یکشنبه, ۲۵ مهر(۷) ۱۴۰۰ / Sun, 17 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز
آشنایی با انواع بازاریابی و کمپین برندهای بزرگ

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند؟

3 روز پیش ( 1400/7/22 )
نویسنده : ماری لیستر   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

انسان ها در زندگی روزمره شان به عنوان مشتری بارها و بارها با محتوای بازاریابی رو به رو می شوند. با این حال تاثیرگذاری کمپین های مختلف بر روی مشتریان به یک اندازه نیست. برخی از کمپین ها به خوبی مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار داده و تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی آنها دارند، اما در سوی دیگر برخی از کمپین ها به خوبی امکان جلب نظر مخاطب هدف را پیدا نمی کنند. شاید دلیل این امر سلیقه مشتریان یا حتی رویدادهای غیرقابل پیش بینی باشد، اما نکته مهم اینکه اغلب اوقات برندهای بزرگ هیچ مشکلی برای طراحی کمپین بازاریابی و تعامل با مشتریان احساس نمی کنند. 

امروزه انواع بسیار زیادی از محتوای بازاریابی و کمپین های گوناگون در دسترس کاربران قرار دارد. همین امر نوعی بی توجهی عمومی به بسیاری از کمپین های بازاریابی را به همراه داشته است. شما برای موفقیت در چنین بازاری چاره ای به غیر از طراحی کمپین به طور متفاوت و با استفاده از تکنیک های کاربردی ندارید، در غیر این صورت به احتمال فراوان مدت زمانی کوتاه در عرصه بازاریابی باقی خواهید ماند. 

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

بدون تردید امروزه هر برندی دارای بودجه ای مشخص برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا استفاده از الگوهای سنتی بازاریابی است. با این حال نکته مهم میزان بازگشت سرمایه شما از فرآیند بازاریابی است. اگر شما به عنوان بازاریاب ها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بازگشت مناسب سرمایه تان را نداشته باشید، خیلی زود در بازار با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. 

هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات در رابطه با بازاریابی و کمپین های برتر در سراسر دنیاست. این امر به شما فرصتی طلایی برای آشنایی با عملکرد موفق دیگر برندها و در صورت تمایل الگوبرداری از آنها خواهد داد. همچنین در کنار بررسی کمپین های موفق سری هم به الگوهای اساسی در بازاریابی خواهیم زد. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: چگونه تاثیرگذاری کمپین بازاریابی مان را افزایش دهیم؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی انواع الگوهای بازاریابی کمپین های موفق برویم، باید به یک سوال مهم پاسخ داد. اینکه کمپین بازاریابی چیست، در نگاه نخست پرسش بسیار ساده ای به نظر می رسد، اما کافی است در عمل وارد این حوزه شوید، سپس با انبوهی از مشکلات رو به رو خواهید شد. بنابراین باید اول از همه به دنبال پاسخگویی به این پرسش باشیم، در غیر این صورت بدون اطلاعاتی جامع نسبت به موضوع بحث وارد آن خواهیم شد. 

کمپین بازاریابی چیست؟

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

اصطلاح کمپین بازاریابی مجموعه ای وسیع از تعاریف را شامل می شود. درست به همین خاطر کمتر کسی در دنیا حوصله ارائه یک تعریف دقیق از آن را دارد. ما در اینجا کمپین بازاریابی را اقدامی مشخص در راستای انتقال یک پیام یا دعوت از طریق کانال های مختلف به مخاطب هدف در نظر می گیریم. این تعریف به اندازه کافی وسیع و گسترده هست تا تمام فعالیت های بازاریابی مختلف را شامل شود. در عین حال به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز کمک خواهد کرد. 

امروزه کمپین های بازاریابی در شکل های مختلفی در دسترس کاربران قرار می گیرد. با این حال در تمام آنها یک کانال ارتباطی منحصر به فرد مدنظر قرار دارد. به عنوان مثال، در بازاریابی ایمیلی کانال ارتباطی اصلی شامل سرویس های ایمیل است. در بازاریابی تلویزیونی نیز آگهی های تبلیغاتی از طریق کانال رسانه جمعی در دسترس مخاطب هدف قرار می گیرد. به این ترتیب شما همیشه با کانال های ارتباطی در بازاریابی سر و کار دارید. 

اگر شما به دنبال راه اندازی یک کمپین بازاریابی موفق هستید، باید به برخی از نکات اساسی توجه نشان دهید. این نکات در قالب سوالات ذیل مورد توجه قرار می گیرد:

•    مخاطب تان کیست؟ این سوال اغلب اوقات از سوی بازاریاب ها مورد بی توجهی قرار می گیرد. درست به همین خاطر کاربران امکان تعامل مناسب با یک کمپین را پیدا نمی کنند. کمپین بازاریابی شما باید به طور مشخص بر روی دامنه ای خاص از کاربران یا به عبارت دیگر مشتریان تمرکز داشته باشد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهید داشت.

•    هدف کمپین چیست؟ هدف شما از اجرای کمپین شامل موارد متعددی می شود. بسیاری از برندها معرفی محصولات و فروش بیشتر را به عنوان هدف اصلی در نظر می گیرند. با این حال در عمل هیچ مانعی پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود. 

•    کمپین شما تا چه زمانی ادامه دارد؟ مدت زمان اجرای کمپین یکی از نکات مهم در بازاریابی محسوب می شود. بدون تردید امکان ادامه فرآیند بازاریابی برای همیشه وجود ندارد. بنابراین شما باید زمان بندی دقیقی درباره پایان دادن به کمپین و شروع یک کمپین تازه در سر داشته باشید. 

مطلب مرتبط: درس های 7 کمپین بازاریابی و تبلیغات برتر در شبکه های اجتماعی

اگر شما به سوالات بالا پاسخ های درستی بدهید، شانس تان برای اجرای یک کمپین بازاریابی مناسب و استاندارد به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین همیشه پیش از شروع فعالیت بازاریابی و طراحی کمپین به سوالات فوق پاسخ دهید.

انواع کمپین های بازاریابی

همانطور که بازاریابی به عنوان یک شیوه جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارای انواع مختلفی است، کمپین های بازاریابی نیز گونه های بسیار زیادی دارند. شما برای اجرای یک کمپین موفق باید از همان ابتدای کار نسبت به الگوی موردنظرتان اطمینان پیدا کنید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه برخی از انواع کمپین های بازاریابی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

کمپین های رونمایی از محصولات

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

برخی از برندها برای رونمایی از محصولات تازه شان از کمپین های بازاریابی استفاده می کنند. این امر امکان جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان به محصولات برند را به همراه دارد. امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان علاوه بر اجرای یک کمپین خاص حتی از گزینه هایی نظیر تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی نیز سود می برند. با این حال شما همیشه نیازی به صرف چنین هزینه هایی ندارید. 

رونمایی از محصولات باید با توجه به نیاز و علاقه مشتریان به آن صورت گیرد. به طور معمول محصولاتی که دارای استقبال عمومی بسیار زیادی هستند، کمپین رونمایی خواهند داشت. نمونه های جذاب در این میان شامل کنسول های بازی سونی و مایکروسافت و حتی مراسم های اپل برای محصولات تازه اش است. چنین مراسم هایی به طور معمول با استقبال شدید کاربران و طرفداران چنین برندهایی همراه می شود. 

وقتی شما در تلاش برای بازاریابی و رونمایی از محصولات برندتان هستید، گزینه های زیادی پیش روی تان قرار خواهد داشت. یکی از ساده ترین گزینه ها در این میان مربوط به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی است. برند اپل اغلب اوقات از این شیوه برای رونمایی از محصولاتش سود می برد. همچنین همکاری با اینفلوئنسرهای مختلف در کنار توجه به نگارش پست های وبلاگی نیز برای شما گزینه ای جذاب محسوب می شود. شما با این کار امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به سادگی هرچه تمام تر را خواهید یافت. 

کمپین های فروش ویژه 

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

هر برندی در طول سال برخی از بازه های زمانی را به عنوان جشنواره یا تخفیف های ویژه در نظر می گیرد. این امر تاثیر بسیار مثبتی بر روی مخاطب هدف دارد. بدون تردید هر مشتری در صورت مواجهه با تخفیف های مناسب انگیزه ای قوی برای خرید پیدا خواهد کرد. 

مهمترین چالش در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مربوط به قالب کمپین های فروش ویژه و نحوه اطلاع رسانی است. بدون شک اگر یک جشنواره به طور مناسب اطلاع رسانی نشود، کمتر کسی بدان توجه نشان خواهد داد. شما به این ترتیب شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. همچنین اعتبارتان نیز در میان مشتریان و دیگر کارآفرینان به طور قابل ملاحظه ای خدشه دار خواهد شد. 

مطلب مرتبط: شاخص های کلیدی ارزیابی کمپین های بازاریابی

بهترین ابزارهای اطلاع رسانی در عصر کنونی شامل ایمیل، پیام کوتاه و همچنین پیام های خصوصی در شبکه های اجتماعی است. با این حساب شما در کنار بارگذاری محتوای بازاریابی در فضای آنلاین باید به دنبال استفاده از سه راهکار قبلی نیز باشید. چنین امری اطلاعات مفیدی در اختیار مشتریان شما قرار می دهد. به این ترتیب احتمال فراموشی کمپین و مراسم تان از سوی آنها به صفر خواهد رسید. 

اگر برند شما تعداد قابل ملاحظه ای مشتری وفادار دارد، باید به دنبال همکاری با آنها به بهترین شکل ممکن در راستای برگزاری جشنواره فروش باشید. این امر شامل اطلاع رسانی پیش از موعد به آنها و همچنین درخواست از مشتریان وفادار برای اطلاع رسانی به دوستان و نزدیکان شان است. اگر شما رابطه ای مناسب با مشتریان تان داشته باشید، این تکنیک تاثیرگذاری بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. 

بازاریابی رویدادی

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

رویدادهایی نظیر سالگرد تاسیس برند یا حتی معرفی اولین محصول برای کسب و کارهای بزرگ اهمیت بالایی دارد. درست به همین خاطر در سالروزهای مورد نظر انواع و اقسام تخفیف های کمپین های ویژه بازاریابی را راه اندازی می کنند. در این شرایط حتی برگزاری یک رویداد همه جانبه نیز ایده بدی نخواهد بود. چنین رویدادی به بهترین شکل ممکن نظر مشتریان را به کمپین شما جلب خواهد کرد. 

سالانه بسیاری از برندها نظیر سامسونگ یا اپل برای رونمایی از محصولات جدیدشان یک مراسم ویژه طراحی می کنند. با این حساب اگر شما نسبت به سلیقه مشتریان آگاهی دقیقی دارید، باید از چنین شیوه ای به بهترین شکل ممکن سود ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز در بازار توان رقابت با برندهای بزرگ را پیدا نکنید. 

شما برای برگزاری یک مراسم یا رویداد جذاب باید اول از همه نسبت به آنلاین یا حضوری بودن آن تصمیم گیری کنید. از آنجایی که امروزه اغلب برندها به دلیل مسئله همه گیری کرونا تمایلی به برگزاری مراسم های حضوری ندارند، شما چاره ای به غیر از برگزاری مراسم ها به طور غیرحضوری ندارید. بنابراین در عمل باید از نرم افزاری مناسب، مثل زوم، برای پخش آنلاین مراسم تان استفاده نمایید، در غیر این صورت کاربران حوصله مشاهده مراسم تان با کلی دردسر را نخواهند داشت. 

سایر الگوهای کمپین بازاریابی

ما در بالا برخی از مهمترین الگوهای طراحی و اجرای کمپین بازاریابی را مورد ارزیابی قرار دادیم، اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی شود. شما به عنوان بازاریاب الگوهای بسیار زیادی در دسترس دارید. برخی از این الگوها از این قرارند:

•    کمپین های بازاریابی مشتریان: این کمپین ها برای بازیابی مشتریان از دست رفته اجرا می شود و اغلب اوقات شامل یادآوری خاطرات خوش گذشته مشتریان در کنار تعهد نسبت به رفع نقص های برند است.

•    کمپین های بازآفرینی برند: هر برندی در طول زمان نیاز به بازآفرینی ویژگی های اساسی اش دارد. اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان به چنین کمپین هایی هستید باید بر روی ویژگی های تازه برندتان تاکید کنید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت.

مطلب مرتبط: بهبود کیفیت کمپین های بازاریابی در 6 گام

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا

آشنایی با انواع کمپین های بازاریابی فقط بخشی از مقاله کنونی را شکل می دهد. ما پس از این توضیحات طولانی قصد بررسی برخی از مشهور و موفق ترین کمپین های بازاریابی را نیز داریم. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از موفق ترین کمپین های بازاریابی دنیا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

اپل: دو نوع انسان در دنیا

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

زمانی که رایانه های شخصی و لپ تاپ ها هنوز کالاهایی لوکس محسوب می شدند، اپل از رایانه لیزا به عنوان اولین رایانه دارای موس در دنیا رونمایی کرد. این امر سر و صدای بسیار زیادی در دنیا به پا کرد. برند اپل در این کمپین جذاب بر روی اهمیت استفاده از موس در رایانه ها تاکید داشت. به این ترتیب مشتریان و کاربران رایانه ها را به دو گروه اصلی مجهز به موس و کاربران قدیمی تقسیم کرد. بدون تردید این کمپین اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر کاربران پر و پا قرص دیگر شرکت های تولید رایانه های شخصی داشت. 

مهمترین درس برند اپل در زمینه بازاریابی برای رایانه های لیزا مربوط به تفکر متفاوت است. این امر یکی از ارزش های اساسی برند اپل در زمینه بازاریابی و تولید محصولات محسوب می شود. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان هستید، باید ایده ها و نکات تازه ای را برای آنها بیان کنید. در غیر این صورت مثل بسیاری از کمپین های تکراری هیچ جذابیتی برای کاربران نخواهید داشت. اپل یک محصول تازه و نوآورانه را بدل به مزیت اصلی اش در بازار کرد. درست به همین خاطر هنوز هم کمتر برندی توانایی رقابت با اپل را دارد. 

شرکت پست ایالات متحده: عملیات بابانوئل

بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند

خدمات شرکت های پست دامنه حیرت انگیزی را شامل می شود. ساده ترین سرویس در این میان ارسال انواع نامه و کالا در مدت زمانی اندک برای دوستان تان در گوشه و کنار کشورتان است. این امر در طول سال های اخیر با افزایش خدمات ارتباط آنلاین هرگز خدشه دار نشده است. درست به همین خاطر شرکت های پست هنوز هم سودهای بسیار زیادی از فعالیت شان کسب می کنند. 

یکی از کمپین های جذاب در حوزه بازاریابی مربوط به شرکت پست ایالات متحده است. این شرکت با ایده ای جذاب برای تهیه هدیه های مناسب و اعطای شان به کودکان در سراسر ایالات متحده کمپین عملیات بابانوئل را پایه گذاری کرد. بر این اساس این شرکت در کمپینش از کودکان خواست تا نامه ای به بابانوئول بنویسند و آرزوی شان را بیان کنند. از سوی دیگر نیز با هماهنگی صورت گرفته نامه های کودکان برای مشترکان شرکت پست در سایتی مخصوص بارگذاری می شد تا کاربران بتوانند با چند دلار هزینه آرزوی یک کودک را برآورده کنند. این نکته جالب حسابی نظر مشتریان را به خودش جلب کرد. 

درس مهم از کمپین شرکت پست ایالات متحده ضرورت استفاده از اهداف خیریه برای توسعه اعتبار و شهرت برند است. اگر شما هم این نکته را مدنظر قرار دهید، کمپین تان بسیار بهتر رشد و توسعه پیدا خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: تکنیک های کسب شهرت برای کمپین بازاریابی

مسابقات المپیک توکیو: آنچه اگنس دیده بود

کمپین بازاریابی المپیک توکیو بر روی تجربه پیرترین ورزشکار المپیکی تاکید داشت. این داستان جذاب مخاطب را با تجربه های متفاوت اگنس به عنوان پیرترین ورزشکار المپیکی دنیا همراه می کرد. چنین تجربه جذابی در نهایت بسیاری از مردم را نسبت به تماشای مسابقات المپیک ترغیب کرد. 

یکی از مهمترین نکات در عرصه بازاریابی توجه به گذشته است. یک نگاه یا مرور ساده نسبت به گذشته اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. شما با چنین کاری امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. بسیاری از برندها در طول زمان هرگز به گذشته شان نگاه نمی کنند. درست به همین خاطر همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان دچار مشکل می شوند. اگر شما به دنبال پرهیز از چنین سرنوشتی در عرصه بازاریابی هستید، باید هر چند وقت یک بار سری به خاطرات گذشته تان با مشتریان بزنید. این امر نوستالژی بسیار جذابی برای مشتریان خواهد بود. نکته جالب اینکه شما برای طراحی چنین کمپین هایی نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی نخواهید داشت. تنها نکته مهم در این میان در اختیار داشتن یک مجموعه حرفه ای از آرشیو کمپین های گذشته برند است. به این ترتیب شما به سادگی امکان جلب نظر مشتریان تان را پیدا می کنید. 

منبع : wordstream
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WCsIv91u
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه