شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
گفت‌وگو با بیتا بیات، مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی گلریز

همه جای ایران محل کار من است!

8 سال پیش ( 1394/8/20 )
پدیدآورنده : علی علمی  

دیگر تکراری شده که بنویسیم امکانات برابر نیست. حقوق به حق داده نمی‌شود و هزاران حرف و حدیث دیگر در ارتباط با تفاوت حضور زنان و مردان در جامعه. با همه این مسائل اما در زیر همین آسمان نیلی‌رنگ، بانویی بلندهمت شاخ غول کاستی‌ها را شکسته و تبدیل به فرصت کرده است با تمام معضلات و مشکلات پیرامون فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و زندگی‌ که گاهی آزاردهنده نیز بوده با مدیریتی آگاهانه وشجاعانه در مسیر کسب‌وکار و کارآفرینی و تحول و توسعه گام برداشته است. گفت‌وگوی ما با خانم بیتا بیات، مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی را می‌خوانید که در عصر سرد یک روز بارانی میزبان ما بود.

bita bayat

از ایستگاه متروی گلشهر دوان دوان بیرون می‌آیم. وارد محوطه بیرونی مترو که می‌شوم تکه کاغذ سبزرنگی را که نشانی شرکت رویش نوشته شده و از فرط مچاله شدن و باران به شکل خمیر درآمده، به چند نفر نشان می‌دهم. آخرسر با یک ماشین ون به آدرس محل دفتر کار خانم بیات می‌روم که حوالی مهرشهر کرج واقع شده است. چند دقیقه‌ای (حدود 10دقیقه) دیر کرده‌ام. وارد سالن ورودی می‌شوم. مسئول دفتر با اشاره ساعت دیواری بزرگ را نشانم می‌دهد. یعنی اینکه تأخیر داشته‌ام. بعداز هماهنگی و کمی نشستن وارد اتاق مدیرعامل می‌شوم. پس از سلام و احوالپرسی می‌گویند: «11 دقیقه تأخیر داشتید آقای جوان! » و در پاسخ می‌گویم: آدرس سرراست نداشتم، تا اینجا هم پرسان‌پرسان آمدم. تلفن اتاقشان زنگ می‌خورد. می‌گویند «یک استکان چای میل کنید تا نفس‌تان چاق شود من هم ببینم کی پشت خط است؟»

روی مبلمان شیک دفتر به همراه عکاس روزنامه می‌نشینیم. کمی تمدد اعصاب لازم است. دفتر مدیریت، نسبتا بزرگ است، حدود 40متر و نسبتا شیک و مجلل. یک دست مبلمان جلوی در ورودی است و یک دست مبلمان اداری چسبیده به میزشان. اتاق دکور زیبایی دارد و تزییناتش به چشم می‌آید. چند تندیس و لوح تقدیر هم به چشم می‌خورند. آخرین قلپ چای را که تمام می‌کنم مکالمه تلفنی خانم بیات هم به آخرمی‌رسد. بسیار مهربان و باجذبه هستند. با خوشرویی صحبت‌هایش را شروع می‌کند و تا انتها هم لبخندشان محو نمی‌شود.

بیتا بیات متولد اسفند 1343 در اراک است. پس از پایان سال آخر دبیرستان دوره طراحی لباس را گذرانده و از 17 سالگی وارد بازار کار شده، ابتدا کارگاه تولید پوشاک تأسیس کرده و از همان ابتدا به‌عنوان کارفرما بوده از اواخرسال 1369 وارد صنف حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا شده است. از سال 1373 تاکنون هم ریاست هیات‌مدیره و سپس مدیریت عاملی شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی گلریز را بر عهده دارند. گستردگی کاری خانم بیات زیاد است. از دوبی و عراق و افغانستان گرفته تا ترکیه و آسیای میانه – اروپا و خاور دور. تحصیلات‌شان را دو مرتبه نیمه‌تمام گذاشته زیرا کار معمولا اولویت اصلی بوده. از مجموعه تحت امرش راضی است و ایده‌هایی نوین جهت گسترش فعالیت‌های شرکت‌شان دارد.

چراغ اول

چون یک سال زودتر دیپلم گرفتم، از 17 سالگی وارد کار تولید شدم. در یک زیرزمین استیجاری 170متری با هشت نفر کارگر. سرمایه اولیه‌ام 10هزار تومان بود که از پدرم قرض کرده بودم و این واحد تولیدی سپس دارای بالاترین ظرفیت و کیفیت تولید پوشاک بچگانه در استان شد و مورد تقدیر قرار گرفتم. پس از مدتی به‌دلیل تغییر محل سکونت و اسکان در شهری دیگر و مشکلات رفت‌و‌آمد در شرایط سنی من در آن‌روزها به ناچار از حیطه تولید کناره گرفته و وارد صنعت حمل‌و‌نقل شدم. در ابتدا تصور من از این پیشه تریلی وگاراژ و... بود ولی وقتی وارد این حرفه شدم متوجه شدم فضا بسیار متفاوت‌تر از چیزی بود که می‌پنداشتم. . حدودا یک‌ونیم سال به مطالعه و کارآموزی گذشت پیشه‌ای متفاوت و جذاب برای من بود و ناگفته نماند که هنوز بعد از این همه سال جذابیت این کار برایم خیلی زیاد است لذا با جدیت و پشتکار وارد شدم و همین مصمم بودن در کار موفقیت‌هایی را در زمینه شغلی باعث شد از جمله اینکه خیلی زود مدیر بخش مارکتینگ شرکتی بزرگ و توانمند در تهران شدم.

توصیه من به جوانان و به‌خصوص خانم‌هایی که جویای کار هستند، این است که حتماً بعداز فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به منظور آشنایی با بازار کار و کار عملی در رشته‌های مرتبط تحصیلی مدتی کارآموزی و تجربه‌اندوزی در مراکز تولیدی صنعتی را داشته باشند و در نتیجه سهل‌تر جذب بازار کار خواهند شد. با این نگاه اشاره می‌کنم به اینکه در طول سال‌های اخیر این شرکت مرتبا کارآموز داشته و شخصا همیشه در جهت انتقال داشته‌های تجربی که در کار داشتم با کارآموزان ورودی به شرکت نهایت تلاش را کرده‌ام و از نتیجه رضایتمند بودم.

ترانزیت

اگر از عام جامعه بپرسید ترانزیت یعنی چه؟ جواب می‌دهند: یک کامیون یا تریلی که پلاک خارجی داشته باشد یا برای مثال می‌شنویم یک دستگاه ترانزیت از اینجا رد شد که این کاملاً اشتباه است. ترانزیت به معنای تخصصی یعنی: «حمل و گذر کالا از محلی که نه مبدا و نه مقصد نهایی باشد. به‌عنوان مثال تاجری از ترکیه قصد واردات کالا از چین را دارد. کالاهای خریداری شده از چین را از مسیر ایران به ترکیه منتقل می‌کند. چین صادرکننده و ترکیه وارد‌کننده کالاست. این کالاها که از مسیر ایران منتقل شده و گذر می‌کند در حقیقت از خاک ایران ترانزیت شده است.

در ترانزیت کالا، حفاظت کالا بسیار حائز اهمیت است. زمانی‌که کالایی وارد خاک ایران می‌شود، شرکت ما و شرکت‌هایی نظیر این شرکت موظف هستند کالا را بدون کم وکسری و بدون تغییراتی در محفظه بار و پلمب از مرز خروجی کشور خارج و بدون هیچ‌گونه مشکلی در مقصد تحویل گیرنده نهایی کنند. البته این را هم اضافه کنم که مسیر ترانزیتی ایران دارای امنیتی نسبتا بالا و مسیر ترانزیتی مطمئنی به شمار می‌رود.

همه چیز از پدر. . .

نگاه پدر و مادر و به‌خصوص پدرم به زن خیلی ویژه بود. همیشه می‌گفتند «هرجایی که زن هست، بزرگی، گذشت و فداکاری هم هست!» توصیه پدرم این بود که زن باید در زندگی استقلال مالی و اقتصادی داشته باشد لذا ابتدا توانایی‌های خود را بشناسد وکسب مهارت کند و تخصصی بیاموزد و در راه درست و مؤثر به کار بگیرد. تا ناملایمتی‌های روزگار او را به‌راحتی از پا نیندازد.

2462431513623464276427234737

 

بنده هم معتقد به همین نگاه هستم و معمولاً به والدین توصیه می‌کنم: «به دختران تان‌ اعتمادبه‌نفس هدیه بدهید. در واقع این طرز تفکر پدر در مورد زن موجب شد که من روی پای خودم بایستم و با مدیریت مشکلات و بحران‌های مختلف کاری و شغلی هویت مستقل برای خود شکل دهم. ایشان شغل دولتی و حاکمیتی نداشتند. کارشان مردمی بود و به‌نوعی با اقشار زحمتکش جامعه سروکار داشتند.

بازگشت به عقب

خانم بیات به‌نوعی قصد دارد فلاش‌بکی هم بزند به دوران آغاز کار. یعنی همان دورانی که در زمینه تولید پوشاک فعالیت می‌کرده است: هنوز کار پوشاک را به‌طور کامل رها نکرده‌ام. فکرهایی دارم که به‌طور جدی فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام دهم. منتظر شرایط هستم و قصد دارم کار پوشاک را توسعه بدهم.

تحریم‌ها

به خاطر تحریم‌ها دچار مصائب و مشکلات زیادی شدیم. به‌طورکلی شرایطی که چند سال پیش به وجود آمد و کشور را دچار گرفتاری‌های زیادی کرد. این حرفه هم با دشواری‌ها و آسیب‌های فراوانی مواجه شد. با این همه باز خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم که با وجود فراز و نشیب‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی، به هر ترتیبی که بود نگذاشتم مجموعه تعطیل شود. من همیشه خوش‌بین هستم و به پرسنل هم می‌گویم روزهای سخت را همیشه پشت سر گذاشته‌ایم و بهارهای زیادی هم تجربه کرده‌ایم. اما این نکته را می‌دانیم که سختی‌ها رفتنی و گذراست.

خانه ما

پرسنل ستادی در شرکت 9-8 نفر است. بقیه کارکنان هم که در بخش‌های دیگر و تحت نظارت مشغول هستند بین 100 تا 120نفر است. ما در این مجموعه تعدادی کارمند زن هم داریم که مشغول به کار و حرفه‌ای هستند. 20 نمایندگی خارجی و داخلی داریم. کامیون‌های تحت پوشش شرکت 70 دستگاه است که تعداد کامیون تملکی ما چهار دستگاه است.

عناوین و سمت‌ها و مسئولیت‌ها

* عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز از اسفند 1389تا1393اسفند

* عضو هیأت نمایندگان و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز در دوره جدید از اسفند 1393 تاکنون

* رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل ترانزیت و گمرکات اتاق بازرگانی استان البرز از اسفند 1389تا 1393اسفند

* نایب‌رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی استان تهران

* عضو هیأت‌رئیسه انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی شهر تهران

* عضو هیأت‌رئیسه نخستین دوره کانون زنان بازرگان ایران

خود را بشناسید

خودشناسی را دریابید و فراموش نکنید. جملاتی چون نمی‌شود و نمی‌گذارند و مشکلات زیاد است را اصلاً به هیچ‌وجه قبول ندارم. اگر قصد فعالیت داشته باشیم فضا واقعاً باز است. به‌خصوص در حیطه فعالیت زنان البته قبول دارم که لابی خانم‌ها از آقایان کمتر است ولی شرایط برای کار و فعالیت مهیا است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5LdwDKOi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه