دوشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۰ / Mon, 26 Jul(7) 2021 /
           
فرصت امروز

دوره ای که فقط یک کانال برای بازاریابی وجود داشت، سال ها پیش به پایان رسید. امروزه بازاریاب ها بی نهایت کانال ارتباطی برای تعامل با مشتریان در اختیار دارند. این امر همراه با انتظار فزاینده مشتریان از برندها موجب ظهور عصری پر از رقابت در میان برندهای مختلف شده است. در این میان بازاریابی پیامکی هنوز هم جایگاه خاص خودش را حفظ کرده است. شاید این امر برای شما به عنوان یک مخاطب حرفه ای در زمینه بازاریابی عجیب باشد، اما هنوز هم برندهای زیادی بر روی این حوزه سرمایه گذاری می کنند. 

بازاریابی پیامکی چیست

بازاریابی پیامکی در مقایسه با بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند گزینه مناسب و سودبخشی باشد، البته به شرط اینکه درست اجرا شود. هدف اصلی در این مقاله بررسی کوتاه و اجمالی بازاریابی پیامکی است. این امر راهنمایی جامع و کاربردی برای کسب و کار شما فراهم خواهد کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا استراتژی بازاریابی پیامکی را مورد بررسی قرار دهیم. 

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی فرآیند ارسال پیام های متنی برای کاربران از طریق اپراتورهای تلفن همراه است. این شیوه یکی از قدیمی ترین الگوهای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. برندها از همان روزهای ابتدایی عرضه گوشی های همراه با قابلیت ارسال پیامک به سوی این نوع بازاریابی گرایش پیدا کردند. 

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی در عصر دیجیتال

تمایل کاربران برای استفاده از گوشی های همراه در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. این امر موجب اهمیت یافتن بازاریابی پیامکی نسبت به گذشته شده است. شاید در نگاه نخست بازاریابی پیامکی فقط شامل یک فرآیند کوتاه ارسال پیام متنی به مخاطب هدف باشد، اما در واقع چندین الگو برای خودش دارد. برخی از الگوهای این شیوه به شرح ذیل است:

•    تبلیغات شخصی سازی شده

•    پیشنهادات همراه با تخفیف

•    بازاریابی مجدد برای هدف گذاری بر روی مشتریان از دست رفته

•    انجام مطالعه درباره مشتریان و وضعیت بازار

مشتریان امروزه واکنش بسیار بهتری نسبت به پیامک های بازاریابی در مقایسه با دیگر نمونه ها دارند. شاید یک برند در زمینه نمایش محتوای تبلیغاتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی خیلی زود با واکنش منفی کاربران مواجه شود، اما ماجرا در مورد بازاریابی پیامکی به طور کامل متفاوت است. 

شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیار مهمی در افزایش تمایل کاربران برای مشاهده پیامک های بازاریابی داشته است. امروزه همچنان ماجرای بازاریابی رو در رو منتفی است. بنابراین برندها به سوی راهکارهای دیگری برای رفع نیازشان در این زمینه جهت‎گیری پیدا کرده اند. اگر کسب و کار شما در این میان برنامه ای دقیق برای تعامل با مشتریانش نداشته باشد، خیلی زود شکست خواهد خورد. 

براساس گزارش موسسه eMarketer، میزان استفاده از بازاریابی پیامکی تا ماه ژوئن 2020 نزدیک به 56 درصد افزایش نسبت به یک دهه گذشته داشته است. این امر به خوبی نتیجه بخشی روش مورد بحث را نشان می دهد، با این حساب استفاده از چنین روشی نباید خیلی جای سوال داشته باشد. 

بازاریابی پیامکی چیست

خدمات مشتریان پیامک محور چیست؟

سرویس های پیامکی فقط در زمینه بازاریابی کاربرد ندارد. امروزه برخی از برندها برای پیگیری خدمات مشتریان نیز از چنین امری استفاده می کنند. شما با چنین نکته ای به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت. 

انتظار مشتریان نسبت به خدمات برندها در طول دوران کرونا به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. اگر یک کسب و کار توانایی مدیریت تقاضای مشتریانش را نداشته باشد، خیلی زود رقبا تمام مشتریانش را به دست می آورند. استفاده از پیامک برای پیگیری روند خدمات مشتریان یکی از گزینه های ضروری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی موفق با 14 ایده طلایی

موسسه پژوهشی جونیپر در گزارش تازه اش درباره نحوه ارائه خدمات مشتریان از سوی برندهای مختلف بر روی ضرورت سهولت این امر تاکید داشته است. بر این اساس استفاده از پیامک به عنوان یکی از راهکارهای ساده در این میان با افزایش 10 درصدی مواجه شده است. این امر به خوبی سادگی اطلاع رسانی به مشتریان و ارائه خدمات جانبی به آنها با استفاده از پیامک را نشان می دهد. اگر کسب و کار شما نیز در این وضعیت قرار دارد، استفاده از پیامک به عنوان ابزاری کاربردی در ارائه خدمات مشتریان امری ضروری خواهد بود. 

براساس گزارش جونیپر اغلب خرده فروشی ها به دلایل ذیل از پیامک استفاده می کنند:

•    ارسال پیام تایید ثبت سفارش

•    اطلاع رسانی های کلی

•    ارائه اطلاعات دقیق درباره وضعیت ارسال سفارشات

•    به روز رسانی های مربوط به خدمات مشتریان

بدون تردید بسیاری از برندها نسبت به موارد مورد بحث توجه لازم را ندارند. همین امر تفاوت معناداری میان عملکرد آنها و دیگر رقبای شان ایجاد می کند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان تان هستید، باید بهتر از هر زمان دیگری نسبت به استفاده از پیامک برای اطلاع رسانی و تعامل با آنها اقدام نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت. 

یکی از نکات جالب در مورد بازاریابی با استفاده از پیامک مربوط به پیش بینی های دقیق درباره افزایش تمایل برندها برای استفاده از آن است. بر این اساس موسسه گارتنر در پیش بینی جدیدش نسبت به افزایش 80 درصدی استفاده از بازاریابی پیامکی تا سال 2025 خبر داده است. معنای این امر تداوم استفاده از بازاریابی پیامکی حتی در صورت کنترل کامل همه گیری کرونا تا چند سال آینده خواهد بود. 

بدون تردید کسب و کارها در طول سال های پیش رو تحولات زیادی را به چشم خواهند دید. یکی از تحولات مهم در زمینه بازاریابی مربوط به استفاده هرچه بیشتر از پیامک است. اگر شما از همین حالا برای تحول موردنظر آماده باشید وضعیت تان بسیار بهتر از رقبا خواهد بود، در غیر این صورت باید به طور ناگهانی و با عجله بسیار زیاد در تلاش برای هماهنگی با شرایط موردنظر باشید. 

بازاریابی پیامکی چیست

تکنیک هایی برای بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی شیوه ای بسیار عالی و تاثیرگذار برای تعامل با مشتریان است. نکته جالب اینکه استفاده از شیوه موردنظر هزینه بسیار اندکی نیز به همراه دارد. با این حساب کسب و کار شما فرصت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش خواهد داشت. 

مهمترین نکته در این میان استفاده از تکنیک های درست برای بازاریابی پیامکی است، در غیر این صورت شاید سرمایه گذاری شما بر روی این حوزه هرگز نتیجه بخشی موردنظر را به همراه نداشته باشد. ما در ادامه برخی از نکات مهم برای بازاریابی پیامکی و تکنیک های اصولی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

مطلب مرتبط: چقدر در مورد بازاریابی پیامکی می دانیم؟

ارسال پیامک بی هدف ممنوع

بازاریابی پیامکی چیست

شما پیش از اینکه فرآیند بازاریابی پیامکی تان را شروع کنید، به احتمال زیاد تمام شماره های موردنیازتان را فراهم کرده اید. شماره های موردنظر شامل مشتریان و همچنین تمام افرادی است که به طور داوطلبانه شماره شان را در اختیار شما قرار داده اند. این امر امکان بازاریابی مناسب را به همراه خواهد داشت. امروزه برخی از برندها اقدام به خرید فهرست شماره های همراه می کنند. این امر نه تنها تاثیری بر روی موفقیت یک کسب و کار ندارد، بلکه در بلندمدت شرایط تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد کرد. 

اگر کاربران نسبت به دریافت پیامک های بازاریابی از سوی شما واکنش مناسبی نشان نمی دهند، یکی از دلایل اصلی اش نارضایتی شان است. وقتی کسی بدون اینکه شماره اش را در اختیار شما قرار داده باشد، پیامک بازاریابی دریافت کند، بی تردید به شدت عصبانی خواهد شد. بنابراین شما باید برنامه ای دقیق برای گردآوری شماره کاربران به دور از هرگونه تلاش برای خرید آنها به طور غیرقانونی داشته باشید. 

پس از اینکه شماره های موردنظر شما به بهترین شکل ممکن گردآوری شد، باید به سراغ بخش دیگر ماجرا بروید. نکته مهم در این میان تعیین هدفی مشخص برای فرآیند ارسال پیامک هاست. بدون تردید هیچ کاری در دنیای کنونی بدون برنامه خوب پیش نمی رود. بنابراین شما باید از همان لحظه نخست در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید. 

اهداف مناسب در زمینه بازاریابی پیامکی شامل ارائه تخفیف به مشتریان برای خرید بیشتر، رونمایی از محصول جدید، دعوت به حضور در مراسم برند و همچنین نظرخواهی از مشتریان است. چنین اهدافی شما را به بهترین شکل ممکن مدنظر مشتریان قرار می دهد. متاسفانه بسیاری از برندها در این زمینه عملکرد خوبی از خودشان نشان نمی دهند. درست به همین خاطر برندهای مختلف به طور مداوم مشکلاتی برای بازاریابی برای این دسته از افراد دارند. 

ایجاد فرآیند مناسب برای لغو دریافت پیامک ها

بازاریابی پیامکی چیست

اگر کاربران پیامک های برند شما را از سر اجبار دریافت کنند، هیچ نتیجه مناسبی به همراه نخواهد داشت. این امر بیشتر اوقات انواع شکایت و نارضایتی کاربران را به همراه دارد. بنابراین شما باید به طور دقیق برای جلب رضایت کاربران از گزینه های لغو دریافت پیامک استفاده نمایید، در غیر این صورت کوچک ترین شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی پیامکی‌ مان را تاثیر گذارتر کنیم

اغلب کاربران در صورت مشاهده گزینه لغو دریافت پیامک نظر بسیار بهتری نسبت به کمپین پیدا می کنند. این امر برای برندها به یک صورت مصداق دارد. بنابراین اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید این نکته را مدنظر قرار دهید. 

وقتی کاربران از کمپین پیامکی شما خارج می شوند، معنای این امر وجود یک مشکل یا عامل نارضایتی است. اگر شما توانایی مناسب برای پیدا کردن عامل موردنظر را داشته باشید، سطح تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. 

امروزه بسیاری از برندها نسبت به مشتریان از دست رفته شان واکنش مناسبی نشان نمی دهند. دلیل این امر تمرکز بیش از اندازه بر روی پیدا کردن مشتریان تازه است. این امر در نهایت تمام مشتریان یک برند را از دستش درمی آورد. بنابراین شما باید توجه بسیار زیادی برای موفقیت در این حوزه داشته باشید. 

خودتان را به خوبی معرفی کنید

بازاریابی پیامکی چیست

بدون تردید کاربران شماره شما را در فهرست مخاطبان شان ندارند. بنابراین پیامک های برندتان همیشه با شماره‎ای ناآشنا برای کاربران ارسال خواهد شد. اگر شما در پیامک های تان خیلی خوب کسب و کارتان را معرفی نکنید، به احتمال زیاد کاربران توجه بسیار اندکی به کمپین تان نشان خواهند داد. متاسفانه بسیاری از برندها در کمپین شان فقط به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. در این میان بدون معرفی دقیق خودشان هیچ کس حتی از زمینه تخصصی آنها هم مطلع نمی شود. معنای این امر صرف هزینه بر روی کاری است که شاید حتی موفقیت مناسبی هم برای برندتان به همراه نداشته باشد.

وقتی شما با هزار زحمت خودتان را به مخاطب هدف معرفی می کنید، دیگر نباید شماره‎تان را تغییر دهید. ارسال تمام پیامک های موردنظر با یک شماره ثابت و بدون اعمال تغییر موجب آشنایی هرچه بهتر کاربران با شما و کمپین تان خواهد شد. 

بسیاری از برندها در طول سال های اخیر نسبت به ارسال پیامک های بازاریابی با شماره های به شدت مختلف تمایل نشان داده اند. شاید این امر در نگاه نخست برای پرهیز از بلاک شدن مداوم از سوی کاربران جذاب باشد، اما در نهایت فقط نارضایتی کاربران را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی

اگر کاربران تمایلی برای دریافت پیامک های شما ندارند، نباید آن را به روز دنبال کنید. این امر هیچ نتیجه مناسبی برای برند شما به همراه نخواهد داشت. بنابراین در تلاش های بعدی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه استفاده از یک شماره ثابت را مدنظر قرار دهید. 

ارسال پیامک در زمان درست

بازاریابی پیامکی چیست

ارسال پیامک امری اتفاقی نیست. شما باید برنامه ریزی دقیقی برای ارسال پیامک در زمان مناسب داشته باشید. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل زمان های نامناسبی را برای ارسال پیامک انتخاب می کنند. این امر موجب از دست دادن مشتریان احتمالی برند می شود. 

اگر شما یک پیامک بازاریابی در ساعت های اداری دریافت کنید، آیا به آن توجهی نشان خواهید داد؟ بدون تردید پاسخ منفی است. بنابراین ساده ترین نکته در این میان تلاش برای ارسال پیامک در زمان های درست است، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تعامل مناسب با مشتریان تان نخواهید داشت. 

اغلب اوقات استفاده از ساعت های بعدازظهر برای ارسال پیامک تبلیغاتی ایده مناسبی خواهد بود. بسیاری از برندها از ساعت های موردنظر برای تاثیرگذاری بهینه استفاده می کنند. دلیل این امر فراغت اغلب افراد از کارهای روزمره و تمایل شان برای توجه به نکات جانبی مثل کمپین های بازاریابی است. 

بی شک شما برای اینکه بهترین زمان ممکن در زمینه ارسال پیامک را پیدا کنید، باید اندکی آزمون و خطا را نیز چاشنی کارتان نمایید. این امر در کوتاه مدت اطلاعات مناسبی از زمان درست ارسال پیامک به شما خواهد داد. بنابراین در این رابطه نیازی به نگرانی نیست. 

برخی از کسب و کارها اگر در ساعت های اولیه پیامک های بازاریابی شان را ارسال کنند، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارند. اغلب کسب و کارهای موردنظر در زمینه B2B فعالیت دارند. دلیل انتخاب زمان بندی موردنظر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در محل کارش است. اینطوری فرد موردنظر برای خریدهای برندش همیشه شما را در ذهن خواهد داشت. 

اختصار را رعایت کنید

ارسال پیامک برای کاربران امکان استفاده از کاراکترهای پرشمار را از بین می برند. شما در اینجا مثل فرآیند بازاریابی ایمیلی امکان نگارش متن های طولانی را ندارید. بنابراین باید اختصار را به بهترین شکل ممکن رعایت نمایید. اغلب اوقات رعایت سقف 160 کاراکتر برای یک کمپین بازاریابی پیامکی ایده بسیار مناسبی خواهد بود. بنابراین شما در این رابطه مشکلات زیادی پیش روی تان نخواهد بود. 

اگر کسب و کار شما پیش از اجرای هر کمپین بازاریابی پیامکی نسبت به اجرای آزمایشی آن اقدام کند، بسیاری از مشکلات تان در این راستا حل و فصل خواهد شد. ایراد بسیاری از برندها بی توجهی به زاویه دید مشتریان در هنگام طراحی کمپین شان است. این امر به بهترین شکل ممکن با تعامل نزدیک میان شما و مشتریان حل خواهد شد. همچنین اگر شما دامنه مشخصی از مشتریان وفادار دارید، می توانید از آنها برای ارزیابی اولیه و اجرای آزمایشی کمپین استفاده نمایید. چنین امری میزان موفقیت شما در اجرای کمپین تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی و موفقیت در آن

متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به استفاده از شیوه های درست در زمینه بازاریابی پیامکی توجه لازم را نشان نمی دهند. این امر کمپین برندها را بدل به گزینه های شانسی خواهد کرد. شاید مشتریان به کمپین شما نظر خوشی نشان دهند، شاید هم کاملا آن را نادیده بگیرند. هدف اصلی در این مقله و توصیه های موردبحث تغییر چنین فضایی است. 

اگر کسب و کار شما برای ارسال پیامک ها به مخاطب هدف دردسرهای زیادی را پشت سر می گذارد، بهترین راهکار تلاش برای استفاده از یک نرم افزار حرفه ای در زمینه ارسال پیامک است. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن از اتوماسیون در فعالیت تان استفاده خواهید کرد. بی تردید گزینه های بسیار زیادی برای شما به منظور استفاده از گزینه موردنظر وجود دارد. تنها کاری که در اینجا باید انجام دهید، انتخاب از میان گزینه های مختلف است. 

منبع : blog.hootsuite
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KGxFALa6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه