چهارشنبه, 23 مهر 1399 - 12:00

دنیای کسب و کار در طول ماه های اخیر دستخوش تحولات بسیار زیادی بوده است. این امر کیفیت کاری کارمندان و به طور کلی شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از برندها در طول ماه‎ های اخیر به طور کامل تعطیل بوده ‎اند. همچنین برخی از کسب و کارها به دلیل ناتوانی برای مدیریت بهینه کارمندان در طول دوران قرنطینه با ضررهای هنگفت مواجه شده ‎اند. بدون شک مدیریت بهینه کارمندان و بهبود کیفیت عملکردشان در شرایط دشوار اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه برخی از تکنیک ‎های مناسب در این زمینه مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

تعامل واضح و شفاف با کارمندان

چگونه کیفیت عملکرد کارمندان افزایش دهیم

تعامل میان تیم مدیریتی و کارمندان در شرایط دشوار اهمیت بسیار زیادی دارد. تیم کارمندان در هر شرایطی نیاز به حمایت و توجه دارد. این امر به معنای مشارکت عملی تیم مدیریت شرکت در ساماندهی پروژه‎ ها نیست. نکته مهم در این میان نمایش توجه مداوم شرکت و مدیران به کارمندان است. این امر احساس حمایت قابل توجهی در میان کارمندان ایجاد خواهد کرد. بسیاری از برندها در طول زمان نیاز به حمایت مداوم دارند. شیوع ویروس کرونا شرایط تعامل مستقیم میان مدیران و کارمندان را دشوار کرده است بنابراین استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین باید در دستور کار کسب و کارها قرار گیرد. اگر این نکته به اندازه کافی مورد توجه کسب و کارها قرار نگیرد، امکان جلب نظر مخاطب هدف به طور کلی از بین خواهد رفت.

مطلب مرتبط: شناسایی کاهش عملکرد کارمندان و بهانه های متداول برای آن

تقویت همکاری و صمیمیت میان کارمندان

فعالیت در شرایط دورکاری یا حضور در دفتر کار همراه با رعایت نکات بهداشتی سختی‎ های خاص خود را دارد. کارمندان در شرایط موردنظر احساس تنهایی بسیار زیادی خواهند کرد بنابراین یکی از وظایف اصلی تیم مدیریتی تزریق روحیه به کارمندان خواهد بود. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده باشد، اما در عمل دشواری‎ های خاص خود را دارد.

ایجاد جو صمیمی در میان کارمندان در شرایط عادی نیز کار سختی است. بنابراین در وضعیت شیوع ویروس کرونا ایجاد جو صمیمی و دوستانه در میان کارمندان بسیار دشوارتر خواهد بود. یکی از ایده‎ های مناسب در این میان برگزاری مهمانی‎ های آنلاین برای گفت ‎وگوی میان کارمندان است. چنین مراسم‎ هایی باید فراتر از دغدغه‎ های کاری و مانند دورهمی‎ های دوستانه برگزار شود. برخی از کسب و کارها اقدام به ایجاد جو صمیمی در میان کارمندان و اعضای شرکت نیز می ‎کنند. این امر توان کسب و کار برای حل و فصل سریع بحران‎ های عمیق را به شدت افزایش خواهد داد.

برخی از کسب و کارها به اشتباه فاصله معناداری میان مدیران و کارمندان ایجاد می ‎کنند. چنین امری در شرایطی مانند شیوع کرونا موجب بروز بحران ‎های حل ‎ناشدنی خواهد شد بنابراین همیشه باید شرایط دوستانه در محیط کار، حتی هنگام دورکاری، را مدنظر داشت.

ارزیابی مداوم وضعیت کارمندان

وضعیت کارمندان در طول دوران قرنطینه و دورکاری بسیار سریع تغییر می‎ کند. ارزیابی وضعیت کارمندان و گفت ‎وگوی تیم مدیریتی با آنها در صورت نیاز یکی از نکات ضروری در کسب و کارهای مدرن محسوب می ‎شود. اگر یک کسب و کار به طور مداوم با کارمندانش گفت‎ وگو نکند، به سختی امکان مدیریت بهینه شرایط را خواهد یافت. برخی از کسب و کارها به طور مداوم در زمینه مدیریت وضعیت کارمندان بی ‎توجهی نشان می ‎دهند. نتیجه این امر مواجهه با بحران ‎های عظیم و حل ناشدنی در انتهای کار است. همین امر موجب شکست سریع کسب و کارها می ‎شود.

نظرات بر شرایط کارمندان فقط مربوط به وضعیت کاری ‎شان نیست. گاهی اوقات باید نسبت به وضعیت سلامت کارمندان، به ویژه در شرایط کرونا نیز حساسیت نشان داد. کارمندان در صورت مشاهده دغدغه ‎مندی برندها نسبت به وضعیت ‎شان عملکرد بسیار بهتری نشان خواهند داد. این امر در مورد برندهایی نظیر نایک یا مایکروسافت به خوبی قابل مشاهده است بنابراین برندها باید به دنبال راهکارهایی برای بهبود وضعیت رسیدگی به کارمندان ‎شان باشند. در غیر این صورت به سرعت با مشکلاتی در زمینه رسیدگی به وضعیت آنها مواجه خواهند شد.

پاسخگویی تیم مدیریتی

پاسخگویی به دغدغه‎ های تیم کارمندان نکته مهمی برای تمام کسب و کارها محسوب می‎ شود. گاهی اوقات کارمندان به دلیل عدم رسیدگی و توجه مدیران به نکات اساسی کسب و کار انگیزه ‎شان برای فعالیت مناسب را از دست می‎ دهند. این امر نتایج مخربی برای برندها به ارمغان خواهد آورد.

اگر تیم مدیریتی یک برند دچار اشتباهات محاسباتی یا عملی گردیده است، باید به صورت مستقیم از تمام کارمندان عذرخواهی نماید. اشتباهات مربوط به برندها در زمینه کسب و کار اغلب فشار مضاعفی بر روی کارمندان ایجاد خواهد کرد. بنابراین در صورت اشتباه از سوی تیم مدیریتی باید دست ‎کم از کارمندان عذرخواهی صورت گیرد. در غیر این صورت کاهش انگیزه و کیفیت عملکرد کارمندان امری طبیعی خواهد بود.

تغییر جایگاه از رئیس به مربی

کمک به کارمندان برای ارتقای کیفیت کاری ‎شان دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از مدیران در این زمینه به طور مداوم در کنار کارمندان هستند. این امر موجب بهبود کیفیت کاری تیم کارمندان در بلندمدت می ‎شود. متاسفانه برخی از برندها به طور مداوم از حضور در کنار کارمندان سر باز می‎ زنند. این امر موجب تداوم شیوه ‎های فعالیت نادرست یا کم‎ بازده کارمندان می ‎شود بنابراین در یک مقیاس کلی تفاوت میان عملکرد برندهای موفق و شکست خورده در همین نکته نهفته است.

تقویت گفت ‎وگو در شرکت

کارمندان باید امکان گفت ‎وگوی ساده و صمیمی با اعضای مدیریت ارشد شرکت را داشته باشند. هرگونه مخالفت با بیان نکات اساسی از سوی کارمندان نتایج مخربی برای برندها به ارمغان خواهد آورد. هرچه گفت ‎وگوی میان کارمندان بیشتر باشد، امکان بهبود توانایی‎ شان نیز افزایش خواهد یافت. برخی از برندهای بزرگ با ایجاد شرایط مساعد برای گفت ‎وگوی میان کارمندان موجب تقویت انگیزه ‎شان برای کمک به هم به منظور ارتقای کیفیت کاری‎ شان می ‎شوند. این امر همیشه نتیجه مناسبی در زمینه بازاریابی و بهبود وضعیت اعضای شرکت دارد.

طراحی برنامه جامع کسب و کار

کار همراه با برنامه دقیق همیشه موثر واقع خواهد شد بنابراین طراحی برنامه جامع کسب و کار دارای اهمیت بالایی از نظر بهبود کیفیت عملکرد اعضای شرکت است. برخی از برندها به طور منظم برنامه‎ های کاری را طراحی و در دسترس کارمندان قرار می ‎دهند. این امر موجب فعالیت بهتر و روحیه‎ بخشی به کارمندان می‎ شود.

مطلب مرتبط:9 کاری که مدیران باید در زمان افت عملکرد کارمندان خود انجام دهند

برخی از کسب و کارها در زمینه طراحی برنامه کاری به دنبال شیوه‎ های تازه هستند. این امر شامل طراحی دو نوع برنامه کوتاه و بلندمدت برای حوزه کسب و کار می‎ شود بنابراین برندها در چشم ‎اندازی گسترده در هر حوزه‎ ای با برنامه به فعالیت ‎شان ادامه می‎ دهند. امروزه اگر کارمندان از برنامه ‎های برند آگاهی داشته باشند، انگیزه‎ شان برای ادامه همکاری و بهبود کیفیت کاری بیشتر خواهد شد. این امر باید مدنظر تمام کارآفرینان و مدیران کسب و کار قرار داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید