نایب رئیس هیاتمدیره انجمن قطعهسازان همگن در خصوص مطالبات قطعهسازان از خودروسازها گفت: ما قطعهسازی داریم که 370 روز است طلب خود را از خودروساز دریافت نکرده است. البته این موضوع همهگیر نیست اما بهصورت کلی موعد تسویه باید 90 روز باشد اما اکنون بیشتر قطعهسازان 180روزه از خودروساز پول دریافت میکنند.
به گزارش ایلنا، احمدرضا رعنایی ادامه داد: این 90 روز اختلاف، بار سنگینی روی دوش قطعهساز میگذارد و تمام وقت و فکر یک مدیر را میگیرد. این امر سبب میشود بهرهوری و ابتکار به حداقل برسد.
وی در مورد استفاده خودروسازان از قطعات تولید داخل گفت: در زمان تحریمها مشکلات زیادی برای قطعهسازان بهوجود آمد به طوری که خودروسازان نمیتوانستند پول قطعهساز را بدهند. قطعهساز با احتساب دریافت پول خود در 90 یا 180 روز مواد اولیه تهیه میکرد اما با خلف وعده خودروساز دیگر عملا امکان تولید نداشت.
رعنایی ادامه داد: از سوی دیگر خودروساز نیاز به قطعه داشت برای همین این شرکتها به سمت چین رفتند. خودروسازان با خرید اعتباری، قطعات چینی را وارد کشور کردند و مجبور شدند توقع خود را از استانداردها پایین بیاورند تا خط تولیدشان فعال بماند. البته با این اقدام هم کیفیت خودروها پایین آمد و هم موجب میشود قطعهسازان داخلی به مرور از چرخه تولید حذف شوند.
نایب رئیس هیاتمدیره انجمن قطعهسازان افزود: این حرکت سبب شد نسبت به سال 90 دوسوم از قطعهسازان ما یا تعطیل شوند یا فعالیتشان به حالت تعلیق درآید به طوری که الان 50درصد ظرفیت قطعهسازی کشور غیرفعال است.
رعنایی در مورد فروش قطعات ایرانی تقلبی اظهار داشت: متاسفانه تعدادی از قطعهسازان داخلی اقدام به واردات قطعات چینی میکنند و پس از تغییر بستهبندی آنها را به اسم قطعه ساخت داخل به خودروساز تحویل میدهند، خودروسازان نیز آن را تایید میکنند که این امر موجب مخدوش شدن اعتبار قطعهسازان داخلی و خودروسازان میشود. البته برای حل این معضل، خودروسازان مسئولیت اصلی را دارند زیرا آنها ابزارهای زیادی برای تست قطعه و تعیین اصالت آن دارند.