پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
از الگوی هدف گذاری بر روی مخاطب چه می دانیم؟

بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار با هدف گذاری بر روی مخاطب

4 سال پیش ( 1398/10/30 )
پدیدآورنده : علی آل‌علی   پدیدآورنده : کایلا کارمیچل  

آیا تا به حال نسبت به نحوه عملکرد برندهای محبوب تان کنجکاو شده اید؟ این برندها همیشه در زمینه جلب نظر طرفدارهای شان عملکرد فوق‎العاده ای دارند. این امر موجب افزایش تمایل کاربران به دنبال کردن اخبار و مشاهده کمپین های بازاریابی و تبلیغات آنها می شود. به عنوان مثال، من پست های بازاریابی و تبلیغاتی نت‎فلیکس در توییتر و اینستاگرام را دنبال می کنم. این پست ها به طور قابل ملاحظه ای با سلیقه مخاطب هدف سازگاری دارد. نکته مهم در این میان توانایی بازاریاب های نت‎فلیکس در زمینه ایجاد تفاوت میان محتوای بارگذاری‎شده در توییتر و اینستاگرام است. به این ترتیب نت‎فلیکس با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر دسته از کاربران اینستاگرام و توییتر اقدام به تولید محتوا می کند.

یکی دیگر از نکات جالب درباره نت‎فلیکس ایجاد تفاوت میان سلایق مختلف کاربران است. به همین خاطر آنها دارای صفحات متعددی در فضای آنلاین هستند. این امر به آنها در زمینه جلب نظر کاربران مختلف با سلیقه های گوناگون کمک می کند. صفحه نت‎فلیکس مورد علاقه من Netflix Is A Joke است. در این صفحه محتوای طنز و تولیدی کاربران (UGC) بارگذاری می شود. به این ترتیب بسیاری از افراد برای مشاهده محتوای خود در این صفحه آن را فالو می کنند. به عقیده من این صفحه توییتری یکی از بهترین صفحات مرتبط با برندهاست. نحوه برقراری ارتباط با مخاطب در دنیای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر باید نسبت به نحوه هدف‎گذاری مان بر روی مخاطب و تلاش برای جلب نظر وی توجه ویژه داشته باشیم.

بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار با هدف گذاری بر روی مخاطب

کارشناس های شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین برند نت‎فلیکس را بیشتر به خاطر توجه ویژه به دامنه مختلف مخاطب هدفش مورد تحسین قرار می دهند. الگوی این برند نمونه موفقی برای سایر کسب و کارهای جویای موفقیت در فضای آنلاین محسوب می شود. بدون شک بسیاری از برندها، به ویژه برندهای تازه‎کار، در زمینه جلب نظر مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش سطح دغدغه و دشواری های یافتن مخاطب هدف توجه به مفهوم «هدف‎گذاری بر روی مخاطب» است. این تکنیک به طور حرفه ای از سوی برندهای بزرگ و به ویژه نت‎فلیکس دنبال می شود. وقتی ما مخاطب هدف مشخصی داشته باشیم، فرآیند جلب نظر آنها بسیار ساده تر خواهد شد. ایراد اصلی برندها در زمینه بازاریابی آنلاین و مبتنی بر شبکه های اجتماعی عدم تعیین دقیق مخاطب هدف است. به این ترتیب در فرآیند تولید محتوا تلاش برای جلب نظر همه مخاطب ها صورت می گیرد. بدون تردید هیچ برندی توانایی جلب نظر تمام مخاطب های حاضر در یک بازار را ندارد. این امر تا حد زیادی غیرواقعی محسوب می شود. هر برندی با توجه به زمینه تخصصی اش باید به دنبال یافتن مخاطب علاقه مند به محصولاتش باشد. در غیر این صورت بودجه بازاریابی اش را هدر داده است.

مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات بهتر با هدف گذاری دقیق بر روی مشتریان

در ادامه این مقاله مفهوم هدف‎گذاری بر روی مخاطب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر به برندها، کارآفرینان و بازاریاب ها در زمینه تولید کمپین های تاثیرگذار کمک خواهد کرد.

بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار با هدف گذاری بر روی مخاطب

هدف‎گذاری بر روی مخاطب چیست؟

هدف گذاری بر روی مخاطب یکی از شیوه های گروه‎بندی مخاطب های یک برند به بخش های کوچک تر است. این عمل براساس آمارهای رسمی و دقیق به دست آمده صورت می گیرد. هدف اصلی نیز ساده‎سازی فرآیند تاثیرگذاری بر روی گروه های مختلف مخاطب هدف است. وقتی ما از تفاوت های مخاطب هدف مان به معنای یک کل آگاه باشیم، امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی آنها افزایش خواهد یافت. بازاریاب های حرفه ای همیشه از معیارهای دقیق و منسجم برای ارزیابی وضعیت مخاطب هدف و گروه‎بندی آنها استفاده می کنند. به این ترتیب امکان شخصی‎سازی محتوای بازاریابی و تبلیغاتی برای هر گروه فراهم خواهد شد.

برخی از معیارهای مهم در دسته‎بندی مخاطب هدف شامل سن، جنسیت، میزان درآمد متوسط، علایق، محل سکونت و تعلق به فرهنگ یا نژاد خاص است. البته به جز این معیارهای سنتی برخی از الگوهای روانشناختی نیز در زمینه تعیین نحوه جلب نظر مخاطب اهمیت دارد.

مزیت اصلی سرمایه گذاری بر روی گروه‎بندی مخاطب هدف امکان هزینه هوشمندانه بودجه برندمان است. به علاوه صرفه‎جویی در هزینه های جاری شرکت نیز یکی دیگر از مزیت های این الگو محسوب می شود. بدون تردید بازاریابی و تبلیغات در فضای آنلاین اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. در این راستا برخی از برندها بدون توجه به نحوه صرف هزینه فقط به دنبال اختصاص بودجه بیشتر برای این فرآیندها هستند. نتیجه این امر ناتوانی برندها در زمینه دستیابی به نتایج دلخواه در زمینه بازاریابی و تبلیغات خواهد بود.

ویژگی اصلی یک کمپین بازاریابی یا تبلیغ جذاب توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر در صورت استفاده از تکنیک های هدف‎گذاری بر روی مخاطب ساده تر خواهد شد. مشکل اساسی برخی از برندها در زمینه بازاریابی ناتوانی در زمینه ترکیب ایده های جذاب با سلیقه گروه های مختلف مخاطب هدف است. به این ترتیب کمپین های آنها همیشه مورد توجه دامنه محدودی از کاربران شبکه های اجتماعی قرار می گیرد. بدون تردید با توجه به هزینه های سنگین در زمینه راه اندازی کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی عدم دستیابی به نتایج دلخواه بسیار آزاردهنده خواهد بود.

اکنون ما از اهمیت هدف‎گذاری بر روی مخاطب آگاهی داریم. این امر به تنهایی و بدون آگاهی از نحوه اجرای آن کاربرد چندانی ندارد. به همین خاطر در ادامه برخی از توصیه های کاربردی در زمینه استفاده از این شیوه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. توجه به آمارها برای آشنایی بیشتر با مخاطب هدف

آیا تا به حال به بخش آمارهای گوگل سر زده اید؟ در این بخش آمارهای بسیار مفیدی برای انواع کسب و کارها وجود دارد. بسیاری از برندها برای آشنایی بیشتر با دامنه مخاطب هدف شان به سراغ آمارهای موجود در این بخش می روند، بنابراین ما نیز باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم. مزیت اصلی بخش آمار و ارقام گوگل امکان بهره‎مندی رایگان از اغلب اطلاعاتش است، بنابراین این الگو راهکار مناسبی برای کاهش هزینه های برند در زمینه خرید اطلاعات محسوب می شود.

مطلب مرتبط: 5 نکته برای ساده تر کردن هدف گذاری

یکی از نکات جالب در زمینه بررسی آمارهای مربوط به برندمان از طریق تحلیل وضعیت سایت رسمی یا اکانت های مان در شبکه های اجتماعی آگاهی از سلیقه منحصر به فرد گروه های گوناگون مخاطب هدف است. به عنوان مثال، اگر بخش گسترده ای از مخاطب هدف شما به موسیقی علاقه دارد، باید تولید محتوای همراه با موسیقی متن جذاب را در دستور کارمان قرار دهیم. این امر به ساده ترین شکل ممکن میزان علاقه کاربران به برندمان را افزایش می دهد. مخاطب هدف هر برند به طور معمول شامل چند گروه زیر شاخه می شود، بنابراین تصور مخاطب هدف مان به عنوان یک گروه کاملا منسجم نخستین اشتباه بازاریابی آنلاین ما خواهد بود.

خوشبختانه امروزه تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی و بارگذاری آن بسیار ساده تر از هر زمان دیگری شده است. امروزه فقط با چند کلیک ساده و استفاده از نرم‎افزارهای پیشرفته امکان تولید محتوای چشم‎نواز و شخصی‎سازی شده فراهم می شود. برندها باید از این فرصت بهترین استفاده را کنند. بدون تردید رعایت مساوات در زمینه تولید محتوا برای گروه های مختلف مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر تمام گروه های هدف را به طور برابر متوجه برند ما خواهد ساخت. نکته مهم در این میان توجه به گروه های پرجمعیت تر مخاطب هدف است. اجازه دهید بازهم به مثال علاقه‎مندان به موسیقی برگردیم. اگر نزدیک به نیمی از مخاطب هدف برند ما به موسیقی علاقه داشته باشد، آنگاه باید تمرکز ویژه ای بر روی جلب نظر آنها داشته باشیم. در غیر این صورت امکان فعالیت معتدل از برند ما سلب خواهد شد. نحوه برنامه‎ریزی هر برند در زمینه جلب نظر مخاطب هدف باید با توجه به دامنه مخاطب هدف صورت گیرد. در غیر این صورت تمام برنامه ها در مرحله اجرا با مشکل مواجه می شود.

2. اهمیت نظرخواهی از مخاطب

یکی از راهکارهای ساده برای شناخت سلیقه مخاطب هدف مراجعه مستقیم به خودشان است. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها این شیوه را مورد توجه قرار نمی دهند. توجیه آنها تاثیرگذاری بیشتر کمپین ها در صورت آگاهی از سلیقه مخاطب به شیوه های غیرمستقیم است. از نظر من این شیوه هیچ توجیه محکمی ندارد. هر برند باید به دنبال آگاهی از سلیقه مخاطب هدف به هر شیوه ای باشد. وقتی ما رابطه مناسبی به مشتریان برندمان داشته باشیم، امکان طراحی پرسش های مستقیم از آنها یا دیگر افراد علاقه‎مند به برندمان فراهم خواهد شد. مزیت اصلی این شیوه امکان یافتن افراد علاقه‎مند مشابه به برندمان است. همچنین مشاهده تنوع سلیقه مخاطب فعلی برندمان به برنامه‎ریزی دقیق تر برای جلب نظر مخاطب بیشتر در آینده کمک خواهد کرد.

طراحی پرسشنامه برای آگاهی از سلیقه مخاطب هدف فرآیند بسیار پیچیده ای نیست. متاسفانه برخی از بازاریاب ها و برندها این فرآیند را بی‎دلیل پیچیده می کنند. به این ترتیب مخاطب هدف نیز در فرآیند پاسخگویی دچار سردرگمی می شود. پرسش های ما باید تا حد امکان ساده و صریح باشد. همچنین تلاش برای استفاده از پرسش های کمتر نیز اهمیت دارد. فقط در این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف به منظور پاسخگویی به پرسشنامه فراهم خواهد شد.

اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم های اجتماعی مشهور گزینه نظرسنجی جالبی دارد. این گزینه به برندها در زمینه آگاهی از سلیقه مخاطب در قالب پرسش های دو پاسخی کمک خواهد کرد. به این ترتیب بدون نیاز به هرگونه طرح پیچیده یا غیرمستقیمی امکان آگاهی از سلیقه مخاطب هدف فراهم می شود. نکته جالب در این میان امکان طرح گزینه های بیشتر برای نظرسنجی در توییتر است. به این ترتیب ما بدون هرگونه زحمت بیشتر در زمینه ارائه پرسشنامه ها به افراد مختلف از نظرشان مطلع خواهیم شد. در این زمینه نحوه ارتباط و تعامل ما با مخاطب هدف اهمیت زیادی دارد. فقط برندهای دارای تعامل نزدیک با مشتریان امکان جلب نظر آنها و سایر کاربران برای شرکت در نظرسنجی ها را خواهند داشت، بنابراین باید فکری به حال وضعیت ارتباط و تعامل برندمان با مشتریان و سایر کاربران شبکه های اجتماعی کنیم.

مطلب مرتبط: هدف گذاری مشتریان در بازاریابی با موبایل

3. تولید محتوای کاربردی برای شناسایی مخاطب هدف

محتوای برند ما در شبکه های اجتماعی باید به نوعی برای مخاطب کاربردی باشد. یکی از دلایل عدم موفقیت برندها در زمینه بازاریابی آنلاین عدم کاربرد محتوای شان برای مخاطب هدف است. به این ترتیب ما باید برنامه تولید محتوای مان را با توجه به نیازهای موجود کاربران ترسیم کنیم. نکته مهم در اینجا اهمیت داشتن برنامه تولید محتواست. بسیاری از برندها و بازاریاب ها نسبت به اهمیت جدول و برنامه تولید محتوا بی‎توجه هستند. همین امر موجب تکراری‎شدن محتوای آنها می شود. برندهای بزرگ همیشه جدول ویژه ای برای تولید محتوای کاربردی دارند. این جدول باید شامل گروه های مختلف مخاطب هدف برندمان باشد. شاید در نگاه نخست این امر عجیب به نظر برسد. منظور من از این امر توجه به نیازهای مختلف و احتمالی کاربران در رابطه با محصولات مان است. این امر در کنار ارزیابی نحوه بازخورد کاربران فرصت مناسبی در اختیار ما برای ارزیابی وضعیت مخاطب هدف می دهد.

کاربران در شبکه های اجتماعی واکنش های متفاوتی نسبت به انواع محتواها دارند. یکی از راهکارهای سنتی شناسایی سلیقه گروه های مختلف مخاطب هدف برگزاری نوعی آزمایش است. در این فرآیند برندها با تولید محتواهای مختلف میزان علاقه گروه های گوناگون مخاطب هدف به هر کدام را ارزیابی می کنند. به این ترتیب امکان جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای تاثیرگذار فراهم خواهد شد.

امروزه بسیاری از برندها به جای تمرکز بر روی تولید محتوای مناسب برای مخاطب هدف به دنبال نظر کارشناس ها درباره کمپین های شان هستند. بی‎تردید ایده های کارشناس ها درباره کمپین ما تا حدودی کاربردی خواهد بود، اما هیچ چیز به اندازه نظر مستقیم مخاطب هدف امکان راهنمایی ما به سوی موفقیت در بازاریابی آنلاین را ندارد.

کاربرد محتواهای آنلاین در شبکه های اجتماعی بستگی به نوع نیاز و رویکرد کاربران به برند ما دارد. در اینجا آگاهی از ماهیت کسب و کارمان و ذهنیت عمومی کاربران نسبت به آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر یک برند در این زمینه عملکرد مطلوبی نداشته باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف و آگاهی از گروه‎بندی های مختلف آن از بین می رود.

4. برگزاری آزمایش های دو مرحله ای

اگر آشنایی کافی با آزمایش های دو مرحله ای در حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی ندارید، باید استفاده از آن را در دستور کارتان قرار دهید. این تکنیک یکی از قدیمی ترین الگوهای بازاریابی محسوب می شود. نکته جالب اینکه همچنان کاربرد بسیار بالایی در حوزه کسب و کار دارد. الگوی اصلی و ساده این شیوه مبتنی بر استفاده از دو رویکرد نسبتا متفاوت در حوزه بازاریابی و ارزیابی نحوه واکنش مخاطب به آن است. این امر اطلاعات کاربردی در اختیار ما قرار می دهد. نکته مهم در اینجا تفاوت آشکار میان دو شیوه مدنظر برای استفاده در این مدل است. به عنوان مثال، اگر در حوزه بازاریابی برای محصولات یدکی خودرو فعالیت دارید، باید لوازم دو نوع خودروی کاملا متفاوت را در این الگو مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب میزان تمایل بیشتر کاربران نسبت به هر کدام از خودروها را درک خواهید کرد. این امر در سایر بخش های کسب و کار نیز کاربرد وسیعی دارد، بنابراین پس از استفاده از آن در بخش بازاریابی امکان بهره‎مندی از آن در سایر بخش ها نیز وجود خواهد داشت.

بدون شک با جست‎وجویی ساده در فضای اینترنت امکان یافتن انواع محتوای مرتبط با الگوهای اجرای آزمایش های دو مرحله ای فراهم خواهد شد. این الگوها بر روی شناسایی نظرات کاربران نسبت به دو نوع الگوی تولید محتوای متفاوت بنا شده است، بنابراین در هر عرصه ای که امکان ارزیابی وضعیت مخاطب هدف وجود داشته باشد، کاربرد این رویکرد واضح خواهد بود.

5. اجرای یک تبلیغ و شخصی‎سازی آن برای گروه های مختلف

وقتی ما از دامنه وسیع مخاطب هدف مان آگاهی پیدا کردیم، نوبت به استفاده از آن در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی و بازاریابی خواهد رسید. در این بخش من بر روی نحوه استفاده از تمام اطلاعات به دست آمده در بخش های قبل تمرکز خواهم داشت. یکی از شیوه های رایج برای استفاده از اطلاعات معطوف به تنوع مخاطب هدف مربوط به طراحی یک کمپین تبلیغاتی واحد است. شاید در نگاه نخست طراحی یک کمپین واحد با توجه به دامنه متنوع مخاطب هدف عجیب به نظر برسد. هدف اصلی در اینجا طراحی یک کمپین تبلیغاتی واحد و شخصی‎سازی آن برای مخاطب هدف است. به این ترتیب ما فرصت جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب ها بدون نیاز به صرف هزینه گزاف برای تولید کمپین های جداگانه را خواهیم داشت.

خوشبختانه امروزه ابزارهای متنوعی برای شخصی‎سازی محتوا در دسترس قرار دارد. این امر فرصت ویژه ای در اختیار برندها به منظور توسعه سطح تاثیرگذاری کمپین های شان می دهد. بسیاری از برندها فقط بر روی یک گروه از مخاطب هدف شان تمرکز دارند. این امر موجب نادیده گرفتن سایر گروه ها برای فرآیند بازاریابی تاثیرگذار می شود. هدف اصلی من در این بخش نمایش دامنه گسترده و وسیع مخاطب هدف بود. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی آنها به شیوه ای متوازن فراهم می شود.

مطلب مرتبط: همه آنچه در مورد شناخت مخاطب هدف باید بدانیم

دغدغه بسیاری از برندها در زمینه تمرکز بر روی گروه‎های مختلف مخاطب هدف نحوه شخصی‎سازی محتواست. بسیاری از برندها هنوز به شخصی سازی دستی محتوا فکر می کنند. امروزه پیشرفت فناوری امکان شخصی سازی محتوا براساس داده های مرتبط با مخاطب ها را فراهم می سازد. اگر به مثال نت‎فلیکس بازگردیم، ایجاد اکانت های مختلف برای کشورهای گوناگون در راستای همین استراتژی معنا پیدا می کند. یکی از مشکلات بزرگ برندها در زمینه فعالیت بین‎المللی تفاوت زبان و فرهنگ مخاطب های هدف گوناگون است. در این زمینه استفاده از اکانت های اختصاصی برای هر کشور ایده مناسبی خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت بسیار بیشتری برای شخصی‎سازی محتوای تبلیغاتی مان برای مخاطب هدف خواهیم داشت.

هدف‎گذاری بر روی مخاطب یکی از نیازهای اصلی برندها در دنیای کنونی محسوب می شود. وقتی ما ویژگی های مرتبط با گروه های مخالف مخاطب هدف مان را در ذهن داشته باشیم، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها افزایش خواهد یافت. به هر حال ایجاد حس ارزشمندی در میان کاربران از طریق توجه به سلیقه شان جای تردید ندارد. اگر شما نیز به دنبال استفاده از الگوهای هدف‎گذاری بر روی مخاطب هستید، توصیه های مطرح در این مقاله کاربرد ویژه ای برای شما و برندتان خواهد داشت.

منبع : hubspot
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jiSzR8QI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه