سه شنبه, ۳۰ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Tue, 21 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

9 ماه پیش ( 1399/9/9 )
نویسنده : استفانی هیتمن   پدیدآورنده : علی آل علی  

ماه دسامبر برای بازاریاب ‎ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ماه پایانی سال همیشه همراه با نوعی فوریت برای برندها به منظور فروش محصولات ‎شان است. اغلب برندها تمایلی به پر ماندن انبارهای ‎شان در پایان سال ندارند. همین امر تیم‎ های بازاریابی را به سوی طراحی کمپین های ویژه برای پایان سال سوق می ‎دهد. جمعه سیاه نیز در ماه دسامبر برای بازاریاب ‎ها جذابیت زیادی دارد. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به بازاریابی ویژه در کریسمس می ‎کنند. شاید این امر در ابتدا جذابیت بالایی داشته باشد، اما بدون ایده های مناسب برای بازاریابی امکان جلب نظر مخاطب هدف وجود ندارد. 

بسیاری از مردم در ماه پایانی سال تمایل بیشتری برای خرید پیدا می کنند. اغلب افراد خریدهای اصلی شان برای سال نو را در دسامبر انجام می دهند. همین امر برای خرده فروشی ها بازه زمانی مناسبی از نظر فروش ایجاد می کند. افزایش تمایل خرید از سوی مشتریان بدون برنامه ریزی درست از سوی برندها نتیجه‎ خاصی بر روی میزان فروش‎ شان نخواهد داشت. بسیاری از برندها در دسامبر نه تنها افزایشی در فروش تجربه نمی ‎کنند، بلکه با ضرر نیز مواجه می ‎شوند. دلیل این امر ناتوانی برای تولید کمپین های بازاریابی جذاب و تعاملی از سوی چنین برندهایی است. در ادامه برخی از ایده های مناسب برای بازاریابی در ماه دسامبر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

ایده های مربوط به کریسمس در ماه دسامبر

ماه دسامبر همیشه همراه با حال و هوای کریسمس است. هیچ خانواده ‎ای در ماه دسامبر بدون دغدغه‎ های متعدد در مورد خرید محصولات موردنیازش به ارزان ‎ترین قیمت ممکن نیست. همین امر موجب تقویت انگیزه برندها برای بازاریابی و تعامل با مشتریان می ‎شود. نکته مهم اینکه برخی از برندها از مدت‎ های قبل از کریسمس اقدام به بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف می ‎کنند. برهمین اساس برخی از ایده های بازاریابی در ماه دسامبر مربوط به کریسمس است. 

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

ارسال رایگان محصولات

خرید محصولات به صورت غیرحضوری همیشه جذابیت‎ های خاصی دارد. عدم نیاز به حضور در خرده فروشی ‎ها و انتظار در صف ‎های طولانی، به ویژه در ماه پایانی سال، مزیت مهمی محسوب می ‎شود. نکته مهم در این میان ضرورت کاهش قیمت ارسال محصولات برای مشتریان است. اغلب خرده فروشی‎ ها برای ارسال محصولات ‎شان به آدرس مشتریان هزینه مشخصی دریافت می ‎کنند. یکی از ایده های بازاریابی مناسب برای ماه دسامبر مربوط به ارسال رایگان محصولات برای مشتریان است. 

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

بدون تردید برخی از خرده فروشی‎ های کوچک امکان ارسال رایگان سفارش مشتریان را ندارند. در این صورت باید تا جای ممکن تخفیف مناسب لحاظ کرد. موسسه محصولات ارگانیگ ناویتاس به عنوان یک شرکت معتبر در ماه پایانی هر سال 20 درصد تخفیف بر روی ارسال سفارشات اعمال می‎ کند. این امر نقش مهمی در تقویت انگیزه مشتریان برای خرید دارد. 

امروزه بسیاری از مشتریان به دلیل مشکلات ناشی از کرونا فکر خرید حضوری را نمی ‎کنند. این امر با قوانین سفت و سخت پیرامون وضعیت برندها و خرده فروشی‎ ها همراه شده است بنابراین خرید آنلاین تنها گزینه در دسترس مشتریان است. ارسال رایگان سفارشات نقش مهمی در رقابت بهینه میان خرده فروشی‎ ها در ماه پایانی سال خواهد داشت. 

توجه به هفته جهانی واکسن آنفلوآنزا

بیماری آنفلوآنزا در طول مدت زمان پیش از عرضه واکسنش یکی از جلوه‎ های وحشتناک زندگی مردم بود. بسیاری از افراد به دلیل این بیماری خیلی زود از پا درمی ‎آمدند. سالانه 6 تا 12 دسامبر به عنوان هفته جهانی واکسن آنفلوآنزا شناخته می ‎شود. این هفته برای بسیاری از سازمان‎ های بهداشتی دارای اهمیت است. برخی از ایده های بازاریابی مناسب در این هفته به شرح ذیل است:

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

•    به اشتراک ‎گذاری اطلاعات اساسی در مورد بیماری آنفلوآنزا و راهکارهای درمان آن در کوتاه ‎ترین زمان ممکن

•    بیان تاریخچه کشف واکسن آنفلوآنزا و سختی‎ های مسیر این تحقیق علمی

•    تلاش برای معرفی خدمات شرکت در زمینه ارائه کمک‎ های مالی به ‎موسسه های بهداشتی و پزشکی برای مقابله با این بیماری

•    اگر در زمینه بهداشت فعالیت دارید، معرفی مرکز درمانی تان به عنوان گزینه ‎ای مطمئن برای افراد بیمار ایده جذابی خواهد بود.

بسیاری از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا استقبال مناسبی از کمپین های بازاریابی با محوریت نکات بهداشتی دارند. این امر شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیرگذاری مطلوبی بر روی مخاطب هدف دارد. اگر کسب و کار شما در زمینه بهداشتی فعالیت ندارد، قدردانی از کادرهای درمانی ایده جذاب دیگری خواهد بود. 

گرامیداشت نخستین روز زمستان

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

زمستان در راه است. بسیاری از مردم زمستان را مصادف با سال نو میلادی می‎ دانند. شور و هیجان در این ماه به حداکثر می ‎رسد. 21 دسامبر به طور رسمی نخستین روز از فصل زمستان است. این روز مصادف با یک هفته به کریسمس است بنابراین برندها امکان ترکیب ایده های بازاریابی ‎شان برای این روز مهم و همچنین کریسمس را دارند. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی برای کریسمس نیاز به یک ایده جانبی دارند. این امر نکته مهمی در زمینه بازاریابی محسوب می ‎شود. یادآوری خاطرات خوش مربوط به کریسمس و همچنین زمستان برای مردم ایده جذابی از نظر بازاریابی محسوب می ‎شود. برخی از برندها در این روز از مخاطب هدف ‎شان برای بیان خاطرات ‎شان در کریسمس و زمستان درخواست می ‎کنند. این امر برندها را با حجم وسیعی از داده‎ های مربوط به مشتریان مواجه خواهد ساخت. معنای این امر امکان تولید محتوای بازاریابی با داده‎ های رایگان است. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی همراه با ایده پردازی خلاقانه

ایده های مربوط به اهدای هدیه به مشتریان در کریسمس

بازاریابی در کریسمس همیشه برای مشتریان جذابیت دارد. دلیل این امر امکان دریافت هدیه ‎ها یا تخفیف ‎های گسترده از سوی برندهاست. بسیاری از برندها برای بازاریابی در کریسمس اقدام به اعطای هدیه‎ های جذاب می ‎کنند. بررسی برخی از هدیه ‎های جذاب برای مشتریان در ادامه اهمیت بالایی دارد.

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

برگزاری مراسم تجاری و اعطای هدیه به مشتریان

مراسم های بازاریابی جذابیت بالایی برای برندها دارد. ایجاد هیجان در میان مشتریان ایده مناسبی برای افزایش فروش است. نکته مهم در این میان ناتوانی برندها برای برگزاری مراسم های حضوری در سال پیش روی است بنابراین مراسم های آنلاین باید در دستور کار برندها قرار گیرد. بدون شک مراسم های آنلاین حال و هوای مراسم‎ های حضوری را ندارد. همین امر نیاز به ایده های جانبی برای مراسم های آنلاین را افزایش می‎ دهد. 

اعطای هدیه‎ های جذاب به مشتریان در مراسم های آنلاین بهترین گزینه برای افزایش جذابیت مراسم برند است. بسیاری از برندها در مراسم های ویژه شان اقدام به قرعه‎ کشی میان مشتریان یا اعطای هدیه به صورت سراسری می ‎کنند. این امر پای هر مشتری سخت پسندی را نیز به مراسم برند باز خواهد کرد. مهمترین مسئله در این میان انتخاب هدیه ‎های جذاب برای مشتریان است. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نگیرد، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها از بین خواهد رفت. ایراد برخی از برندها در این زمینه انتخاب محصولاتی غیرجذاب برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف است بنابراین بازنگری در کیفیت هدیه‎ های برند نکته مهمی برای بهبود وضعیت خواهد بود. 

برخی از برندها توانایی لازم برای برگزاری مراسم آنلاین به تنهایی را ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد می ‎کند. ایده مناسب در این میان همکاری با برخی از برندهای دیگر برای برگزاری مراسم آنلاین است. این امر هزینه‎ های برگزاری مراسم را میان برندهای مختلف پخش خواهد کرد. نتیجه امر اینکه به هیچ برندی فشار بیش از اندازه وارد نخواهد شد. 

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

ارسال کارت پستال برای مشتریان

هیچ نکته ‎ای بیشتر از دریافت ایمیل‎ های مناسبتی در چند روز مانده به کریسمس مهم نیست. بسیاری از مشتریان نسبت به دریافت ایمیل های بازاریابی به طور مداوم شکایت دارند. نکته مهم در این میان علاقه همین دسته از مشتریان برای دریافت ایمیل های مناسبتی است. اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا حال و هوای کریسمس کمتر در سطح شهر قابل مشاهده است بنابراین برندها باید اقدام به ایجاد حس و حال کریسمس برای مشتریان ‎شان نمایند. در غیر این صورت دامنه وسیعی از مشتریان نسبت به خدمات برندها ناامید خواهند شد. 

ارسال کارت پستال همیشه یکی از شیوه‎ های تبریک و یادآوری اهمیت افراد محسوب می ‎شود. این امر در میان خانواده‎ ها معنای بسیار مهمی دارد. سالانه شمار بالایی از خانواده‎ها اقدام به ارسال کارت پستال برای دوستان ‎شان می‎ کنند. نکته جالب در این میان امکان تقلید از خانواده‎ ها و ارسال کارت پستال از سوی برندهاست. دامنه وسیعی از مشتریان شانس دریافت کارت پستال در طول ماه دسامبر را دارند. اگر یک کسب و کار در این میان با بودجه محدودی مواجه است، ابتدا باید به سراغ مشتریان وفادارش برود. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر مسائل مالی مدنظر برند قرار نگیرد، امکان بروز بدهی‎ های گسترده افزایش پیدا می‎ کند بنابراین پیش از طراحی هر برنامه ‎ای برای بازاریابی باید میزان بودجه در دسترس را مدنظر قرار داد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با ایده های نوآورانه سال 2019

ارسال کارت پستال برای مشتریان همراه با ایده های جانبی تاثیرگذاری بسیار بیشتری به همراه خواهد داشت. یکی از ایده های مناسب در این میان ارائه کد تخفیف ویژه برای مشتریان است. این امر انگیزه مشتریان برای مطالعه کارت پستال ها را به شدت افزایش می ‎دهد. 

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

اعطای هدیه به مشتریان در اینستاگرام

دسامبر همیشه برای مشتریان به معنای امکان دسترسی به تخفیف ‎های گسترده و حتی دریافت هدیه‎ های جذاب است. بسیاری از برندها برای بازاریابی اینستاگرام را انتخاب می ‎کنند. دلیل این امر محبوبیت اینستاگرام در میان کاربران و همچنین امکان تعامل با مشتریان جهانی است. اگر یک برند در مقیاس جهانی در تلاش برای بازاریابی و تعامل با مشتریان باشد، شانس بالایی برای موفقیت در اینستاگرام خواهد داشت. 

یکی از اشتباهات برندها در ماه دسامبر تغییر ندادن الگوی بازاریای‎ شان است. بر این اساس مشتریان هیچ تفاوتی میان وضعیت فعالیت یک برند در ماه دسامبر با دیگر بازه‎های زمانی احساس نمی ‎کنند. همچنین نکته انگیزه آنها برای تعامل با برند موردنظر را کاهش می ‎دهد. 

برگزاری مراسم خیریه

وقتی سال نو فرا می ‎رسد. بسیاری از خانواده‎ ها و افراد نیازمند توانایی خرید کالاهای موردنیازشان را ندارند. یکی از سنت‎ های جذاب در میان بسیاری از کشورها برگزاری مراسم های خیریه برای جمع ‎آوری انواع کالا یا پول است. موارد گردآوری شده در نهایت به سود افراد نیازمند صرف خواهد شد. این امر امکان تقسیم لذت ناشی از سال نو میلادی در میان خانواده‎ های مختلف را امکان ‎پذیر می ‎سازد. 

بدون تردید حضور برندها در مراسم های خیریه موجب افزایش اعتبارشان می ‎شود. نکته مهم در این میان عدم اطلاع برخی از برندها نسبت به شیوه‎ های مشارکت در مراسم های خیریه یا حتی برگزاری چنین مراسم هایی است. اگر کسب و کار شما نیز با چنین مشکلی مواجه است، به نکات ذیل توجه نمایید:

•    اجاره یک غرقه مشخص برای برند در مراسم های خیریه امکان اعلام حضور به صورت رسمی را فراهم می‎ سازد. بسیاری از برندها همیشه در مراسم های خیریه حضور دارند، اما مشتریان نسبت به این امر هیچ اطلاع دقیقی ندارند. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای بازاریاب‎ ها ایجاد می ‎کند. امروزه هر اقدام برند باید در صورت امکان در قالب محتوای بازاریابی بیان شود. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی همراه با ایده پردازی خلاقانه

•    ارائه پیشنهادهای رسمی برای همکاری با موسسه‎ های خیریه در قالب همکاری انحصاری ایده جذابی خواهد بود. شاید این امر نیاز به صرف هزینه بالایی داشته باشد، اما نام برند شما را در کنار موسسه ‎های خیریه مشهور قرار خواهد داد. همین امر تاثیر روانی مثبتی بر روی مشتریان دارد. 

•    حضور فعال در شبکه‎ های اجتماعی امری ضروری است. بسیاری از مراسم های خیریه با حضور برندها در عمل پوشش مناسبی در شبکه ‎های اجتماعی دریافت می ‎کنند. اگر در این میان امکان همکاری با برخی از رسانه ‎ها نیز وجود داشته باشد، وضعیت به شدت بهتر خواهد شد. 

برخی از مراسم های مربوط به تهیه لوازم موردنیاز برای افراد نیازمند برای گردآوری اسباب بازی برای کودکان بی ‎سرپرست تمرکز دارند. حضور در چنین مراسمی نیز باید در دستور کار برندها قرار گیرد. تهیه برخی از اسباب بازی‎ های ارزان قیمت امکان شاد ساختن دامنه وسیعی از کودکان را فراهم می ‎کند بنابراین نباید از این فرصت به سادگی عبور کرد. 

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

تولید محتوای بازاریابی با حضور بابا نوئل

بابا نوئل یکی از جلوه‎ های سنتی کریسمس را یادآوری می ‎کند. بسیاری از خانواده ها اقدام به استفاده از لباس مخصوص بابا نوئل برای ایجاد هیجان در میان کودکان ‎شان می ‎کنند. این امر در طول زمان بدل به نوعی سنت جذاب شده است. برندها نیز امکان مشارکت در زمینه زنده نگه داشتن این رسم جذاب را دارند. برخی از برندها محتوای بازاریابی غیرمرتبط با کریسمس منتشر می ‎‏کنند. بدون تردید چنین محتواهایی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد، اما باید یک نکته مهم را مدنظر قرار دهیم. نکته مورد بحث ضرورت نمایش بابا نوئل در کمپین های بازاریابی است. اگر این نکته مورد غفلت قرار گیرد، در عمل امکان ایجاد حال و هوای مربوط به کریسمس امکان ‎پذیر نخواهد شد. 

بسیاری از برندها در مسیر ایجاد حال و هوای کریسمس شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف ندارند. این امر ناشی از عدم آشنایی با ترندهای برتر در این حوزه است. بدون شک تلاش برای یادگیری ایده های جذاب در فرصتی اندک امکان ‎پذیر نیست بنابراین برندها باید به دنبال راهکاری دیگر باشند. یک راهکار مناسب در این میان الگوبرداری از عملکرد برندهای بزرگ است. مزیت اصلی این امر امکان اطمینان از عملکرد مثبت برند خواهد بود. شیوه‎ های مورد تایید برندهای بزرگ در اغلب اوقات تاثیرگذار هستند بنابراین نیازی به نگرانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهد بود. 

به‎ روز رسانی اکانت گوگل بیزینس

اکانت گوگل بیزینس برای بسیاری از برندها اهمیت اساسی دارد. دلیل این امر امکان تعامل با مخاطب هدف براساس شیوه‎ های متفاوت است. اگر کاربران به دنبال محصول مشخصی باشند، جست‎ وجوی نام برندها آنها را به نتیجه خواهد رساند. نکته مهم در این میان ضرورت ثبت اکانت رسمی برای گوگل بیزینس است. اگر این نکته مدنظر برندها قرار گیرد، کاربران در صورت مواجهه با نام یک برند مشخصات رسمی ‎اش را نیز در کادر کنار صفحه جست ‎وجو خواهند داشت. این امر به معنای ثبت رسمی برند موردنظر در سامانه گوگل است. همین نکته اعتماد قابل ملاحظه‎ ای در میان مشتریان ایجاد می ‎کند. 

اگر یک کسب و کار هنوز اکانت رسمی در گوگل بیزینس ایجاد نکرده است، باید هرچه زودتر نسبت به این امر اقدام نماید. بسیاری از برندها تا آخرین لحظه برای ثبت نام در گوگل بیزینس صبر می ‎کنند. این امر در عمل فرصت طلایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از بین می ‎برد. 

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

خجالتی بودن در شبکه‎ های اجتماعی ممنوع!

هر کسب و کاری براساس افراد حقیقی بنا نهاده می‎ شود. اغلب مشتریان تمایل به آشنایی با بنیانگذارهای هر کسب و کار دارند بنابراین در ماه دسامبر باید از موسس‎ های کسب و کار برای جذاب ‎تر ساختن کمپین های بازاریابی استفاده کرد. برخی کارآفرینان توانایی ایجاد ارزش بالا در کمپین های بازاریابی را دارند. این امر شامل توانایی برای بیان مطالب به شیوه منحصر به فرد و همچنین تعامل با مشتریان در سطح مشخصی است. 

بسیاری از برندها در زمینه تعامل با مشتریان در شبکه‎ های اجتماعی از فقدان یک شخصیت انسانی رنج می ‎برند. وجهه حرفه ‎ای کسب و کارها فاقد روح و پویایی کافی است بنابراین باید راهکاری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا کرد. بهترین گزینه همکاری با موسس‎ های برند برای افزایش جذابیت کمپین های بازاریابی است. شاید در ابتدا کارآفرینان و روسای یک برند مهارت پایینی در زمینه بازاریابی داشته باشند، اما با چند بار تمرین مشکل موردنظر حل خواهد شد. 

ارائه اطلاعات شخصی در مورد برندها شاید ایده جذابی به نظر نرسد، اما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به اندازه کافی هیجان ‎انگیز خواهد بود. بسیاری از موسس‎ های کسب و کار علاقه ‎ای برای حضور در مقابل دوربین بازاریابی ندارند. این امر به نوعی ایجاد معما پیرامون هویت برندها می ‎کند بنابراین در بازه‎ های زمانی حساس مانند کریسمس باید از توانایی تاثیرگذاری روسای برند به خوبی استفاده کرد. 

ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل شرکت تسلا توانایی بالایی برای تاثیرگذاری فردی بر روی مشتریان دارد. برند شخصی ایلان ماسک شاید حتی از تسلا نیز مشهورتر باشد بنابراین در اینجا با یک برند شخصی موفق مواجه هستیم. تشویق کارآفرینان و مدیران ارشد برند برای برندسازی شخصی دارای مزیت‎ های قابل ملاحظه ای در زمینه بازاریابی است. 

طراحی توصیه‎ های 12 روزه برای تعطیلات کریسمس

ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر

بسیاری از مردم در طول تعطیلات 12 روزه کریسمس هیچ تعاملی با برندها ندارند. این امر موجب فراموشی برخی از کسب و کارها از سوی مشتریان می ‎شود. برخی از برندها در این میان برای تداوم تعامل با مخاطب هدف اقدام به ارائه توصیه‎ هایی برای 12 روز جدایی میان خود و مشتریان می ‎کنند. برخی از نمونه‎ های جذاب در این رابطه به شرح ذیل است:

•    کسب و کارهای فعال در زمینه فیتنس امکان طراحی برنامه‎ های ورزشی 12 روزه برای تمرین در خانه را دارند. این امر مشتریان چنین کسب و کارهایی را به شدت جذب خواهد کرد. به هر حال کمتر کسی تمایل به از دست دادن فرم مناسب بدنش در طول تعطیلات دارد. 

مطلب مرتبط: یادگیری ایده های بازاریابی از دل فیلم و سریال

•    فروشگاه‎ه ای فعال در زمینه عرضه گل و گیاه امکان طراحی سبدهای گل مخصوص برای کریسمس را دارند. این امر انگیزه مشتریان برای خرید را افزایش می ‎دهد. اغلب مردم از دریافت هدیه‎ های جذاب در قالب سبد گل استقبال می‎ کنند بنابراین بازار چنین کسب و کاری در طول تعطیلات کریسمس داغ خواهد بود. 

•    رستوران‎ ها امکان ارائه منوی ویژه برای کریسمس را دارند. رونمایی از غذاهای ویژه و همچنین ارائه تخفیف‎ های مناسب برای جلب حداکثری مشتریان ایده های جذابی محسوب می ‎شود.

طراحی دکور محل کار برای تعطیلات

روزهای پیش از شروع تعطیلات برای بسیاری از کارمندان همراه با فشار کاری بالاست. طراحی دکور محل کار براساس حال و هوای کریسمس دست کم اندکی از فشار موردنظر را کاهش خواهد داد. این امر برای خرده فروشی‎ ها نیز جذابیت دارد. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتریان فراهم می ‎شود. 

منبع : wordstream
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LWQDNHnN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه