نشریه ژاپنی دیپلمات در گزارشی با بررسی ابعاد مختلف احیای جاده ابریشم با ورود نخستین قطار ترانزیتی چین به ایران نوشت: این طرح در قالب بخشی از تلاش پکن برای یکپارچهسازی کشورهای منطقه، ایران را به قطب تجاری حوزه اوراسیا بدل خواهد کرد.
این مقاله که به قلم دکتر «سودا راما چندران» محقق و روزنامه نگار هندی و کارشناس امور سیاسی و امنیتی در حوزه کشورهای جنوب آسیا نوشته شده، قطار «یی وو - تهران» را که فوریه گذشته میلادی (بهمن 1394) احیای جاده ابریشم در مسیر ایران و چین را کلید زد، «تاریخ ساز» و عامل توسعه روابط دو کشور توصیف کرده است.

پیشبینی میشود سطح تجارت پکن و تهران که از 4 میلیارد دلار در 2003 به بیش از 53 میلیارد دلار در سال 2013 رسیده بود، در سالهای آینده با تقویت روابط تجاری دو کشور همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد. در سفر ماه ژانویه (بهمن 1394) شی جین پینگ، رئیسجمهوری چین به تهران، دو کشور توافق کردند که سطح تجارت خود را به بیش از 600 میلیارد دلار در دهه پیش رو افزایش دهند.
خط ریلی مستقیم ایران و چین که بخشی از طرح ابتکاری «یک کمربند، یک جاده» رئیسجمهوری چین است، در کنار تسهیل روابط تجاری دو کشور، میتواند نقشی مهم در تبدیل ایران به قطب تجاری مهم منطقه اوراسیا داشته باشد. این طرح یک منبع درآمد برای ایران و عامل استحکام پیوند اقتصادی این کشور با مرکز و شرق آسیا و نیز اروپا است.
«آریامن باتنگر» مشاور امور سیاسی، صلح و امنیت موسسه «فردریش ابرت» هند در این رابطه میگوید: قطار «یی وو - تهران» نشانگر برنامه چین برای یکپارچهسازی منطقه و سرمایهگذاری ویژه این کشور در سالهای اخیر در ایران و آسیای میانه به خصوص در حوزه زیرساختی است.
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/