ثبت لگو به عنوان نشان تجاری - فرصت امروز

شنبه, 25 اسفند 1397 - 10:00

10 نکته ای که باید در ثبت لگو بدانید

اگر یک لوگو طراحی کرده اید که نماد کسب و کارتان باشد، پیش از به نمایش گذاشتن آن برای مردم باید در نظر داشته باشید که چطور از آن لوگو و کسب و کار پشت آن از طریق قوانین نشان تجاری محافظت کنید. گذر از یک مفهوم به سمت عمل، از طراحی به برند، مسئله ای اساسی است. در ادامه به 10 سوالی که پیرامون ثبت یک لوگو به عنوان نشان تجاری مطرح می شود پاسخ می دهیم، با ما همراه باشید:

1- نشان تجاری چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم که یک نشان تجاری چه چیزی است. همان‎طور که می توان از خود واژه حدس زد، نشان تجاری نشانه ای از یک تجارت است. به عبارتی دیگر، این نشان یک کلمه، یک شعار، یک تصویر یا ترکیبی از این موارد است که محصولات را به برند یا شرکت سازنده آنها متصل می کند.

نشان تجاری

یک نشان تجاری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، به شرطی که نشان آن واضح و قابل تشخیص باشد. افراد باید یک نشان تجاری را به عنوان یک معرف از منبع تولید محصول بشناسند. یک نمونه کلاسیک از نشان تجاری سمبل نایکی است. زمانی که این نشان را در پهلوی یک جفت کتانی می بینید، سریعا آن را به عنوان محصولی از شرکت نایکی شناسایی می کنید.

2- نشان تجاری از چه چیزی محافظت می کند؟

هدف از ثبت نشان تجاری این است که بتوانید از هویت برند کسب و کارتان در فضای بازار محافظت کنید. به عنوان مثال یک شرکت کفش دیگر را در نظر بگیرید. نشان تجاری آدیداس که سه خط سفید است به خریداران می گوید که این محصول توسط شرکت آدیداس طراحی و تولید شده است.

ثبت لوگو

اگر شرکت دیگری تصمیم بگیرد که کفش هایی با دو خط سفید تولید کند و به فروش برساند، ممکن است خریداران به راحتی اشتباه کنند و این کفش ها را هم تولید شرکت آدیداس در نظر بگیرند. در این صورت نه تنها آدیداس فروش و درآمدش را از دست می دهد، بلکه اگر کفش های مشابه از کیفیت پایینی برخوردار باشند، تا حدی اعتبار خود نزد مشتری و اطمینان آنها به برند را هم از دست خواهند داد. قانون می گوید که اگر عناصر تشکیل دهنده برند یک شرکت دیگر تا حدی شبیه نشان تجاری اصلی باشند که باعث سردرگمی مشتریان شوند، جعل صورت گرفته است. شرکت هایی که عمل جعل انجام می دهند باید استفاده از نشان تجاری مشابه را متوقف کنند.

مطلب مرتبط: 8 راهنمایی برای ایجاد لوگوی خلاق و تاثیرگذار

3- چه کسی مالک نشان تجاری لوگو است؟

مالکیت نشان تجاری معمولاً وابسته به استفاده از آن نشان در تجارت است. شخصی که لوگو را طراحی کرده است هیچ گونه مالکیتی نسبت به آن ندارد. صاحب کسب و کاری که از آن نشان تجاری استفاده می کند حق مالکیت آن را بر دوش دارد.

4- چه زمانی یک لوگو تبدیل به یک نشان تجاری می شود؟

لوگوی برند زمانی تبدیل به نشان تجاری می شود که بر روی لیبل ها، بسته بندی، یا خود محصول قرار بگیرد و افراد شرکتی که پشت این لوگو است را به واسطه رنگ ها و اشکال آن بشناسند. فرض کنید که نمادی با کمان های طلایی می بینید؛ به احتمال زیاد یک Happy Meal یا یک مورد فست فودی دیگر از رستوران های مک دونالد را تصور می کنید.

ثبت لوگو

5- ثبت لوگو به عنوان نشان تجاری چه فایده ای دارد؟

در ایالات متحده آمریکا، حقوق نشان تجاری از زمانی شروع می شود که از آن نشان استفاده تجاری صورت بگیرد. به این معنا که به محض استفاده از آن لوگو در تبلیغ محصولات‎تان، لوگوی شما در چشم قانون به عنوان نشان تجاری ثبت شده است، اما این قوانین خودکار و عمومی از محدودیت جغرافیایی برخوردارند و اجرای آنها بسیار دشوار است.

لوگو

پس اگر علاقه ای به ثبت رسمی نشان تجاری‎تان در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا نداشته باشید، شاید این دلایل شما را قانع به انجام این کار کنند:

• تنها صاحبان نشان های تجاری ثبت‎شده می توانند از نشان های تجاری یا دامین هایی که نام مشابه دارند و باعث گمراهی می شوند شکایت کنند. مانند Microsoft در برابر MikeRoweSoft.

• تنها نشان های تجاری ثبت‎شده می توانند از اداره گمرک و حفاظت مرزی بخواهند که از ورود محصولات جعلی و گمراه کننده جلوگیری کنند.

• تنها نشان های تجاری ثبت‎شده به شما اجازه می دهند که در سایر کشورها از نشان تجاری خود محافظت کنید.

• تنها نشان های تجاری ثبت‎شده باعث می شوند که در کل کشور به عنوان صاحب آن نشان تجاری شناخته شوید.

6- آیا لوگوی شما امکان ثبت‎شدن را دارد؟

با وجود اینکه اداره ثبت سالانه با هزاران درخواست نشان تجاری موافقت می کند، اما همه نشان های تجاری از شرایط لازم برای ثبت شدن برخوردار نیستند. برای مثال، نشان تجاری نباید توهین کننده یا گمراه کننده باشد.

لوگو

درخواست هایی برای ثبت نشان تجاری که بیش از حد با نشان های موجود شباهت داشته باشند رد می شوند، مگر اینکه محصولات تولیدی دو برند کاملا نامرتبط با یکدیگر باشند. مانند مورد شرکت کامپیوتری Apple و Apple Corps که یک شرکت موسیقی مربوط به گروه بیتلز است. نشان هایی که تلفظی مشابه یا معنایی یکسان یا شباهت تصویری زیادی داشته باشند و باعث ایجاد گمراهی میان خریداران شوند نیز ثبت نخواهند شد.

مطلب مرتبط: لوگو قلب تپنده برند شماست

7- چه زمانی یک نشان تجاری می تواند ثبت شود؟

فرآیند ثبت یک لوگو به عنوان نشان تجاری را باید هرچه زودتر انجام داد و فرم قصد استفاده از آن را پیش از شروع به کار کسب و کار یا ارائه محصول ثبت کرد. نشان تجاری تا زمان بررسی و تایید توسط اداره ثبت به رسمیت شناخته نخواهد شد.

8- قدرتمندترین نشان های تجاری کدامند؟

هدف از ثبت نشان تجاری این است که خود را از دیگری متمایز کنید. از این رو این نشان باید ویژه باشد. نشان های تجاری را می توان در بازه ضعیف تا قدرتمند مرتب کرد که قدرتمندترین نشان ها آنهایی هستند که با آسانی بیشتری توسط قانون محافظت می شوند چراکه در ذهن مردم جایگاه ویژه ای دارند و در بازار به راحتی قابل تشخیص هستند.

ثبت نشان تجاری

قدرتمندترین نشان ها معمولاً خیالی و دلخواهانه هستند. کلمات ابداعی مانند Zynga یا کلماتی که هیچ ارتباطی با محصولات مربوطه ندارند مانند Apple، قدرتمندتر از نشان هایی هستند که کمی به محصول اشاره می کنند.

کلمات یا لوگوهای عمومی و جامع امکان ثبت شدند ندارند. به عنوان مثال اگر بخواهید یک پیتزافروشی تاسیس کنید و نام آن را خانه پیتزا بگذارید، برای ثبت این نشان تجاری دشواری بیشتری از ثبت نامی مانند پیتزای سه چرخه خواهید داشت.

9- چرا ممکن است لوگوی خود را به عنوان نشان تجاری ثبت نکنید؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است نخواهید به دنبال ثبت نشان تجاری باشید.

• مطمئن نیستید که کسب و کارتان چه مدت دوام می آورد. درخواست ثبت نشان تجاری بسیار زمان بر است و به طور میانگین حدود 10 ماه طول می کشد که این فرآیند به پایان برسد. هزینه ثبت درخواست نیز بالاست و در اکثر مواقع به حداقل 325 دلار نیاز است.

ثبت نشان تجاری

• لوگوی شما ممکن است در سال های آتی دچار تغییر و تحول شود و تنها نسخه ای که ثبت شده است تحت محافظت قانون قرار خواهد داشت. همچنین لوگوی ثبت شده باید به طور مداوم استفاده شود تا بتواند حقوق خود را حفظ کند. اگر قصد ندارید که به استفاده از لوگوی خود ادامه دهید، پس دلیلی وجود ندارد که آن را ثبت کنید.

• امکان ثبت لوگوی شما وجود ندارد، چرا که نمونه مشابه آن در کشور موجود است. تا زمانی که محدود به منطقه جغرافیایی خود باشید از محافظت کافی برخوردار خواهید بود.

مطلب مرتبط: چگونگی ثبت نام تجاری

10- چگونه می توان از سمبل های نشان تجاری استفاده کرد؟

از سمبل ® تنها برای نشان های ثبت‎شده می توان استفاده کرد. در صورتی که نیازی به استفاده از سمبل های ™ یا ® نیست اما استفاده از آنها بر این امر تاکید می کند که کسی مالکیت این نشان را بر دوش دارد و می تواند باعث شود که کسب و کار دیگری به استفاده از آن فکر نکند. همچنین هر بار که نشان تجاری شما ظاهر می شود نیازی به استفاده از این سمبل ها نیست، چرا که فضای اضافی اشغال می کنند و از نظر قانونی الزامی وجود ندارد.

نشان تجاری لوگو

برای وارد کردن این سمبل ها در متن می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

• در زمان کار با یک کامپیوتر ویندوز، کلید Alt را نگه دارید و عدد 0153 برای سمبل ™ و عدد 0174 را برای ® تایپ کنید.

• هر کدام از سمبل ها را از طریق انتخاب آن از لیست کاراکترهای موجود در برنامه نرم‎افزاری مربوطه وارد کنید.

• در سیستم های اپل، کلید Option و 2 برای ثبت سمبل نشان تجاری و کلید Option و R برای ثبت سمبل نشان تجاری ثبت شده فشار دهید.

تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی