جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سال 2020 همراه با ریسک ها و چالش های بسیار زیادی برای کسب و کارها بود. بسیاری از برندها در طول یک سال گذشته علاوه بر کاهش سرمایه گذاری شان بر روی حوزه کسب و کار به طور قابل ملاحظه ای میزان هزینه بازاریابی شان را نیز کاهش داده اند. اغلب کارآفرینان و بازاریاب ها هنوز آمادگی مواجهه با دوران پساکرونا را ندارند. اگرچه موج دوم کرونا در بسیاری از کشورها آغاز شد است، اما شرایط دیگر مانند ابتدای همه گیری کرونا نیست. هیچ کسب و کاری امکان تعطیلی مداوم فعالیت هایش را ندارد بنابراین باید دست کم در برخی از بازارها شروع به فعالیت نماید. این اقدام از سوی برخی از برندها دنبال شده است. 

بازاریابی به عنوان مهمترین فعالیت برندها برای جلب نظر مخاطب هدف دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها به طور مداوم در این راستا با مشکلات متعدد مواجه هستند. دلیل این امر تلاش برای بازاریابی در شرایط کنونی براساس الگوها و پیشفرض های پیش از دوران کروناست. اکنون شرایط کسب و کار به طور کلی تغییر کرده است بنابراین کسب و کارها باید نسبت به بروز رسانی شیوه های بازاریابی شان اقدام نمایند. در ادامه برخی از مهمترین ترندهای بازاریابی در بازه زمانی کنونی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر به بازاریاب ها برای فعالیت بهینه و جلب نظر مخاطب هدف در شرایط کنونی کمک خواهد کرد. 

1.    اهمیت یافتن لایو استریم و محتوای تولیدی اینفلوئنسرها

چگونه در سال جدید وضعیت بازاریابی مان را تغییر دهیم

همکاری با اینفلوئنسرها امر تازه ای نیست. بسیاری از بازاریاب ها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به همکاری با اینفلوئنسرهای مختلف می کنند. همچنین در زمینه تولید محتوای بازاریابی نیز شمار گسترده ای از بازاریاب ها به دنبال استفاده از ویدئوهای لایو هستند. ویدئوهای لایو به دلیل فراهم سازی فضای تعاملی محبوبیت بسیار زیادی دارد. اغلب کاربران در ویدئوهای لایو برندهای مختلف اقدام به طرح پرسش های مختلف و همچنین تعامل قابل ملاحظه می کنند. این امر موجب تقویت انگیزه بازاریاب ها برای اجرای لایو استریم می شود. 

مطلب مرتبط: 4 ترند برتر دنیای بازاریابی برای بازاریاب های مستقل

نمایش پشت صحنه کسب و کار همیشه ایده جذابی برای بازاریابی بوده است. یکی از گزینه های مناسب برای اجرای این ایده تهیه لایو استریم از خط تولید یا به طور کلی فرآیند فعالیت اعضای شرکت است. شاید این امر در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مخاطب هدف در پی خواهد داشت. 

اغلب مردم در طول یک سال اخیر بیشتر زمان شان در خانه سپری شده است. این امر به معنای زمان بیشتر برای جست وجو در فضای اینترنت است. اینفلوئنسرها در فضای وب و به طور مشخص شبکه های اجتماعی سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده اند. دلیل این امر اعتماد بالای کاربران به آنها و جذابیت همکاری بازاریابی با برندهاست. این امر موجب تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف می شود. بسیاری از برندها در طول یک سال گذشته امکان بازاریابی حضوری و محیطی را از دست داده اند. این امر موجب تمرکز هرچه بیشتر بر روی بازاریابی دیجیتال و آنلاین شده است. همکاری با اینفلوئنسرها در این میان نقش مهمی برای موفقیت برندها ایفا می کند بنابراین کسب و کارها در طول سال جاری هرچه بیشتر به سوی همکاری با اینفلوئنسرها گرایش پیدا خواهند کرد. این امر نوعی ترند عمومی برای سال جدید محسوب می شود. بنابراین بازاریاب ها باید هرچه بیشتر نسبت به استفاده دقیق از این ترند اقدام نمایند. 

2.    ضرورت تعیین تعهدات دقیق تر

چگونه در سال جدید وضعیت بازاریابی مان را تغییر دهیم

کسب و کارها همیشه در کنار مشتریان حضور دارند یا دست کم باید حضور داشته باشند. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر اقدام به تعیین اهداف مشخص برای کمک به ارتقای زندگی مشتریان کرده اند. این امر موجب انتظارات بالای مشتریان از برندها شده است. وقوع بحران کرونا وقفه قابل ملاحظه ای در وضعیت بازاریابی برندها ایجاد کرده است. این امر موجب پدیدار شدن فاصله ای معنادار میان برندها و مخاطب هدف شان شده است. وظیفه اصلی هر برندی در شرایط موردنظر تلاش برای بهبود شرایط در کمترین زمان ممکن است. 

برندها برای جلب نظر مخاطب هدف و ارتقای جایگاه شان در بازار اقدام به تعیین اهداف و تعهدات مختلف می کنند. اگر کسب و کار شما در طول یک سال گذشته تعهد مشخصی را برعهده نگرفته است، باید نسبت به وضعیت تان حساسیت نشان دهید. بسیاری از کسب و کارها در عمل در طول سال 2020 دامنه وسیعی از مشتریان را از دست داده اند. این امر مشکلات مالی بسیار مهمی برای آنها در ادامه سال جدید به همراه خواهد داشت. 

تعامل مشتریان با برندها همیشه براساس چشم انداز آتی صورت می گیرد. وقتی مشتریان در تلاش برای خرید یک محصول هستند، به تعهدات و به طور کلی اهداف برند موردنظر توجه ویژه ای دارند. درست به همین خاطر برندهای بزرگ  با تعهدات جذاب در زمینه جلب نظر مخاطب هدف عملکرد بسیار بهتری دارند. 

اعلام تعهدات مختلف در حوزه کسب و کار باید همراه با واقع نگری باشد. برخی از برندها در ابتدای امر تعهدات بسیار بزرگی را اعلام می کنند. مهمترین مسئله در این میان ناتوانی اغلب کسب و کارها برای عمل به تعهدات شان است. نتیجه این امر ناامیدی مشتریان از برند موردنظر خواهد بود بنابراین در صورت ناتوانی برای عمل به یک تعهد نباید به سراغش رفت. 

3.    استفاده وسیع تر از محتوای تولیدی کاربران

استفاده از محتوای تولیدی کاربران ایده تازه ای نیست. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی از محتوای تولیدی کاربران استفاده می کنند. دلیل این امر صرفه جویی در هزینه های بازاریابی و امکان جلب نظر مخاطب هدف برای تولید محتوای بیشتر پیرامون برندهاست. هرچه رابطه میان یک برند و مخاطب هدفش بهتر باشد، فرآیند بازاریابی براساس تولید محتوای بازاریابی جذاب بهبود خواهد یافت. امروزه برخی از برندها در عمل برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به تعیین هدیه و جایزه های مختلف برای تولید محتوا می کنند.

مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی و خرده فروشی در سال 2021

استفاده از محتوای تولیدی کاربران در طول یک سال گذشته اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. شاید این امر در ابتدا عجیب باشد، اما بازاریاب ها در طول یک سال اخیر به غیر از کرونا موضوع دیگری برای پرداختن نداشته اند. بنابراین کسب و کارها در عمل نیاز به دریافت راهنمایی و اطلاع دقیق از سلیقه مخاطب هدف دارند. اگر این امر مدنظر برندها قرار نگیرد، به سرعت مشکلات بازاریابی برندها افزایش خواهد یافت. 

امروزه برخی از کسب و کارها دارای انجمن های خاص برای مشتریان شان هستند. این انجمن ها فرآیند بازاریابی را به شدت ساده می کنند. تعامل بهینه با مشتریان در انجمن های مختلف موجب بهبود توانایی برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود. اگر این نکته مدنظر برندها قرار گیرد، وضعیت بازاریابی شان به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت. ایراد اصلی برندها و بازاریاب ها ناآگاهی از توانایی ها و مزیت های شان است بنابراین در عمل بدون توجه به مزیت های موردنظر اقدام به بازاریابی می کنند. 

استفاده از محتوای تولیدی کاربران امر پیچیده ای نیست. متاسفانه برخی از کاربران بدون هیچ گونه علت مشخصی اقدام به پیچیده ساختن این فرآیند می کنند. مهمترین مسئله در این میان توجه به رعایت سادگی و اختصار در زمینه بازنشر محتوای تولیدی کاربران است. همچنین قدردانی از کاربران برای تولید محتوا پیرامون برند را نیز باید مدنظر قرار دهیم. این نکات به طور قابل ملاحظه‎ای موجب بهبود وضعیت برند در حوزه بازاریابی و تعامل با مشتریان می شود. 

4.    اهمیت روزافزون ثبات در عرصه بازاریابی

چگونه در سال جدید وضعیت بازاریابی مان را تغییر دهیم

استفاده از شیوه های مختلف بازاریابی امر مطلوبی از نگاه کارشناسانه است. مهمترین مسئله در این میان عدم ثبات کسب و کارها در زمینه بازاریابی است. اغلب مشتریان تجربه مشاهده یک برند با سر و صدای زیاد در حوزه بازاریابی را دارند. این امر مشکلات بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی به همراه خواهد داشت. عنصر ثبات در طول یک سال اخیر در عرصه بازاریابی گم شده است. این امر به دلیل مشکلات ناشی از کرونا بدل به امری رایج شده است با این حساب مشاهده فقدان ثبات و وقفه های طولانی در فعالیت بازاریابی برندها امر دور از ذهنی نیست. 

کسب و کارها برای تعامل بهینه با مخاطب هدف باید در شرایط دشوار نسبت به حضور در کنار مشتریان اقدام نمایند. یکی از نکات مهم در این میان ضرورت عملکرد مناسب در حوزه بازاریابی در شرایط دشوار است. مشتریان هرگز برندهای موفق در شرایط دشوار را فراموش نخواهند کرد بنابراین باید نسبت به بهبود ثبات برند در عرصه بازاریابی اقدام کرد. 

ایده های بازاریابی در شرایط کرونایی به طور کامل با ایده های پیش از کرونا تفاوت دارد بنابراین باید در عمل به دنبال ایده های تازه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بود. در غیر این صورت هیچ مشکلی از وضعیت کسب و کار حل و فصل نخواهد شد. 

یکی از کمپین های جالب در زمینه بازاریابی مربوط به یک شرکت تولیدکننده عینک طبی است. این برند با توجه به شیوع کرونا و ضرورت استفاده از ماسک در تمام محیط های عمومی اقدام به رونمایی از یک کمپین بازاریابی جذاب کرد. بر این اساس مشتریان امکان خرید عینک های ضدبخار برای استفاده همزمان از ماسک را پیدا کرده اند. افراد عینکی در طول دوران کرونا شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشته اند. اکنون وضعیت برای آنها به طور قابل ملاحظه ای متفاوت شده است. ایده های خلاقانه برای طراحی محصولات و بازاریابی درست چنین ویژگی را نیاز دارد. الگوبرداری از برندهای موفق در طول دوران کرونا یکی از ایده های مناسب برای بازاریابی محسوب می شود. 

5.    تلاش برای جلب نظر دامنه خاص مشتریان

تاثیرگذاری بر روی تمام مشتریان بازار هرگز ایده جذابی نیست. بسیاری از برندها در طول دهه های متمادی با هدف جلب نظر تمام مشتریان در بازارهای مختلف اقدام به فعالیت بازاریابی کرده اند. چنین اقدامی اغلب اوقات با شکست های نامناسب همراه شده است. هرچه دامنه مشتریان هدف یک برند محدودتر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها وجود خواهد داشت. دلیل این امر تفاوت در سلیقه مشتریان است. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 3 ترند تازه

مشتریان با سلیقه های مختلف به یک کمپین بازاریابی جلب نخواهند شد. بنابراین در عمل برندها و بازاریاب ها باید بر روی دامنه مشخصی از مشتریان سرمایه گذاری نمایند. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی پیش روی آنها قرار خواهد گرفت. یکی از مشکلات رایج در این میان مربوط به مسئله بحران مالی است. وقتی برندها قصد بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی دامنه وسیعی از مشتریان را دارند، هزینه های بازاریابی نیز به شدت افزایش خواهد یافت. نکته مهم در این میان عدم بازگشت سرمایه گذاری برندها در چنین حوزه ای است. بنابراین برندها در عمل با مشکلات بازاریابی بسیار گسترده ای مواجه می شوند. 

اگر کسب و کار شما پیش از دوران کرونا بر روی دامنه محدودی از مشتریان سرمایه گذاری می کرد، اکنون نیز باید همین استراتژی را در پیش گیرید. برخی از بازاریاب ها به اشتباه برای جبران خسارت های ناشی از کرونا به سوی الگوی بازاریابی توده ای گرایش پیدا کرده ‍اند. این امر هزینه های بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. اگر یک برند در این میان به برنامه قبلی بازاریابی اش در زمینه تمرکز بر روی دامنه محدودی از مشتریان وفادار باقی بماند، نتیجه به مراتب بهتری در انتظارش خواهد بود. 

6.    تقویت جست وجوی صوتی

مشتریان دیگر مانند گذشته به صورت متنی در موتورهای جست وجو نسبت به مشاهده محتوای مورد علاقه شان اقدام نمی کنند. وضعیت بازاریابی در حوزه های مختلف به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. دیگر خبری از جست وجوی متنی به طور گسترده نیست. توسعه دستیارهای صوتی و هوشمند نیاز کاربران برای تایپ کردن را کاهش داده است. اگر بازاریاب ها با این روند هماهنگی مناسبی پیدا نکنند، در کوتاه مدت با مشکل ریزش مخاطب هدف مواجه خواهند شد. 

بسیاری از بازاریاب ها باید به سرعت نسبت به بهبود وضعیت بازاریابی شان اقدام نمایند. این امر حوزه های بسیار زیادی را شامل می شود. شاید یکی از مهمترین حوزه های موردنظر در این بخش جست وجوی صوتی و تصویری باشد. گاهی اوقات کاربران تصاویر مشخصی از محصول دلخواه شان دارند. اگر در این میان نام محصول مشخص نباشد، جست وجوی تصویری بهترین گزینه خواهد بود. امروزه برخی از برندها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان شان از الگوی جست وجوی تصویری نیز پشتیبانی می کنند. گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جست وجو اقدام به پشتیبانی از جست وجوی تصویری برای مدت زمانی طولانی کرده است بنابراین بازاریاب ها امکان سرمایه گذاری در این حوزه بدون دغدغه های جانبی را خواهند داشت. 

نیاز اصلی در زمینه توجه به جست وجوی صوتی و تصویری مربوط به تغییر نگاه به کلیدواژه هاست. وقتی کاربران به صورت متنی جست وجو می کردند، کلیدواژه ها نیز متنی بود. اکنون شرایط به طور کامل متفاوت شده است. کاربران با استفاده از عبارت های خودمانی در جست وجوی صوتی به دنبال محتوای مورد نظرشان هستند بنابراین برندها باید کلیدواژه های صوتی را نیز مد نظر قرار دهند. شاید استفاده از چنین کلیدواژه ها دشوار باشد، اما با اندکی تمرین و الگوبرداری از برندهای بزرگ بدل به کاری ساده خواهد شد. 

7.    تولید محتوایی با امکان خرید ساده

چگونه در سال جدید وضعیت بازاریابی مان را تغییر دهیم

اغلب شبکه های اجتماعی از قابلیت خرید درون برنامه ای پشتیبانی می کنند. این امر توسعه مهمی در زمینه بازاریابی محسوب می شود. پیش از این برندها برای جلب نظر مخاطب هدف مجبور به درج لینک های جانبی بودند. این امر امروزه بسیار ساده تر شده است. بارگذاری مستقیم پست های فروش در شبکه های اجتماعی انگیزه کاربران برای خرید را نیز دوچندان کرده است بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در مورد وضعیت خرید کاربران از برندها نیست. 

وضعیت کرونایی خرید آنلاین را بدل به گزینه ای جذاب کرده است. بسیاری از برندها در طور سال های اخیر به سوی بازاریابی و فروش آنلاین ترغیب شده اند. با وضعیت کنونی بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی نیز نوعی ترند مهم محسوب می شود. اگر کسب و کارها در این حوزه سرمایه گذاری مناسبی انجام دهند، وضعیت شان حتی در دوران نامطلوب کرونا نیز دستخوش تغییر خواهد شد. 

مطلب مرتبط: 5 ترند بازاریابی دیجیتال که امسال شاهد آن خواهیم بود

بسیاری از بازاریاب ها با امید ایجاد تحول در عرصه کسب و کار وارد سال 2021 شده اند. نکته مهم در این میان ضرورت ایجاد تغییر از سوی برندهاست. هیچ عامل بیرونی وضعیت کسب و کارها را تغییر نخواهد داد بنابراین سازگاری با شرایط کنونی و تلاش برای استفاده از ترندهای مناسب مهمترین وظیفه برندها خواهد بود. حوزه بازاریابی پس از یک وقفه 6 ماهه از ابتدای شیوع کرونا به آرامی در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف است. این فرآیند در سال 2021 باید شدت بیشتری به خود بگیرد. در غیر این صورت مشکلات مالی کسب و کارها به طور روزافزونی بیشتر خواهد شد. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله گام مهمی برای بهبود وضعیت بازاریابی در طول سال پیش روی خواهد بود. 

منبع : socialmediatoday
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PXV3uc8M
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه