شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
ادامه گفت و گوهای دو رییس جمهور نشان می دهد

روحانی و مکرون؛ حرفهای پیدا و قرارهای ناگفتنی

4 سال پیش ( 1398/6/10 )
 

حسن روحانی رییس جمهور ایران در دوماه تازه سپری شده چندین بار با مکرون گفت وگوی تلفنی داشته است که در روزهای گذشته و با اعلام آشکار روحانی مبنی براینکه دیدار با ترامپ ناممکن است به انتها رسیده بود. اما حالا خبرگزاری ها از گفت وگوی چند باره این دو رییس جمهور خبر می دهند و البته درخبرهای منتشر شده حرف تازه ای شنیده نمی شود .

به گزارش ساعت 24، برخی کارشناسان می گویند گفت وگوهای روحانی و مکرون بدون تردید به این دلیل ادامه دارد که در پشت پرده حرفهای دیگری میان این دونفر برزبان می آید که راه را برای ادامه مذاکرات تلفنی هموار می کند.

روحانی و مکرون

به گزارش خبرگزاری ها رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود بر تغییر ناپذیر بودن مفاد برجام تاکید نمود.حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مسائل و موضوعات گوناگون دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفت وگو کردند.روحانی با اشاره به تلاش های پاریس در راستای حفظ برجام اظهار داشت: سفر دکتر ظریف به فرانسه، برای افکار عمومی و سیاسی منطقه و جهان حائز اهمیت و قابل توجه بود.

رئیس جمهور ایران همچنین در خصوص گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: متأسفانه پس از این اقدام یکجانبه آمریکا، کشورهای اروپایی نیز اقدامی عملی در مسیر اجرای تعهدات خود نداشتند. اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را به اجرا خواهد رساند که البته این اقدام هم مانند دیگر مراحل اقدامی قابل بازگشت خواهد بود. مفاد توافق برجام تغییر ناپذیر بوده و همه طرف ها باید نسبت به محتوای آن متعهد باشند.رئیس جمهوری فرانسه نیز در این گفتگوی تلفنی، سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این سفر، اراده جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ایران و تعهد بر اصل مذاکره را ثابت کرد.مکرون با اشاره به نشست هفته جاری میان کارشناسان اقتصادی ایران و فرانسه در پاریس تصریح کرد: مطمئناً ادامه گفتگوها و حل مشکلات از طریق مذاکره، تصمیمی درست است و باید این مسیر را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهیم. باید به دنبال راه حلی برای تامین منافع متقابل باشیم و در این راستا فرانسه پیگیر حل مشکلات سیاسی و اقتصادی در تعاملات با ایران و رفع تنش زدایی در منطقه است. آن طور که ایرنا گزارش کرده آقای روحانی در این گفتگو همچنین با نگاهی مثبت به واکنش های جهانی به سفر هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیرخارجه، به محل برگزاری اجلاس گروه هفت و همزمان با حضور رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهانی اشاره کرده است.قرار است مذاکرات میان ایران و فرانسه تا چند روز دیگر در سطح کارشناسان اقتصادی دو کشور ادامه یابد.ترامپ در جریان اجلاس گروه هفت در جنوب فرانسه گفته که با تلاش های امانوئل مکرون در ارتباط با ایران مشکلی ندارد.به گزارش خبرگزاری ایرنا و همچنین وبسایت نهاد ریاست‎ جمهوری ایران حسن روحانی در این گفتگوی تلفنی همچنین به امانوئل مکرون گفته: "اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را به اجرا خواهد رساند.

مذاکرات نیویورک

درحاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل که روحانی نیز در آن شرکت خواهد کرد، قرار است دیدارهای مهمی انجام شود. از جمله دیدار روحانی با نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور فرانسه و دیگرانی که هنوز نامشان اعلام نشده است. تمامی این دیدارها و گفتگوها بر محور اقدام یک جانبه امریکا برای خروج از برجام و اعلام تحریم ها و به ویژه تحریم نفتی ایران و تنش نظامی جاری در خلیج فارس دور می زند. برخی افراطیون درایران به هیچ وجه مایل نیستند بحران کاهش یابد و گشایشی در وضع اقتصادی مملکت بوجود آمده و فشار کمر شکن اقتصادی از روی شانه های مردم برداشته شود. آنها حتی در پی تشدید وضع کنونی (تنش نظامی، تحریم ها و بن بست برجام) نیز هستند به این امید که از این آب گل آلوده ماهی امید را بگیرند. و تمام تلاش دولت آن است که این فشار از شانه ملت برداشته شود. باید دید حاشیه های مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات هائی که انجام می شود تا چه حد به اهداف دولت و یا مخالفان دولت کمک خواهد کرد. فعلا نخست وزیر ژاپن در باره دیدار آینده اش با روحانی در نیویورک گفته است:«من مصرانه به کاهش تنش ها در خاورمیانه ادامه می دهم و نقش خود را در این زمینه ایفا خواهم کرد.»

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/a7zsGA5c
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه