سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 7 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

گزارش‌های بانک جهانی حاکی از آن است که میزان رشد اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها 3 درصد و در سال آینده 5 درصد خواهد بود. این سازمان معتقد است که در دوره پساتحریم، ترمیم اقتصادی کشور شتاب فزاینده‌ای خواهد گرفت. از طرفی در سال‌های اخیر رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی به‌شدت تغییر کرده است. وقتی در خیابان‌های پایتخت قدم می‌زنید انواع و اقسام برند‌های مصرفی داخلی و خارجی پوشاک، مواد‌غذایی، لوازم خانگی، رستوران و. . . را مشاهده می‌کنید که با ظاهری زیبا، فروشندگان شیک و مرتب و محصولات متنوع در دسترس شما هستند.

درواقع در این دوران به‌ویژه در دوران پساتحریم همه ما با افزایش بی‌چون و چرای عرضه مواجه خواهیم بود. حال سوال این است آیا با این شرایط روش‌های سنتی بازاریابی جوابگو خواهند بود؟ آیا تنها با بازاریابی سنتی یا آفلاین نظیر بیلبورد، روزنامه و مجله، تلویزیون و امثالهم قادر خواهیم بود توجه مصرف‌کنندگان این عصر را به کالا یا خدمت خود جلب کنیم؟ جواب خیر است. در این مقاله مرور مختصری خواهیم داشت بر روش‌های نوین بازاریابی که می‌تواند در عصر پساتحریم به‌کار گرفته شود.

باید اعتراف کرد امروزه عصر نوین بازاریابی عصر ارتباطات و «گفت‌وگوی دو طرفه» شرکت و مشتریان است.آقای ست گادین (Seth Godin) نویسنده مشهور کتب بازاریابی، استراتژی نوین بازاریابی را «بازاریابی اجازه‌ای» (Permission Marketing) معرفی می‌کند، به این مفهوم که باید مشتری اجازه تبلیغ را به شما بدهد. ایشان معتقد است بهترین روش جهت تحقق این امر بازاریابی آنلاین یا اصطلاحا «بازاریابی درون‌گرا» (Inbound Marketing) است.

حال سوالی که به‌وجود می‌آید این است که چرا بازاریابی آنلاین؟ براساس گزارش مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت، در حال حاضر 45 میلیون نفر، کاربر فعال اینترنت هستند. براساس این گزارش ضریب نفوذ اینترنت در کشور 5/59 درصد بوده که 6/36 درصد آن (بیش از 27 میلیون نفر) را کاربران موبایل به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین شکی نیست که در این عصر بهترین رسانه جهت معرفی کالا یا خدمت، فضای اینترنت است.

اغلب مدیران، بازاریابی آنلاین را تبلیغات تحت وب یا طراحی شکیل وب‌سایت شرکت یا حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند اما مفهوم دقیق بازاریابی آنلاین یا بازاریابی درون‌گرا، تولید محتوای مناسب، درگیر کردن مخاطبان و گوش دادن به صدای آنهاست. درواقع این شکل بازاریابی همان مفهوم «گفت‌وگوی دو طرفه» را تداعی می‌کند. حال چگونه می‌توان در این عصر به‌واسطه این روش نوین بازاریابی، کالا یا خدمت خود را به مصرف‌کننده معرفی و برندسازی کرد؟

استراتژی‌های متفاوتی در این شکل بازاریابی وجود دارند که مهم‌ترین آنها «سئو» (Search Engine Optimization) است. سئو انجام عملیاتی روی وب‌سایت است تا جست‌وجوگرها، بهتر سایت شما را بشناسند و به این دلیل سایت شما در ردیف‌های اول جست‌وجو قرار گیرد. کمپین‌های ایمیل مستقیم و استفاده از جو‌های (Buzz) شبکه‌های اجتماعی نیز از استراتژی‌های دیگر بازاریابی آنلاین هستند.

همان‌طورکه ابتدا اشاره کردیم رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی در حال تغییر است و این تغییر رفتار در عصر پساتحریم بیشتر و بیشتر خواهد شد بنابراین جهت پاسخگویی به این تغییر، کسب‌و‌کارها نیز جهت بقا و کسب سود بیشتر باید تغییر کنند و بدون شک استفاده صحیح و مناسب از بازاریابی آنلاین از موثرترین تغییر‌ها خواهد بود.

ارتباط با نویسنده: amirfkar@gmail.com

دانشجوی دکترای مدیریت کسب وکار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qwaB5zcp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
موسوی دوست :
8 سال پیش
سلام جناب آقای فلاحتکار، ضمن عرض ادب، از شما انتظار داشتم تا مطلبی با جزئیات بیشتر در خصوص بازاریابی پساتحریم و راهکارهای افزون تر را از شما مطالعه کنم. حقیقت این است با تحریم یا بدون تحریم، بازاریابی باید رنگ و بوی کششی (inbound ) به خود بگیرد. خیلی از کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه های بازاریابی درونگرا (کششی) را ندارند اما می دانند که باید به این سمت حرکت کنند و به همین دلیل در مورد آن مطالعه می کنند و به صورت جزیره ای اقداماتی را که یاد گرفته اند انجام می دهند.
موسوی دوست :
8 سال پیش
بازاریابی کششی نسخه ای است که قبل و بعد از لغو تحریم ها برای همه کسب و کارها باید پیچید. لطفا در این خصوص بنویسید که یک مدیر کسب و کار چطور می تواند پیش بینی و برنامه ریزی کند برای دو حالت کاملا مختلف: اول آنکه تحریم ها کامل لغو شوند و پای رقبای خارجی به داخل باز شود، با احتساب تغییرات ارز و قدرت خرید و انتظارات مردم؛ دوم آنکه طرف غربی به تعهداتش عمل نکند و تحریم ها لغو نشود، با احتساب قدرت خرید ضعیف مردم و هزینه های بالای تولید و ... از شما بسیار سپاسگزارم که وقت صرف می کنید تا اطلاعات ما بیشتر شود.
فلاحتکار :
8 سال پیش
جناب آقای موسوی دوست، ضمن تشکر بابت ذکر مطالب درخور توجه، همانطور که می دانید حجم مقاله های روزنامه ای می بایست محدود و به قولی to the point باشد. جهت اطلاع ورژن کامل این مقاله انشاءا... در یکی از ژورنال ها به چاپ خواهد رسید که بنده در اختیار عموم قرار خواهم داد. ارادتمند، فلاحتکار
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه