سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 7 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

نحوه نوشتن طرح بازاریابی

5 سال پیش ( 1397/7/28 )
پدیدآورنده : سهیل خواجوند  

دانستن چگونگی نوشتن طرح بازاریابی کلید موفقیت کسب وکارهای کوچک است. به همین دلیل اگر بخواهید بازاریابی شما موفقیت آمیز باشد، باید یک برنامه تهاجمی داشته باشید که به عنوان برنامه بازاریابی شناخته می شود.

ممکن است هنگام شروع کسب وکار خود، طرح بازاریابی را به عنوان بخشی از برنامه کسب وکارتان از پیش نوشته باشید؛ شاید هم در حال آماده شدن برای شروع کسب وکار و نوشتن برنامه بازاریابی خود هستید و حتی ممکن است هرگز طرح بازاریابی نداشته و تنها به صورت غریزی بازاریابی انجام داده اید. در چنین شرایطی زمان تغییر فرا رسیده است.

در اینجا به شش سوال اشاره شده است که باید برای نوشتن طرح بازاریابی به آنها پاسخ دهید.

1. بازار هدف شما کدام است؟

درک بازار هدف، کلید برنامه ریزی برای چگونگی خدمات رسانی به مشتریان است. اگر از پیش تحقیق در مورد بازار را به عنوان بخشی از طرح کسب وکار خود انجام داده اید، در آن اطلاعات کاوش و در صورت لزوم آنها را به روزرسانی کنید. برخی از سؤالاتی که باید پاسخ دهید عبارتند از:

مطلب مرتبط: با 5 گام اساسی برای نوشتن یک طرح بازاریابی دقیق آشنا شوید

• جمعیت شناسی مانند سن، درآمد خانوار، وضعیت تأهل، اشتغال و محل سکونت

• رسانه هایی که مشتریان هدف شما از آنها استفاده می کنند (آیا روزنامه های چاپی یا مجلات را می خوانند یا از وبلاگ ها و وب سایت های خاصی دیدن و یا از کانال های خاصی در رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟)

• انگیزه های احساسی؛ به طور کلی چه مواردی مشتریان هدف را تحریک به خرید می کنند؟ این موضوع می تواند تمایل به کسب موقعیت اجتماعی، ایمنی، هیجان، صرفه جویی در هزینه و بسیاری از انگیزه های دیگر را شامل شود.

2. چگونه کسب و کار شما مناسب بازار می شود؟

این موضوع همچنین در ارزیابی موقعیت کسب وکار از منظر رقابتی اهمیت دارد. با تشریح محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید شروع کنید و سپس به این سؤالات پاسخ دهید:

• کدام ویژگی کسب وکار شما را از رقبا متفاوت می سازد؟ پیشنهاد شگفت انگیز شما برای فروش چیست؟

• بازار تا چه حد رقابتی است؟ آیا شما یکی از چند شرکت معدود در منطقه هستید که این کالا یا خدمات را به فروش می رسانید یا تعداد شرکت های بیشتری وجود دارند؟ در مورد رقابت آنلاین وضعیت چگونه است؟

• از نظر بازاریابی، کسب وکار شما چه مزایا و معایبی دارد؟ (به طور مثال شاید تازه شروع به کار کرده اید و به خوبی شناخته شده نیستید، بنابراین نیاز دارید در مقایسه با رقبایی که سال ها در این حوزه فعالیت دارند، آگاهی بیشتری نسبت به نام تجاری خود ایجاد کنید (عیب) یا شاید بزرگترین رقیب شما از بی اعتباری نام تجاری رنج می برد و این موضوع می تواند شما را به عنوان کسب وکار نوظهور و قدرتمند برجسته سازد (مزیت).

• رقبای شما چگونه برای خود بازاریابی می کنند؟ بر کدام مجراها و روش های بازاریابی تکیه دارند؟ فعالیت های بازاریابی آنها تا چه حد موفقیت آمیز است؟

3. از طریق بازاریابی می خواهید به چه نتیجه ای دست یابید؟

شناسایی مشتریان هدف ایده آل، مزایا و معایب رقابتی شما و آنچه رقبای تان انجام می دهند، می توانند در تعیین اهداف خاص برای بازاریابی به شما کمک کنند. به عنوان نمونه، در مثال قبل کسب وکاری که در حال اوج گرفتن است، آگاهی از نام تجاری را به عنوان هدف اولیه در بازاریابی تعیین خواهد کرد.

اهداف خود را تا جای ممکن مشخص و آن را قابل اندازه گیری کنید. برخی اهداف می توانند افزایش مراجعه به وب سایت، دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتر برای تماس با کسب وکار، پرکردن فرم اشتراک در وب سایت، یا افزایش تعداد مشتریان بالقوه ای را شامل شوند که پس از دیدن پست های تان در رسانه های اجتماعی از وب سایت شما دیدن می کنند. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما در نهایت باعث افزایش فرو ش تان می شوند.

4. تا چه میزان می توانید برای بازاریابی خود هزینه کنید؟

این مرحله همان جایی است که واقعیت نمود پیدا می کند. شما باید در تلاش های بازاریابی خود میان هزینه بسیار زیاد و هزینه بسیار کم به یک میانگین دست یابید. به بازاریابی به عنوان سرمایه گذاری در کسب وکار خود فکر کنید. اگر کمپین تبلیغاتی برای کسب وکار جدید شما 1000 دلار هزینه و 5000دلار بازگشت سرمایه در بر داشته باشد، این سرمایه گذاری محسوب می شود نه هزینه.

البته به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک، احتمالاً بودجه شما محدود است. اگر در تلاش هستید هزینه های بازاریابی را تحت کنترل داشته باشید، از راه های کم یا بدون هزینه، از جمله بهینه سازی موتور جست وجوی ارگانیک، تبلیغات آنلاین، روابط عمومی، رسانه های اجتماعی و بررسی های آنلاین برای انتشار خبرها در مورد کسب وکار خود استفاده کنید.

5. از کدام کانال بازاریابی استفاده خواهید کرد؟

براساس اهداف و بودجه بازاریابی، باید بتوانید بهترین روش را برای دسترسی به مشتریان هدف تعیین کنید. به طور مثال اگر مشتریان شما افراد بزرگسال و صاحب خانه هستند، کارت پستال مستقیم یا بروشورهای تبلیغاتی با قابلیت آویزان شدن بر روی دستگیره درب منازل راه خوبی برای دسترسی به آنها محسوب می شود. از سوی دیگر اگر مشتریان هدف شما مستأجرینی از نسل هزاره (عصر فناوری دیجیتال) هستند، کانال هایی از جمله رسانه های اجتماعی، وب سایت های بررسی آنلاین و موتورهای جست وجوی خریداری شده یا ارگانیک بیشترین کارایی را خواهند داشت.

هنگامی که تعیین کردید از کدام مجرای بازاریابی استفاده خواهید کرد، روش های بازاریابی و زمان استفاده از آنها را نیز مشخص سازید. به عنوان مثال اگر قصد استفاده از جست وجوی تبلیغاتی خریداری شده را دارید، تعیین کنید چه تعداد تبلیغات در هر ماه بارگذاری خواهید کرد و برای تبلیغات چه میزان بودجه تخصیص خواهید داد. همچنین اگر قصد ارسال بروشورهای تبلیغاتی مستقیم را دارید، زمان و بودجه آن را تعیین کنید. هنگامی که طرح بازاریابی می نویسید، توجه به این جزییات، به تضمین از قلم نیفتادن موارد موردنیاز کمک می کند.

مطلب مرتبط: نکاتی مهم درباره نگارش طرح بازاریابی عالی و سودده

6. آیا طرح شما کارآمد است؟

بازاریابی چیزی نیست که تنها آن را آغاز و فراموش کنید. شما باید کنترل چگونگی عملکرد هر کانال بازاریابی، روش و کمپینی که برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می کنید را در دست داشته باشید. مطمئن شوید موقعیت مشتریان خود را مد نظر قرار داده اید، زیرا این موضوع به شما روش های بازاریابی مؤثر را نشان می دهد و کمک خواهد کرد از تجربیات بیاموزید و بیشترین بودجه بازاریابی را در روش های کارآمد سرمایه گذاری کنید.

منبع : allbusiness
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ptKkO5fI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه