یکی از عواملی که عمدتا بهعنوان رمز موفقیت یک سرمایهگذاری و کسبوکارتعیین میشود توجه به موضوع هویتسازی در کسبوکارهاست. اینکه کسبوکار شما هویت مستقلی برای خود داشته باشد که با آن برای مخاطبان شناخته شوید بیش از هرچیزی به مسیر رشد سرمایهگذاریتان شتاب میدهد بهطورکلی داشتن هویتی مستقل و قدرتمند برای کسبوکارهای کوچک و نوپا عاملی است که میتواند از آنها یک غول سرمایهگذاری بسازد. این فرآیند در یک مکانیسم پیشبرنده و تصاعدی در جهت تصاحب بازارهای جدید، ظهور و بروز مییابد. عوامل مختلفی در فرآیند هویتسازی در کسبوکارها تاثیرگذار است که آینده یک سرمایهگذاری را روشن میکند.
این موضوع که در یک ساختار بین رشتهای تعریف میشود معمولا از تمام پتانسیلهای موجود با توجه به ویژگیهای صنعت بهره میگیرد و درنهایت به برجستهسازی و متمایز کردن یکسری ویژگیهای خاص منتج میشود. بحثهای زیادی درباره هویتسازی برای کسبوکارها وجود دارد. واقعیت این است که هویتسازی برای کسبوکارها به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد، از اندازه و سطح کسبوکار گرفته تا ساختن برندی در حد و اندازههای کسبوکار. اما کسبوکارهای گوناگون نیاز به هویت دارند چون در جهات گوناگون بر رشد و توسعهشان اثرگذار است. آنچه پیشروی شماست چند دلیل اهمیت هویتسازی برای کسبوکارهاست:
1- ضمانت اجرایی برای کسبوکار ایجاد میکند
در کسبوکار، چگونگی ارائه آنچه در چنته دارید اهمیت بسیاری دارد. بر کسی پوشیده نیست که هویت کسبوکار برای کل کسبوکار ضمانت اجرایی ایجاد میکند. اهمیت هویتسازی برای کسبوکار فقط از جنبه کلی نیست. هویتسازی درست برای یک کسبوکار وفاداری مشتری به آن را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد. همچنین هویتسازی برای کسبوکار یکی از ارزانترین راههای خشنود نگاه داشتن مشتری است. در این مسیر مشتری نهتنها خودش میماند که محصول یا خدمات کسبوکار موردعلاقهاش را به دیگران هم پیشنهاد میدهد. برای کسبوکار هویتدار این مشتری است که مشتری میآورد. این همان کار بزرگی است که هویتسازی برای کسبوکار انجام میدهد.
2- کسبوکار را تروتازه نگاه میدارد
کسبوکارها در طول زمان دستخوش تغییر و تحولات زیادی میشوند و برای بقا نیاز دارند تا خود را با شرایط روز سازگار کنند. برای این کار آنها موظفند هر هفت تا 10 سال هویت سازمانی خود را تغییر دهند. این امر آنها را مطمئن میکند که در حال حرکت در مسیر درستی هستند. ایجاد تغییر و تحول در هر کسبوکاری باعث میشود تا آن کسبوکار بهروز و تازه بماند و بتواند در بازار رقابتی دوام بیاورد. اگر کسبوکارتان نیاز به تغییراتی در هویت خویش دارد حتما زودتر دست به کار شوید.
3- کسبوکارتان را گسترش میدهد
اگر کسبوکار کوچکتان در حال رشد است که امیدواریم باشد! میتوانید نیاز به هویتسازی دوباره برای آن را کاملا حس کنید. در واقع تعریف هویتی در حد و اندازههای کسب وکاری که الان- نه دیروز یا فردا- دارید، کمک شایانی به جلب رضایت مشتری و در نتیجه بزرگتر شدن آن میکند. تعریف هویت تازه کسبوکار شما را یک سر و گردن بالاتر از همتایانتان نگاه میدارد و در بزرگتر شدن کسبوکار نقش مهمی دارد.
4- برای کسبوکار ارزشآفرینی میکند
سرمایهگذاری در هویتسازی برای کسبوکار و ساختن هویتی بنیاندار برای آن به کسبوکارتان ارزش میدهد. اگر از نظر فروش یا ارائه خدمات کسبوکارتان در وضعیت چندان خوبی نیستید، حتما به دنبال تعریف هویتی مشخص برایش باشید، چون سرمایهگذاری در این امر باعث میشود خیلی زود شخصیت مستقلی برای کسبوکارتان ایجاد شود. مشتری اصولا از کسبوکارهایی حمایت میکند که شخصیت مستقلی دارند.
در مسیر ارزشآفرینی برای کسبوکار میتوان به انتظارات مشتری از برند و محصول توجه کرد، با خوشرویی و حوصله خدمات پس از فروش ارائه داد و حتی برندی با ظاهری زیبا و دلچسب طراحی کرد.