پنج شنبه, 08 آبان 1399 - 14:30

اینستاگرام در طول سال ‎های اخیر به عنوان یک پلتفرم محبوب در میان کاربران جهانی توسعه یافته است. همین امر توجه شمار بالایی از برندها را به خود جلب کرده است. کسب و کارهای مختلف با هر نوع فعالیتی اقدام به حضور در اینستاگرام با هدف جلب نظر مخاطب هدف ‎شان می ‎کنند. این امر شاید در ابتدا بسیار ساده و تاثیرگذار به نظر برسد، اما در عمل به دلیل حضور دامنه وسیعی از برندها در اینستاگرام دشوارتر از انتظار است.

اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تصویری برای برندها و بازاریاب ‎ها ضرورت تولید محتوای جذاب تصویری و ویدئویی را پیش کشیده است. بدون تردید برندهای تازه کار در دنیای بازاریابی اینستاگرام شرایط بسیار دشواری را پشت سر می‎ گذارند. این امر برای آنها نیاز به الگوبرداری از برندهای بزرگ را مطرح می ‎سازد. بسیاری از برندها در این میان علاقه ‎ای به الگوبرداری از سایر برندها ندارند بنابراین به طور مداوم در تلاش برای بازاریابی در اینستاگرام با شکست مواجه می‎ شوند. کسب و کارهای موفق همیشه اقدام به الگوبرداری از الهام ‎گیری از عملکرد مثبت برندهای دیگر در اینستاگرام می ‎کنند. هدف اصلی در مقاله کنونی نیز بررسی نحوه عملکرد برندهای بزرگ و درس‎های آن از بازاریابی در اینستاگرام است.

چه نوع محتوایی در اینستاگرام بهترین عملکرد را دارد؟

اینستاگرام در طول سال ‎های اخیر فضای رقابتی را در اختیار برندها قرار داده است. این امر کار را برای برندهای تازه‎ کار دشوار می ‎سازد. درست به همین خاطر باید آگاهی دقیق از محتوای مناسب در شبکه ‎های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام در میان برندها وجود داشته باشد. برخی از مهمترین نکات برای بازاریابی در اینستاگرام به شرح ذیل است:

مطلب مرتبط: برترین برندها در اینستاگرام کدامند؟

کیفیت محتوای بصری

بسیاری از برندها برای تولید محتوای در شبکه‎ های اجتماعی به کیفیت محتوای بصری‎ شان توجهی ندارند. این امر مشکلات زیادی پیش روی آنها قرار می‎ دهد. برندهای بزرگ همیشه کیفیت بالایی برای محتوای ‎شان در نظر می ‎گیرند. همین امر موجب توجه مداوم کاربران به وضعیت چنین برندهایی می ‎شود.

امروزه شبکه‎ های اجتماعی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده‎ اند. در این میان وضعیت اینستاگرام از سایر پلتفرم‎ های اجتماعی بهتر است. این شبکه اجتماعی به طور مداوم به‎ روز رسانی ‎های کاربردی برای کاربران و برندها عرضه می ‎کند. بنابراین مشاهده حضور وسیع برندها در اینستاگرام امری طبیعی خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تولید محتوای باکیفیت برای مخاطب هدف است. برخی از برندها دارای ایده ‎های جذابی برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند، اما کیفیت نهایی محتوای‎ شان بسیار پایین است. این امر موجب کاهش انگیزه مخاطب هدف برای مشاهده محتوای بازاریابی چنین برندهایی خواهد شد.

نگارش کپشن ‎های جذاب

کپشن ‎ها همیشه تاثیر بسیار زیادی بر روی وضعیت برندها داشته است. این امر به دلیل علاقه کاربران اینستاگرام به مطالعه کپشن و توضیحات جانبی در مورد هر محتواست بنابراین برندها برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی باید برنامه ‎ای برای نگارش کپشن‎ های جذاب داشته باشند. عملکرد برندهای بزرگ به خوبی بیانگر اهمیت بخش کپشن است. بر این اساس اغلب برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به ارزیابی سلیقه آنها و ارائه توضیحات جانبی برای مخاطب هدف می ‎کنند. استفاده از کپشن امکان جلب توجه مخاطب هدف به سایر بخش‎ های صفحه رسمی برند مانند بیوگرافی یا لینک ‎های جانبی را فراهم می‎ کند. همچنین برخی از برندها برای ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطب هدف اقدام به استفاده از بخش استوری می‎ کنند. اطلاع ‎رسانی به کاربران برای مشاهده استوری‎ های برند از طریق بخش کپشن رواج بسیار زیادی در میان برندها دارد.

استفاده از هشتگ ‎های مرتبط

هشتگ‎ ها برای جست ‎وجوی ساده ‎تر محتوای در شبکه‎ های اجتماعی عرضه شده ‎اند. نحوه عملکرد هشتگ مربوط به طبقه ‎بندی محتواهای مختلف است. به این ترتیب کاربران فرصت جست ‎وجوی دقیق محتوای دلخواه‎ شان در میان خیل عظیمی از محتوای مشابه را خواهند داشت. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی ‎دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه می‎ شوند. بدون تردید تمام کاربران از طریق فالو کردن صفحه یک برند اقدام به تعامل با آن نمی ‎کنند. شاید برخی از کاربران حتی نسبت به حضور یک برند در بازار اطلاعی نداشته باشند. در این صورت استفاده از هشتگ‎ های مناسب راهکار جالبی برای جلب توجه تمام کاربران علاقه ‎مند به کسب و کار برند خواهد بود.

اشتباه برخی از برندها در زمینه استفاده از هشتگ‎ های کاربردی مربوط به انتخاب هشتگ‎ های غیرمرتبط با ماهیت برند یا کمپین بازاریابی است. این امر اینستاگرام را دچار اشتباه در زمینه طبقه ‎بندی محتوا خواهد کرد. نتیجه نهایی نیز ناتوانی برندها برای جلب نظر کاربران از بخش هشتگ خواهد بود. همچنین در صورت استفاده بیش از اندازه از هشتگ نیز سرنوشت مشابهی برای برندها پدید می ‎آید. هنر اصلی در زمینه کاربرد هشتگ‎ ها مربوط به استفاده دقیق از آنها و تلاش برای تاثیرگذاری مناسب برای مخاطب هدف است. در غیر این صورت تلاش ‎های برند با شکست مواجه خواهد شد.

تعامل نزدیک با فالوورها

تعامل میان برندها و مخاطب هدف امر تازه‎ ای نیست. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به بررسی سلیقه و نحوه رفتارشان در شبکه ‎های اجتماعی می ‎کنند. این امر بسیاری از برندها را با مشکلات عمیق مواجه می ‎سازد. برخی از برندها به دلیل ماهیت فعالیت ‎شان تمایلی برای تعامل با مخاطب هدف ندارند. امروزه حتی برندهایی با حوزه فعالیت بسیار خاص نیز در تلاش برای معرفی کسب و کارشان به مخاطب هدف هستند بنابراین هر کسب و کاری باید در این زمینه برنامه قابل ملاحظه ‏ای داشته باشد.

یکی از راهکارهای تعامل با مخاطب هدف برگزاری مسابقات مختلف است. بسیاری از کاربران برای کسب جایزه یا دست ‎کم تعامل با دوستان‎ شان در محیطی شادی ‎آور اقدام به شرکت در مسابقات برندها می ‎کنند. این امر شرایط ویژه ‎ای برای برندها از نظر سطح تعامل با مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد.

صرف نظر از برگزاری مسابقه، امکان تعامل با مخاطب هدف در قالب نظرخواهی از آنها نیز وجود دارد. محتوای بازاریابی برند همیشه با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تولید می ‎شود بنابراین استفاده از توصیه‎ های آنها ایده مناسبی خواهد بود.

بدون تردید بررسی وضعیت برندهای بزرگ در زمینه بازاریابی اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها به طور مداوم در زمینه بازاریابی در اینستاگرام موفقیت بالایی کسب می‎ کنند. همین امر موجب شکل ‎گیری بخش بعدی مقاله کنونی در راستای بررسی هرچه بهتر فرآیند بازاریابی برندهای بزرگ شده است.

برندهای برتر در بازاریابی اینستاگرامی

بازاریابی در اینستاگرام کار ساده ‎ای نیست. کسب و کارها برای کسب موفقیت در این فضا رقبای بسیار جدی پیش رو دارند. نکته مهم در این میان سطح تعامل میان برندهای بزرگ با مخاطب هدف ‎شان است. بسیاری از برندهای کوچک به طور مداوم نسبت به موفقیت بالای برندهای بزرگ در زمینه تعامل با مخاطب هدف ‎شان اعتراض دارند. دلیل این امر سهولت بازاریابی از سوی برندهای بزرگ است. بررسی نحوه عملکرد چنین برندهایی برای کسب و کارهای تازه تاسیس یا کوچک‎ تر اهمیت بالایی خواهد داشت. در ادامه شیوه ‎های منحصر به فرد بازاریابی و فعالیت برخی از برندهای بزرگ در اینستاگرام مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مطلب مرتبط: مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم

1. اپل

برند اپل یکی از شناخته شده‎ ترین کسب و کارهای دنیاست. این برند به دلیل تولید دامنه وسیعی از دستگاه‎ های دیجیتال و هوشمند دارای شهرت جهانی است. بسیاری از مردم برای استفاده از محصولات اپل حاضر به انتظار در صف ‎های طولانی هستند. وضعیت بازاریابی این برند بزرگ در اینستاگرام نیز درست مانند سایر فعالیت‎ هایش خاص و منحصر به فرد است. هشتگ اصلی کمپین بازاریابی اپل در اینستاگرام مربوط به تجربه کاربران از عکاسی با دوربین دستگاه‎ های هوشمند این برند است. بر این اساس هشتگ Shot On IPhone با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ترغیب مشتریان به ثبت تصاویر جذاب با دوربین آیفون طراحی شده است. نقش اصلی صفحه رسمی این برند در اینستاگرام نیز بازنشر تصاویر مربوط به این کمپین است.

شاید در نگاه نخست عکاسی با دوربین گوشی‎ های هوشمند بسیار ساده و بی ‎کیفیت باشد، اما نگاهی به اکانت رسمی اپل در اینستاگرام تصور شما را دگرگون خواهد کرد. تصاویر ثبت شده با دوربین‎ های اپل دارای کیفیت بسیار زیادی است. این امر وضعیت برندها برای بازاریابی را بسیار جذاب می‎ سازد. اگر یک کسب و کار در میان کاربرانش مسابقه عکاسی برگزار کند، امکان جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب هدف را خواهد داشت. این امر در مورد اپل به طور مداوم ادامه دارد. نکته جالب اینکه شرکت در فرآیند بازاریابی اپل هیچ‎ گونه هزینه ‎ای به همراه ندارد.

هشتگ اپل به تنهایی باعث جلب نظر میلیون ‎ها کاربر شده است. همچنین باید به سادگی فراوان بازاریابی اپل نیز اشاره کرد. این برند به دنبال اثبات برتری محصولاتش بر دیگر رقبا نیست. امروزه اغلب کاربران به این نکته توجه دارند. درست به همین خاطر محصولات اپل به سرعت در بازارهای مهم تمام می ‎شود. هدف اصلی اپل تمرکز بر روی کیفیت تصاویر آیفون برای بازاریابی بهتر و تولید محتوای جذاب ‎تر برای مخاطب هدف است. این امر شرایط مناسبی برای اپل از نظر بازاریابی ایجاد می ‎کند. بسیاری از برندها برای تولید محتوا در شبکه ‎های اجتماعی نیاز به صرف هزینه‎ های گزاف دارد. این امر در مورد اپل بسیار ساده و سریع صورت می ‎گیرد. بازنشر محتوای تولیدی کاربران مزیت ‎های بسیار زیادی برای اپل دارد. یکی از مزیت ‎های مشخص در این میان عدم نیاز به صرف هزینه برای تولید محتوای تعاملی است.

محتوای تولیدی کاربران به طور معمول دارای تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف است. این امر توجه بسیار زیادی از سوی مخاطب هدف جلب خواهد کرد. بسیاری از برندها علی رغم صرف هزینه ‎های گزاف برای بازاریابی در اینستاگرام در نهایت تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف ندارند بنابراین باید به دنبال راهکاری برای جلب نظر مخاطب هدف باشند. استفاده از محتوای تولیدی کاربران راهکاری ساده و ارزان برای برندهاست. در این میان هیچ تفاوتی میان برندهای بزرگ و کوچک وجود ندارد.

2. وندیز

کسب و کارهای فعال در صنعت فست فود از شبکه ‎های اجتماعی استفاده بسیار زیادی می‎ کنند. به اشتراک‎ گذاری تصاویر مربوط به منوهای تازه رستوران و همچنین تعامل با مشتریان در مورد کیفیت غذاها ایده جالبی محسوب می‎ شود. وندیز در این میان توییتر و اینستاگرام را برای بازاریابی محور قرار داده است. این امر براساس استراتژی اصلی وندیز با هدف تاثیرگذاری بر روی دو نسل متفاوت از مشتریان انجام شده است. بر این اساس مخاطبان میانسال در توییتر و نسل جوان در اینستاگرام هدف قرار می ‎گیرند. این امر موجب تعامل بهینه میان برندها و مخاطب هدف‎ شان می ‎شود. بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر در تلاش برای الگوبرداری از وندیز بوده ‎اند، اما در این مسیر شکست خورده ‎اند.

نکته مهم در مورد فعالیت وندیز بازاریابی دنباله ‎دار است. شاید این مفهوم برای بسیاری از برندها تازگی داشته باشد، اما موجب جلب توجه دامنه وسیعی از مخاطب هدف می‎ شود. امروزه کاربران تمایل بالایی برای مشاهده محتوای بازاریابی باکیفیت دارند. اگر محتوای بازاریابی یک برند توانایی تاثیرگذاری قابل ملاحظه ‏ای بر روی مخاطب هدف داشته باشد، باید این استراتژی تا جای ممکن ادامه پیدا کند. این امر اغلب اوقات موجب تولید کمپین ‎های دنباله‎ دار می‎ شود. با این حساب برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مسیر بسیار دشواری را طی می ‎کنند.

وندیز با خلق شخصیت‎ های جذاب در حوزه بازاریابی به خوبی توانایی بازاریابی دنباله‎ دار را پیدا کرده است. این امر در طول سال‎ های اخیر موجب افزایش شهرت وندیز در اینستاگرام شده است. وضعیت بازاریابی این برند در توییتر نیز شامل استفاده از رشته توییت ‎های مرتبط به هم است. در نهایت نیز تعامل با کاربران مدنظر بازاریاب ‎های این برند قرار می‎ گیرد. این امر شامل بازنشر محتوای تولیدی آنها برای جلب نظر مخاطب هدف است. اگر کسب و کار شما نیز در زمینه فست فود فعالیت دارد، باید نسبت به الگوبرداری از وندیز اقدام نمایید.

مطلب مرتبط: 15 ترند برتر بازاریابی در اینستاگرام

3. گوگل

گوگل یکی از برندهای مشهور در تمام دنیا محسوب می‎ شود. امروزه اغلب مردم برای جست ‎وجوی محتوا در اینترنت از گوگل استفاده می‎ کنند. گوگل علاوه بر همکاری گسترده با دیگر برندها برای نمایش محتوای تبلیغاتی ‎شان در پلتفرم‎ اش، خود نیز در عرصه بازاریابی فعالیت قابل ملاحظه‏ ای دارد. این امر بسیاری از برندها را نسبت به همکاری با این برند ترغیب کرده است. گوگل در عرصه بازاریابی در اینستاگرام بر روی سادگی هرچه بیشتر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تمرکز دارد. طراحی لوگوی گوگل در طول سال ‎های اخیر به خوبی خلاقیت بازاریاب‎ های این برند در زمینه تعامل با مخاطب هدف را نشان داده است.

گوگل به دلیل مدیریت برخی از مهمترین سرویس‎ های اینترنتی همیشه در ذهن مخاطب هدف قرار دارد. نکته مهم در این میان سطح بالای تعامل گوگل با کاربرانش است. در این زمینه هرگز امکان مشاهده بازاریابی گوگل بدون توجه به نظرات قبلی کاربران وجود ندارد. این امر نوعی اصل اساسی و کاربردی در زمینه فعالیت گوگل محسوب می‎ شود بنابراین گوگل در بلندمدت رابطه بسیار مناسبی با مخاطب هدفش ایجاد کرده است. همین امر موجب برتری گوگل نسبت به دیگر رقبای دیجیتالش شده است.

احترام به حریم خصوصی کاربران یکی دیگر از دلایل موفقیت گوگل در زمینه بازاریابی محسوب می‏‎ شود. گوگل در اینستاگرام مانور بسیار زیادی بر روی موفقیت امنیتی برندش دارد. این امر با توجه به رسوایی ‎های مربوط به فیس ‎بوک به عنوان صاحب امتیاز اینستاگرام از نظر رقابت بازاریابی دارای اهمیت گسترده‎ ای است.

4. نتفلیکس

نتفلیکس در طول سال ‎های اخیر شهرت بالایی کسب کرده است. بسیاری از مردم در سراسر دنیا آخر هفته ‎شان را با برنامه‎ های این شبکه آنلاین تنظیم می ‎کنند. نمایش سریال و فیلم‎ های جذاب در نتفلیکس شهرتش را روز به روز افزایش داده است. این برند اکنون در اینستاگرام نزدیک به 25 میلیون فالوور دارد. همین امر توجه به نحوه بازاریابی آن را جذاب می ‎سازد. بسیاری از شبکه‎ های نمایش محتوای تلویزیونی و آنلاین حتی به وضعیت نتفلیکس نزدیک هم نیستند. این امر شرایط ویژه ‎ای برای این برند از نظر بازاریابی ایجاد کرده است.

نتفلیکس در زمینه تولید یا نمایش محتوای سینمایی به طور کامل به نظرات کاربرانش اتکا دارد. نظرخواهی مداوم از کاربران برای بهبود وضعیت برند یکی از ویژگی ‎های مشترک میان برندهای موفق محسوب می ‎شود. این امر در بلندمدت موجب نزدیکی هرچه بیشتر میان برند و مخاطب هدف می ‎شود. امروزه یکی از نگرانی‎ های بازاریاب‎ ها فاصله میان برندها و مخاطب هدف‎ شان است. این امر ضررهای بسیار زیادی از نظر سرمایه گذاری بازاریابی برای برندها به همراه دارد.

نتفلیکس در طول سال ‎های اخیر حق پخش بسیاری از سریال ‎های محبوب را کسب کرده است. این امر موفقیت بالایی برای آنها به ارمغان آورده است. شاید مهمترین درس از نحوه بازاریابی این برند توجه به نقش محتوای اختصاصی و تولید کمپین ‎های بازاریابی براساس آنها باشد. این امر تفاوت معناداری میان نتفلیکس و دیگر برندها ایجاد کرده است.

5. آدیداس

آدیداس همیشه حال و هوای مثبتی در میان طرفدارانش ایجاد می‎ کند. این شرکت آلمانی علاوه بر بازار اروپا در سایر قاره‎ ها نیز فعالیت جالبی دارد. بسیاری از برندها در طول سال ‎های اخیر به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ‎شان با شکست مواجه شده ‎اند. در این میان وضعیت آدیداس به دلیل همکاری با برخی از ورزشکارهای حرفه ‎ای و همچنین تعامل با برندهایی خوشنام دیگر ارتقا پیدا کرده است.

رونمایی از محصولات تازه در اینستاگرام و همچنین پاسخگویی سریع به پرسش ‎های مهم کاربران از جمله ویژگی‎ های اساسی بازاریابی این برند آلمانی محسوب می‎ شود. امروزه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی در اینستاگرام به دنبال ایجاد بحث‎ های جذاب در میان مخاطب هدف ‎شان هستند. آدیداس این کار را به خوبی انجام داده است. بسیاری از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکل تعامل مواجه هستند. این امر با توجه به ماهیت خودمانی فعالیت آدیداس به سادگی حل و فصل شده است.

مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام

بیان داستان موفقیت قهرمانان مشهور و کمتر مورد توجه قرار گرفته یکی از بخش ‎های اصلی بازاریابی آدیداس است. اینستاگرام با ارائه بخش IGTV برای برندها مزیت قابل ملاحظه ‏ای ایجاد کرده است. با این حساب آدیداس ویدئوهای یوتیوب ‎اش را در اینستاگرام نیز بازنشر می ‎دهد. این نکته از نظر سطح تعامل میان آدیداس و مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد.

هدف اصلی بازاریابی آدیداس ترغیب مخاطب هدف برای شروع فرآیند دستیابی به اهدافش است. در این میان اینستاگرام نقش مهمی برای توسعه فعالیت این برند محبوب داشته است. بازاریابی در اینستاگرام هرگز کار دشواری نیست. مهمترین مسئله آگاهی از نحوه فعالیت برندهای موفق در این فضاست. به این ترتیب بسیاری از برندها توانایی الگوبرداری موفق از سایر برندها را خواهند داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید