سه شنبه, ۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Tue, 27 Sep(9) 2022 /
           
فرصت امروز

صدای پای پاییز واضح تر از هر زمان دیگری به گوش می رسد. تابستان با همه خاطرات شیرین و صدالبته گرمای طاقت فرسا رو به پایان می رود و فصل سنگ فرش خیابان ها با برگ های زرد در راه است. شما لازم نیست حتما عاشق فصل سرما باشید تا زیبایی های پاییز را درک کنید؛ کافی است نگاهی به رنگ های جذاب این فصل با تم نسیم خنکش بیندازید تا غم و غصه پایان تابستان یادتان برود. البته مگر اینکه دانشجو باشید و یک ترم سخت دیگر منتظرتان باشد!

هوای خنک و تغییر رنگ در طبیعت را که قلم بگیریم، پاییز برای طرفداران رویدادهای ورزشی هم حسابی جذابیت دارد. جام جهانی تا چند ماه دیگر شروع می شود و تقریبا همه مسابقات ورزشی معتبر دنیا در حال پیگیری است. در این بین برندها هم یکی پس از دیگری به دنبال رونمایی از محصولات تازه شان هستند. از یکسو اپل با سر و صدای فراوان دنبال جذب مشتریان به آیفون 14 است و سامسونگ هم خودش را برای رقابت همیشگی با اپل آماده می کند. اگر به این ماجراها فستیوال هالووین را هم اضافه کنیم، دیگر همه چیز برای شادی بی پایان آماده خواهد شد. 

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز همه چیز را از پشت عینک کسب و کار نگاه می کنیم، پاییز نه یک فصل جذاب بلکه فرصتی برای بازاریابی بهتر است. الان همه برندها کمپین های تابستانی شان را تمام کرده و منتظر لیست بلند بالای خریدهای پاییزه مشتریان هستند. اگر از ما می شنوید، دست روی دست گذاشتن برای مواجهه با نیازهای جدید مشتریان نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه دو دستی بازار را تقدیم رقبا خواهد کرد. هرچه باشد این روزها مشتریان مثل منتقدهای سختگیر سینمایی فقط انتظار فیلم های درجه یک را دارند. پس اگر منتظرید تا اولین قدم را مشتریان بردارند، بی شک در آستانه یک سقوط آزاد تمام عیار هستید. 

همانطور که یک تیم فوتبال برای قهرمانی در تمام مسابقات یک فصل باید اردوی آماده سازی خوبی داشته باشد، ما هم در این مقاله چند هفته مانده به پاییز قصد داریم یک اردوی آماده سازی جذاب برای تان برپا کنیم. اینطوری شما با تمام قوا وارد دنیای بازاریابی پاییزه خواهید شد. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی برای فصل پاییز

سوال اصلی ما در این مقاله بی نهایت ساده است؛ چطور در فصل زیبای پاییز می شود کمپین های بهتری داشت؟ اگرچه این سوال خیلی ساده و شفاف به نظر می رسد، اما پیدا کردن جوابی درخور برای آن حتی از صعود به اورست هم سخت تر است. دقیقا به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بهترین ایده های بازاریابی پاییزه رفته ایم؛ همان ایده هایی که برندهای بزرگ هر سال با آنها تمام مشتریان دنیا را حیرت زده می کنند. اگر شما هم دوست دارید امسال پاییز شگفت انگیزی داشته باشید، این مقاله همان قطعه گمشده پازل مارکتینگ تان است. پس منتظر چه هستید؟ دفتر و خودکارتان را آماده کنید تا کلاس درس مان را شروع کنیم!

بازاریابی پاییزه: چطور و چگونه

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

فصل پاییز نوستالژی زیادی برای مردم سراسر دنیا دارد. دلیل آن هم نه مصیبت 7 صبح بیدار شدن برای مدرسه، بلکه دیدار دوباره با رفقای کودکی و بوی کتاب تازه است. قبول دارم این خاطرات در زمان خودشان حسابی حرص آدم را در می آورد، اما حالا که بعد از چندین سال به آنها نگاه می کنیم چیزی به غیر از خاطرات شیرین برای مان باقی نمانده است. اگر برندها هم دست بجنبانند خیلی راحت می توانند چنین نوستالژی هایی برای مشتریان ایجاد کنند. به طوری که هر سال پاییز همه به محصولات و کمپین های خاطره انگیزشان فکر کنند.

اگر از مخاطب هدف پر و پاقرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه یک استراتژی را به زبان خودمانی توضیح می دهیم. پس لازم نیست نگران آینده برندتان در صورت استفاده از استراتژی بازاریابی فصل پاییز باشید؛ چراکه ما طوری ایده های این الگو را توضیح می دهیم که راهی به غیر از موفقیت برای تان باقی نماند!

خیلی از کارآفرینان فکر می کنند برای موفقیت در اجرای یک استراتژی بازاریابی باید کلی پیش نیاز مختلف آماده کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم کاملا در اشتباهید. دست کم در روزنامه فرصت امروز از این خبرها نیست. چراکه ما فقط انتظار داریم شش دانگ حواس تان با ما باشد، نه چیزی دیگر. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه اضافه ای برویم سراغ فهرست طلایی ایده های مان در این مقاله.

طراحی کمپین بازگشت به مدرسه: بازاریابی برای فصل خرید مدرسه

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند، از چند هفته مانده به پاییز حواس شان پرت خرید انواع دفتر و خودکار است. این ماجرا هیچ وقت تمامی ندارد. نه زمانی که نسل ما در صف طولانی خرید کاغذ و خودکار بود، نه حالا که همه چیز با آمازون دیجیتالی سر و سامان پیدا می کند. در هر صورت استرس خرید ارزان و به موقع دست از سر خانواده ها برنمی دارد. در چنین شرایطی برندها با طراحی کمپین های بازگشت به مدرسه می توانند نقشی هرچند کوچک در کمک به پدر و مادرها داشته باشند. 

یکی از ایده های سنتی برای بازاریابی مربوط به فصل مدرسه استفاده از انواع بروشور است. همان بروشورهای نوستالژیکی که به مناسبت های مختلف برندها روی در و دیوار شهر نصب می کردند. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، طراحی بروشور مثل برگ درخت می تواند دل هر مخاطبی را ببرد. به علاوه، معرفی محصولات اساسی در این بروشورها باید در کانون توجه قرار داشته باشد. به هر حال مشتریان دنبال خرید لوازم فانتزی نیستند، بلکه انواه کوله، مداد، خودکار و صدالبته دفترهای ارزان هوش از سرشان خواهد برد. 

بعد از اینکه بازاریابی کلاسیک تان تمام شد، باید نیم نگاهی هم به شبکه های اجتماعی داشته باشید. هرچه باشد این روزها هر کسی گوشی به دست شده و در هر اسمارت فونی هم اینستاگرام پیدا می شود. فکر می کنم حالا دیگر متوجه بخش دوم کمپین بازگشت به مدرسه شده باشید، مگر نه؟

شما لازم نیست یک بازاریاب کارکشته باشید تا علاقه مردم به انتشار محتوا در اینستاگرام را درک کنید. با این حال اگر از مشتریان تان برای تگ کردن برندتان زیر پست های مربوط به فصل مدرسه دعوت به عمل بیاورید، سه هیچ از همه رقبا جلو خواهید افتاد. هرچه باشد این روزها مشتریان از همان برندهایی خرید می کنند که بیشتر در اینستاگرام می بینند. این یعنی شما باید همیشه دم دست مشتریان در اینستاگرام باشید. وگرنه در یک چشم به هم زدن فراموش خواهید شد؛ به همین سادگی!

آیا کسی را سراغ دارید که از تخفیف های کلان لذت نبرد؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «نه» قاطعانه حسابی مشکوک به نظر می رسد. به همین خاطر شما باید همین حالا آستین ها را بالا زده و تخفیف های جذابی برای فصل مدرسه طراحی کنید. اینطوری نه تنها والدین به برندتان جذب می شوند، بلکه استرس از دست دادن فرصت تخفیف ویژه باعث خرید بیشتر از سوی آنها خواهد شد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از فروش بالای برندش آرزوی دیگری هم دارد؟

مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

آپدیت تم سایت: پاییز همه جا را فرامی گیرد!

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

وقتی درباره بازاریابی پاییزه حرف می زنیم، فقط منظورمان یکسری تخفیف های ساده یا تبریک های خشک و خالی به مشتریان نیست. در عوض شما باید کاری کنید که حس و حال پاییز در بند بند اجزای برندتان قابل مشاهده باشد. همان طور که تیم های ورزشی برای هر فصل پیراهن جدیدی طراحی می کنند، سایت شما هم برای فصل پاییز باید یک لباس شیک آماده داشته باشد. معمای اصلی در این بین انتخاب رنگ مناسب برای این لباس است.

ما در روزنامه فرصت امروز قبلا درباره روانشناسی رنگ ها حسابی با شما حرف زده بودیم. در اینجا اصلا قصد نداریم دوباره کاری کنیم، در عوض فقط یک سوال کوتاه از شما داریم؛ پاییز را با چه رنگی به یاد می آورید؟ بی شک جواب ها به این سوال یا رنگ زرد است یا نارنجی؛ چراکه برگ های خشک شده معمولا رنگ دیگری ندارد. همانطور که می بینید، شما الان جواب معمای سطر قبل را دارید. پس لطفا در لباس جدید سایت تان از ترکیب رنگ زرد و نارنجی استفاده کنید. البته یادتان نرود رنگ های اصلی برندتان هم باید همچنان در سایت رسمی به چشم بخورد. وگرنه هویت برندتان از پایه دچار مشکل خواهد شد!

اگر کتاب باز باشید، احتمالا بارها این نصیحت که «هیچ کتابی را از روی جلدش قضاوت نکن» به گوش تان خورده است. این نصیحت قدیمی برای خیلی ها کاملا بی معناست. کافی است خرید مجموعه کتاب های هری پاتر با طرح جلدی افتضاح را تصور کنید تا منظور ما را متوجه شوید. البته یک استثنا هم در این بین وجود دارد و آن آپدیت سایت است. اگر شما در بازاریابی پاییزه فقط به قالب سایت تان توجه کنید، یک تضاد عمیق میان قالب و محتوای تان به وجود می آید. توصیه طلایی ما در این بخش تولید چند تا محتوای پاییزی برای کامل کردن کارتان است. این طوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود و همه مشتاقانه سایت تان را زیر و رو خواهند کرد. 

قبول دارم تولید محتوای پاییزی، مخصوصا بعد از یک تابستان داغ، کار هر کسی نیست. با این حال شما نباید خیلی موضوع را سخت بگیرید. کافی است به جای عکس هایی با تم تابستان، عکس های پاییزی با محتوایی مثلا درباره انواع خوراکی ها یا مکان های دیدنی در فصل پاییز (بسته به ماهیت کسب و کارتان) منتشر کنید. یکی از صنایع موفق در این رابطه صنعت گردشگری است. سایت های گردشگری معمولا خیلی زود به تغییر فصل واکنش نشان داده و از 10 روز مانده به پایان تابستان سراغ جاذبه های گردشگری یا تورهای ویژه پاییز می روند. اگر شما هم دوست دارید این طوری مشتریان را میخکوب کنید، باید همین فرمان را در پیش بگیرید. 

برگزاری مسابقه عکاسی: ایده ای همیشه سودمند

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

زمانی نه چندان دور دوربین های عکاسی حسابی کمیاب بود. آنهایی هم که دوربین داشتند معمولا هزار و یک قلق برای ثبت تصاویر ماندگار بلد بودند که هر کسی به ذهنش نمی رسید. خوشبختانه سال هاست آن زمان ها در صندوقچه خاطرات آرام گرفته است؛ چراکه این روزها دست هر کسی یک گوشی هوشمند با دوربینی فوق العاده قوی است. احتمالا کسانی که اولین بار دوربین های چند ده کیلویی دست گرفتند، حتی فکرش را هم نمی کردند یک روز دوربین های بی نهایت سبک و صدها برابر با کیفیت دست مردم برسد. اشتباه نکنید، ما اینجا کلاس درس هنر برگزار نکرده ایم، بلکه تمام حرف مان استفاده از این ظرفیت بزرگ است. حتما می پرسید چطوری؟ خب معلوم است با برگزاری یک مسابقه عکاسی!

بعضی ها فکر می کنند فقط آژانس های مسافرتی می توانند از مسابقات عکاسی مربوط به پاییز سود ببرند. در این صورت احتمالا تجربه اوبر حسابی شوکه تان خواهد کرد. تیم بازاریابی این غول حمل و نقل آنلاین برای هر فصل یک مسابقه عکاسی بین رانندگان و مسافران برگزار می کند. به این ترتیب که بهترین عکس هایی که ترکیب پاییز و خدمات اوبر را نشان دهد، چندین سفر رایگان جایزه می گیرد. قبول دارم سفر رایگان جایزه ای در حد فستیوال عکس کوپنهاگن نیست، اما برای عکاس های آماتور شهری که اتفاقا مشتری اوبر هم هستند، بهانه خوبی برای دوربین به دست شدن خواهد بود. 

یادتان باشد شما نباید طوری آثار ارسالی به برندتان را قضاوت کنید که انگار یک عکاس خبره هستید. هرچه باشد شرکت کنندگان در مسابقه شما همگی آدم های معمولی با دوربین های آماتور هستند. پس کمی زیر شعله سختگیری تان را کم کرده و اجازه دهید همه از این مسابقه لذت ببرند. هدف اصلی در این میان نه برد و باخت، بلکه آشنایی هرچه بهتر مشتریان با برندتان است. اگر هم میزان سود شرکت تان بعد چنین کمپینی بیشتر شد، چه بهتر!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همه چیز در دنیا باید کاملا دقیق و منظم باشد. به همین خاطر شما در اطلاعیه مسابقه تان باید تک تک جزییات را ذکر کنید. وگرنه شرکت کنندکان همیشه سوالات زیادی در ذهن شان باقی خواهد ماند. پس یک لطفی به خودتان و صدالبته شرکت کنندگان کرده و تمام شرایط شرکت در مسابقه را همان اول کار اعلام کنید. 

مطلب مرتبط: برترین ایده های بازاریابی برای فصل بهار

مقدمه چینی برای هالووین و عید شکرگزاری: مناسبت ها را فراموش نکنید!

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

بازاریابی مناسبتی مثل لیگ قهرمانان اروپا هیچ وقت تعطیلی بردار نیست. فرقی نمی کند یک روز عادی تابستانی باشد یا دوران اوج کرونا، در هر صورت استفاده بهینه از مناسبت ها برای مارکتینگ قاعده ای نقض نشدنی است. مخصوصا اگر پای پاییز وسط باشد.

پاییز از آن فصل هایی است که پر از مناسبت های جورواجور است. همین چند وقت دیگر عید شکرگزاری فرا می رسد. اگر شما قصد دارید جا پای تان در بازارهای جهانی را محکم کنید، هیچ جوره نباید این عید مهم را از دست بدهید؛ چراکه مردم وقتی کنار یکدیگر هستند، عطش سیری ناپذیری برای خرید بیشتر پیدا می کنند. چه فرصتی هم بهتر از مناسبتی که برای شکرگزاری طراحی شده است؟ 

اگر شما در صنعت رستوران داری فعالیت دارید، فراهم سازی شرایط به طوری که خانواده ها به راحتی میز در رستوران تان رزرو کنند، ایده ای طلایی خواهد بود. به علاوه، آموزش پخت انواع غذا و دسر در اینستاگرام هم ایده جذابی محسوب می شود. در هر صورت شما باید کاری کنید به تک تک مشتریان تان در طول این مناسبت مهم خوش بگذرد. اصلا هم فرقی ندارد در کدام صنعت مشغول به کار هستید!

مناسبت مهم دیگری که در پاییز جلوی پای آدم سبز می شود، هالووین است. همان مراسم دوست داشتنی با کلی لباس مبدل عجیب و غریب. شاید زمانی نه چندان دور قصه های هالووین برای همه ترسناک بود، اما این روزها دیگر خبری از آن دوران نیست. در عوض همه دنبال اوقات شاد در کنار یکدیگر هستند. پس اگر شما هم دوست دارید در کنار مشتریان تان اوقات خوشی را تجربه کنید، باید از همین حالا دست به کار شوید. 

بزرگترین اشتباه بازاریاب ها در مناسبت هایی مثل هالووین موکول کردن همه کارها به دقیقه 90 است. شاید این طوری شما نهایتا یک کمپین قابل قبول سرهم کنید، اما هیچ وقت در فهرست برندهای محبوب مشتریان قرار نمی گیرد. در نتیجه وضعیت تان شبیه سیاه لشکر یک فیلم بی نهایت گران قیمت می شود که اتفاقا نقش اصلی اش را رقیب اصلی تان بازی می کند!

بازاریابی با تم هالووین خیلی کار سختی نیست. کافی است خودتان را به جای مشتریان قرار داده و تلاش کنید کارتان را به خوبی پیش ببرید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود و همه چیز مطابق میل تان خواهد بود. پس یک بار هم که شده دست از ایده های عجیب و غریب بردارید. در عوض جا پای مشتریان گذاشته تا انتظارات شان را با کیفیت 4K مشاهده کنید.

خانه تکانی در کانال های بازاریابی: به وقت تغییرات مهم

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

وقتی یک خواننده تصمیم می گیرد کنسرتی برای خودش ترتیب دهد، باید اول از همه محل برگزاری آن را انتخاب کند. بدون یک سالن مجهز حتی بهترین نوازنده ها هم نمی توانند لحظاتی خوش برای مردم خلق کنند. نتیجه کار هم نارضایتی گسترده خریداران بلیت کنسرت و یک شکست تمام عیار خواهد بود. ماجرا درباره بازاریابی پاییزه هم همینطور است. شما قرار نیست همیشه در یک کانال بازاریابی کارتان را پیش ببرید. گاهی اوقات تغییرات بخش جدایی ناپذیری از فعالیت شما در دنیای بازاریابی خواهد بود. مثلا تا همین یک دهه قبل فیس بوک بزرگترین پلتفرم برای مارکتینگ بود، اما این روزها ورق به سود اینستاگرام، توییتر و صدالبته یوتیوب برگشته است. 

مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی با هشتگ

قبول دارم تغییرات گسترده در وضعیت بازاریابی مثل عوض کردن ترکیب برنده یک تیم قهرمان است، اما شما چاره ای به غیر از پذیرش بعضی تغییرات ندارید. وگرنه یکهو طوری با سر زمین می خورید که دیگر توانایی بلندشدن نداشته باشید. بنابراین قبل از اینکه حسابی دیر شود، به فکر انقلابی کوچک در راه و رسم بازاریابی ‏تان باشید. از آنجایی که پاییز فصل شروع خیلی از کارها، مثل درس و دانشگاه است، بد نیست نیم نگاهی به تولدی دوباره برای برندتان هم داشته باشید. 

اگر تا به امروز فقط روی ایمیل مارکتینگ زوم کرده بودید، کم کم باید از شبکه های اجتماعی محبوب هم در ترکیب برندتان استفاده کنید. به علاوه، ارزیابی وضعیت تان در بازار اطلاعات دقیقی درباره مسیر طی شده خواهد داد. این طوری متوجه ایرادات کارتان شده و دست کم برای پاییز یک برنامه بهتر را جایگزین خواهید کرد. 

بی شک پاییز فصل کاملا منحصر به فردی نیست که برای آن سیر تا پیاز جریان بازاریابی ‏تان را تغییر دهید، اما گاهی اوقات آدم به بهانه هایی برای شروع کاری جدید نیاز دارد. پس از این بهانه جذاب به خوبی استفاده کنید تا اوضاع تان در بازار از این رو به آن رو شود. 

اگر شما بازاریاب سختگیری باشید، احتمالا کلی سوال درباره نحوه شناسایی تغییرات مناسب در سرتان رژه می رود. جواب ما برای همه این سوالات ریز و درشت، کوتاه ترین پاسخ دنیاست؛ دنبال کردن ترندهای داغ! وقتی یک الگوی بازاریابی در بین همه برندها ترند می شود، باید هر طور شده آن را امتحان کنید. احتمالا بخش زیادی از این محبوبیت های ناگهانی به خاطر هیجان زیاد بازاریاب هاست، اما گاهی اوقات فرصت های بسیار خوبی در ترندهای جدید نهفته است. پس لطفا کمی گاردتان نسبت به ترندهای جدید را باز کرده و اجازه دهید الگوهای جدید مسیرشان به سوی برند شما را پیدا کنند. قول می دهم بعد از چند ماه بابت این اتفاق کاملا راضی و خوشحال باشید.

طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ پاییزه: ایده ای قدیمی اما همچنان موثر

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

اگر از مخاطب های همیشگی ما در روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه روی ایمیل مارکتینگ حساب می کنیم. فرقی هم ندارد کل دنیا درباره این الگو چه بگویند، در هر صورت تا زمانی که جیمیل بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم است، باید از این ترند نهایت استفاده را برد. 

این روزها مردم با چک کردن ایمیل شان از خواب بیدار شده و آخر شب هم تا بابت ارسال ایمیل ها مطمئن نشوند، خواب شان نمی برد. بنابراین سرمایه گذاری بازاریاب ها بر روی ایمیل مارکتینگ نباید ایده خیلی عجیبی باشد. کافی است یک گرافیست خوب کنارتان داشته باشید تا طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ برای فصل پاییز تبدیل به جذاب ترین تفریح دنیا شود. 

اگر شما هم بارها و بارها علاقه گرافیست ها به فصل پاییز را دیده اید و هر بار حیرت زده می شوید، باید نظرتان را به المان های بصری منحصر به فرد این فصل جلب کنیم. طیف رنگی زرد و نارنجی همراه با رنگ های تیره دیگر حسابی برای تولید محتوای بصری کاربرد دارد. پس اگر دوست دارید برندتان همیشه در کانون توجه مشتریان قرار داشته باشد، باید یک بار برای همیشه کارتان در این حوزه را با تم پاییزه دنبال کنید. کافی است پیشنهادهای ویژه برند یا همان خبرنامه قدیمی تان را با قالبی مخصوص پاییز به دست مخاطب برسانید. آن وقت بازخورد کاربران طوری حیرت زده تان می کند که دیگر حتی یک بار هم فصل پاییز را بدون مارکتینگ شروع نخواهید کرد!

یادتان باشد برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ باید همیشه از کلیشه ها فاصله بگیرید. برای این کار باید یک خودکار قرمز پررنگ دست تان گرفته و دور هرچی ایده تکراری است خط بکشید. نتیجه کار باقی ماندن چندتا ایده درجه یک و کلی مخاطب تشنه برای کمپین های نوآورانه است. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تخته گاز به سمت موفقیت برانید.

ارائه تخفیف های آخر هفته: چیزی تا کریسمس باقی نمانده

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

خرید نزدیکی سال نو همیشه احساس بدی به آدم می دهد. حتی اگر همه برندهای بازار هم تخفیف های درجه یک به مشتریان بدهند، بازهم حس و حال خرید قبل از سال نو به آدم دست نخواهد داد. دقیقا به همین خاطر خیلی از مردم در چهار گوشه دنیا از همین حالا به فکر خرید عید هستند. باور کنید یا نه، ارائه تخفیف در آخر هفته می تواند شما را از رقبا جدا کرده و طوری اسم تان را سر زبان ها بیندازد که نگو و نپرس.

مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

 فکر می کنم توضیحات بالا برای اینکه شما از همین حالا درباره تخفیف های آخر هفته فکر و خیال کنید، کافی باشد. اگر هنوز هم ته دل تان تردید دارید، لطفا به این مثال توجه کنید. دو تا برند تولید لباس را در نظر بگیرید که اولی فقط در مناسبت های مهم تخفیف 50 درصدی ارائه می کند، اما دومی همیشه آخر هفته ها تخفیف های 30 درصدی دارد. شاید فکر کنید خرید منطقی یعنی صبر کردن برای تخفیف های 50 درصدی مناسبتی، اما راستش را بخواهید مردم همیشه با عقل و منطق خرید نمی کنند. گاهی اوقات آدم یک لباس را همان لحظه می خواهد. در این صورت صبر کردن تا آخر هفته خیلی راحت تر از شکیبایی بی پایان تا مناسبتی است که اصلا معلوم نیست کی از راه می رسد!

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به بازاریاب ها توصیه می کنیم کاری نکنند مشتریان فقط به خاطر تخفیف از آنها خرید کنند. اینطوری به محض اینکه تخفیف ها حتی برای یک هفته تعطیل شود، دیگر رنگ مشتریان به اصطلاح وفادارتان را هم نخواهید دید. در عوض ارائه تخفیف های جزئی در کنار خریدهای مشتریان احساس سود بردن از هر خرید را زنده می کند. نتیجه کار هم حضور مداوم مشتریان در کنار برندتان خواهد بود. 

یادتان باشد شما فقط مسئول خرید ارزان مشتریان نیستید، بلکه باید به فکر کیفیت خرید هم باشید. دقیقا به همین خاطر محصولات گرانی مثل شنل یا گوچی در بازار حسابی پرطرفدار است. اتفاقا این محصولات خیلی دیر به دیر هم تخفیف می خورد. فرمول طلایی ما در این بخش کاملا واضح است؛ به خاطر ذوق زدگی بابت پاییز چوب حراج به همه محصولات تان نزنید. در عوض تحفیف های منطقی ارائه کنید تا همیشه مشتریان کنار برندتان باقی بمانند. 

حراجی های آخر فصل: خداحافظی کامل با تابستان

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

هر کارآفرینی در بازار با هزار امید و آرزو محصولاتش را معرفی می کند. احتمالا حتی به ذهن یک نفر هم نمی رسد آخر فصل با محصولاتی که روز دستش باقی مانده، چه کار کند. شاید در اولین نگاه چنین بی محلی به باد کردن محصولات روی دست برندها منطقی به نظر برسد. هرچه باشد کارآفرینان باید مثل فوتبالیستی عمل کنند که فقط دنبال گل زدن است و حتی به نیمکت نشینی فکر هم نمی کند. البته ما در روزنامه فرصت امروز برداشت متفاوتی از این ماجرا داریم؛ چراکه نه شما واقعا یک فوتبالیست هستید، نه دنیای کسب و کار شباهتی به مستطیل سبز دارد. نتیجه اینکه باید همیشه پلن بی داشته باشید تا سرتان بی کلاه نماند!

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه حراجی های آخر فصل را بهترین راه برای خلاص شدن از شر محصولات باقی مانده می دانیم. اجازه دهید قبل از اینکه بحث مان را شبیه کلاس های کسل کننده کنیم، از یک مثال کاربردی استفاده نماییم. برند نایک را در نظر بگیرید. این برند کلی محصول تابستانی برای مشتریانش دارد. حالا که کم کم به آخرین روزهای این فصل گرم می رسیم، احتمالا ته انبار این غول ورزشی چندتا محصول باقی مانده است. مدیران نایک یا باید این محصولات را یک سال در انبار نگه دارند، یا اینکه در یک حراج فوق العاده با قیمتی پایین تر از شر آن خلاص شوند. شما را نمی دانم، ولی من که با یک دو دوتا چهارتا ساده به این نتیجه می رسم که هزینه انبارداری محصولات برای یک سال کامل اصلا ارزشش را ندارد. فکر می کنم حالا دیگر راز حراجی های گسترده آخر فصل را درک کرده باشید، مگر نه؟

پاییز فصل بی نهایت جذابی برای مردم در چهارگوشه دنیاست. با این حال شما قرار نیست همیشه بازاریابی ‏تان را بر مدار فصل جدید بنا کنید. گاهی اوقات باید قبل از هر کاری از شر دردسرهای فصل قبل خلاص شوید تا کارتان مثل ساعت دقیق پیش برود. ایده بازاریابی ما در این بخش دقیقا چنین ماهیتی دارد. اگر از ما می شنوید، تا از شر فکر و خیال های مربوط به فصل تابستان راحت نشده اید، خیلی خودتان را با بازاریابی پاییزه اذیت نکنید. هرچه باشد ذهن آدم ظرفیت مشخصی برای پردازش اطلاعات دارد و فشار بیش از حد موجب تصمیمات غلط خواهد شد. پس یک نفس عمیق بکشید و نگاه درستی به ته مانده انبارتان داشته باشید. بعد هم با یک تخفیف درست و حسابی به استقبال مشتریان بروید. این طوری با یک تیر دو هدف را خواهید زد. اول اینکه از شر محصولات تان خلاص می شوید و دوم هم اینکه حسابی در دل مشتریان جا باز می کنید.

تولید محصولات ویژه پاییز: وقتی بازاریابی به تنهایی جواب نمی دهد

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

برندی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد. احتمالا خانم های خانه دار مشتریان اصلی چنین برندی هستند. در کنار این امر دانشجوها یا به طور کلی کسانی که تنها زندگی می کنند هم نیم نگاهی به محصولات ارزان قیمت این برند خواهند داشت. حالا اگر قرار باشد برند قصه ما برای فصل پاییز کمپین های گرانی تدارک ببیند، احتمالا باید اهداف دور و درازی برای فروش بیشتر هم پس ذهنش داشته باشد. خب هیچ کارآفرینی پولش را از سر راه نیاورده که همینطور الکی در مارکتینگ هدر دهد. 

ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه پول شما الکی حیف و میل نشود، یک فرمول بی نهایت ساده اما در عین حال تاثیرگذار داریم. اینکه در کنار کمپین های پاییزه محصولاتی هم مخصوص این فصل طراحی کنید. اگر بخواهیم از همان مثال بالا استفاده کنیم، عرضه مبلمان با تم پاییزی یا حتی تغییر رنگ محصولات ایده های خوبی به نظر می رسد. شما با چنین کاری بدون اینکه هزینه خیلی زیاد کرده باشید، طوری مشتریان تان را تحت تاثیر قرار می دهید که نگو و نپرس.

گاهی اوقات ایده های کلیدی در بازاریابی همین دور و بر هستند. کافی است نگاه دقیقی به ماجرا داشته باشید تا همه چیز مثل روز روشن شود. اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها در تله اش گرفتار می شوند، تاکید بر روی راهکارهای بی نهایت پیچیده است. یادتان باشد نه شما یک ماجراجو هستید، نه دنیای مارکتینگ شبیه قاره آمریکاست که نیاز به کشف شدن داشته باشد. پس همیشه از امکانات دم دست تان نهایت استفاده را ببرید. اینطوری بدون دردسر اضافه کارتان در بازار حسابی خواهد گرفت. 

کارآفرینان بهانه جو معمولا حوزه کاری شان را خیلی متفاوت از بقیه تلقی می کنند. بهانه شان برای دست روی دست گذاشتن هم عدم هماهنگی محصولات با تم پاییزی است. اگر نظر ما را بخواهید، فقط شرکت تولیدکننده شاتل های فضایی نمی تواند از تم پاییزی برای شخصی سازی محصولاتش استفاده کند. بقیه برندها مثل آب خوردن شانس شخصی سازی محصولات شان را دارند. بنابراین بهانه تراشی های الکی را کنار گذاشته و حتی با الگوبرداری از بقیه برندها هم که شده خودتان را به جمع کسب و کارهای برتر دنیا برسانید؛ چراکه اول هر فصل زمان بی نهایت خوبی برای فروش محصولات درجه یک است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا وارد گود شده و شروع به بازاریابی برای محصولات پاییزی تان کنید. 

مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی مناسبتی که باید از برندهای بزرگ یاد گرفت

برگزاری رویداد پاییزی: زمانی برای معرفی تازه ها

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

همین چند روز قبل برند اپل با کلی سر و صدا از جدیدترین گوشی های هوشمندش رونمایی کرد. صرف نظر از هزاران نفری که در محل مراسم حضور داشتند، میلیون ها نفر هم به طور زنده آن را دنبال می کردند. این مراسم به خوبی اهمیت اعتبار برندها برای جذب مشتریان را نشان داد. قبول دارم هر برندی در دنیا اعتبار اپل را ندارد، اما شما می توانید از ایده جذاب برگزاری مراسم به سود خودتان استفاده کنید. حتما می پرسید چطور چنین کاری ممکن است؟ خب اجازه دهید نشان تان دهیم!

قبل از اینکه سراغ تعریف و تمجید الکی از مراسم های کاری برویم، باید یک نکته مهم را یادآور شویم. تا همین چند ماه قبل قوانین سفت و سخت در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و دردسرهای مربوط به کرونا برگزاری هر مراسمی را کنسل کرده بود. به طوری که حتی رونمایی از کنسول ایکس باکس و پلی استیشن هم به طور آنلاین برگزار شد. با این حال شرایط از پارسال تا حالا حسابی فرق کرده است. به لطف واکسیناسیون جهانی دیگر خبری از قرنطینه های سفت و سخت نیست. مردم هم بعد از کلی انتظار بالاخره می توانند با خیال راحت در دورهمی ها شرکت کنند. خب چرا یکی از این دورهمی های خودمانی مراسم ویژه برند شما برای پاییز نباشد؟

مهمانی در فرهنگ های مختلف معمولا بهانه ای برای با هم بودن مردم است. این یعنی شما لازم نیست حتما دنبال دلیل محکمه پسندی برای برگزاری یک رویداد یا مراسم باشید. همین که مخاطب هدف تان در مراسم شرکت کرده و حسابی خوش بگذراند، کافی خواهد بود. اینطوری شما کم کم تبدیل به همان برندی می شوید که مشتریان سال هاست در بازار منتظرش بوده اند. 

توصیه ما در این بخش برای اینکه مو لای درز کارتان نرود، استفاده از تم پاییزه در مراسم تان است. مثلا اگر قرار است از خدمات جدید شرکت تان رونمایی کنید، کمی هم حال و هوای فصل جدید را گوشه ذهن داشته باشید. اینطوری مشتریان برای خوش گذرانی هم که شده در مراسم تان شرکت خواهند کرد. به علاوه، هیچ وقت پوشش زنده مراسم تان را فراموش نکنید؛ چراکه این کار حتی دل کسانی که توانایی حضور در مراسم تان را ندارند هم می برد. خب وقتی یک برند هم مراسم جذابی دارد هم اینکه در شبکه های اجتماعی آن را پوشش می دهد، مگر می شود با خیال راحت از کنارش عبور کرد؟

سخن پایانی

بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

فصل پاییز چند هفته دیگر از راه می رسد. تا آن زمان برندها فرصت زیادی برای برنامه ریزی ندارند. یکی از ایده هایی که همیشه گوشه ذهن بازاریاب ها آرام گرفته، بازاریابی با تم پاییزه است. ترکیب یکی از فصل های دوست داشتنی با معجزه بازاریابی دل هر کسی را خواهد برد. البته به شرط اینکه بلد باشید چطور ایده های درجه یک به کار ببندید. وگرنه آخر سر دست از پا درازتر با ضررهای هنگفت تنها خواهید ماند. 

ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بازاریابی پاییزه کرده باشد. از اینجا به بعد این شما هستید که باید ایده های این مقاله را اجرا کرده و به آنها نمره بدهید. پس منتظر چه هستید؟ از همین حالا کارتان را شروع کنید تا از رقبا جلو بزنید. مثل همیشه اگر سوال یا ابهامی درباره بازاریابی پاییزه داشتید، ما 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و نظرات تان با ما به اشتراک بگذارید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی رویدادی چیست؟

منابع:

https://www.growth-rocket.com

https://www.sender.net

https://mycloudcrew.com

https://encompassmarketing.com.au

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jSFr3aSt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه