شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
چگونه از دارایی های برندمان در برابر سودجویان محافظت کنیم؟

4 نکته مهم برای حفاظت از برندمان

5 سال پیش ( 1397/11/27 )
پدیدآورنده : ایوان ویدجایا   پدیدآورنده : علی آل علی  

ساخت یک هویت قدرتمند برای برندمان امکان جلو افتادن از رقبا را برای ما به ارمغان می آورد. به این ترتیب شرکت مان به عنوان یک رهبر حرفه ای در حوزه صنعت اش شناخته خواهد شد. وقتی صحبت از موفقیت در کسب وکار و برندسازی مطلوب می شود، المان های زیادی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، لوگوی به یادماندنی، شعار تبلیغاتی جذاب و هماهنگی میان حوزه فعالیت و ارزش های اصلی مهم ترین عناصر موفقیت برندها محسوب می شوند. در نتیجه ایجاد یک برند اگرچه گامی ضروری اما ناکافی برای دستیابی به موفقیت خواهد بود.

به عنوان یک کارآفرین باید آگاهی دقیق از شیوه های قانونی حفاظت از برندمان داشته باشیم. منظور من پیرامون حفاظت از برند فقط لوگو نیست. به طور کلی، تمام محتوای فیزیکی و ایده های یک برند منحصر به فرد است. به این ترتیب حفاظت از آنها ضروری به نظر می رسد. در ادامه این مقاله من به بررسی چند توصیه مهم برای حفاظت از برندها خواهم پرداخت.

1. ایجاد لوگویی به یادماندنی

فرقی ندارد در زمینه فروش کالا یا خدمات فعالیت دارید، در هر صورت باید یک لوگوی بسیار زیبا را طراحی کنید. هیچ برندی بدون لوگو امکان فعالیت در بازارهای مختلف را ندارد. لوگو اصلی ترین جلوه بصری هر برندی محسوب می شود. مشتریان به هنگام مواجهه با برندمان پیش از هر چیز به لوگو دقت می کنند. به همین خاطر برندهای بزرگ معمولا از لوگویی با طراحی خلاقانه و به یاد ماندنی بهره می برند. به این ترتیب پس از فقط یکبار مشاهده لوگوی برندهای مشهور برای مدتی طولانی آن را در ذهن خواهیم داشت.

یکی از نکات مهم به هنگام طراحی لوگو ایجاد ارتباط منطقی میان طرح مورد نظر و ماهیت کسب وکارمان است. به این ترتیب مخاطب به راحتی متوجه زمینه فعالیت برندمان خواهد شد. در صورتی که این نکته مورد توجه قرار نگیرد، نیازمند صرف هزینه اضافی برای آگاهی بخشی به مخاطب مان خواهیم بود. همچنین لوگوی ما باید ارزش مشخصی را بازنمایی کند. به این ترتیب در نگاه مخاطب شرکت ما حرفه ای و به یادماندنی خواهد بود.

مطلب مرتبط: دو روش برای محافظت از برند در اینترنت

2. ثبت رسمی علامت تجاری

علامت تجاری مفهومی اساسی در دنیای تجارت است. با این حال بسیاری از افراد ماهیت دقیق آن را نمی دانند. علامت تجاری می تواند یک کلمه، عبارت، سمبل یا طرح باشد. ویژگی اصلی علامت تجاری کاربرد انحصاری اش از سوی برند مورد نظر است. به این ترتیب علامت تجاری باید برند ما را از سایر برندها متمایز سازد. نکته مهم درخصوص طراحی و کاربرد علامت تجاری اقدام برای ثبت رسمی و قانونی آن است. با این کار دیگر افراد امکان استفاده از طرح ما را نخواهند داشت. معمولا در کشورها سازمانی ویژه برای مدیریت علامت های تجاری وجود دارد. با ثبت طرح تان در چنین سازمان هایی خطر سرقت ایده های تان از بین خواهد رفت. به عنوان مثال، در ایالات متحده دفتر الگو و علامت های تجاری وظیفه ثبت طرح ها و رسیدگی به تخلف های صورت گرفته را دارد.

پیش از طراحی علامت تجاری باید به نکات فراوانی توجه کرد. یکی از مهم ترین نکات درک زمان مناسب برای افزودن علامت تجاری به برندمان است. اگر شرکت شما هنوز در حال رشد و توسعه است، توصیه من اندکی صبر بیشتر خواهد بود. به این ترتیب باید فرصت کافی برای یافتن زمینه تخصصی مان را داشته باشیم. فقط در صورتی که شروع به تولید محصولی خاص کردیم، باید به سراغ طراحی علامت تجاری باشیم. اشتباه هولناک بسیاری از برندها اقدام برای طراحی علامت تجاری پیش از ثبات شرکت شان است. به این ترتیب پس از صرف هزینه های گزاف و جلب توجه مخاطب به ناگاه تصمیم به تغییر نوع محصولات شان می گیرند. در این زمان باید دوباره سرمایه گذاری برای خلق علامت تجاری همسو با زمینه تازه فعالیت شان نمایند.

یکی از اقدامات جالب در زمینه طراحی علامت تجاری ثبت درخواست ابتدایی و رزرو یک علامت است. به این ترتیب تمام حقوق علامت تجاری مورد نظر در اختیار برندمان خواهد بود. با این تفاوت که استفاده رسمی از آن به زمان دلخواه مان موکول می شود. اگر هنوز کسب کارتان به ثبات مورد نظر دست نیافته است، استفاده از شیوه رزرو علامت تجاری بسیار مناسب خواهد بود.

توصیه مهم من برای مرحله پس از ثبت رسمی علامت تجاری افزودن نشان دولتی یا بین المللی انحصار حقوق در ذیل علامت تجاری است. به این ترتیب سایر طراح ها و برندها به خوبی از ماهیت انحصاری و ثبت رسمی علامت مان مطلع خواهند شد. این نکته از آنجایی اهمیت می یابد که بسیاری از تخلف ها در زمینه اقتباس از علامت های تجاری به صورت غیرعمدی رخ می دهد.

در پایان این بخش باید به مزیت های ثبت رسمی علامت تجاری اشاره کنم. به موارد ذیل توجه کنید:

• تضمین مالیت کامل شرکت مادر بر روی علامت تجاری برند زیر شاخه در تمامی سطح کشور مورد نظر.

• فراهم سازی امکان گزارش تخلفات و تقلیدهای بدون کسب مجوز به منظور برخورد با متخلفین.

• با ثبت رسمی علامت تجاری امکان بازآفرینی آن برای استفاده در برندهای زیرمجموعه وجود دارد. به این ترتیب شرکت ما از مزیت استفاده مجدد از طرح های قدیمی اش بهره مند خواهد شد. این در حالی است که برای طرح های ثبت نشده باید هر بار اجازه بازآفرینی گرفته شود.

• مهم ترین و ساده ترین مزیت ثبت رسمی علامت تجاری پیشگیری از تخلف و بهره برداری غیرقانونی سایر رقباست. در این زمینه تمام حقوق مالکیت علامت مذکور متعلق به شرکت ما خواهد بود. به علاوه هیچ طرح مشابهی نیز امکان ثبت از سوی سایر برندها را نخواهد داشت.

3. حفاظت از محتوای سایت مان

صرف نظر از لوگوها و سایر خلاقیت های منحصر به فرد برندها، شرکت ما باید به فکر حفاظت از سایر محتوای خود نیز باشد. به عنوان مثال، در فضای اینترنت یکی از مهم ترین دستاوردهای هر شرکتی محتوای سایتش است. بسیاری از کاربران برای مشاهده مطالب تازه یک برند همیشه به سایت رسمی آن سر می زنند. در این میان اگر مطالب سایت مان به راحتی از سوی دیگر سایت ها و برندها کپی شود، میزان ترافیک سایت مان کاهش چشمگیری خواهد یافت. به همین دلیل همه برندها مطالب سایت شان را به عنوان زیرمجموعه علامت تجاری ثبت رسمی می کنند. نکته جالب اینکه چنین مواردی تحت پوشش خودکار قانون کپی رایت نیز خواهد بود. به این ترتیب در کشورهایی که این قانون پذیرفته شده، امکان کپی مستقیم مطالب سایت ها وجود ندارد. اگر شرکت شما در کشوری خارج از دامنه پوشش قانون کپی رایت فعالیت دارد، کارتان اندکی سخت تر خواهد بود. خوشبختانه در چنین کشورهایی معمولا سازمانی برای جلوگیری از اقتباس غیرمجاز شرکت های داخلی از یکدیگر وجود دارد، بنابراین محتوای برندتان را در چنین سازمان هایی ثبت کنید.

شرکت های بین المللی به دلیل پوشش فراگیر قانون کپی رایت در انتخب محتوای سایت شان دقت فراوانی دارند. در بسیاری از موارد برندهای بزرگ به دلیل پیام رسمی نقص کپی رایت مجبور به جذب کمپین یا محتوای سایت شان به دلیل اقتباس غیرمجاز شده اند. نکته جالب اینکه حفاظت از محتوای سایت فقط به لوگو و مطالب آن ختم نمی شود. امروزه آدرس سایت ها نیز تحت پوشش قانون کپی رایت قرار دارد. به این ترتیب اقتباس از نام سایت ها فقط با کسب رضایت شرکت مورد نظر امکان پذیر خواهد بود.

4. فعال سازی هشدارهای گوگل

محتوای برند

ابزار هشدارهای گوگل (Google Alerts) نام یکی از سرویس های کاربردی گوگل است. این ابزار امکان جست وجوی هوشمندانه اینترنت به منظور یافتن محتوای مورد علاقه کاربران را فراهم می کند. برندها از ابزار هشدارهای گوگل برای یافتن ترندهای برتر در حوزه بازاریابی و همینطور محتوای دارای نام شان استفاده می کنند. به این ترتیب هر جا که از نام برندمان استفاده شود، به سرعت از آن آگاه خواهیم شد. نکته مهم درخصوص آگاهی از درج نام برندمان در سطح وب امکان بررسی نظرات کاربران در باره نمای کلی برندمان و محصولاتش است.

خوشبختانه اکنون ابزارهای بسیار زیادی برای بررسی و آنالیز محتوای اینترنت وجود دارد. در اینجا من دو ابزار برتر برای یافتن مطالب مرتبط با برندها را معرفی خواهم کرد:

Quotes: با افزودن این افزونه بر روی مرورگرمان امکان جست وجوی سریع و پیشرفته کلیدواژه ها فراهم خواهد شد. نکته جالب درخصوص ابزار Quotes امکان بررسی تعداد سایت های در حال استفاده از نام برندمان است. به این ترتیب تخلف های احتمالی به سرعت شناسایی خواهد شد.

Hyphens: افزونه فوق تمام جست وجوهای شما را براساس میزان ارتباط با برندتان طبقه بندی خواهد کرد. به این ترتیب محتوای مرتبط با کسب وکارمان در صفحه نخست نتایج درج می شود. این امر کمک شایانی به برندها در زمینه صرفه جویی در وقت خواهد کرد.

مطلب مرتبط: حفاظت و نگهداری از برند شخصی

نتیجه گیری

شاید شما به عنوان صاحب یک کسب وکار تردیدهای فراوانی پیرامون ضرورت حفاظت از برندتان داشته باشید. در هر صورت توجه به این موضوع نیازمند صرف مقدار مشخصی زمان است. اغلب برندها حوصله چنین کارهایی را ندارند. به همین دلیل نیز اختلافات و کلاهبرداری ها از محتوای برندها بسیار زیاد است. به ویژه در کشورهای در حال توسعه و مناطقی که تحت پوشش قانون کپی رایت نیستند، مالکیت برندها روی دارایی های خود محل مناقشه است. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی به برندها در راستای حفاظت هرچه بهتر از محتوای شان کمک شایانی کرده است. به این ترتیب سال به سال آمار مربوط به سرقت های مختلف از برندها رو به کاهش است.

توسعه سطح فعالیت برندها ویژگی عصر کنونی است. به این ترتیب روز به روز بر شمار شرکت های چند ملیتی و بین المللی افزوده می شود. بدون تردید فعالیت در بازارهای مختلف و متنوع نیازمند حفاظت از هویت منحصر به فرد برندمان است. توصیه های این مقاله شروع مطمئنی برای حفاظت از برندمان خواهد بود.

منبع : noobpreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ktalUNTu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه