یکشنبه, 29 دی 1398 - 09:40

یکی از بازارهای نوظهور که با استقبال خوبی همراه بوده است، فروش صنایع دستی یک منطقه و یا ساخت دست سازه است. اهمیت این موضوع نه تنها برای حفظ بخشی از فرهنگ یک منطقه، اقدامی ارزشمند محسوب می شود، بلکه می تواند برای ساکنان منطقه روستایی و افراد علاقه مند به این حوزه، منبع درآمدی باشد، با این حال به مانند هر اقدام تجاری دیگری، مسئله فروش یکی از مهم ترین چالش ها محسوب می-شود. درواقع اگر نتوانید برای خود مشتری سازی داشته باشید، بدون شک حضور طولانی مدتی را تجربه نخواهید کرد، با این حال تا چه حد نسبت به مکان هایی که می توانید از آن برای معرفی و فروش محصول خود استفاده کنید، آگاه هستید؟ بنا بر تحقیقات انجام شده در این رابطه، بیش از 90درصد افراد تنها از چند گزینه محدود برای این موضوع استفاده می کنند که بدون شک باعث می شود تا از حداکثر سود فاصله بگیرند. فراموش نکنید که اگرچه این بازار، نسبتا نوپا محسوب می شود، با این حال این امر به معنای ابدی بودن وضعیت نبوده و به زودی شاهد رقبای حرفه ای و باانگیزه خواهید بود. به همین خاطر عدم اطلاع شما به این معنا خواهد بود که فرصت موجود را در اختیار فردی دیگر خواهید داد. این نکته را هرگز فراموش نکنید که هیچ فردی مالکیت یک فرصت را در اختیار نداشته و نباید تصور کنید که همواره قادر خواهید بود تا سهم خود را از بازار تصاحب کنید. درواقع در تمامی عرصه های تجاری، مسئله رقابت مطرح بوده و تنها کاربلدها باقی خواهند ماند. به همین خاطر بسیار ضروری است تا با مکان های مناسب برای فروش محصول خود آشنایی داشته باشید. در همین راستا به بررسی 12 مورد منتخب خواهیم پرداخت.

فروش صنایع دستی

1-نمایشگاه های صنایع دستی

نخستین مکانی که باید مورد توجه قرار دهید، مراکز مخصوص این قضیه محسوب می شود. بدون شک در شهر و در محیط بزرگ تر کشوری می توانید نمونه های متعدد آن را مشاهده کنید، با این حال فراموش نکنید که اگر شرایط برای این موضوع چندان فراهم نیست و تلاش های شما نیز با نتیجه لازم همراه نبوده است همواره گزینه حضور در نمایشگاه های کشورهای دیگر نیز وجود دارد، با این حال فراموش نکنید که در پشت هر یک از محصولات، باید داستان سرایی شکل گیرد. درواقع نمی توان انتظار داشت که افراد صرفا با محصول ارتباط برقرار کنند. بدون شک آگاهی از دلیل نوع ساخت متفاوت یک محصول، مشتری را به درک بهتر از آن رسانده و فرآیند خرید را سرعت خواهد بخشید. به همین خاطر ضروری است تا برای خود در چنین نمایشگاه-هایی یک غرفه را ایجاد کنید. درواقع وجود تعداد زیادی از افراد همراه با پوشش خبری مناسب، حتی اگر با فروش مورد انتظار شما همراه نباشد، بدون شک گام های اولیه کسب شهرت و ایجاد برند شخصی شکل خواهد گرفت. همواره این جمله را به خاطر داشته باشید که برند جهانی کوکاکولا در نخستین سال فعالیت خود کمتر از 10 بطری را به فروش رسانده است. به همین خاطر نباید زود ناامید شوید. توصیه می شود از صحبت کردن با افراد واهمه نداشته و صرفا منتظر نباشید تا آنها از شما سوالی را بپرسند.

مطلب مرتبط: گزارش «فرصت امروز» از تأثیر خلاقیت در فروش صنایع دستی

همچنین هیچ گاه از معجزه لبخند غافل نشوید. مواردی نظیر نوع چیدمان غرفه و استفاده از اطرافیان برای تبلیغ از دیگر مواردی محسوب می شود که شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد. در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین نمایشگاه هایی افراد شناخته شده و موسسات مختلف حضور دارند، بدون شک اگر بتوانید نظر آنها را جلب کنید، یک قرارداد تجاری فوق العاده را به دست خواهید آورد.

2-بازارهای آزاد

استیو گیلمن، نویسنده کتاب 101 راه عجیب برای کسب درآمد بر این باور است که بازارهای آزاد که به صورت مقطعی و یا منظم برگزار می شود، فرصتی ایده آل برای پیدا کردن مشتری محسوب می شود. درواقع افراد مختلفی در چنین فضایی گردهم می آیند و به دنبال مواردی هستند که در پاساژها و فروشگاه های معمول یافت نمی شود. شما از این نیاز می توانید برای محصول متفاوت خود استفاده کنید، با این حال توجه داشته باشید که اقدام شما باید استمرار کافی را داشته باشد. در غیر این صورت در مدت زمانی کوتاه فراموش خواهید شد. ایجاد غرفه در این دسته از مکان ها به صورت معمول رایگان بوده و این امر باعث می شود تا محکوم به پرداخت هزینه های سنگین نباشید. درواقع شما در ابتدای تبدیل شدن به یک برند برای خود محسوب می شوید. به همین خاطر بسیار طبیعی است که بودجه مناسبی را نداشته باشید. به همین خاطر این مکان ها را باید مورد توجه جدی خود قرار دهید. درواقع برعکس تصور عموم، بهترین موارد صرفا گران قیمت ترین ها محسوب نمی شود. برای شناسایی چنین مکان-هایی نیز شما به جست وجوی زیادی نیاز نداشته و با سرچ در گوگل مپ، به مکان های موجود در نزدیکی خود دسترسی پیدا خواهید کرد.

3-بوتیک ها

در زمینه پوشاک افراد مختلفی تمایل دارند تا از گردنبند و دستبندهای مختلف برای جذاب تر کردن آنچه که به تن دارند، استفاده کنند. بدون شک اگر سازه های شما با رنگ و یا نوع طراحی برخی از لباس ها هماهنگی لازم را داشته باشد، می توانید از صاحبان چنین مغازه هایی بخواهید تا از محصولات شما نیز برای تزئین مانکن های خود استفاده کنند، با این حال برای جلب رضایت، ضروری است تا به هر نحوی که قادر هستید، نوعی سود را نیز برای آنها ایجاد کنید. درواقع این نکته را همواره باید مورد توجه قرار دهید که شما قادر به حضور در همه جا نخواهید بود و از توان استخدام بازاریاب نیز برخوردار نیستید. به همین خاطر ضروری است تا به فکر همکاری با فروشنده ها باشید. بدون شک این امر که هرچه بیشتر در مکان های مختلف حضور داشته باشید، به شناخته تر شدن محصولات و برند شما کمک خواهد کرد. در نهایت فراموش نکنید که قبل از اقدام برای فروش، ضروری است تا برندی را برای خود تعیین کرده و بر روی تمامی محصولات آن را به شکلی قابل تشخیص، نمایان سازید. در غیر این صورت ممکن است تمامی تلاش های شما صرفا به شناخت یک عرصه منجر شده و سود شخصی به همراه نداشته باشد.

4-همکاری با موسسات

بسیاری از موسسات وجود دارد که ارتقای فرهنگ و یا حمایت از کسب و کارهای خانگی به عنوان اهداف آنها محسوب می شود. بدون شک شما قادر خواهید بود تا از کمک آنها استفاده کنید. درواقع این موسسات به خوبی برای شما مشتریانی را پیدا کرده و حمایت های لازم را انجام خواهند داد. همچنین می توانید از افراد معمولی و مشتریان فعلی خود بخواهید تا به فروش محصولات پرداخته و درصدی را از آن دریافت کنند. این امر خود نوعی اشتغال زایی محسوب می شود.

5- پاپ آپ ها

همه ما با انواع پاپ آپ ها آشنا هستیم. درواقع این یک شیوه فروش اینترنتی محسوب شده و به این علت که نوعی اجبار در مشاهده آنها وجود دارد، معمولا تاثیرگذار و نتیجه بخش هستند. خوشبختانه گوگل برای کسب درآمد از آن الگوهای مختلفی را دارد. برای مثال در یکی از پرطرفدارترین آنها تنها در ازای کلیک بر روی تبلیغ، مبلغی را از شما دریافت خواهد کرد که بسیار مقرون به صرفه محسوب می شود. به همین خاطر ضروری است تا این روش را نیز مورد توجه خود قرار دهید. برای فعالیت در این رابطه ابدا نیاز به دانش خاصی نبوده و راهنمایی های لازم به صورت کامل وجود دارد. در نهایت فراموش نکنید که شما تنها به انتخاب یک روش محکوم نبوده و توصیه می-شود تا تمامی موارد معرفی شده را مورد استفاده قرار دهید. تحت این شرایط با سودآوری قابل توجهی، مواجه خواهید شد.

مطلب مرتبط: روزی برای صنایع دستی

6-سایت Craigslist

با ورود به این سایت و واردکردن نام منطقه خود، با انواع محصولات و خدمات افراد مجاور خود آشنا خواهید شد. بدون شک قرار دادن محصولات در این سایت، باعث می-شود تا شانس پیدا کردن مشتری در مدت زمانی بسیار کم را داشته باشید. با توجه به این امر که افرادی که محصولات شما را مشاهده می کنند، همگی در نزدیکی شما قرار دارند، برای تحویل کالا نیز با مشکلی مواجه نخواهید بود.

7-بخش تجاری فیس بوک

فیس بوک به عنوان یکی از باسابقه ترین شبکه های اجتماعی جهان، امکانات مناسبی را برای انجام کارهای تجاری ایجاد کرده است. فراموش نکنید رایگان بودن بسیاری از خدمات در کنار سهولت کار با محیط این شبکه، از مزیت های بزرگ بخش تجاری فیس بوک محسوب می شود که یک شاخه مخصوص برای کسب وکارهای خانگی بر روی آن تعریف شده است.

8-اینستاگرام

شاید اینستاگرام را بتوان بهترین شبکه اجتماعی برای فروش محصول به حساب آورد. برای این موضوع تنها کافی است تا حالت تجاری را فعال کرده و تصاویر همراه با اطلاعات کافی در رابطه با محصول را ارسال کنید. در نهایت استفاده از هشتگ ها و دنبال کردن افراد، کمک شایانی را به شما خواهد کرد. نکته ای که در این بخش لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که باید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید. برای مثال اگر محصولات شما صرفا برای بانوان کاربرد دارد، دیگر برنامه ریزی برای جذب آقایان، اقدامی هوشمندانه محسوب نخواهد شد. همچنین این امر که چالش عکاسی با محصول را ایجاد کنید، باعث خواهد شد تا مخاطبان آنها نیز با صفحه شما آشنا شده و مشتری با شما به خوبی درگیر شود. در نهایت فراموش نکنید که ایجاد یک تصویر مثبت، باعث می شود تا افراد به صورت طبیعی اقدام به معرفی محصول شما به اطرافیان خود کنند. به همین خاطر از وقت گذاشتن برای پاسخ دادن به سوالات و ایجاد ارتباط با افراد، خسته نشوید.

9-گالری هنری

تفاوتی ندارد که موضوع گالری چه است. تنها مسئله مهم این است که شما در هنری بودن تفاهم دارید. به همین خاطر می توانید با مسئول برگزارکننده آن هماهنگی های لازم را انجام داده و محصولات خود را نیز در معرض نمایش قرار دهید. بدون شک افرادی که در چنین مکانی حضور دارند، از قشر فرهنگ دوست بوده و این امر باعث می شود تا شانس فروش شما بسیار بالا باشد، با این حال مشتری را هیچ گاه پس از خرید رها نکرده و از آنها بخواهید تا اطلاعاتی نظیر شماره تماس و آدرس شبکه های اجتماعی خود را در اختیار شما قرار دهند. بدون شک از بسیاری از آنها می توانید برای انواع همکاری ها استفاده کنید.

10-کافه ها

به صورت کلی کافه ها را مکان هایی فرهنگی محسوب می کنند. به همین خاطر حضور شما هماهنگی لازم را خواهد داشت. برای این موضوع تنها کافی است تا با مدیریت کافه هماهنگی های لازم را انجام دهید. درواقع محصولات شما می تواند نوعی دکور فضا محسوب شود، با این حال این انگیزه ممکن است کافی نباشد. به همین خاطر ضروری است تا برای ارائه یک پیشنهاد تجاری مناسب نیز آمادگی داشته باشید.

11-جشنواره ها

الزامی وجود ندارد که جشنواره، صرفا هنری باشد. درواقع این امر یک اصل روان شناسی محسوب می شود که افراد در هنگام شادبودن، تمایل به مراتب بالاتری را برای خرید خواهند داشت. به همین خاطر حتی یک جشنواره بازی و سرگرمی نیز می-تواند گزینه ای بسیار مطلوب برای حضور شما باشد.

مطلب مرتبط: بازاریابی صنایع دستی و هنرهای تجسمی

12-رویدادهای خیریه

شما می توانید از خیرین نیز برای فروش محصولات خود استفاده کنید، با این حال لازم است تا دلیل محکمی را داشته باشید. برای مثال حمایت از یک کسب وکار خانوادگی که منجر به کسب درآمد برای افرادی شده است و یا بیان این امر که فعالیت های شما یک معیشت جایگزین را برای ساکنان یک روستا به وجود می آورد، بدون شک گزینه-های تاثیرگذاری خواهد بود، با این حال اگر بنا به هر دلیل از چنین پشتوانه هایی برخوردار نیستید، می توانید با اختصاص بخشی از درآمد خود برای اقدامات خیرخواهانه، خیرین را نیز به لیست مشتریان خود اضافه کنید، با این حال هیچ گاه در تلاش برای فریب دادن افراد نباشید. در غیر این صورت تمامی اقدامات برای ایجاد اعتبار که ضامن موفقیت های آتی شما است، به سادگی از بین خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید