یکشنبه, ۲۰ مهر(۷) ۱۴۰۴ / Sun, 12 Oct(10) 2025 /
           
فرصت امروز
بررسی بهینه سازی برای همه جا (Search Everywhere Optimization)

بهینه سازی برای همه جا: آینده سئو بدون گوگل

3 ساعت پیش ( 1404/7/20 )

برند بلاک باستردر اوایل دهه ۲۰۰۰ یک امپراتوری تسخیرناپذیر به نظر می رسید. این شرکت با بیش از 9 هزار فروشگاه فیزیکی بر بازار سرگرمی خانگی حکمرانی می کرد. در آن زمان جست وجو برای یک فیلم فرآیندی فیزیکی بود: شما به فروشگاه محله خود می رفتید، در میان راهروها قدم می زدید و از میان عناوین موجود انتخاب می کردید. در همان زمان یک استارت آپ کوچک به نام نتفلیکس مدل تجاری متفاوتی را آزمایش می کرد: ارسال دی وی دی از طریق پست. در سال ۲۰۰۰، مدیران نتفلیکس به دفتر مرکزی بلاک باستر رفتند و پیشنهاد دادند که شرکت شان را به قیمت ۵۰ میلیون دلار بفروشند تا بخش آنلاین بلاک باستر شوند. تیم مدیریتی بلاک باستر، این پیشنهاد را با تمسخر رد کرد. آنها نمی توانستند تصور کنند که چرا کسی باید برای یک فیلم، چند روز منتظر بماند، در حالی که می تواند به راحتی به نزدیک ترین فروشگاه مراجعه کند.

اشتباه مرگبار بلاک باستر این نبود که قدرت اینترنت را دست کم گرفت؛ اشتباه عمیق تر آن عدم درک این موضوع بود که فرآیند جست وجو در حال تغییر است. برای آنها جست وجو در راهروهای فروشگاه شان اتفاق می افتاد. آنها نمی دیدند که یک نسل جدید جست وجوی خود را در یک مکان کاملا جدید آغاز کرده بود: صفحه اصلی یک سایت. 

10 سال بعد بلاک باستر اعلام ورشکستگی کرد. این داستان فقط درباره فیلم و دی وی دی نیست. این یک داستان هشداردهنده درباره مهاجرت رفتار مشتری است. امروز ما در آستانه یک تحول به همان اندازه بزرگ قرار داریم. برای دو دهه همه می دانستند که پایتخت اینترنت کجاست: گوگل. تمام جاده های دیجیتال به این موتور جست وجوی قدرتمند ختم می شد، اما آن دوران به پایان رسیده است. این پایتخت بزرگ در حال تجزیه شدن به صدها مسیر فرعی قدرتمند و مستقل است و یک استراتژی بقای جدید ظهور کرده است: بهینه سازی برای همه جا.

چرا مشتریان دیگر فقط گوگل را قبول ندارند؟

بهینه سازی برای همه جا

عصر طلایی گوگل بر یک فرض ساده استوار بود: وقتی مردم سوالی داشتند یا به دنبال چیزی می گشتند، سفر خود را از صفحه اول گوگل آغاز می کردند. این حقیقت سنگ بنای یک صنعت چند صد میلیارد دلاری به نام بهینه سازی برای موتورهای جست وجو  شد. کسب و کارها تمام منابع خود را صرف جنگیدن برای کسب بهترین جایگاه در این پایتخت شلوغ می کردند.

مطلب مرتبط: سئو در دنیای پساگوگل

اما رفتار نسل ها در حال تغییر است. اینترنت از یک شهر واحد با یک مرکز قدرتمند، به یک قاره پهناور با مراکز فرهنگی و تجاری متعدد تبدیل شده است. یک جوان ۱۸ ساله که به دنبال بررسی یک محصول ورزشی جدید است، سفر خود را از گوگل آغاز نمی کند؛ او تیک تاک را باز می کند تا ویدئوهای واقعی از استفاده آن محصول توسط افراد واقعی را ببیند. یک برنامه نویس که با یک مشکل فنی پیچیده روبه رو شده است به گیت هاب مراجعه می کند، نه گوگل. کسی که قصد خرید یک کابل شارژ دارد، مستقیما به آمازون می رود. 

این یعنی جست وجو دیگر یک مقصد واحد نیست؛ این یک رفتار پراکنده است که در هر پلتفرمی که مردم در آن وقت می گذرانند، اتفاق می افتد. کسب و کارهایی که هنوز تمام بودجه خود را روی گوگل سرمایه گذاری می کنند، به زودی خود را در یک شهر ارواح تنها خواهند یافت.

بهینه سازی برای پلتفرم های جدید

بهینه سازی برای پلتفرم های جدید

استراتژی جدید که بهینه سازی برای همه جا نامیده می شود، به معنای آن است که کسب و کارها باید یاد بگیرند که در هر یک از پلتفرم های جدید یک سفارتخانه قدرتمند داشته باشند و به زبان محلی آن شهر صحبت کنند. اجازه دهید برخی از این پلتفرم ها و نکات کلیدی برای آنها را بررسی کنیم. 

آمازون و یلپ: در این پلتفرم ها هدف از جست وجو، تقریبا همیشه تجاری است. مردم برای خرید یا تصمیم گیری نهایی به اینجا می آیند. صحبت کردن به زبان این شهر به معنای بهینه سازی صفحات محصول با تصاویر باکیفیت، توضیحات دقیق و جمع آوری نظرات مثبت و واقعی است. کلمات کلیدی در اینجا نه بر اساس کنجکاوی، بلکه براساس قصد خرید انتخاب می شوند. الگوریتم آمازون به محبوبیت، نرخ تبدیل و رضایت مشتری پاداش می دهد، نه به اعتبار لینک های خارجی.

یوتیوب و تیک تاک: این پلتفرم ها بر پایه محتوای بصری بنا شده اند. زبان محلی آنها ویدئو است. جست وجو در اینجا برای آموزش، سرگرمی و اثبات اجتماعی انجام می شود. یک تعمیرکار که یک ویدئوی کوتاه و مفید با عنوان «چگونه گرفتگی سینک را در ۳۰ ثانیه باز کنیم» در یوتیوب منتشر می کند، ممکن است مشتریان بیشتری نسبت به کسی که هزاران دلار صرف رتبه یک گوگل برای کلمه «تعمیر خانه» کرده به دست آورد. بهینه سازی در این شهرها به معنای توجه به عناوین جذاب، تصاویر بندانگشتی گیرا، زیرنویس ها و استفاده از روندهای موسیقایی و بصری است.

لینکدین و اینستاگرام: اینها پلتفرم های ارتباطات و هویت هستند. مردم برای ارتباط با همکاران، دنبال کردن متخصصان یا ساختن یک هویت شخصی و بصری به اینجا می آیند. جست وجو در اینجا برای یافتن افراد، ایده ها و الهام بخشی است. یک شرکت مشاوره مدیریت که مقالات عمیق و تحلیلی در لینکدین منتشر می کند خود را به عنوان یک رهبر فکری در صنعتش تثبیت خواهد کرد. یک برند مد که با اینفلوئنسرها در اینستاگرام همکاری می کند، خود را در بطن فرهنگی مخاطبان هدفش قرار می‎دهد. زبان این شهرها، اعتبار، تخصص و زیبایی شناسی است.

دستیارهای هوش مصنوعی: این جدیدترین و شاید مهمترین پلتفرم حال ظهور است. وقتی شما از یک دستیار هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی سوالی می پرسید، یک لیست از 10 لینک آبی به شما نشان نمی دهد، بلکه یک پاسخ ترکیبی و نهایی ارائه می دهد. برنده شدن در این شهر به معنای رتبه یک بودن نیست، بلکه به معنای تبدیل شدن به یکی از «منابع مورد اعتماد» خود هوش مصنوعی است. این نیازمند تولید محتوای بسیار باکیفیت، معتبر و با داده های ساختاریافته است تا هوش مصنوعی بتواند به راحتی آن را بفهمد و به آن ارجاع دهد.

مطلب مرتبط: تغییرات دنیای سئو در سالی که گذشت

ما از یک دنیای تک قطبی به یک دنیای چندقطبی دیجیتال مهاجرت کرده ایم. گوگل نمرده است، اما دیگر تنها قدرت حاکم نیست. او مانند رم باستان است؛ هنوز یک شهر مهم و تاریخی، اما دیگر مرکز کل جهان شناخته شده نیست. شرکت هایی که این واقعیت جدید را بپذیرند و یاد بگیرند که شهروندان خوب و فعالی در تمام شهرهای بزرگ این قاره جدید باشند، نه تنها زنده خواهند ماند، بلکه در عصری که مشتریان بیش از هر زمان دیگری پراکنده شده اند، راه های جدید و قدرتمندی برای رشد پیدا خواهند کرد. مشتریان شما، جست وجو برای یافتن شما را متوقف نکرده اند؛ آنها فقط این کار را در مکان های دیگری انجام می دهند. سوال این است: آیا شما آنجا هستید تا به آنها پاسخ دهید؟

منابع:

https://neilpatel.com

https://backlinko.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RAn12rFl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
irspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگراممشاور مالیاتیخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسموزبلاگخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکستور ترکیهتور تایلند ؛ سفر رویایی به سرزمین لبخندهاسایت معتبر خرید طلاکابینت و کمد دیواری اقساطیخرید تاج گل ارزانسرور مجازی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه