جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
بانک ها وام اجاره ندهند، جریمه مالیاتی می شوند

ماراتن بانکی وام اجاره

1 سال پیش ( 1401/4/13 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

وام اجاره در حالی امسال سه ساله می شود که سقف آن هم افزایش یافته و مبلغ این وام در تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت 70 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان تعیین شده است. دوره بازپرداخت وام اجاره حداکثر پنج ساله و نرخ سود آن نیز ۱۸ درصد است. سقف کلی این وام در سال 1401 برای شبکه بانکی 40 هزار میلیارد تومان تعیین شده و بانک ها ملزم به پرداخت آن به شهروندان در سقف جدید شده اند. شیوه نامه اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن نیز چند روز پیش ابلاغ شد و بررسی این دستورالعمل نشان می دهد که ۲۰ بانک ملزم به پرداخت وام ودیعه مسکن هستند. در بین این بانک ها، بانک مسکن با 7 هزار میلیارد تومان و بانک ایران زمین با ۱۰۰ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین و کمترین سهم در پرداخت وام اجاره را در سال جاری دارند. همچنین سهمیه هر استان از تسهیلات ودیعه مسکن مشخص شده و براساس آمارها، تهران با 9994 میلیارد تومان در صدر و سمنان با 181.7 میلیارد تومان در انتهای فهرست استانهای دریافت کننده این وام قرار دارند. بنابراین تقریبا ۲۵ درصد از منابع ۴۰ هزار میلیاردی ودیعه مسکن به تهرانی ها می رسد.

وام اجاره یا همان کمک ودیعه مسکن با بروز همه ‎گیری کرونا از سال ۱۳۹۹ وارد شبکه بانکی کشور شد و به کمک مستاجران آمد. امسال نیز با موافقت شورای پول و اعتبار، سقف این وام افزایش یافته و بانک ها مکلف به پرداخت این تسهیلات از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در سقف کلی 40 هزار میلیارد تومان شده اند.

ماراتن بانکی وام اجاره

آوار تسهیلات تکلیفی بر سر بانک ها

وام اجاره جدیدترین نمونه از تسهیلات تکلیفی است که برای بانک ها در نظر گرفته شده و آنطور که در دستورالعمل اجرایی این وام آمده است، اگر بانک ها بدون دلیل موجه بانکی از پرداخت این وام امتناع کنند، مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. مبلغ وام اجاره در اولین سال پرداخت آن یعنی در سال 1399 در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود. در سال گذشته نیز پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ادامه پیدا کرد و سقف وام ودیعه مسکن در تهران با افزایش نسبت به سال قبل به ۷۰ میلیون تومان و در کلانشهرها به 40 میلیون تومان و در سایر شهرها به 25 میلیون تومان رسید. برای امسال نیز سقف این تسهیلات در تهران، مراکز استان ها و سایر شهرها به ترتیب 100 میلیون، 70 میلیون و 40 میلیون تومان است.

یکی از چالش های مهم کمک ودیعه مسکن در طول دو سال گذشته، نارضایتی متقاضیان از سخت گیری و سنگ اندازی برخی بانک هاست که درخواست های عجیب و غریب برای معرفی ضامن دارند. همچنین ایراد به زمان انعقاد اجاره نامه و بهانه اتمام سهمیه از سوی بانک ها از دیگر مشکلات مستاجران برای دریافت وام اجاره است و باعث شده تا اغلب متقاضیان عطای این وام را به لقای آن ببخشند. آمارهای وزارت راه و شهرسازی نیز این موضوع را به عینه نشان می دهد؛ کما اینکه در دو سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار نفر وام اجاره دریافت کرده اند؛ در حالی که حدود 8.5 میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. در نتیجه می توان گفت که به دلیل سخت گیری بانک ها احتمالا اکثر مستاجران از دریافت این وام ناامید شده اند.

چند روز پیش، دستورالعمل اجرایی ودیعه مسکن به بانک ها ابلاغ شد. در یکی از بندهای این دستورالعمل آمده است که اگر بانک/موسسه اعتباری غیربانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی اقدام نکند، مشمول جریمه مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ذیل ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن می شود. این قانون، سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده تا زمانی که بانک ها از پرداخت تسهیلات مسکن امتناع کنند، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک ها و موسسات اعتباری اخذ و به خزانه‎ داری کل کشور واریز کند؛ زیرا براساس این قانون، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی باید حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. این جریمه مالیاتی بانک ها، ۱۰۰ درصد تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می شود. بنابراین با توجه به آخرین اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تا ۲۲ خردادماه حدود ۱۷۰ هزار نفر برای دریافت ودیعه مسکن اقدام کرده اند؛ باید منتظر ماند و دید آیا زور جریمه مالیاتی به تنگنای مالی بانک ها در پرداخت وام اجاره می رسد یا نه.

سهم 25 درصدی تهران از وام اجاره

نگاهی به دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن نشان می دهد که ۲۰ بانک ملزم به پرداخت وام اجاره شده اند که در بین آنها، بانک مسکن با سهم 7 هزار میلیاردی و بانک ایران زمین با سهم ۱۰۰ میلیارد تومانی به ترتیب در صدر و ذیل فهرست بانک های پرداخت‎کننده این وام قرار دارند. به طور کلی، سهمیه بانک مسکن در پرداخت وام اجاره 7000 میلیارد تومان، سهمیه بانک ملی 3500 میلیارد تومان، بانک سپه 2400 میلیارد تومان، پست بانک 260 میلیارد تومان، بانک صادرات 4700 میلیارد تومان، بانک تجارت 4600 میلیارد تومان، بانک ملت 4700 میلیارد تومان، بانک رفاه کارگران 2150 میلیارد تومان، بانک کارآفرین 1300 میلیارد تومان، بانک سامان 1300 میلیارد تومان، بانک اقتصاد نوین 1570 میلیارد تومان، بانک پارسیان 720 میلیارد تومان، بانک پاسارگاد 2800 میلیارد تومان، بانک سینا 460 میلیارد تومان، بانک آینده 1300 میلیارد تومان، بانک شهر 370 میلیارد تومان، بانک گردشگری 130 میلیارد تومان، بانک ایران زمین 100 میلیارد تومان، بانک خاورمیانه 430 میلیارد تومان و موسسه اعتباری ملل 210 میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین در بین 31 استان کشور بیشترین سهم از وام اجاره به تهران با 9994 میلیارد تومان و کمترین سهمیه به سمنان با 181.7 میلیارد تومان اختصاص دارد. بدین ترتیب، تقریبا یک چهارم از سقف ۴۰ هزار میلیارد تومانی وام ودیعه مسکن امسال به شهروندان تهرانی می رسد.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1AB6Bbey
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه