بازاریابی در شبکه های اجتماعی همراه با ایده پردازی خلاقانه - فرصت امروز

شنبه, 18 آبان 1398 - 10:03

9 برند مشهور با عملکرد حیرت انگیز در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر اهمیت روزافزونی پیدا کرده اند. زندگی اغلب ما با شبکه های اجتماعی گره خورده است. اغلب مردم در سراسر دنیا دست کم در یکی از پلتفرم های اجتماعی حضور فعال دارند. این امر برندها موجب فعالیت گسترده برندها و افراد مشهور در این فضا شده است. متاسفانه برخی از محتوای تولیدی در پلتفرم های اجتماعی کیفیت لازم برای جلب نظر کاربران را ندارد. این نوع محتواها به طور معمول از سوی سلبریتی ها و اینفلوئنسرها تولید می شود. در چنین فضایی برخی از برندها با استفاده از موقعیت مناسب اقدام به تولید محتوای جذاب و جلب نظر کاربران می کنند. بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از اقدامات ضروری برای هر برندی محسوب می شود. نکته مهم در این میان حضور در اغلب شبکه های اجتماعی مورد پسند مخاطب هدف مان است. به این ترتیب صرف ثبت نام در توییتر و بارگذاری برخی محتوای محدود موجب موفقیت ما نخواهد شد.

امروزه فعالیت مناسب و بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدل به امری دشوار شده است. این امر ناشی از پیچیدگی جلب نظر مخاطب هدف است. به این ترتیب برندها نیازمند دسترسی به اطلاعات دقیق، شناخت مخاطب و ایده پردازی خلاق برای تولید محتوای جذاب هستند. بدون تردید این امر به تنهایی از عهده هیچ برندی برنمی آید. به ویژه برندهای کوچک و تازه کار مشکلات زیادی برای تولید محتوای جذاب دارند. یکی از راهکارهای مناسب در این میان تقلید از نحوه عملکرد برندهای بزرگ و مشهور است. چنین برندهایی دارای تجربه و اعتبار بسیار بالایی در حوزه بازاریابی هستند. به همین خاطر اغلب کمپین های آنها مورد توجه گسترده کاربران در شبکه های اجتماع قرار می گیرد. بی شک تقلید و الگوبرداری از عملکرد چنین برندهایی موجب افزایش کیفیت محتوای بازاریابی برندهای کوچک نیز خواهد شد.

ایده پردازی خلاقانه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

من در این مقاله برخی از بهترین کمپین های بازاریابی برندهای بزرگ را کنار هم قرار داده ام. به این ترتیب فرآیند یادگیری نکات کلیدی در تولید محتوای بازاریابی و الگوبرداری از آنها بسیار ساده خواهد شد. در ادامه به بررسی برخی از بهترین عملکردهای مربوط به برندهای مشهور در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

1. سرمایه گذاری نت فلیکس بر روی بخش استوری اینستاگرام

نت فلیکس یکی از برندهای محبوب در سراسر جهان است. استراتژی بازاریابی این برند در شبکه های اجتماعی مبتنی بر ایجاد اکانت های مختلف برای هر کشور است. به این ترتیب بازاریاب های هر اکانت فرصت تولید محتوای جذاب و اختصاصی برای مردم آن کشور را خواهند داشت. نخستین حضور گسترده این برند در توییتر روی داد. موفقیت نت فلیکس در توییتر به لطف خلاقیت تیم بازاریابی اش در زمینه تولید متن های جذاب و طنز بود. شاید بسیاری از افراد موفقیت اصلی نت فلیکس را در توییتر ارزیابی کنند، اما این برند مشهور حضور گسترده ای در اینستاگرام نیز دارد. موفقیت نت فلیکس در اینستاگرام مبتنی بر استفاده از شخصیت های اصلی سریال هایش در قالب محتوای بصری است. به این ترتیب کاربران اینستاگرام همیشه به دنبال مشاهده محتوای بیشتر از قهرمانان نت فلیکس در اینستاگرام هستند.

ایده پردازی خلاقانه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

بدون تردید نت فلیکس یکی از برندهای موفق در حوزه کسب و کار محسوب می شود. یکی از نکات مهم در مورد فعالیت این برند در اینستاگرام استفاده از استیکرهای جذاب برای استوری هاست. به این ترتیب تاثیر استوری ها بر روی مخاطب افزایش چشمگیری پیدا می کند.

نت فلیکس در اپ رسمی خود به کاربران امکان به اشتراک گذاری مستقیم محتوا در اینستاگرام را می دهد. به این ترتیب انگیزه کاربران اپ رسمی نت فلیکس برای فعالیت در اینستاگرام پیرامون این برند افزایش می یابد.

2. برند ریفورمیشن و استفاده از محتوای تولیدی کاربران

وقتی صحبت از خرید پوشاک لوکس و باکیفیت می شود، هیچ برندی توان رقابت با ریفورمیشن را ندارد. این برند در عرصه تولید پوشاک لوکس عملکرد درخشانی داشته است. یکی از استراتژی های بازاریابی مناسب برای برندهای تولیدی تبدیل مشتریان به سفیرهای برند است. به این ترتیب علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه های بازاریابی، انگیزه مشتریان نیز برای تولید محتوا پیرامون برند ما افزایش خواهد یافت.

ایده پردازی خلاقانه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

بدون تردید مشتریان امروزی علاقه بسیار زیادی به تولید محتوا پیرامون برندهای مورد علاقه شان دارند. البته این امر در پیوند با نحوه عملکرد هر برند در ارتباط با مشتریان نیز هست. اگر برند ما ارتباط مطلوبی با مشتریان نداشته باشد، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم نخواهد شد. در این زمینه ریفورمیشن کمپین های ویژه ای برای جلب همراهی مشتریان در نظر گرفته است. این برند تقریبا در تمام پلتفرم های عکس محور حضور فعالی دارد. به این ترتیب، به طور مشخص، در اینستاگرام و پینترست محصولات این برند حضور گسترده ای به عنوان سوژه عکاسی کاربران دارد.

مطلب مرتبط: چگونه در شبکه های اجتماعی مشتری واقعی جذب کنیم

درس مهم برندهای کوچک از ریفورمیشن نحوه تعامل سازنده با مشتریان است. بسیاری از برندها مشتریان خود را به چشم خریدارهای مقطعی نگاه می کنند. اگر ما به دنبال موفقیت در دنیای کسب و کار هستیم، باید نگاه متفاوتی به مشتریان داشته باشیم. تلاش برای تبدیل آنها به مشتریان دائمی و سفیران برندمان ایده مناسبی محسوب می شود.

3. تاسیس پلتفرم دیسنی پلاس با کمک از دوستان

ایده پردازی خلاقانه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

برند دیسنی در دنیای کسب و کار و سرگرمی به اندازه کافی شهرت دارد بنابراین نیازی به معرفی آن نیست. این برند در راستای رونمایی از پلتفرم تازه اش به نام دیسنی پلاس برنامه جالبی در شبکه های اجتماعی اجرا کرد. نخستین اقدام دیسنی اطلاع رسانی به کاربران از طریق توییتر بود. در این میان غول چراغ جادو به عنوان یکی از شخصیت های کارتونی محبوب این برند حضور فعالی داشت. توییت موردنظر با یک پرسش ساده طراحی شده بود: «اکنون روز جابه جایی فرا رسیده است. آیا همه شما آماده جابه جایی و رفتن به دیسنی پلاس هستید؟». پس از نمایش این توییت کاربران امکان مشاهده گیف پیوست شده به آن را داشتند. در این گیف غول چراغ جادو همراه با یک چمدان به تصویر کشیده شده است. با پخش این گیف شخصیت مشهور داستان های دیسنی تمام وسایل خود را درون چمدان قرار می دهد. بی تردید این ایده بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذار است. به همین خاطر کاربران بسیار آن را جذاب یافته اند.

نکته جالب کمپین دیسنی همکاری سایر برندهای بزرگ و دوست این برند در راستای معرفی دیسنی پلاس بود. به این ترتیب در مدت زمانی کوتاه اغلب کاربران شبکه های اجتماعی از ماهیت دیسنی پلاس مطلع شدند. همین امر کمک فوق العاده ای به دیسنی در راستای جذب کاربر برای رونمایی از پلتفرم تازه اش کرد.

4. استراتژی ساده No Frills در شبکه های اجتماعی

ایده پردازی خلاقانه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

سوپرمارکت مشهور No Frills تا مدت ها هیچ فعالیتی در شبکه های اجتماعی نداشت. این برند تازه سال گذشته به طور رسمی فعالیت در شبکه های اجتماعی را شروع کرد. بدون تردید این اندازه تاخیر در ورود به دنیای آنلاین عجیب به نظر می رسد. نکته مهم درخصوص شروع به کار No Frills در شبکه های اجتماعی ایده های جذاب این برند برای جلب نظر کاربران هدف بود. به این ترتیب این سوپرمارکت مشهور کار خود را در شبکه های اجتماعی به گونه ای ساده و تاثیرگذار شروع کرد. این فعالیت در راستای نمایش جلوه ای جذاب از برندش به مخاطب بود. به عنوان مثال، به بخش بیوگرافی اکانت این برند در توییتر توجه کنید: «من یک برند هستیم. من را دنبال کنید.» این عبارت بسیار ساده و سرراست به نظر می رسد. در حقیقت No Frills هیچ گونه علاقه ای به نحوه فعالیت اغلب برندهای حاضر در عرصه بازاریابی آنلاین ندارد. هسته مرکزی فعالیت بازاریابی این برند بر ایده های کاملا ساده و کاربردی بنا شده است. به این ترتیب امکان جلب نظر کاربران به شیوه ای تاثیرگذار فراهم می شود.

بدون شک تلاش برای ایجاد یک برند ساده و صمیمی با مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. No Frills نمونه موفقی در این زمینه محسوب می شود. این برند در معرفی محصولاتش نیز عملکرد مشابهی در پیش گرفته است. به عنوان مثال، این برند در یک توییت قصد معرفی محلول تازه شیشه پاکن را داشت. بر این اساس فقط از یک عبارت ساده استفاده کرد: «به این شفافی». منظور این برند اشاره به کیفیت و شفافیت تصویر مربوط به محصول موردنظر و ارتباط آن به کیفیت تمیزکنندگی اش بود.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین

5. واشنگتن پست و فعالیت گسترده در تیک تاک

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تیک تاک یکی از پلتفرم های نوظهور و جذاب محسوب می شود. بدون تردید انتظار ما از فعالیت روزنامه واشنگتن پست در شبکه های اجتماعی چندان بالا نیست. به هر حال این روزنامه در عرصه اطلاع رسانی و انتشار اخبار فعالیت دارد، بنابراین حوزه چندان جذابی برای کاربران نخواهد داشت. با این حال از زمان عضویت واشنگتن پست در تیک تاک در ماه مه سال گذشته 183.3 هزار کاربران اکانت رسمی اش را فالو کرده اند.

یکی از نکات جالب فعالیت واشنگتن پست در تیک تاک تهیه ویدئوهای جذاب و به اشتراک گذاری آنها با کاربران است. به این ترتیب این برند به گونه ای خلاقانه و خنده دار اخبار مورد نظرش را بیان می کند. این امر موجب افزایش توجه کاربران به نحوه فعالیت تیک تاک شده است. بدون شک واشنگتن پست با ایده های جذاب و تماشایی موفق به تغییر دیدگاه کاربران نسبت به خبرگزاری ها شده است.

6. برگزاری برنامه های زنده از سوی IKEA

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اگر از طرفدارهای سریال های مشهور و طنز باشید، بی تردید سریال فرندز، اتفاق های عجیب، و سیمپسون ها را مشاهده کرده اید. چه نکته ای در تمام این سریال ها به طور مشترک وجود دارد؟ پاسخ برند IKEA به این پرسش جالب وجود اتاق پذیرایی جذاب در تمام آنهاست.

ایده اصلی بازاریابی IKEA در اینجا به اندازه کافی ساده و تاثیرگذار است. بر این اساس تیم بازاریابی IKEA به سراغ بررسی اتاق پذیرایی سریال های مشهور رفته است. هدف آنها از این کار بررسی میزان هزینه موردنیاز برای ساماندهی چنین اتاق هایی است. به این ترتیب علاقه مندان به این سریال فرصت بهره مندی از لوازمی مانند آنچه در سریال های محبوب شان مشاهده کرده اند، خواهند داشت.

مطلب مرتبط: موفقیت در شبکه های اجتماعی چیست؟

کمپین IKEA به نام «مجموعه های زندگی واقعی» به طور گسترده در جهان مورد استقبال کاربران قرار گرفت. به این ترتیب شمار بالایی از طرفدارهای این سریال ها اقدام به مشاهده این مجموعه ها کردند. نتیجه این امر افزایش شمار سفارش های این برد در زمان برگزاری کمپین موردنظر بود. برند IKEA با توجه به محبوبیت این کمپین هر از چند گاهی پست های مرتبط با آن را در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کند. به این ترتیب نحوه فعالیت این برند به طور چشمگیری با سلیقه مشتریان گره خورده است.

7. کتابخانه عمومی نیویورک: تبدیل رمان های قدیمی به رمان های اینستاگرامی

حضور یک کتابخانه عمومی در اینستاگرام در نگاه نخست دارای هیچ عنصر هیجان انگیز نیست، بنابراین فعالیت کتابخانه عمومی نیویورک نیز باید اینگونه باشد. نکته مهم درخصوص فعالیت این کتابخانه تفاوت آن با نحوه فعالیت بسیاری از برندها در سراسر جهان است. این کتابخانه در عمل تلاش گسترده ای برای ایجاد تفاوت میان نحوه فعالیت خود و رقبا کرده است. در اینجا نیز مانند واشنگتن پست، کتابخانه عمومی نیویورک با ذهنیت گسترده طرفدارهای رمان ها مقابله کرد.

ایده اصلی کتابخانه نیویورک تولید مجموعه ای از رمان های اینستاگرامی بود. به این ترتیب آنها از رمان های مشهور و کلاسیک ایده گرفتند. بدون تردید مشاهده نسخه تازه و به روز شده رمان های قدیمی در اینستاگرام نظر هر کاربری را جلب خواهد کرد. فعالیت این برند در عرصه ایجاد نسخه به روز رمان ها ابتدا با کسب مجوز از ناشر آثار مهم صورت گرفت. این امر دشواری چندانی نداشت. به هر حال هیچ ناشری با افزایش شهرت داستان های مشهورش در قالب فعالیت بازاریاب یک کتابخانه مخالف نخواهد کرد.

نکته مهم کمپین کتابخانه عمومی نیویورک واکنش مناسب کاربران بود. برخی از کاربران به ویژگی مطلوب این رمان ها در زمینه سهولت مطالعه در حین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کردند. برخی دیگر نیز از تقویت انگیزه شان برای مطالعه اصل رمان ها خبر دادند. به هر حال ایده ساده و جذب این برند در راستای ترغیب کاربران به مطالعه هرچه بیشتر کتاب بسیار جذاب و هیجان انگیز از کار درآمد.

بدون تردید استفاده از داستان های قدیمی برای جلب نظر مخاطب هدف همیشه ایده جذابی محسوب می شود. در این راستا همیشه ایده های زیادی در دسترس قرار دارد. نکته مهم انتخاب داستان هایی مناسب با کسب و کارمان است. کتابخانه عمومی نیویورک تقریبا امکان استفاده از هر داستانی را دارد. با این حال شرایط برای برندهای فعال در حوزه های دیگر یکسان نخواهد بود.

8. وندیز و حضور در عرصه سرگرمی و گیم

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

برند وندیز یکی از غول های مهم در صنعت فست فود محسوب می شود. بدون تردید بخش گسترده ای از طرفدارهای صنعت فست فود علاقه مشترکی به صنعت سرگرمی و گیم دارند. به همین خاطر کمپین تازه برند وندیز شامل تلاش برای جلب نظر این دسته از مخاطب ها بود.

ماجرای اصلی تلاش وندیز برای ورود به عرصه سرگرمی و گیم از تلاش برند KFC برای تولید یک بازی سرگرم کننده شروع شد. به این ترتیب وندیز نیز شروع به فعالیت برای سهم خواهی از این ایده جالب کرد. این بازی ترکیبی از مبارزه های جذاب و هیجان انگیز همراه با ترکیب غذاهای مختلف است. به این ترتیب نظر گیمرها به طور ویژه ای به این بازی جلب شده است.

مطلب مرتبط: 10 برند با هنر کامبک در شبکه های اجتماعی

نکته مهم درخصوص کمپین تازه وندیز رونمایی از آن به طور اختصاصی در شبکه های اجتماعی است. تیم بازاریابی این برند به خوبی از اهمیت شبکه های اجتماعی برای گیمرها آگاهی دارد. به همین خاطر در این فضا رونمایی از بازی تازه خود را دنبال کرده است.

بسیاری از برندها در نگاه نخست ایده چندان کاربردی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی ندارند. وندیز نیز به عنوان یک فست فود بزرگ شاید فقط به برگزاری تصاویری جذاب از غذاهای مختلفش محدود می شد. نکته مهم در این میان ایده پردازی خلاقانه چنین برندهایی است. به این ترتیب فرصت گسترش عرصه کسب و کار و جلب نظر مخاطب های تازه فراهم می شود. بسیاری از برندها در عرصه کسب و کار دارای توانایی بالایی برای جلب نظر مخاطب هستند. تنها نیاز آنها نگاهی متفاوت به حوزه کاری شان است. به این ترتیب امکان کسب موفقیت در عرصه کسب و کار به شیوه ای هیجان انگیز فراهم خواهد شد. عنصر مشترک موفقیت تمام این برندها اهمیت شبکه های اجتماعی است. امروزه شبکه های اجتماعی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. به همین خاطر فعالیت گسترده بازاریابی در آنها بهترین گزینه پیش روی برندها خواهد بود. این امر به خوبی در تمام مثال های این مقاله مشاهده می شود. بدون تردید اندکی خلاقیت در شبکه های اجتماعی تاثیر مطلوب بسیار زیادی بر روی وضعیت برندها خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی