پنج شنبه, 09 مرداد 1399 - 11:00

چالش های بازاریابی و افزایش فالوور در اینستاگرام

بازاریابی و فعالیت در اینستاگرام یکی از گزینه ‎های جذاب برای هر کسب و کاری محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها در تلاش برای موفقیت بیشتر و جلب نظر مشتریان اقدام به حضور در این شبکه اجتماعی می ‎کنند. براساس گزارش بخش کسب و کار اینستاگرام از میان یک میلیارد کاربر فعال پلتفرم‎ شان 90 درصد دست کم یک اکانت تجاری را دنبال می ‎کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگرچه اینستاگرام به طور رسمی تعداد اکانت‎ های تجاری‎ اش را اعلام نکرده است، اما براساس آخرین برآورد در سال 2017 نزدیک به 25 میلیون اکانت تجاری در این پلتفرم فعالیت دارد.

اینستاگرام در طول سال‎ های اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است. امروزه بسیاری از برندها در این پلتفرم فعالیت بازاریابی دارند. امکانات تعاملی فراوان اینستاگرام در کنار تاکید بر روی محتوای بصری جذابیت ‎های خاصی برای آن ایجاد کرده است. یکی از چالش‎ های اصلی برای فعالیت در قالب یک کسب و کار در اینستاگرام بحث به دست آوردن مخاطب هدف است. تعداد فالوورهای هر برند اهمیت بسیار زیادی در فرآیند بازاریابی و نتیجه ‏بخشی آن دارد. اگر شما یک برند مشهور و نام ‎آشنا در بازارهای بین ‎المللی نباشید، جلب نظر مخاطب هدف در شبکه ‎های اجتماعی امر بسیار دشواری خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفشان را ندارند. به همین خاطر سرمایه گذاری شان بر روی بازاریابی در اینستاگرام با کمترین نتیجه ممکن به پایان می‏رسد.

چگونه تعداد فالوور برندمان اینستاگرام افزایش دهیم

خوشبختانه امروزه راهکارهای مناسبی برای تلاش در راستای جلب نظر کاربران هرچه بیشتر در اینستاگرام وجود دارد. مسئله اساسی در این میان دشواری بسیار زیاد جلب هزار فالوور نخست است. پس از این مرحله تعداد فالوورهای برند شما بسیار ساده ‎تر از گذشته افزایش خواهد یافت بنابراین توصیه ما به شما تلاش برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف به شیوه‎ های متنوع و تازه است. هدف ما در ادامه مقاله کنونی بررسی برخی از تکنیک‎ های مناسب برای جلب هزار فالوور نخست برندها در اینستاگرام خواهد بود.

امروزه برندهای بسیار زیادی در اینستاگرام فعالیت دارند. نکته مهم در این میان ضرورت بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف با شیوه‎ های تازه است. اگر برند ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ایجاد تمایز در خود را نداشته باشد، شانس چندانی برای موفقیت در عرصه بازاریابی نخواهد داشت بنابراین مسئله مورد بحث در این مقاله نیاز کانونی تمام کسب و کارها محسوب می‎ شود.

مطلب مرتبط: اقداماتی ساده برای افزایش فالوور در اینستاگرام

1. ایجاد و بهینه ‎سازی پروفایل برندمان

نخستین گام در راستای بازاریابی و جلب نظر کاربران در اینستاگرام ایجاد جلوه ‎ای جذاب از پروفایل برندمان است. بسیاری از برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه‎ های تاثیرگذاری را ندارند. بسیاری از کسب و کارها نسبت به نحوه شروع این فرآیند اطلاع دقیقی ندارند. مهمترین بخش پروفایل ما برای کاربران شامل نام کاربری، بیوگرافی و همچنین تصویر پروفایل برندمان است. ما در ادامه به بررسی هر کدام از موارد فوق برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف می ‎پردازیم.

نام کاربری یک برند باید ساده و آشنا باشد. بسیاری از کاربران برای یافتن اکانت رسمی برندها اقدام به جست‎ وجوی نام‎ شان در اینستاگرام می ‎کنند بنابراین استفاده از نام‎ های دیگر در اینستاگرام برای برند ایده چندان مناسبی نخواهد بود. نتیجه این امر ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. گام بعد مربوط به بیوگرافی برند است. توضیحات مذکور در بخش بیوگرافی باید دقیق و کاربردی باشد. نکته مهم در این میان توجه به تفاوت میان پروفایل برندها و کاربران حقیقی است. ما به عنوان کاربر حقیقی امکان استفاده از هر عبارتی در بخش بیوگرافی را داریم، اما این امر در مورد برندها متفاوت خواهد بود. هدف اصلی ما در قالب یک برند جلب توجه مخاطب هدف است بنابراین باید راهبرد دیگری برای تاثیرگذاری بر روی دیگران پیش بگیریم. گام پایانی نیز مربوط به تصویر پروفایل ما در اینستاگرام است. این تصویر باید همیشه جلوه‎ ای از برندمان را بازنمایی کند. توصیه اساسی ما در این بخش استفاده از تصویر لوگو برند برای پروفایل است. این امر نقش مهمی در جلب نظر کاربران خواهد داشت. متاسفانه امروزه برخی از برندها در راستای بازاریابی اینستاگرامی به استفاده از تصویر لوگوی ‎شان توجه ندارند. به این ترتیب کاربران چالش بسیار بزرگی در یافتن و شناسایی اکانت مربوط به برندها خواهند داشت.

امروزه ما باید فرآیند تعامل کاربران با برندمان را ساده‎سازی کنیم. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهیم داد. توصیه پایانی ما در این بخش استفاده از اکانت تجاری برای بازاریابی در اینستاگرام است. این امر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف و افزایش تعداد فالوورها خواهد داشت.

2. تعیین تولید کننده محتوا

مدیریت اکانت برندها در شبکه ‎های اجتماعی کار ساده‎ ای نیست. برخی از برندها به صورت گروهی اقدام به مدیریت اکانت‎ شان در شبکه‎ های اجتماعی می ‎کنند. نتیجه این امر ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تولید محتوای ناهمگن خواهد بود. توصیه اساسی ما در این بخش تعیین یک یا دو بازاریاب برای مدیریت اکانت برندتان در اینستاگرام است. مزیت اصلی این امر امکان تولید محتوای یکدست و مدیریت هرچه بهتر اکانت برند در اینستاگرام خواهد بود.

بسیاری از کاربران در شبکه‎ های اجتماعی تمایل به مشاهده محتوای دارای المان‎ های یکسان از سوی برندهای مورد علاقه شان دارند. وقتی ما در عمل از چندین بازاریاب و کارمند شرکت به صورت چرخشی برای مدیریت اکانت برندمان استفاده می ‎کنیم، توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهیم داد. ایجاد تیم واحد برای بازاریابی در اینستاگرام فرصت بسیار بهتری برای بهبود وضعیت بازاریابی و به تبع آن افزایش تعداد فالوورهای برندمان ایجاد خواهد کرد.

3. اهمیت تهیه و ویرایش تصاویر جذاب

اینستاگرام برخلاف بسیاری از شبکه‎ های اجتماعی بر روی محتوای بصری تاکید دارد. هیچ برندی توانایی بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون استفاده از محتوای بصری را ندارد. این امر نکته بسیار مهمی در زمینه بازاریابی در اینستاگرام محسوب می ‎شود. اغلب برندهای فعال در این پلتفرم دارای تیم تهیه محتوای حرفه ‎ای هستند. اگر بودجه در دسترس برند شما اجازه چنین فعالیتی را نمی ‎دهد، باید به شیوه ای دیگر در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشید. این امر شامل تقویت مهارت ‎های عکاسی‎ مان برای تهیه محتوای جذاب است.

بدون تردید عکاسی تجاری برای افراد غیرحرفه ‎ای امر دشواری محسوب می ‎شود. نکته مهم در این میان استفاده از تجربه سایر برندها برای کسب موفقیت سریع است. یکی از نکات مهم در این میان تقویت مهارت‎ مان برای کار با نرم‎ا فزارهای ویرایش عکس است. بدون تردید این امر در نگاه نخست بسیار دشوار خواهد بود، اما با اندکی تمرین مهارت شما در زمینه کار با چنین ابزارهایی به شدت افزایش خواهد یافت. نکته مهم بعد در این زمینه مربوط به الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق است. بی ‎تردید برندهای بزرگ سرمایه ‎گذاری قابل توجهی بر روی بازاریابی و تولید محتوا کرده‎ اند. ما در صورت استفاده از تجربه آنها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امکان کاهش هزینه‎ های ‎مان را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: 8 راز کسب فالوور میلیونی در شبکه های اجتماعی

خوشبختانه برندها نیازی به شرکت در دوره‎ های عکاسی حرفه‎ ای برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی ندارند. نکته مهم در این میان شناخت سلیقه مخاطب هدف و آشنایی با تعداد اندکی از تکنیک‎ های عکاسی حرفه‎ ای است. برخی از توصیه‎ های عمومی برای ثبت تصاویر جذاب اینستاگرامی به شرح ذیل است:

• نخست باید بر روی موضوع اصلی پست ‎تان تمرکز کنید. این امر هماهنگی مناسبی میان ماهیت پست، کپشن و تصویر مورد استفاده ‎تان ایجاد خواهد کرد.

• تلاش برای کاهش فضای خالی و بی‎ فایده در عکس اهمیت بسیار زیادی دارد. ایراد اصلی فرآیند بازاریابی بسیاری از برندها ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس محتوای بصری جذاب است بنابراین شما در عمل نیازمند تغییر الگوی تهیه محتوای بصری برندتان در صورت عدم کسب موفقیت در گام نخست هستید.

• استفاده از زاویه عکاسی جذاب و چشم‎ نواز اهمیت بالایی دارد. سوژه ‎های مختلف عکاسی در شرایط گوناگون تاثیر مختلفی بر روی مخاطب هدف دارد بنابراین شما باید زاویه‎ های عکاسی مختلف برای یافتن زاویه مناسب را امتحان کنید.

• تلاش برای سرگرم ساختن مخاطب هدف و بیان شوخی ‎های جذاب ایده کاملا منطقی برای تهیه عکس است. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها و جلب نظر مخاطب هدف ایفا می ‎کند.

گام بعد پس از تهیه عکس موردنظرمان برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف مربوط به ویرایش آن است. عکس ‎های خام اغلب توان تاثیرگذاری و جلب نظر مخاطب هدف را ندارد. خوشبختانه بسیاری از برندها امکان استفاده از ابزارهای ویرایش تصاویر به صورت رایگان را دارند. گزینه ‎های در دسترس شما فقط محدود به فوتوشاپ نیست. برخی از سایت‎ های آنلاین نیز در کنار نرم ‎افزارهای حرفه ‎ای امکان ویرایش بی ‎دردسر تصاویر را فراهم می‎سازد بنابراین برندها دامنه وسیعی از گزینه ‎ها را در دست دارند.

توصیه پایانی ما در این بخش ضرورت ویرایش تصاویر پیش از بارگذاری ‎شان است. بسیاری از برندها در این مسیر توجه کافی به ویرایش نهایی ندارند بنابراین پس از تهیه تصاویر و اندکی ویرایش ابتدایی نسبت به بارگذاری آن اقدام می‎ کنند. محتوای برند ما در اینستاگرام بیانگر هویت و ماهیت فعالیت مان است. بنابراین باید در انتخاب آن دقت بسیار زیادی به خرج دهیم. در غیر این صورت شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهیم داشت.

4. تهیه جدول مداوم بارگذاری محتوا

بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی و به طور ویژه اینستاگرام در پیوند با توانایی برندها برای فعالیت مداوم است. برخی از برندها پس از مدت زمانی محدود بازاریابی در اینستاگرام به طور کلی ناپدید می ‎شوند. این امر تاثیر منفی بر روی شناخت کاربران از برندهای موردنظر دارد. امروزه برندهای بزرگ به دلیل تداوم حضور در شبکه‎ های اجتماعی و تولید مداوم محتوای بازاریابی جذاب مورد علاقه مشتریان هستند بنابراین شما نیز باید استراتژی مشابهی در پیش بگیرید.

امروزه بسیاری از برندها چند پست آماده برای بارگذاری در بازه‎ های زمانی مختلف آماده دارند. این امر فرصت بسیار بیشتری در اختیار تیم بازاریابی برای ایده ‎پردازی خلاقانه می‎ دهد. وقتی ما همیشه فشار تولید محتوا در کمترین زمان ممکن را حس کنیم، قدرت کافی برای خلق محتوای هیجان ‎انگیز را نخواهیم داشت بنابراین شما باید نسبت به آماده‎ سازی چند پست پیش ‎فروش برای بازاریابی و تولید محتوا توجه داشته باشید.

مطلب مرتبط: خرید فالوور چه تاثیری بر روی برندمان دارد؟

تعیین جدول زمانی برای بارگذاری مداوم محتوا ایده بسیار مطلوبی محسوب می‎ شود. امروزه اغلب برندها دارای جدول زمانی برای بارگذاری محتوا در اینستاگرام هستند. مزیت این امر امکان ارزیابی مداوم وضعیت بازاریابی برند در کمترین زمان ممکن است. نگرانی اصلی اغلب برندها در زمینه بازاریابی ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با تولید محتوای به صورت مداوم است . همچنین یکی دیگر از نگرانی ‎های اصلی آنها مربوط به فقدان وقت کافی برای بارگذاری محتوا در زمان‎ های مناسب خواهد بود. استفاده از جدول برنامه ‎ریزی هوشمند امکان تعیین محتوای پست و سپس بارگذاری خودکار در زمان تعیین شده از سوی جدول موردنظر را فراهم می ‎سازد. این امر نتیجه کاربست فناوری هوش مصنوعی در جدول ‎های برنامه‎ ریزی است بنابراین برند شما نیازی به نگرانی پیرامون نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد داشت.

همیشه ساعت‎ های مشخصی برای بارگذاری محتوای بازاریابی در اینستاگرام وجود دارد . این ساعت‎ها به طور کلی شامل ابتدای صبح و پس از عصر است. مردم وقتی از خواب بیدار می‎ شوند، پیش از هر کار دیگری به سراغ گوشی همراه ‎شان می ‎روند، بنابراین شما با بارگذاری محتوا در این ساعت ‎ها امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهید داشت. این امر در مورد تولید محتوا پس از عصر نیز صحت دارد. وقتی مردم از کار روزانه فارغ می‎شوند، زمان قابل توجهی برای حضور در اینستاگرام و دیگر شبکه‎های اجتماعی خواهند داشت بنابراین سرمایه‎ گذاری بر روی این بخش اهمیت قابل توجهی برای برندها دارد. بارگذاری پست بازاریابی در اینستاگرام تا نزدیک 12 شب ایده مناسبی است. پس از آن کاربران دیگر حضور چندان زیادی در اینستاگرام نخواهند داشت.

5. مدیریت اکانت با همکاری تمام اعضای شرکت

مدیریت شبکه‎ های اجتماعی امر مهمی محسوب می‎ شود. اغلب برندها بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی ‎شان را در اینستاگرام صرف می ‎کنند بنابراین جلب نظر مخاطب هدف اصلی تمام آنها خواهد بود. ما در بخش ‎های قبلی بر روی مدیریت اکانت برند از سوی یک یا دو بازاریاب تاکید کردیم. نکته مهم در این میان ناتوانی بازاریاب‎ های برند در برخی از مواقع برای تولید محتوای کافی است. به عنوان مثال، تهیه تصاویر و ویدئوهای جذاب گاهی اوقات بسیار دشوار خواهد بود. اگر شما برای این چالش راهکاری پیدا نکنید، بخشی از محتوای برندتان جذابیتش را از دست خواهد داد.

توصیه ما برای رفع مشکل ناتوانی در زمینه تولید یا یافتن محتوای مناسب بصری دعوت از تمام اعضای شرکت برای همکاری در بخش بازاریابی است. این امر به طور معمول شامل اعلام یک ایمیل برای ارسال محتوای جذاب مخاطب هدف است بنابراین برندها امکان بهره ‎گیری از تمام توان برندشان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت. هرگاه کارمندان شرکت تصاویر یا سوژه‎ های جذابی برای بازاریابی پیدا کردند، باید آن را برای ایمیل مخصوص بازاریابی شرکت ارسال کنند. این امر در صورت رابطه مناسب میان ما و کارمندان تمام فرآیند بازاریابی را به شدت ساده خواهد کرد.

6. بهره ‎گیری از صدای واحد برای برندمان

حضور برندها در شبکه‎های اجتماعی باید همراه با عنصر تداوم باشد. کمتر کاربری برندهای کم ‎کار در اینستاگرام را به یاد خواهد آورد. همچنین برندهایی که هر روز به یک شیوه در حال بازاریابی هستند، کمتر مورد توجه کاربران قرار خواهند گرفت. این نکته برای بازاریابی اغلب برندها نقش حیاتی دارد. اگر ما توانایی مدیریت جلوه و صدای برندمان در شبکه ‎های اجتماعی را نداشته باشیم، تمام سرمایه ‎گذاری ‎مان در بخش بازاریابی با مشکل مواجه خواهد شد.

امروزه یکی از مشکلات اصلی برندها ناتوانی برای نمایش جلوه‎ ای انسانی و صمیمی از خودشان در قالب کمپین‏ های بازاریابی است. شاید در ابتدا این امر نوعی حرفه‎ ای ‎گری محسوب شود، اما ناتوانی برند شما برای ایجاد فضایی دوستانه با مشتریان تاثیر منفی بر روی ارزیابی آنها خواهد داشت.

انتخاب جلوه و صدایی واحد برای برند به منظور بازاریابی در اینستاگرام باید با نهایت دقت صورت گیرد. کمتر برندی توانایی تغییر مداوم جلوه بازاریابی ‎اش را دارد بنابراین این امر نوعی انتخاب همیشگی محسوب می ‎شود.

7. نگارش کپشن ‎های جذاب و قابل اشتراک‎ گذاری

کپشن بخش جدایی ‎ناپذیری با فعالیت بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی محسوب می ‎شود. شاید در نگاه نخست توسعه محبوبیت محتوای بصری اهمیت محتوای متنی را کم کرده است. چنین ارزیابی اغلب از سوی کارآفرینان و برخی از بازاریاب‎ ها صورت می‎ گیرد. نکته مهم در این میان تاثیر کپشن بر روی آگاهی کاربران از ماهیت پست موردنظر است. امروزه شمار قابل توجهی از کاربران پیش از توجه به محتوای بصری به سراغ مطالعه کپشن می ‎روند بنابراین ما باید کپشن ‎های جذاب و هیجان ‎انگیزی برای مخاطب هدف طراحی نماییم.

نکته بعد در مورد کپشن ‎ها سهولت بازنشر و به اشتراک ‎گذاری‎ شان از سوی کاربران است. امروزه کاربران در اینستاگرام تمایل بسیار زیادی برای بازنشر محتوای برندها دارند. اگر کاربران اقدام به بازنشر محتوای برند شما کنند، این امر نشانه مثبتی از تاثیرگذاری فرآیند بازاریابی شما بر روی آنها خواهد بود.

یکی از مشکلات اصلی برندها در زمینه بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی عدم رعایت قواعد نگارشی است. امروزه بسیاری از بازاریاب ها بر روی ایجاد جو صمیمانه با مخاطب هدف در انتخاب لحن نگارشی تاکید دارند. نکته مهم در این میان تمایز میان لحن صمیمانه با نگارش نادرست متن است. رعایت قواعد نگارشی در هر وضعیتی دارای اهمیت است بنابراین شما باید رعایت آن را در اولویت فرآیند طراحی کپشن ‎تان قرار دهید.

مطلب مرتبط: فالوورهای غیرواقعی سودی برای شرکت و برند ندارند

مهمترین بخش هر کپشن دعوت از مخاطب هدف برای انجام یک کار خاص است. بی‎ تردید هر محتوای بازاریابی با هدفی خاص تولید و در دسترس کاربران قرار می ‎گیرد. نکته مهم در این میان تعیین هدف بازاریابی پست‎ مان به صورت واضح است. برخی از برندها در این زمینه رویه مناسبی در پیش نمی ‎گیرند. این امر شامل بیان پیام اصلی کمپین یا محتوا به صورت سربسته یا غیرمستقیم است. وقتی ما هدف و پیام اصلی بازاریابی ‎مان را به صورت مستقیم بیان نمی ‎کنیم، نباید انتظار کسب موفقیت بازاریابی داشته باشیم.

8. استفاده از هشتگ‎ های مناسب

استفاده از هشتگ ‎های مرتبط با ماهیت پست اهمیت بسیار زیادی در سهولت دسترسی برندمان به مخاطب هدف دارد. این امر یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می ‎شود. امروزه شمار بسیار زیادی از کاربران در تلاش برای یافتن محتوای موردعلاقه‎ شان از هشتگ ها استفاده می ‎کنند بنابراین استفاده از هشتگ ‎های مناسب نقش مهمی در بهبود وضعی برندها دارد.

مهمترین نکته در زمینه استفاده از هشتگ کاربست تعداد محدودی از آنها و همچنین توجه به ارتباط هشتگ موردنظر با ماهیت پست برندمان است. برخی از برندها صرفا به استفاده از هشتگ ‎های پرطرفدار می‏پردازند. این امر در صورت عدم ارتباط میان هشتگ موردنظر و ماهیت محتوا موجب برخورد از سوی تیم فنی اینستاگرام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید