جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در قسمت پیشین، بخش‌های اصلی تجربه مشتری براساس مدل جامع مدیریت تجربه مشتری را مجددا بررسی و مرور کردیم. اشاره کردیم که مبحث رنگ، بیشتر در بخش مکانیکی و تا حدی در بخش انسانی جلوه‌گر بوده و اثراتی را بر تجربه مشتری خواهد گذاشت. مثالی از خرید مشتری در یک فروشگاه لوازیم خانگی زده و المان‌هایی را که حضور رنگ در آنها بر تجربه مشتری اثرگذار خواهد بود برشمردیم. امروز به بررسی کلی تعدادی از گروه‌های رنگ خواهیم پرداخت.

1-‌ گروه رنگ نارنجی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، هیجان را نشان می‌دهد، نشانه گرمی بوده و از طرف دیگر نشانه هشدار است. از نگاه بازاریابی، باعث واکنش به خریدوفروش می‌شود، می‌تواند نشانه یک برند شاد و صمیمی باشد و بسیاری از فروشندگان از آن استفاده می‌کنند. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، فایرفاکس، فانتا و آمازون هستند.

2-‌ گروه رنگ زرد: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، گرمی و شادی را افزایش می‌دهد، باعث خستگی چشم می‌شود، باعث گریه نوزاد می‌شود، پروسه فکری را تحریک و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. از نگاه بازاریابی، نشانه ایده‌آل‌گرایی و جوان‌گرایی است، خلوص را نشان می‌دهد و برای جلب توجه در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، نیکون و دی اچ ال هستند.

3-‌ گروه رنگ آبی: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه آرامش است، به رنگ سرد معروف است، تولید را افزایش می‌دهد، بیشتر توسط آقایان استفاده می‌شود. از نگاه بازاریابی، بیشتر در اداره‌ها و نیز بیشتر در شرکت‌هایی که مبنای آنها تولید است و در بازار به‌صورت غیر‌تهاجمی رفتار می‌کنند، استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، فورد و اورال‌بی ‌هستند.

4-‌ گروه رنگ سبز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه پول است، نشانه طبیعت است، نشانه رشد جدید است. از نگاه بازاریابی، با ثروت هم معنا است، نشانه باروری است و نشانه آرامش در فروشگاه‌هاست. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، جیپ، HTC  و اندروید هستند.

5-‌ گروه رنگ قرمز: این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، موجب ایجاد احساسات زیاد می‌شود و اشتیاق را افزایش می‌دهد. از نگاه بازاریابی، باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فروش می‌شود و گاها در لباس فروشندگان یا حتی مبلمان آنها استفاده می‌شود. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند، CNN، مک دونالد و تویوتا هستند.

6-‌ گروه رنگ بنفش : این رنگ به لحاظ شخصیت و احساسات، نشانه ثروت و موفقیت و دانش است، بسیاری از پادشاهان از این رنگ استفاده می‌کردند. از نگاه بازاریابی، برای آرامش استفاده می‌شود، برای محصولات زیبایی استفاده می‌شود و نشانه‌دهنده یک برند خلاق است. نمونه شرکت‌هایی که از این رنگ استفاده کرده‌اند یاهو و وایبر هستند.

در نهایت به این نکته باید دقت کرد، انتخاب رنگ به نوع کسب‌و‌کار شما، هدف شما در مدیریت تجربه و هدایت احساس مشتری، نوع کالا یا خدمت شما و نیز قولی که برند شما به مشتری داده است وابسته خواهد بود.

ارتباط با نویسنده: Email:payam.navi@gmail.com

مدرس و مشاورCRM ، CEM  و باشگاه مشتری

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wR1L9c2n
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه