شنبه, 14 دی 1398 - 10:12

موفقیت در بازاریابی بدون نیاز به بودجه فراوان

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از ترندهای اصلی دهه گذشته محسوب می شود. بسیاری از برندها در تلاش برای موفقیت در شبکه های اجتماعی هستند. در این میان نقش برخی از برندهای بزرگ به دلیل بودجه سرشارشان بیش از سایر کسب و کارها ارزیابی می شود. فرض اصلی در میان بسیاری از کارشناس های بازاریابی تاثیرگذاری بودجه بیشتر بر روی کیفیت نهایی کمپین های بازاریابی به طور کلی است. اگرچه بودجه مناسب نقش مهمی در سرنوشت کمپین های بازاریابی دارد، اما تمام ماجرا معطوف به مقدار دلارهای خرج شده برندها نیست. گاهی اوقات برخی از برندهای کوچک با بودجه ای محدود موفق به تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی مخاطب هدف می شوند بنابراین همیشه استفاده از بودجه سرشار موفقیت ما در عرصه بازاریابی، به ویژه الگوی مبتنی بر شبکه های اجتماعی، را تضمین نخواهد کرد.

در این مقاله برخی از مهم ترین تکنیک ها و شیوه های افزایش تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی بدون نیاز به بودجه های سرشار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی ما بیان نکات کاربردی برای اغلب کسب و کارهاست، بنابراین بدون توجه به حوزه فعالیت تان، امکان استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله را خواهید داشت. برخی از صاحبان کسب و کار تلاش برای افزایش تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی را همراه با تکنیک های دشوار تصور می کنند. تلاش ما در بخش های بعدی تغییر این نگرش رایج در میان صاحبان کسب و کار خواهد بود.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با بودجه محدود

1. استفاده از کلیدواژه ها به مثابه سیگنال های جذاب

لاتانی کونانت: موسسه 6Sense

بسیاری از اوقات ما ایده مشخصی برای نگارش متن، توییت یا بارگذاری پست در اینستاگرام نداریم. همین امر فرآیند جلب نظر مخاطب هدف را دشوار می کند. وقتی ما ایده جذابی برای جلب نظر مخاطب هدف نداشته باشیم، محتوای مان در کنار میلیون ها پست کلیشه ای سایر برندها قرار خواهد گرفت. به این ترتیب هیچ گاه موفق به جلب نظر مخاطب هدف نخواهیم شد. بدون شک اغلب بازاریاب ها دارای ایده مشخص برای فعالیت در شبکه های اجتماعی هستند، بنابراین مشکل اصلی در جای دیگری قرار دارد. از نظر من ایراد اصلی بازاریاب ها ناتوانی در زمینه بیان ایده های ذهنی شان به صورت جذاب است. به این ترتیب مخاطب هیچ تعاملی با محتوای موردنظر نخواهد داشت. یکی از تکنیک های کاربردی برای افزایش جذابیت محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده از کلیدواژه های تاثیرگذار است. اغلب کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به برخی از کلیدواژ ه ها حساسیت دارند. این امر موجب افزایش تمایل آنها به مشاهده محتوای دارای این کلیدواژه ها می شود، بنابراین با استفاده درست از کلیدواژه ها شانس محتوای مان برای دیده شدن افزایش خواهد یافت. خوشبختانه یافتن کلیدواژ ه های مناسب کار چندان دشواری نیست. گوگل و بسیاری از دیگر پلتفرم های بازاریابی به صورت رایگان فهرست کلیدواژ ه های مهم را منتشر می کنند.

مطلب مرتبط: بودجه بازاریابی؛ محاسبه و بودجه بندی امور بازاریابی

2. انتخاب هوشمندانه مخاطب هدف

مگی اونیل: موسسه پپرکام

تبلیغات در شبکه های اجتماعی ما را در تعامل نزدیک با میلیون ها کاربر در سراسر جهان قرار می دهد. یکی از اشتباهات رایج در میان برندها تلاش برای جلب نظر تمام مخاطب های موجود است. بدون تردید این امر نیازمند بودجه میلیونی است. به علاوه جلب نظر تمام کاربران فعال در شبکه های اجتماعی فایده چندانی برای ما نخواهد داشت. هر برند دارای تعداد مشخصی مخاطب هدف است، بنابراین تلاش اصلی ما باید شناخت مخاطب هدف مان باشد. پس از این مرحله امکان سرمایه گذاری درست و مناسب برای بازاریابی بهتر وجود خواهد داشت. مزیت اصلی انتخاب هوشمندانه مخاطب هدف امکان دستیابی به افراد مناسب در زمان درست است. بسیاری از برندها در مناسبت های مهم به فکر یافتن مخاطب هدف می افتند. بدون تردید چنین زمان هایی برای یافتن مخاطب هدف بسیار دیر است. نکته مهم در زمینه انتخاب مخاطب هدف توجه به بودجه شرکت و میزان تمایل مان به هزینه در حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. اگر ما مخاطب هدف برندمان را به صورت درست انتخاب نکرده باشیم، در عمل به هنگام بازاریابی محصولات مان را به افراد بی علاقه به کسب و کارمان عرضه خواهیم کرد. امروزه حتی برترین کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی نیز در صورت نمایش برای مخاطب بی علاقه به حوزه ای مشخص هیچ گونه موفقیتی کسب نخواهند کرد.

3. تلاش برای جلب اعتماد مخاطب هدف

دن بلترامو: برند Onclusive

یکی از چالش های اصلی فعالیت در شبکه های اجتماعی حجم بالای بی اعتمادی کاربران به محتوای موجود در آن است. امروزه بسیاری از افراد فقط برای ارتباط با دوستان و سرگرمی در شبکه های اجتماعی حضور دارند. وقتی صحبت از بخش هایی نظیر بازاریابی و تبلیغات به میان می آید، اغلب کاربران به دنبال فرار از مشاهده چنین محتوایی هستند. بنابراین یکی از چالش های اصلی برندها در شبکه های اجتماعی میزان اعتماد پایین کاربران است. اگر ما به دنبال موفقیت در این عرصه هستیم، باید راهکارهای مناسبی برای جلب اعتماد مخاطب هدف مان پیدا کنیم. وظیفه جلب اعتماد مخاطب هدف بر دوش بخش روابط عمومی است، بنابراین ما باید فرصت کافی برای خودنمایی بخش روابط عمومی در شبکه های اجتماعی را ایجاد کنیم. در غیر این صورت ما نیز در کنار میلیون ها برند کلیشه ای فعال در شبکه های اجتماعی قرار خواهیم گرفت. برندهای بزرگ همیشه از تیم روابط عمومی قدرتمندی برخوردار هستند. به همین خاطر در صورت بروز بحران نیز به سادگی آن را حل و فصل می کنند. برند ما نیز برای کاهش هزینه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به فکر ایجاد تیم روابط عمومی قدرتمند باشد. به این ترتیب ما با هزینه کمتر در عرصه بازاریابی در شبکه های اجتماعی توان جلب توجه بیشتری خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: 4 عنصر اصلی برای تقسیم بندی بودجه بازاریابی

4. تولید محتوای شخصی سازی شده برای مخاطب های مهم

پاتریک وارد: موسسه Rootstrap

هر کسب و کاری دارای برخی از مشتریان بسیار مهم است. این امر به معنای پیوند موفقیت برندمان در عرصه فروش با تصمیم گیری نهایی برخی از مشتریان کلیدی است. بنابراین سرمایه گذاری وسیع برندها برای جلب نظر چنین مشتریان طبیعی خواهد بود. شاید در نگاه نخست بسیاری از برندها نیازمند صرف هزینه های بسیار بالا برای جلب نظر مخاطب های مهم باشند. رویه عملی اغلب برندهای بزرگ خلاف این امر را ثابت می کند.

بسیاری از برندها در تلاش برای صحبت با تمام افراد حاضر در یک بازار کسب و کار از طریق تبلیغات شان هستند. این امر در نهایت موجب ناتوانی آنها برای ایجاد ارتباط حتی با یک نفر می شود، بنابراین شخصی سازی محتوا برای دامنه خاصی از مخاطب هدف امری طبیعی و موردنیاز خواهد بود. هدف اصلی این بخش تمرکز بیشتر بر روی شمار مشخصی از مخاطب های هدف است. به این ترتیب ما با شناسایی مهم ترین مخاطب های هدف مان از نظر تاثیر بر روی سرنوشت مالی برندمان باید محتوای متفاوت و خاص تری برای آنها تولید کنیم. این امر به معنای بی توجهی به مخاطب های عادی نیست، بنابراین هر دو گروه مخاطب باید مدنظر ما قرار داشته باشد. محور اصلی بحث کنونی بر روی تولید محتوای شخصی سازی شده برای هسته اصلی و مرکزی مشتریان است. به این ترتیب ما آنها را بدل به مشتریان ثابت برندمان خواهیم کرد.

5. تولید محتوای کمتر و تعامل بیشتر با مخاطب

مارک لندسبرگ: موسسه Social Deviant

توصیه اصلی من محدود ساختن تعداد محتوای بازاریابی برندتان در ماه است. برندهایی که تمرکز بسیار زیادی بر روی تولید محتوای بازاریابی هرچه بیشتر دارند، در عمل مورد بی توجهی مخاطب هدف قرار می گیرند. به این ترتیب آنها به تدریج بدل به برندهایی کلیشه ای و عادی برای مخاطب می شوند هنر اصلی در دنیای کسب و کار و بازاریابی حضور مناسب در کنار مخاطب است. گاهی اوقات ما باید به جای تولید محتوای بازاریابی در تلاش برای تعامل بیشتر با مخاطب هدف باشیم. امروزه مشتریان انتظارات بسیار بالایی از برندها دارند، بنابراین حضور ما در کنار آنها و تلاش برای تعامل سازنده با مخاطب هدف اساسی خواهد بود. این امر به ما فرصت شناخت بهتر مخاطب هدف و تعامل نزدیک با وی را خواهد داد. امروزه بسیاری از برندها در عمل چنین فرصتی را از دست می دهند. بنابراین به جای تمرکز صرف بر روی تولید محتوا برای بازاریابی به اهمیت تعامل نزدیک با مخاطب به عنوان شیوه ای برای بازاریابی تاثیرگذار تمرکز کنید.

6. تعامل اصیل با مخاطب

جسیکا کاسترو: موسسه تبلیغاتی هاوتورنه

وقتی صحبت از تعامل با مخاطب هدف می شود، بسیاری از برندها به فکر ارسال پیا م های شخصی سازی شده به مخاطب می افتند. این امر نوعی کلیشه رایچ در حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. توصیه من در این بخش تلاش برای طراحی کمپین های تعامل برانگیز است. منظور من از تامل برانگیز توانایی کمپین ها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف، اینفلوئنسرها و حتی سایر برندهاست. به این ترتیب صحبت از کمپین ما در میان بخش وسیعی از مخاطب هدف گسترش خواهد یافت. در نتیجه ما توانایی بسیار بیشتری برای انتقال پیام مان به دست می آوریم. بسیاری از برندها نسبت به شیوه تولید کمپین های تاثیرگذار بی اطلاع هستند. این امر تا حدی ناشی از مشاهده تعداد اندک چنین کمپین هایی در حوزه بازاریابی است. معیار اصلی برای تولید کمپین بازاریابی تامل برانگیز تاکید بر روی ارزش های اصلی برندمان است. به این ترتیب کمپین ما به گونه ای تامل برانگیز با دیگر نمونه ها متفاوت خواهد شد.

7. استفاده از داده های معتبر در کمپین

برد ونسل: موسسه Health Grades

بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید از قوانین مشابهی در عرصه عمومی تبلیغات پیروی کند. ما در عرصه تبلیغات برای تولید کمپین های تاثیرگذار اقدام به استفاده از داده های معتبر می کنیم. به این ترتیب کمپین ما تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی اهمیت توجه به اطلاعات معتبر را از یاد می برند. به این ترتیب کمپین های آنها هیچ ارتباطی با سلیقه مخاطب هدف ندارد. در این شرایط عدم تمایل مخاطب هدف به ارتباط با کمپین ما امری طبیعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: موفقیت با استفاده از تکنیک های بازاریابی قدیمی

خوشبختانه امروزه دسترسی به اطلاعات کاربردی در حوزه بازاریابی بسیار ساده شده است. نرم افزارهای بازاریابی دارای هوش مصنوعی امکان به دست آوردن دامنه وسیعی از اطلاعات برای برندهای مختلف را امکان پذیر کرده اند. به این ترتیب ما با استفاده از این شیوه ها شانس بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهیم داشت. برندها در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به دنبال استفاده از تکنیک های حرفه ای و بهره برداری از مزیت داده های معتبر باشند. در غیر این صورت تاثیرگذاری کمپین آنها محل شک و تردید خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید