پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
معمای انتخاب میان کار اصلی و جانبی

چه زمانی باید کار اصلی تان را برای کار جانبی ترک کنید؟

2 سال پیش ( 1400/11/4 )

مدیریت کسب و کارهای نوپا و مستقل همیشه ایده بسیار جذابی به نظر می رسد. در کنار این امر ترک شغل اصلی و فعالیت در حوزه مورد علاقه افراد نیز همیشه وسوسه کننده است. با این حساب کارآفرینان به طور مداوم میان انتخاب کار مورد علاقه شان و ادامه فعالیت در حوزه ای شغل اصلی آنها محسوب می شود، درگیر هستند. دست زدن به انتخاب در این میان هرگز کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر برخی از کارآفرینان برای مدت های طولانی در حوزه هایی که بدان علاقه زیادی هم ندارند، باقی می مانند.

ریسک بزرگ شروع فعالیت مستقل یا ترک شغل فعلی برای ادامه شغل جانبی بسیار بزرگ تر از آن چیزی است که خیلی ها تصور می کنند. امروزه داشتن شغل جانبی در کنار فعالیت اصلی شرکت امر تازه ای نیست. بسیاری از کارمندان و حتی کارآفرینان از این نکته استفاده می کنند. مسئله اصلی در این میان انتخاب از میان دو حوزه موردنظر برای تمرکز اصلی است. آیا شما مایل به ادامه دادن شغل اصلی تان هستید یا اینکه شغل جانبی تان آنقدر جذاب بوده که قید کار اصلی را بزنید؟ پاسخگویی به این سوال شاید در نگاه نخست ساده به نظر برسد، اما وقتی دقیق تر به ماجرا نگاه کنید، مسئله آنقدرها هم ساده و راحت نیست. 

دغدغه های مالی همیشه نکته مهمی برای افراد در دنیای کارآفرینی محسوب می شود. با این حساب وقتی شما مایل به راه اندازی یک کسب و کار تازه هستید، باید نسبت به امکان سودآوری آن نیز مطمئن شوید، در غیر این صورت مدت زمانی طولانی بر روی کاری که خودتان هم به نتیجه بخشی اش اطمینان ندارید، صرف خواهید نمود. چنین امری می تواند تمام دغدغه های شما را افزایش داده و وضعیت تان را به شدت دشوار نماید. 

چه زمانی باید کار اصلی تان را برای کار جانبی ترک کنید؟

امروزه هر کارآفرینی برای انتخاب از میان شغل اصلی یا جانبی اش یک برنامه خاص دارد. البته در این میان برخی ها هم هیچ ایده ای برای انتخاب یکی از آنها ندارند. شما برای اینکه بهتر در یک حوزه فعالیت داشته و بتوانید تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف تان ایجاد کنید، همیشه به راهکارهای حرفه ای نیاز خواهید داشت. یکی از نمودهای اصلی این مسئله نیز تمرکز بر روی شغلی است که از آن بی نهایت لذت می برید. این امر در کنار سودآوری مناسب فعالیت موردنظر می تواند آینده کاری شما را تضمین نماید. 

مطلب مرتبط: ترک شرکت از سوی کارمندان را به یک فرصت تبدیل کنید

اگر شما هم مثل خیلی دیگر از کارآفرینان شغل جانبی دارید، اما هنوز نسبت به انتخاب از میان این دو مطمئن شده اید، مقاله کنونی به شما برای تصمیم گیری درست کمک خواهد کرد. شما با چنین راهکاری به خوبی توانایی تصمیم گیری برای آینده کاری تان را پیدا کرده و به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بازار را خواهید داشت. به هر حال وقتی کارآفرینان از حوزه کاری شان رضایت خاطر نداشته باشند، انتظار کسب موفقیت های بزرگ بسیار بلندپروازانه و غیرواقعی خواهد بود. در ادامه برخی از نکات مهم در این میان را مورد ارزیابی قرار می دهیم. 

چرا شما باید شغل اصلی تان را برای کار جانبی ترک کنید؟

بدون تردید فعالیت در یک شرکت بزرگ با چشم انداز مناسب ایده بسیار خوبی است. اگر شما به اندازه کافی برای کسب موقعیت شغلی در یک شرکت بزرگ خوش شانس بوده اید، به احتمال زیاد هرگونه صحبتی مبنی بر ترک موقعیت شغلی موردنظر برای شما دشوار خواهد بود. درست به همین خاطر باید با چشم های باز و اطلاعات درست وارد این حوزه شوید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا نکنید. 

برخی از دلایل اصلی برای ترک شغل اولیه و ادامه کار جانبی به شرح ذیل است. پس اگر شما هم در این میان تردیدهای زیادی دارید، لطفا به نکات این بخش توجه نمایید:

•    اختصاص زمان بیشتر: وقتی شما در حوزه کاری مورد علاقه تان به عنوان کارآفرین فعالیت دارید، انگیزه تان برای تلاش و کوشش بیشتر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. این امر در بلندمدت به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شرایط کاری تان را متحول خواهد کرد. یادتان باشد در این صورت شما حتی امکان اختصاص زمان بیشتر برای کارتان را نیز پیدا می کند. به هر حال اینجا صحبت از کار مورد علاقه شماست. پس باید انتظار تعهد و پشتکار قابل ملاحظه در این راستا را نیز داشته باشیم. 

•    کسب درآمد بیشتر: کسب درآمد بالاتر همیشه برای کارآفرینان جذاب و هیجان انگیز است. این امر می تواند برای شما بدل به واقعیت شود. البته تا زمانی که در یک شرکت معمولی فعالیت دارید، چنین امری برای تان بیشتر شبیه به رویا خواهد بود. با این حساب شما باید تغییراتی اساسی در نحوه فعالیت برندتان صورت دهید، در غیر این صورت شاید هرگز درآمدتان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا نکند. امروزه بسیاری از کارآفرینان برای افزایش درآمدشان به طور مداوم در تلاش برای استفاده از شغل جانبی شان هستند. اگر شما در این میان به شغل جانبی تان توجه و اهمیت بیشتری می دهید، هیچ مانعی برای تبدیل کردن آن به شغل اصلی تان نخواهد بود. 

•    دنبال کردن کار مورد علاقه: استفاده از فرصت های پیش رو برای ادامه دادن به فعالیت متمرکز بر روی حوزه مورد علاقه افراد امر ساده ای نیست. بسیاری از افراد برای پیگیری علاقه شان حتی از بهترین فرصت های شغلی نیز به سادگی عبور می کنند. چنین امری باید برای شما نیز اهمیت زیادی داشته باشد. به هر حال اینجا پای کارهایی در میان است که شاید بسیاری از افراد از همان سن های پایین آرزوی فعالیت در آن را داشته اند. 

چه زمانی باید کار اصلی تان را ترک کنید؟

با توجه به دلایلی که برای ترک شغل اصلی از سوی شما مورد ارزیابی قرار گرفت، این مسئله دیگر جای تردید ندارد. با این حال شما قرار نیست بدون اطلاع درست از شرایط و اطمینان از امکان موفقیت تان در کسب و کارهای نوپا دست به کاری غیرمنطقی بزنید. اگر همه جوانب را به هنگام فعالیت در حوزه کاری مدنظر قرار ندهید، خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و حتی کسب درآمدهای اولیه کاهش پیدا می کند. این یعنی شما قید شغل اصلی تان را زده اید و در نهایت هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و توسعه کسب و کار مورد علاقه تان هم پیدا نکرده اید. همین امر به تنهایی می تواند برای بروز بحران در زندگی حرفه ای بسیاری از افراد کافی باشد. 

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نشانه های مناسب برای ترک موقعیت شغلی است. با این حساب اگر شما هم به این موضوع فکر می کنید، در ادامه نشانه هایی مطمئن برای ترک موقعیت شغلی را با هم مورد ارزیابی قرار می دهیم. چنین نکاتی می تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی روند فعالیت شما و تصمیم گیری درست در شرایط سخت داشته باشد. 

مطلب مرتبط: چالش های ترک حوزه کارمندی و شروع زندگی کارآفرینی

کسب درآمد مناسب از شغل جانبی

اگر شما به شغل جانبی تان علاقه بالایی دارید، بخش قابل ملاحظه ای از مسیر موفقیت را طی کرده اید. این امر برای برخی از کارآفرینان سال ها به طول می انجامد. صرف نظر از حوزه مورد علاقه شما، باید همیشه فکری به حال کسب درآمد نیز داشته باشید، در غیر این صورت بدون پول مناسب شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نمی کنید. این امر می تواند در بسیاری از مواقع شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. 

امروزه بسیاری از کارآفرینان بدون اینکه نسبت به میزان درآمدزایی کار جانبی شان اطمینان داشته باشند، اقدام به ترک کار اصلی می کنند. این امر نوعی ریسک بسیار بزرگ محسوب می شود. با این حساب اگر شما به دنبال استفاده از چنین ریسک هایی هستید، نباید همیشه به کسب درآمد و موفقیت امیدوار باشید. این امر می تواند شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. 

یکی از راهکارهای مناسب برای اطمینان از زمان مناسب برای ترک شغل اصلی و پرداختن به حوزه مورد علاقه تان بررسی شرایط مالی است. اگر کار جانبی شما به اندازه کافی درآمدزایی دارد، هیچ دلیلی برای ادامه روند فعالیت در شغل اصلی تان نخواهد بود. امروزه شمار بالایی از کارآفرینان فقط برای کسب درآمد در حوزه کاری اصلی شان باقی می مانند. با این حساب اگر شما درآمد خوبی از شغل جانبی تان دارید، هیچ مانعی برای نپرداختن به حوزه موردعلاقه تان نخواهد بود. 

شاید شما در زمینه ترک شغل اصلی تان بسیار وسواس به خرج دهید، اما این امر نباید مانع از فعالیت درست شما در حوزه کسب و کار شود. اگر شما هنوز در سنین پایین هستید و از نظر مالی با چند ماه کاهش درآمد مشکل خاصی ندارید، ترک شغل اصلی تان ایده چندان بدی نخواهد بود. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. بنابراین شما باید همیشه از چنین فرصت هایی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان و توسعه کسب و کار جانبی تان را سرعت ببخشید. 

ایجاد پس انداز مناسب

پس اندازها نقش مهمی در توانایی افراد برای دسترسی به آرزوها و رویاهای دور و درازشان دارد. اگر شما فرد باهوشی در حوزه مالی باشید، توانایی پس اندازهای بالا را پیدا می کنید. این امر می تواند برای شما به سادگی هرچه تمام تر اتفاق افتاده و شانس تان در بازار را افزایش دهد. بنابراین اگر شما به دنبال فرصتی مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید اول از همه مطمئن شوید که پس انداز مناسبی در دسترس تان قرار دارد، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید و شرایط‎تان هم به طور مداوم دشوار گردد. 

وقتی شما پس انداز مناسبی در دست دارید، استفاده از گزینه های مختلف برای راه اندازی کسب و کار بسیار ساده می شود. این امر برای کارآفرینان عادی شامل استفاده از انواع وام ها و قرض کردن پول از دیگران است. بی شک چنین امری می تواند فشار بالایی بر روی کارآفرینان، آن هم در ابتدای فرآیند توسعه کسب و کارشان، ایجاد نماید. درست به همین خاطر شما باید همیشه نگاه درستی به وضعیت تان در حوزه مالی داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان پیدا نکنید. 

بسیاری از کارشناس ها درباره میزان مناسب پس انداز برای صرف نظر از کار اصلی و تمرکز صرف بر روی کار جانبی صحبت هایی کرده اند. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به ارزیابی خودتان از شرایط است. آیا به نظر شما پس اندازتان برای ترک شغل اصلی و شروع یک کار کامل کافی است؟ اگر پاسخ تان به این سوال مثبت باشد، دیگر هیچ تردیدی برای شروع کار تازه تان باقی نخواهد ماند. این امر می تواند به مثابه یک چراغ راهنما برای تمام کارآفرینان محسوب شود. پس اگر شما هم در دنیای کسب و کار به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید به خوبی از این نکته سود ببرید. 

مطلب مرتبط: 5 علت ترک شرکت از سوی کارمندان

استفاده از الگوی کسب و کار مناسب

امروزه الگوهای بسیار زیادی برای توسعه کسب و کار یا حتی راه اندازی یک موسسه تجاری کوچک در دسترس قرار دارد. مهمترین نکته در این میان میزان تاثیرگذاری و کارایی هر شیوه است. اگر شما از شیوه های درست برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان سود نبرید، خیلی زود فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست داده و شانس تان از بین می رود. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال ایده هایی ساده و کاربردی در این میان باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکرده و وضعیت تان به طور مداوم دشوارتر شود. 

استفاده از تجربه برندهای بزرگ می تواند ایده بسیار خوبی باشد. درست به همین خاطر شمار بالایی از کارآفرینان به طور مداوم دنبال استفاده از تجربه دیگر برندها در بازار هستند. اگر شما هم میانه خوبی با مرور داستان برندهای بزرگ دارید، مرور سرگذشت برخی از برندهای بزرگ می تواند درس های زیادی برای تان به همراه داشته باشد. 

امروزه استفاده از تجربه دیگر برندها نه تنها در زمینه راه اندازی کسب و کار، بلکه در تمام حوزه ها کاربردی محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید هیمشه نیم نگاهی به تجربه موفق دیگر برندها در حوزه کاری تان داشته باشید. اگر نگاهی به اطراف تان بیندازید، اغلب برندهای موفق دنیا در ابتدای راه شان از الگوهای مطمئن و همچنین تجربه دیگر کسب و کارهای موفق سود برده اند. درست به همین خاطر شما هم باید در مدیریت کسب و کارتان از همین شیوه استفاده نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای توسعه کسب و کار و تبدیل شدن به کارآفرینی بزرگ نداشته باشید. 

خوشبختانه امروزه راهکارها و تجربه های بسیار زیادی برای توسعه کسب و کار در دسترس شما قرار دارد. تنها نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از تجربه برندهای بزرگ در حوزه کاری تان است. این امر می تواند شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهد. شما به این ترتیب فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا می کنید. یادتان باشد همیشه برندهایی را انتخاب کنید که از نظر مالی در شرایط پایداری باشند و شباهت معناداری هم میان کسب و کار شما و آنها وجود داشته باشد، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.

وقتی فکر نکردن درباره کار جانبی تان دشوار می شود

اگر شما به حوزه کاری تان علاقه زیادی ندارید و در عوض حوزه جانبی فعالیت تان جذابیت بالایی دارد، یکی از نشانه های قوی برای ترک شغل اصلی تان را پیدا کرده اید. این امر باید همیشه در کانون توجه شما قرار داشته باشد. اگر فرصت های پیش روی شما برای توسعه کسب و کار خودتان از بین برود، به سختی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان و موفقیت در بازار را پیدا خواهید کرد. درست به همین خاطر باید از همان ابتدای امر به دنبال فرصت ها و موقعیت های مناسب برای ادامه روند کاری تان باشید. 

مطلب مرتبط: در چه شرایطی باید به ترک شغل تان فکر کنید

بی تردید تاسیس شرکت خودتان جذابیت زیادی دارد. اگر شما تمام شرایط لازم برای شروع به کار در قالب یک کارآفرین مستقل یا راه اندازی کسب و کار خودتان را دارید، باید اندکی به فکر میزان علاقه تان هم باشید. شما چقدر در طول روز به کار جانبی تان فکر می کنید؟ بی تردید پاسخگویی به این سوال امر بسیار مهمی محسوب می شود. بنابراین اگر شما پاسخ درستی برای آن نداشته باشید، خیلی سخت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را به دست خواهید آورد. این امر می تواند شرایط شما را به طور مداوم سخت و پیچیده سازد. بنابراین همیشه میزان علاقه تان برای راه اندازی یک کار تازه را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید در زمان مناسب شروع به کار اصلی تان کرده و فرصت های لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را به راحتی هرچه تمام تر از دست بدهید. 

داشتن یک برنامه کامل

برنامه ریزی برای کار جانبی و توسعه آن یکی دیگر از راهکارهای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. این امر برای بسیاری از کارآفرین ها امر بسیار مهمی محسوب شده و از همان ابتدای کار به دنبال برنامه ریزی برای شروع یک فعالیت مستقل هستند. اگر شما هم برنامه ای دقیق برای این کار دارید، نیازی به نگرانی بیش از اندازه نیست. البته به شرط اینکه برنامه تان کامل و کاربردی باشد، در غیر این صورت شما به طور مداوم برای تحقق اهداف تان با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. 

یکی از مشکلاتی که کارآفرینان در زمینه اجرای کسب و کارشان و ایده های مربوط به آن همیشه با آن رو به رو می شوند، ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر دردسرهای زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته و شرایط‎شان را به طور مداوم دشوار خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال استفاده از فرصت های مناسب و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب تان باشید، در غیر این صورت شانس تان برای راه اندازی یک کار مناسب به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

امروزه شمار زیادی از کارآفرینان فقط به فکر فعالیت کاری مستقل هستند. اگر این امر همراه با ایده های کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نباشد، شما از همان ابتدای راه با انبوهی از مشکلات رو به رو خواهید شد. درست به همین خاطر باید از همان ابتدا برنامه ای را نیز در سر داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای توسعه برندتان در مقیاس های بزرگ پیدا نکنید.

برنامه ریزی به طور کلی در همه حوزه ها اقدامی مناسب محسوب می شود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی کرده و شانس تان را به طور مداوم تقویت می کند. اگر شما برای برنامه ریزی فرصت یا مهارت لازم را ندارید، همیشه کمک گرفتن از دیگران می تواند ایده بسیار خوبی باشد. این امر خیلی زود شرایط شما را تغییر داده و برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان یا شروع به کار فعالیت تان کمک مهمی خواهد بود. 

مشاهده آمادگی لازم

گاهی اوقات کارآفرینان همه شرایط لازم برای شروع به کار در شغل جانبی شان به طور متمرکز و تبدیل کردن آن به حوزهای اصلی را دارند، اما آمادگی نهایی در آنها به شدت کمیاب است. این امر در اغلب اوقات شروع به کار در شغل اصلی را تبدیل به مانعی بزرگ خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال شروع کسب و کارتان به طور استاندارد باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکرده و به طور مداوم مشکلات تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها افزایش پیدا کند. 

مطلب مرتبط: بهترین کارهای پاره وقت برای سال 2022

اگر شما به عنوان یک کارآفرین آمادگی لازم برای شروع به کار را در خودتان نمی بینید، باید اندکی صبر را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت شاید شروع به کار شما همراه با فاجعه ای تمام عیار در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همراه شده و تمام اعتبارتان در بازار از بین برود. این امر شرایط بسیار دشواری برای تان ایجاد می کند. به علاوه، تمام اعتبار شما را نیز از بین برده و فرصت شروع دوباره کار را نیز از شما می گیرد. 

بدون تردید ترک شغل اصلی و شروع فعالیت به عنوان کارآفرین مستقل یا تبدیل کار جانبی به حوزه ای اصلی برای فعالیت امر مهمی محسوب می شود. شما با استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله می توانید تصمیم درستی در این زمینه به شدت حساس اتخاذ نمایید.

منبع : foundr
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/n4My98vg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه