پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری آنلاین، اطلاعات موجود نشان می دهد در مهر ماه امسال قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین ۳درصد رشد کرده است. به نظر می رسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو در روزهای گذشته در کنار افزایش قیمت ارز، کاهش سطح عرضه خودرو بوده است.

آمارها نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی در مهر ماه امسال به طور میانگین ۳درصد رشد کرده  و میزان رشد قیمت برخی خودروها حتی فراتر از این میزان بوده است. به طور مثال، قیمت خودروهایی مانند سمند EF۷ دوگانه سوز، پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC، پژو۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک توربو، پژو پارس دوگانه سوز، کوئیک دنده ای، رانا پلاس پانوراما، کوئیک دنده ایR، رانا پلاس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ابتدای مهرماه تاکنون بین ۶ تا ۱۰درصد رشد کرده  است.

به زعم کارشناسان، بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو در این مدت ناشی از افزایش قیمت ارز بوده اما نکته قابل توجه این است که با وجود افت ۴درصدی قیمت ارز در روزهای پایانی هفته قبل، قیمت خودروهای داخلی نه فقط افت نکرد، بلکه به رشد خود ادامه داد.

افت فروش خودرو در مهرماه / افزایش 10 درصدی قیمت خودرو

در چنین شرایطی مقایسه میزان فروش خودروهای داخلی در مهرماه امسال در مقایسه با شهریور نشان می دهد سطح عرضه خودروهای داخلی از شرکت های خودروساز کاهش یافته و احتمالا این موضوع نقش تعیین کننده تری، در مقایسه با قیمت ارز، در افزایش قیمت خودروهای داخلی داشته است.

این کاهش فروش شرکت های خودروساز در شرایطی اتفاق افتاده که سطح تولید با کاهش مواجه نشده و شرکت های خودروساز همچنان در سطوح قبلی در حال تولید خودرو هستند. احتمالا با این رویداد شاهد افزایش خودروهای دپوشده در کف پارکینگ در ماه های آینده خواهیم بود.

میزان تولید و فروش

آمارها نشان می دهد ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مهرماه امسال جمعا ۸۸هزارو۸۰۰دستگاه خودرو تولید کرده اند. این میزان ۲۵۳دستگاه بیشتر از ماه قبل از آن بوده است. با وجود این افزایش تولید تعداد فروش خودروهای سواری این شرکت ها ۱۳درصد کاهش نشان می دهد.

جمع کل خودروهای فروخته شده این ۳شرکت در مهر ماه امسال ۱۳هزارو ۱۴۹دستگاه کاهش یافته است. طبق آمارهای موجود این ۳شرکت در مهرماه امسال ۸۵هزارو ۹۳۹دستگاه خودرو فروخته اند درحالی که میزان خودروهای فروخته شده این شرکت ها در شهریورماه ۹۹هزار دستگاه بوده است.

بیشترین میزان افت فروش مربوط به ایران خودرو بوده به طوری که سطح فروش محصولات این شرکت در مهرماه امسال ۱۶درصد معادل ۸هزار دستگاه افت کرده است. بعد از ایران خودرو بیشترین کاهش افت فروش مربوط به پارس خودرو بوده و میزان فروش محصولات این شرکت نیز ۱۶درصد افت کرده است.

سایپا نیز در همین مدت ۳هزار دستگاه، معادل ۸.۲درصد، افت کرده است. در همین دوره نرخ فروش محصولات این شرکت ها به طور میانگین ۴درصد در مقایسه با شهریور رشد کرده است.

تولید ۵۶۶ هزار دستگاه خودرو

صرف نظر از کاهش میزان فروش خودروهای سواری، در مهرماه، آمارها نشان می دهد تیراژ تولید خودروهای داخلی به صورت تجمیعی از ابتدای سال تاکنون به مرز ۵۶۶هزار دستگاه رسیده است.

طبق این اطلاعات در ۷ماه سال قبل شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو جمعا ۵۰۰ هزار و ۳۴۴ دستگاه خودرو تولید کرده بودند که این میزان در ۷ماه امسال با ۱۳.۱درصد رشد به ۵۶۵ هزارو ۸۸۶ دستگاه رسیده است.

در این میان بیشترین رشد تولید مربوط به ایران خودرو بوده، تیراژ تولید در این شرکت ۶۲ هزار و ۳۹۳ دستگاه، معادل ۲۵.۸درصد، رشد کرده است. تیراژ تولید پارس خودرو نیز در این مدت ۱۰.۴ درصد رشد کرده اما تولید در سایپا با افت ۲ درصدی مواجه بوده است.

این اطلاعات نشان می دهد خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تاکنون هر ماه به طور میانگین ۸۰هزار دستگاه خودرو تولید کرده اند که این میزان با هدف گذاری های انجام شده در وزارت صنعت تفاوت فاحشی دارد.

مقام های وزارت صنعت ابتدای سال جاری هدف نهایی تولید را در سال جاری ۱.۵میلیون دستگاه اعلام کرده بودند یعنی شرکت های خودروساز باید ماهانه ۱۲۵هزار دستگاه خودرو تولید می کردند تا کفه  عرضه و تقاضا متعادل شود اما آمارهای موجود نشان می دهد سطح تولید فعلی شکاف معناداری با هدف گذاری های انجام شده دارد ضمن اینکه رشد ۱۳درصدی تولید در ۷ماه امسال در مقایسه با سال قبل که میزان تولید به پایین ترین سطح خود در چند سال گذشته رسیده بود، ارقام چندان قابل توجهی محسوب نمی شود که بتواند به تقاضای واقعی بازار پاسخ بدهد.

قرار است در ماه های آینده از طریق واردات خودرو بخشی از نیاز بازار  پوشش داده شود اما هنوز از زمان واردات نخستین محموله خودروهای وارداتی اطلاع دقیقی در دست نیست.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Li3rvXdl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه