تعاملی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

مطلب مرتبط: ۵ اصل اولیه برندسازی شخصی

شناخت مخاطب هدف

برندسازی به معنای تلاش برای معرفی کسب و کار و جلب نظر مشتریان است. مهمترین مسلئه در این میان درک درست از مشتریان برند است. بسیاری از کسب و کارها دارای شناخت و حتی تعریف مشخصی از مشتریان شان نیستند. این امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. 

بسیاری از کسب و کارها در زمینه برندسازی تمام مشتریان یک بازار را مدنظر قرار می ‎دهند. این امر یکی از بزرگترین اشتباهات در حوزه برندسازی محسوب می شود. هر برند دارای دامنه مشخصی از مخاطب هدف است. وظیفه تیم برندسازی تلاش برای شناسایی دامنه موردنظر و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی آن هاست. اگر در این میان فرصت کافی برای مطالعه و پژوهش درباره بازار و مخاطب هدف را مدنظر قرار ندهیم، فرآیند برندسازی کسب و کارمان ناقص خواهد شد. 

بسیاری از برندهای بزرگ پیش از ورود به یک بازار اقدام به شناسایی دقیق مخاطب هدف شان می کنند. این امر موجب نظم بخشی به تمام حوزه های شرکت می شود. فعالیت بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و خدمات مشتریان بدون تعریف دقیق از مخاطب هدف پرهزینه و ناکافی خواهد بود بنابراین باید نکات مهم در این راستا را مدنظر قرار دهیم. 

طراحی ماموریت برند

کسب و کارها برای هدفی ایجاد می شوند. اگر یک مشتری یا کارشناس برندسازی از شما در مورد دلیل تاسیس برندتان سوال کند، پاسخ شما چه خواهد بود؟ بسیاری از کارآفرینان دارای پاسخ مشخصی برای این پرسش نیستند. این امر امر بیانگر ضعف در زمینه توسعه کسب و کار است. هر برند باید دارای توانایی کافی برای توضیح دلیل ایجادش باشد. در غیر این صورت مهارت لازم برای جلب نظر مشتریان را نخواهد داشت. این امر اهمیتی محوری در کسب و کار یک برند ایفا می کند. 

پیش از آنکه ماموریت برند را مشخص سازیم، باید به ارزش ها و اهداف مدنظرمان به خوبی فکر کنیم. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب اوقات برندها برای دستیابی به اهدافی خاص در بازار حضور پیدا می کنند. این امر ارتباط با ماموریت برند را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، برند دیزنی یکی از کسب و کارهای موفق در زمینه بیان ماموریتش است. این برند در تلاش برای ایجاد اوقات خوش برای کودکان در سراسر دنیاست. 

برخی از برندها به هنگام انتخاب ماموریت برای خود دست به کارهای عجیب و غریبی می زنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. هرچه ماموریت یک برند ساده و واضح تر باشد، امکان تاثیرگذاری بیشتری بر روی مشتریان خواهد داشت بنابراین باید از بیان نکات بیش از اندازه پیچیده یا بلندپروازانه پرهیز نماییم. 

تعریف ارزش ها، کیفیت ها و مزیت های برند

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

بدون تردید کسب و کارهای بسیار زیادی در دنیای کسب و کار وجود دارند. بر این اساس برند ما نیز در کنار میلیون ها برند دیگر در حال رقابت برای جلب نظر دامنه مشخصی از مشتریان خواهد بود. این امر نیاز به ایجاد تمایز میان برندمان با رقبا را به همراه دارد. اگر یک کسب و کار در زمینه برندسازی به تعیین ارزش ها، کیفیت ها و مزیت های منحصر به فردی اقدام نکند، در بلندمدت به طور مداوم با دیگر رقبا اشتباه گرفته خواهد شد. این امر برای تمام برندها تجربه ناخوشایندی محسوب می شود بنابراین باید از تکرار آن پرهیز نماییم. 

مطلب مرتبط: اصول برندسازی در عصر دیجیتال

ارزش های هر برند به طور کلی تمام فعالیت هایش را جهت می دهد بنابراین تعیین ارزش ها باید با دقت نظر و به دور از عجله غیرضروری تدوین شود. ارزش هایی نظیر حفاظت از محیط زیست در حوزه تولید مواد غذایی یکی از مثال های مناسب برای انتخاب ارزش های جذاب است. 

یکی از نکات مهم در زمینه انتخاب ارزش برای برند مربوط به مسئله وفاداری به آن است. اگر یک برند پس از تعریف یک ارزش و انتخابش برای کسب و کارش دیگر به آن توجه نداشته باشد، به شدت از سوی مشتریان با انتقاد مواجه خواهد شد بنابراین کسب و کارها باید به این نکته توجه لازم را نشان دهند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت بنابراین در مرحله انتخاب ارزش ها باید نسبت به توانایی برندمان برای پایبندی به آن ها نیز توجه نماییم. اگر این امر مورد غفلت واقع شود، در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد خواهد شد. 

ایجاد طرح های بصری برند

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

جلوه های بصری اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. امروزه مردم بیش از هر نکته ای برندها را با طرح های بصری شان به یاد می آورند بنابراین هر برند باید برنامه مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از طرح های بصری داشته باشد. 

طراحی لوگو یکی از مهمترین بخش های مربوط به جلوه های بصری هر برند است. مشتریان در نخستین برخورد با هر برند به لوگوی آن توجه می کنند. امروزه بسیاری از مشتریان لوگوی برندهای مشهور را بدون نیاز به تأمل به یاد می آورند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها از نقطه نظر بازاریابی دارد. بنابراین کسب و کارها باید توجه لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نشان دهند. 

لوگو تنها طرح بصری یک برند محسوب نمی شود. ایراد اصلی کار اغلب کسب و کارها طراحی لوگو و سپس فراموشی تمام نکات است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. تم های مورد استفاده هر برند در حوزه بازاریابی و تبلیغات باید به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد بنابراین باید طیف رنگ مشخصی برای هر برند تعریف کرد. این امر به طور دقیق وظیفه تیم برندسازی خواهد بود. 

یافتن داستان برند

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

امروزه اغلب برندها دارای داستانی مشخص برای بیان در حوزه کسب و کار هستند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. اگر برخی از برندها در مسیر توسعه نسبت به مسئله داستان شان توجه نکنند، تاثیرگذاری محدودی بر روی مشتریان خواهند داشت. 

اگر به برندهای بزرگ و موفق نگاه کنیم، تمام آن ها دارای داستان مشخصی هستند. مسئله مهم در این میان طراحی داستان برند با توجه به مسیر پیش روی است. اگر داستان برند در همان ابتدای تاسیس کسب و کار طراحی شود، تاثیرگذاری بسیار بیشتری به همراه خواهد داشت. البته در این میان نقش تکمیل و اصلاح داستان برند در طول زمان نیز باید مدنظر قرار گیرد. متاسفانه برخی از برندها داستان شان را هرگز مورد ارزیابی و اصلاح قرار نمی دهند بنابراین مواجهه با مشکلاتی عمیق در زمینه تعامل با مشتریان امری طبیعی خواهد بود. 

داستان برند باید ساختار مشخصی داشته باشد. داستان های جذاب به طور معمول دارای آغاز، میانه و پایان هستند. داستان یک برند باید مشتریان را با خود همراه سازد. داستان سرایی همیشه نکته مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود بنابراین باید آن را مدنظر قرار داد. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و تعامل بلندمدت با آن ها نخواهیم داشت. 

مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟

نمایش برند با مشتریان

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

پس از ساماندهی کارهایی که در بخش های پیش مورد بررسی قرار گرفت، باید از برندمان به طور رسمی رونمایی کنیم. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از کسب و کارها به طور مداوم مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. این امر اغلب اوقات ناشی از عدم نمایش درست برندشان برای مخاطب هدف است. برخی از برندها دارای مهارت بالایی در این امر هستند. مهمترین نکته در این میان استفاده از تمام ابزارهای در دسترس برندمان است. 

نخستین گام برای معرفی یک برند به مشتریان ایجاد سایت رسمی برای آن است. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. برندهای بدون سایت رسمی اغلب اوقات مورد توجه مشتریان قرار نمی گیرد بنابراین اطمینان از کارکرد درست سایت رسمی ضروری خواهد بود. ارائه برخی از اطلاعات مهم به مخاطب هدف اهمیت بالایی برای تعامل با مشتریان خواهد داشت. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نگیرد، مشتریان به سرعت از آن ها عبور خواهند کرد. امروزه رقابت بسیار فشرده ای در حوزه کسب و کار وجود دارد بنابراین برندها در صورت بی توجهی به این نکات با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند. 

پس از طراحی سایت رسمی برای برند باید به دنبال ایجاد اکانت در شبکه های اجتماعی هم بود. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسبت به حضور در تمام شبکه های اجتماعی اقدام می کنند. این امر تاثیرگذاری مورد انتظار را به همراه ندارد بنابراین باید به دنبال انتخاب برخی از پلتفرم های محبوب در میان کاربران بود. این امر دشواری زیادی به همراه ندارد. فقط باید نحوه تعامل با مخاطب هدف را به خوبی مدنظر قرار دهیم. شبکه های اجتماعی در دوران کرونا مهمترین ابزار ارتباط میان کاربران در سراسر دنیا محسوب می شود. برندها نیز باید از محبوبیت شبکه های اجتماعی برای معرفی کسب و کار و همچنین تعامل با مخاطب هدف استفاده نمایند. 

بسته بندی محصولات نقش مهمی در معرفی برند دارد. بسیاری از برندها در زمینه بسته بندی محصولات توجه لازم را نشان نمی دهند. نتیجه این امر معرفی نامناسب برند و همچنین ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. بسته بندی جذاب برای محصولات دارای اهمیت بسیار زیادی است. این امر موجب نگاه هرچه بهتر مشتریان به یک برند خواهد شد بنابراین باید آن را در تمام مراحل توسعه برند مدنظر قرار دهیم. 

بخش پایانی برای معرفی برند به مخاطب هدف مربوط به فعالیت تبلیغاتی است. امروزه در صورت عدم نمایش محتوای تبلیغاتی برای مخاطب هدف امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم نخواهد شد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بهبود وضعیت برند دارد. مشتریان در صورت مواجهه با دو برند دارای محصولات یکسان براساس تفاوت موجود در بسته بندی شان اقدام به انتخاب خواهند کرد. این امر به معنای ضرورت استفاده از نکات کاربردی در زمینه بسته بندی محصولات خواهد بود. اغلب اوقات الگوبرداری از برندهای بزرگ به اندازه کافی برای یافتن ایده های جذاب در زمینه بسته بندی کافی است با این حال در بلندمدت باید نسبت به طراحی بسته بندی به طور منحصر به فرد برای برندمان نیز اقدام نماییم. در غیر این صورت مشتریان از بسته بندی محصولات مان خسته خواهند شد. 

مطلب مرتبط: 6 نکته ای که در هنگام برندسازی باید به آنها توجه داشته باشید

توصیه های برندسازی برای کسب و کارهای کوچک

برندسازی در زمینه کسب و کارهای کوچک دارای برخی از تفاوت های اساسی با شیوه رایج است بنابراین باید با چنین تفاوت هایی به طور کاربردی آشنا شویم. هدف اصلی در بخش های پیش رو بررسی برخی از مهمترین توصیه ها برای برندسازی در کسب و کارهای کوچک است. 

رفتار با برندمان به مثابه یک شخص

راهنمای عملی برندسازی در سال 2021

یکی از بهترین راهکارها برای طراحی برند در کسب و کارهای کوچک نگاه به برند به مثابه یک شخص است. اگر شما قصد ارسال یک نماینده از برندتان به سمیناری مهم را داشته باشید، چه نکاتی را مدنظر قرار خواهید داد؟ برند در واقع نماینده کسب و کار در میان مشتریان به طور کلی بازار است. این امر اهمیت بسیار زیادی را نمایش می دهد. با این حساب اگر کسب و کارهای کوچک نسبت به طراحی برندشان به درستی توجه نداشته باشند، از همان ابتدا با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد. 

بسیاری از کسب و کارهای کوچک پس از انتخاب ویژگی مشخصی برای برندشان بارها و بارها آن را مورد تجدیدنظر قرار می دهند. اگر پیش از تایید و رونمایی از برندمان آن را در معرض نمایش برخی از کارشناس ها قرار دهیم، نتیجه فرآیند بازاریابی بسیار بهتر خواهد شد بنابراین استفاده از نظرات دیگران در فرآیند برندسازی ضروری است. استفاده از برخی همکاران و مشتریان برگزیده ایده جذابی خواهد بود. 

توجه به تداوم در برندسازی

برندسازی یک بار برای همیشه روی نمی دهد. کسب و کارها باید به طور مداوم نسبت به آپدیت برندشان توجه نشان دهند. درست مانند هر بخشی در شرکت، برند نیز به مرور زمان نیاز به آپدیت خواهد داشت. در غیر این صورت جذابیتش برای مشتریان از بین می رود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در پایان هر سال اقدام به ارزیابی انتقادی از جلوه برندشان می کنند. این امر نقش مهمی برای بهبود وضعیت برند به همراه دارد، با این حال اگر در بازه های زمانی کوتاه تر از آن نیز با مشکلاتی در زمینه وضعیت برندتان مواجه شدید، تلاش برای بهبودش ایده مناسبی خواهد بود. 

استفاده از کارشناس های حرفه ای

برندسازی درست مانند بازاریابی و تبلیغات یک عرصه حرفه ای است. اگر کسب و کار شما دارای توانایی لازم برای ارتقای برندش نیست، باید نسبت به استفاده از کمک دیگران اقدام نمایید. در غیر این صورت از رقبای تان جا خواهید ماند. خوشبختانه امروزه موسسه های بسیار زیادی در زمینه ارائه خدمات برندسازی فعالیت دارند بنابراین انتخاب یکی از موسسه های مورد نظر و استفاده از خدمات‎شان برای برندسازی هرچه بهتر امری ضروری خواهد بود. 

مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند

امروزه برندسازی یکی از مهمترین نکات برای موفقیت هر کسب و کاری محسوب می شود. اگر کارآفرینان با استفاده از تکنیک ها و توصیه های عملی در این حوزه فعالیت نمایند، شانس بسیار بالاتری برای موفقیت بلندمدت خواهند داشت. استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله برای شروع فرآیند برندسازی به شیوه درست مناسب خواهد بود. 

منبع : blog.hubspot
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qf8in2XZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه