سه شنبه, ۲۵ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Tue, 16 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

بعد از پروسه قیمت‌گذاری محصول و خدمات، نوبت به طراحی شبکه توزیع و پخش می‌رسد؛ مجموعه‌ای ازسازمان‌های وابسته به هم (از نظر ساخت محصول یا ارائه خدمت) تا بتوان محصول را به دست مصرف‌کننده رسانید. حال چرا شرکت با استفاده از واسطه‌ها مقداری از کنترل خود را بر فروش و مشتری از دست می‌دهد؟ این امر باعث می‌شود شرکت با کارایی بیشتری کالاهای موجود را در بازارهای موردنظر عرضه کند. واسطه‌ها از طریق تماس با مصرف‌کننده، تجربه، تخصص و فعالیت‌های چشمگیر می‌توانند برای شرکت کارهایی بکنند که خود از عهده آنها بر نمی‌آید. واسطه‌ها مقدار کاری را که شرکت باید بکند کاهش می‌دهند. واسطه‌ها در امر تطابق دادن مقدار عرضه و تقاضای واسطه‌ها نقش مهمی دارند.

نقش یا وظیفه کانال توزیع

نقش کانال توزیع کاهش دادن یا از بین بردن فاصله بین انواع کالاها و خدمات و مصرف‌کنندگان از نظر زمانی، مکانی و تملک است.

تعداد کانال‌های توزیع

Direct Marketing Channel:
شرکتی که بدون واسطه و به‌صورت مستقیم محصولات خود را به هر مصرف‌کننده تحویل می‌دهد.

Indirect Marketing Channel:
که از واسطه‌ها برای رسانیدن محصول به دست مصرف‌کننده استفاده می‌شود.

انواع کانال‌های توزیع

کانال توزیع در بازار محصولات مصرفی:

١. تولید‌کننده - مصرف‌کننده
٢. تولید‌کننده - خرده‌فروش- مصرف‌کننده
٣. تولید‌کننده- عمده فروش- خرده‌فروش- مصرف‌کننده
۴. تولید‌کننده – عمده‌فروش- واسطه - خرده‌فروش - مصرف‌کننده

کانال توزیع در بازار محصولات صنعتی

١. تولید‌کننده- مشتری - صنعتی
٢. تولید‌کننده - توزیع‌کننده - مشتری صنعتی
٣. تولید‌کننده- نماینده یا شعبه- تولید‌کننده -مشتری صنعتی
۴. تولید‌کننده- نماینده یا شعبه- تولید‌کننده توزیع‌کننده مشتری صنعتی

عوامل موثر در راه‌اندازی سیستم فروش

کارگزار خرید برای مشتریان
پیش‌بینی خواسته‌ها
تقسیم کردن مقادیر بزرگ یک محصول
ذخیره کردن، طبقه‌بندی و جور کردن
نقل و انتقال محصولات
تهیه منابع مالی
قابل دسترس کردن محصول
ضمانت کردن محصول
مشارکت در ریسک و مخاطرات
کارشناس فروش برای تولیدکنندگان
فراهم کردن اطلاعات مفید بازار
تفسیر خواسته‌های مصرف‌کنندگان
ترفیع، ترویج و گسترش محصولات
انبار، طبقه‌بندی و درجه‌بندی محصولات
توزیع فیزیکی محصولات
مذاکره، چانه زدن و تماس با مشتریان
تهیه منابع مالی
مشارکت در ریسک و مخاطرات
واسطه‌ها

کانال توزیع در بازار خدمات:

١. تولید‌کننده -استفاده‌کننده
٢. تولید‌کننده -کارگزار- استفاده‌کننده

سیستم بازاریابی عمودی

کانال توزیع متعارف از یک یا چند تولیدکننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش مستقل تشکیل می‌شود که هر یک از آنها به‌طور جداگانه می‌کوشند سود خود را حتی اگرچه به زیان کل سیستم باشد به حداکثر برسانند. هیچ‌یک از اعضای موجود در سیستم هیچ نوع کنترلی بر سایر اعضا ندارد. برای تعیین نقش‌ها و حل اختلافات هیچ روش رسمی وجود ندارد.

برعکس یک سیستم بازاریابی در سطح عمودی از تعدادی عضو تشکیل شده که به‌صورت یک سیستم متحد یا واحد عمل می‌کنند. یک عضو در این کانال مالک بقیه واحدهاست یا با آنها قرارداد بسته است یا می‌تواند در آنها اعمال نفوذ و مدیریت کند و آنها را به همکاری وادار کند. این سیستم تحت سلطه عمده فروش، خرده‌فروش یا تولید‌کننده است و عامل کنترل و کاهش تعارض در سیستم شده همچنین می‌تواند از طریق بزرگ‌ترکردن کانال توزیع، توان چانه زدن یا حذف خدمات مضاعف و صرفه‌جویی‌های به مقیاس داشته باشد.

سیستم بازاریابی در سطح عمودی در قالب یک شرکت:

چندین مرحله از تولید و توزیع در مالکیت یک نفر یا یک گروه است.

سیستم بازاریابی در سطح عمودی در قالب قرارداد:

دربرگیرنده چندین سازمان مستقل می‌شود که در سطوح مختلف از تولید تا توزیع فعالیت می‌کنند و از طریق بستن قرارداد صرفه‌جویی‌های اقتصادی زیادی می‌کنند.

سیستم بازاریابی در سطح عمودی در قالب مدیریت (مبتنی بر قدرت):

مراحل تولید و توزیع از طریق اعمال قدرت یکی از اعضای موجود در کانال توزیع هماهنگ می‌شود. تولیدکنندگان مشهور می‌توانند از عمده‌فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها بخواهند با آنها همکاری کنند. همچنین فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای توانایی اعمال نفوذ برتولیدکنندگان را دارند.

سیستم بازاریابی افقی و پیوندی:

در سیستم بازاریابی افقی دو یا چند شرکت در سایه همکاری با یکدیگر، سرمایه، توانایی‌های تولید یا منابع بازاریابی خود را در هم می‌آمیزند تا به قدرت بیشتری دست یابند. در کانال بازاریابی پیوندی یک شرکت برای فعال شدن در چند بخش از بازار مصرف چندین کانال به وجود می‌آورد که در عین افزایش فروش امکان رقابت غیر منصفانه و نارضایتی عمده‌فروشان و خرده‌فروشان را در پی خواهد داشت.

ارزیابی کانال‌های اصلی
شاخص‌های اقتصادی:

فروش و هزینه‌ها و در نهایت سودآوری هر کانال باید درنظر گرفته شود.

مسئله‌های کنترل:

در صورت ثابت ماندن سایر عوامل شرکت ترجیح می‌دهد تا آنجا که امکان‌پذیر است کنترل بیشتری بر کانال‌های بازاریابی داشته باشد.

شاخص‌های سازش‌کاری:

اغلب کانال‌های توزیع مستلزم تعهدات بلندمدت به سایر سازمان‌هاست و از آنجا که محیط بازاریابی به‌شدت تغییر می‌کند ممکن است این تعهد بلند‌مدت از نظر اقتصادی و کنترلی بعد از یک مدتی مقرون به صرفه نباشد.

لازم به ذکر است طراحی شبکه توزیع و پخش امری است تخصصی و می‌باید نسبت به مطالعه بازار و تحقیقات بازار به‌صورت گسترده و تخصصی نسبت به شناخت رفتار خرید مشتریان در مناطق و زمان‌های مختلف اقدام کرد. همچنین پیشنهاد می‌شود در این حوزه از مشاورین متخصص در این امر بهره برد.

* دکترای مدیریت کسب و کار؛ ارتباط با نویسنده[email protected]

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jAHDqyLf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2844 روزنامه فرصت امروز  «پُلی ای آی» ۸۶ میلیون دلار جذب کرد؛ جنگ جدید بر سر مرکز تماس و تجربه مشتری تسلا وارد مرحله تازه آزمایش روبوتاکسی شد؛ بدون ناظر انسانی، وسط خیابان های آستین IPO در هند: عرضه اولیه ۱.۲ میلیارد دلاری «ICICI Prudential AMC» با استقبال کامل روبه رو شد بورس های جهان محتاط شدند؛ بازارها منتظر تصمیم بانک های مرکزی و داده های کلیدی قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ بانک های اروپا و موج تازه صعود؛ وقتی «اقتصاد قدیمی» با فناوریِ جدید جان می گیرد دعوای ۲۳۰ میلیارد دلاری روسیه با «یوروکلیر» در بلژیک؛ پرونده ای که بازارها را حساس می کند چین از پنج مقصد اصلی صادرات آلمان خارج می شود؛ نشانه ای از تغییر نقشه تجارت اروپا قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ژاپن: شاخص اعتماد تولیدکنندگان به اوج ۴ ساله رسید؛ بازارها چشم به راه تصمیم بانک مرکزی قیمت دلار امروز بازار آزاد دوشنبه ۲۴ آذر در کانال ۱۳۱ هزار تومان فیلیپس به دنبال خرید «SpectraWAVE»؛ رقابت در پزشکیِ تصویرمحور تیزتر می شود چه زمانی بیمه موبایل شامل تعویض دستگاه می‌شود؟ شرایط پوشش کامل چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیکد تخفیف فیلیموبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d